אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: צילום מסך/מובילאיי ביוטיוב

3 וחצי שנים אחרי רכישת מובילאיי, תג המחיר האדיר טרם הצדיק את עצמו

ענקית הטכנולוגיה אינטל שילמה 15 מיליארד דולר על מפתחת פתרונות הרכב האוטונומי. כחברה עצמאית הצפי היה להגיע לקצב מכירות של מיליארד דולר תוך כשנה-שנה וחצי, אלא שעד היום, למרות הגב של אינטל, ורכישת מוביט, מובילאיי עוד לא שם
איתי פת-יה | (33)

הדוחות השנתיים שפירסמה INTEL CORPORATION מחזירים אותנו פעם נוספת לבחון את רכישת מובילאיי על ידה, לקראת סוף 2017, ב-15 מיליארד דולר: האקזיט הגדול ביותר אי פעם לחברה ישראלית. מה צפו האנליסטים לחברה ברבעון השלישי של 2017 כשהושלמה העסקה, האם התחזיות פגשו את המציאות והצדיקו את תג המחיר האדיר? ברטרוספקטיבה, וכשמסתכלים על התוצאות, נראה שלא.

מפתחת מערכות העזר לנהג ופתרונות הרכב האוטונומי, אותה ייסד ומנהל פרופ' אמנון שעשוע, הציגה בזמנו - בעת העסקה - קצב מכירות של 600 מיליון דולר ומעלה בשנה. לפי האנליסטים, כבר ברבעון הראשון של 2019 או לכל המאוחר באמצע 2019, הייתה החברה אמורה להגיע לקצב מכירות של מיליארד דולר בשנה – כל זאת כחברה עצמאית, ללא הגב של מותג חזק כמו אינטל והמקפצה שהאחרונה יכלה לתת למובילאיי.

חלק מהגידול ברווח בכלל מיוחס לרכישה של מוביט

איך הדברים נראו בפועל? אמנם החברה לא ירדה מקצב של 600 מ' דולר, אולם ב-2018 כולה מכרה בכ-700 מיליון דולר, וגם ב-2019 כולה, כלומר אחרי קצה הטווח שבתחזיות שציינו, מכרה בכ-900 מיליון דולר. רק בסיכום 2020 גירדה, מלמטה, את רף המיליארד דולר, עם הכנסות של 967 מיליון דולר. גבוה בכ-10%, לעומת 2019.

הנתון האחרון מורכב קצת יותר. במאי האחרון רכשה מובילאיי את חברת מוביט, וההכנסות שלה מדווחות יחד עם אלה של הראשונה. כלומר, לא מדובר ב-967 מיליון דולר ממכירות של מובילאיי לבדה – ואפילו בהנחה שכן, כאמור, הסכום נמוך מהציפיות בשוק קודם לביצוע העסקה ע"י אינטל.

הצמיחה הנמוכה - לא בגלל הקורונה

אפשר לטעון כי אילולא משבר הקורונה במובילאיי היו מציגים מכירות גדולות יותר, אלא שבחברה עצמה אומרים שהמחצית השניה של 2020 קיזזה את הירידה שחוותה במחצית הראשונה שהושפעה מהתפרצות הנגיף. כך, בחברה חתמו על 37 הסכמים, בהם מול יצרנית גדולות דוגמת גילי הסינית ופורד.

פיילוט הנהיגה האוטונומית של מובילאיי ופורד בישראל צפוי לצאת לדרך השנה, ולחברה שותפויות להפעלת מיזמי רובוטקסי במספר מדינות. מדובר בפרויקטים של תחבורה ציבורית אוטונומית במסלולים קבועים, תחום שלפי נתונים שמצטטים במובילאיי מוערך בכ-160 מיליארד דולר עד 2030.

מובילאיי תפעל בדרום קוריאה, צרפת, ויפן, ובהמשך היא מתכננת להתרחב גם לטייוואן, סינגפור וויאטנאם. כל אלה אמורים לקרום עור וגידים בשלוש השנים הקרובות, וצריך לומר ביושר שרכישת מוביט סינרגטית לתחום הפעילות של מובילאיי, והדאטה שזו אוספת על הרגלי הנסיעה של משתמשי התחבורה הציבורית שווה הרבה כסף וצפוי לשרת אותה היטב.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

על פי התוצאות עד כה, שווי העסקה - לא היה מחובר למציאות

אלא שכל הדברים האלה נכונים לעכשיו, וכאמור אפילו בנקודת הזמן הנוכחית לבשלות הטכנולוגית בכל הקשור למערכות לנהיגה אוטונומית (נשים בצד את מערכות העזר לנהג), שלא לדבר על הבשלות הרגולטורית, יש עוד דרך לעשות.

אז האופטימיים יגידו שאולי בנקודת הזמן הנוכחית סכום של 15 מיליארד דולר, כלומר מכפיל מכירות של 15, היה מצדיק את עצמו ומובילאיי נמצאת במרחק נגיעה מהמהפכה. ואולם, כשנכנסים לנעלי אינטל ומחזירים אחורה ל-2017 קשה לומר שהמחיר דאז תאם את התמורה.

תגובות לכתבה(33):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 26.
    אנשים 26/01/2021 19:26
    הגב לתגובה זו
    באינטל ומובילאי הרב בינוני להחריד
  • 25.
    מה????? רכישה של אינטל שלא מצדיקה את עצמה...אני המום! (ל"ת)
    tt 26/01/2021 13:08
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    מיכאל 26/01/2021 12:00
    הגב לתגובה זו
    לו הייתי מנהל באינטל (ואני לא), הייתי יודע שכך זו ״הפיסיקה״ של M&As בענף- אני משער (בלי לדעת) שבאינטל עדיין היו חותמים על עסקה כזו *גם* בהינתן הנתונים של היום. אגב: מאיפה היוהרה לכתוב ״תפיסת הזמן של אינטל לא ממש הייתה מחוברת למציאות״? גילוי נאות בקיצור: אסתפק בקופונים של 1% למשל, מעסקאות כאלו ואכתוב מה שרק תרצו; ״היו לי עקרונות, מכרתי את כלם. עסקה טובה בשבילי; טובה גם בשבילם״. א. זילבר).
  • 23.
    אלי 26/01/2021 10:58
    הגב לתגובה זו
    למובילאי יש פוטנציאל איסוף מידע גבוהה, למידע הזה יש שובי עצום (איפה כל אחד מסתובב, תצלומי רחובות עם התנועה בהם, תרבות נהיגה ועוד...)
  • 22.
    הפנתר 26/01/2021 09:17
    הגב לתגובה זו
    יו"ר כנופיית בל"ד!
  • 21.
    אבי 26/01/2021 02:53
    הגב לתגובה זו
    קניתי מכשיר קריאה לעיוורים מאורקם. של פרופסור שעשוע. הובטח לי מחצית התשלום בחזרה, קבלתי קדחת! המכשיר הוא כשלון, מונח במגירה ללא שימוש. ממליץ לכולם להתרחק מעסקאות עם פרופסור שעשוע.
  • 20.
    אייל 26/01/2021 02:33
    הגב לתגובה זו
    גם אם תיאורטית יצליחו ליצור רכב שיכול ליסוע לבד ואני בספק... הרי כל המערכות מיחשוב המטורפות שברכב הולכים לייקר אותו בערך פי 2 מהמחיר היום מישהו בדק אם בכלל יש ביקוש למוצר כזה בשוק הפרטי ? כי הרי כדי להחזיר את ההשקעה הענקית בפיתוח הרכבים האלה יהיו חייבים להימכר בשוק הפרטי
  • כמה חוסר מעוף בפסקה אחת (ל"ת)
    ג׳ו 26/01/2021 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    מי היה מאמין שלחברת רכב אוטונומי יהיה שווי מנופח מאד.. (ל"ת)
    יוני 26/01/2021 01:15
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    דודלי 25/01/2021 22:47
    הגב לתגובה זו
    זה נשמע לכם רציני ? כי לי זה נשמע כמו סתם שעשוע
  • 17.
    בעל הזכרון 25/01/2021 22:44
    הגב לתגובה זו
    פפסיקו שילמו 3.2 מילארד על משהו שלדעתי לא שווה אפילו חצי
  • 16.
    ע 25/01/2021 21:54
    הגב לתגובה זו
    חרטא ב 15 מיליארד
  • 15.
    אלי עמר 25/01/2021 20:32
    הגב לתגובה זו
    כדי לתת למערכות אוטנומיות יש צורך ביכולת לעבוד גם בגשם, ערפל או דימדומים מאוד. הטכנולוגיה שמאפשרת זאת היא לידר lidar שיחק אותה הבחור
  • 14.
    שאלת תם 25/01/2021 20:28
    הגב לתגובה זו
    מכפיל של 1 ל15זה לע נחשב מכםיל טוב לחברה כזו טכנולוגית עם פוטנציאל כזה טוב. על מה אתם מדברים?! דווקא נראת כמו רכישה שהולכת להוכיח את עצמה. בניגוד למלא סטארטאפים שלא מתרוממים הם מוכרים... או כניסה לתחומים חדשין דרך פיתוח פנימי בזבזני.
  • מומחה מטעם עצמי 26/01/2021 21:05
    הגב לתגובה זו
    אתה מבין את המשמעות של רכישה במכפיל הזה? בהיעדר רווחים שנובעים מסינרגיה, הרי שכדי להחזיר את ההשקעה הזו יידרשו לאינטל עשרות שנים... גם אם הרווח הנקי של מובילאיי היה 50 אחוז, אתה מדבר על 30 שנה וזה בהנחה של מיליארד דולר מכירות, שגם היום הם לא נמצאים שם עדיין... לכן, המסקנה המתבקשת היא (ואין בזה שום חידוש) שעבור אינטל מדובר ברכישה אסטרטגית, שלפחות אינטל עצמה כנראה לא מודדת את הצלחתה על פי קצב עליית המכירות של מובילאיי, אלא יש כאן מטרות ארוכות טווח אחרות שעמדו/עומדות לנגד עיני הנהלת אינטל.
  • 13.
    חמש קושיות 25/01/2021 19:37
    הגב לתגובה זו
    לא שונה מהעקיצה שהטיס הבן של חבר של ברק עקץ את לוסנט ב 5 מיליארד, בכלל מעורר מחשבות מה באמת עומד מטחורי האקזיטים עם המכפיל החסרכל רציונל כלכלי...
  • מה? יש לך את זה בעברית? "שהטיס הבן של חבר של ברק..." (ל"ת)
    צרי 26/01/2021 11:43
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ליאורה 25/01/2021 18:31
    הגב לתגובה זו
    מובילאיי השנה הרוויחה 10% יותר גם עם הקורונה והגיעה למיליארד דולר. כמו כן שווי החוזים העתידיים לשלוש השנים הבאות עם יצרני הרכב שווה 15 מיליארד דולר.
  • 11.
    רק מזומן 25/01/2021 18:16
    הגב לתגובה זו
    יחד עם כסף קל שהמנהלים מבזבזים כשאין אופק ברור ומעוף.הדמיון יצא לטיול ונתקע בx86
  • 10.
    רק מזומן 25/01/2021 18:14
    הגב לתגובה זו
    זמבורה מעצבנת למוצר שאין לו בנקודת הזמן הזו יכולת טכנולוגית להצליח.אין מעבדים מהירים מספיק ואין חיישנים יעילים ומהירים.
  • יזם 25/01/2021 23:07
    הגב לתגובה זו
    יש היום את כל הטכנולוגיה, וכבר לפני 3 שנים היה.מה שעוצר זה רק הרגולציה, גם גוגל, טסלה, IBM,. ועוד הרבה, כבר נוסע ומוכח
  • 9.
    מכר צפצפה במחיר מופקע (ל"ת)
    השעשוע גאון 25/01/2021 15:36
    הגב לתגובה זו
  • לא רק 26/01/2021 08:17
    הגב לתגובה זו
    מגיע לגיל שוויד הרבה יותר, לא עשה אקזיט ומעסיק אלפי עובדים בארץ
  • רק מזומן 25/01/2021 18:17
    הגב לתגובה זו
    מנהלים כושלים חסרי מעוף ואגו מניאקים נפוחים.
  • 8.
    משה 25/01/2021 15:06
    הגב לתגובה זו
    אינטל רוצה להוביל את שוק המכוניות האוטונומיות וזו הייתה ההשקעה הנדרשת. כניראה שלא מצאו פתרון יותר זול. לשפוט האם זה זאת הייתה השקעה מוצדקת נוכל לעשות רק בעוד 10 שנים.
  • בול (ל"ת)
    יזם 25/01/2021 23:08
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גם במטוסים הנחיתה והמראה זה ידני (ל"ת)
    משה ראשל"צ 25/01/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    רכב אוטונומי זה לא ריאלי (ל"ת)
    משה ראשל"צ 25/01/2021 14:22
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 25/01/2021 13:59
    הגב לתגובה זו
    כל עוד לא מוסבר מבחינה פיננסית למה בדיוק הכסף ששולם דאז לא מותאם להכנסות, אז אין לכתבה הזאת זכות קיום חוץ מכמה נפנופי ידיים וזריקת משפטים לא מבוססים לאוויר.
  • 4.
    שלומי 25/01/2021 13:16
    הגב לתגובה זו
    מאוד
  • 3.
    חשבון קשה 25/01/2021 13:08
    הגב לתגובה זו
    יש עוד המון חברות ורכישות מנופחות כאלו. כשיתחיל להתערער המצב הכלכלי וזה תכף מגיע, יתחילו לצוף כל הטעויות האלו.
  • 2.
    חריט ובריט (ל"ת)
    כהן ג קי 25/01/2021 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ככה זה שאין כבר ערך לכסף (ל"ת)
    משלמים כל סכום 25/01/2021 12:56
    הגב לתגובה זו
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).