מטוסי בואינג טיסה נופש
צילום: בואינג

בואינג מדווחת על תקלה נוספת בסדרת 737MAX שהושבתה לאחר ההתרסקויות

רק בדצמבר הסתיימה השבתת מטוסי הסדרה, שנמשכה 20 חודשים, וזאת לאחר התרסקויות של דגם 8 בג'קרטה ובאתיופיה, בהן נהרגו כ-350 איש. מדובר בתקלה אלקטרונית הפעם, שתשפיע על הצי של יונייטד, אמריקן איירליינס, סאות'ווסט איירליינס ועוד
מערכת Bizportal | (3)
נושאים בכתבה בואינג תקלה

בואינג BOEING מקרקעת עשרות ממטוסי ה-737-MAX שלה בשל חשש מתקלה אלקטרונית. מדובר בסדרת המטוסים שאחד מדגמיה, 8, התרסק בג׳קרטה ובאתיופיה והביא להשבתה של הצי כולו שהסתיימה רק בדצמבר האחרון.

החברה יצרה קשרה עם 16 מלקוחותיה המחזיקים במטוסים מהסדרה, כשלא ציינה במי מדובר. אולם סאות׳ווסט איירליינס, יוניטד איירליינס ואמריקן איירליינס הודיעו כי הדבר ישפיע עליהן. יצוין כי לא מדובר בתקלה הקשורה לזו שבזמנו גרמה להתרסקויות בהן נהרגו כ-350 איש. 

לפי בואינג התקלה נובעת מבעיה שארעה בעת ייצורה אותם המטוסים. בסאות׳ווסט (LUV) הודיעו ש-30 מתוך 58 מטוסי הסדרה בהם הם מחזיקים יושפעו מהדבר, אולם אינם צופים שיבושים בהיקף הפעילות שלהם בעקבות זאת.

באמריקן איירליינס (AAL) מצדם הודיעו כי יקרקעו 17 מטוסים מהסדרה, מבין אלה שקיבלו לאחרונה מבואינג. ביונייטד איירליינס (UAL) ישביתו 16 מטוסים.

הדיווח הביא לירידות של כ-1.5% במניית בואינג, שכעת נסחרת במחיר של כ-251 דולר. כאמור, בסוף 2020 מטוסי הסדרה הורשו על ידי הרגולטור בארה״ב האחראי על תחום התעופה לשוב ולטוס. יאמר כי לאחר תקופת ההשבתה הממשוכת, למעלה משנה וחצי, החברה החלה לקבל הזמנות גדולות למטוסים מהסדרה.

כך, באחרונה דיווחה סאות׳ווסט כי הזמינה 100 מטוסים נוספים מהסדרה, כך שבמצטבר הזמינה 350 מטוסים בהיקף כולל של 10 מיליארד דולר, וכן בידה אופציה לרכישה של 270 נוספים עד 2026. ביונייטד הזמינו בחודש שעבר 25 מטוסים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בואינג 737 מקס (ל"ת)
    אלי 12/04/2021 13:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    YL 10/04/2021 10:10
    הגב לתגובה זו
    לצערי אני צופה ש הסיקורסקי הכי יקר בעולם צפוי ל בעיות רציניות כבר אכשיו מסתבר ***הוא רגיש ל..אבק** אף אחד לא נותן הסבר לרכישה ההזוייה. האם כל העולם שוגה בכך ש רכש את הצינוק????
  • 1.
    אור 10/04/2021 06:08
    הגב לתגובה זו
    אני לא הייתי טס במטוס הזה גם אם הטיסה היית בחינם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social