לוויתן עגורן
צילום: אלבטרוס

משרד האנרגיה עוצר חלקית את הפעילות במאגר לוויתן

החברה תוכל להפיק עד 60% מהתפוקה המלאה עד לביצוע תחקיר האירוע. נובל אנרג'י: "הנושא אותו משרד האנרגיה מתאר בהודעתו כ"תקלה" איננו כזה".  מוקדם יותר השבוע דיווח אזרחים באזור על פיצוץ עז, אך בחברה הכחישו
עמית נעם טל | (6)

בעקבות תקלה שהתגלתה בצנרת לבארות לוויתן, משרד האנרגיה הודיע לחברת נובל: עד שלא יושלם תחקיר האירוע ותאושרנה הבדיקות הנדרשות, לא תתאפשר הפקה מלאה מבארות לוויתן וזו תוגבל לכ-60% בלבד. 

התקלה התגלתה בתקופת ההרצה בפרויקט הפקת הגז הטבעי באסדת לוויתן, במקטעי צנרת ההזרמה המצויים בסמיכות לקידוחי ההפקה בבאר המאגר, בהם התגלה רטט, אשר זוהה על ידי רובוט תת-ימי שהורד למעמקי הים. 

על מנת לצמצם ולמזער את הרעידות, הופחתו כמויות הגז הטבעי המופקות מהבארות בכ- 40% מהתפוקה המירבית. הכמות תוגדל רק באישור משרד האנרגיה לאחר ביצוע הבדיקות הנדרשות. 

במקביל להודעת משרד האנרגיה, נובל אנרג׳י ושותפיה לפרויקט לוויתן פנו הערב למשרד האנרגיה על מנת להבין את פשר ההודעה שיצאה מטעמו. לטענתם, "הנושא אותו משרד האנרגיה מתאר בהודעתו כ"תקלה" איננו כזה כי אם עניין שעולה לעיתים רבות בתקופת הפעלה ראשונית. יודגש כי מרגע שהחלה ההפקה מלוויתן סופקו ומסופקים ללא יוצא מן הכלל כמויות הגז ללקוחות בישראל ובאזור והכל בהתאם להסכמים שנחתמו. נובל אנרג'י מספקת גז טבעי מלוויתן ותמר בכמויות שיא. אנו פועלים וממשיכים לפעול בתאום עם משרד האנרגיה ויתר הרגולטורים הרלוונטים. יודגש כי לנושא המתואר בהודעת משרד האנרגיה אין ולא היתה השפעה סביבתית, ונובל ממשיכה לספק גז טבעי לשוקים המקומים והאיזוריים בסטנדרטים הסביבתיים והבטיחותיים הגבוהים ביותר. נובל ממשיכה לבחון את ביצועי האסדה, תשתית התת ימית והבארות על מנת על מנת לערוך את ההתאמות הנדרשות".

נזכיר כי מוקדם יותר השבוע התרחש אירוע חריג סביב האסדה. ע"פ הדיווחים של אזרחים באזור, הורגש פיצוץ  עז בלילה שבין שני לשלישי. בחברה טענו כי כי כלל לא התרחש פיצוץ, אלא מדובר בהפסקת חשמל שחייבה הפנייה של הגז לשריפה מבוקרת באמצעות הלפיד שבאסדה, מה שככל הנראה יצר את הבהלה בקרב חלק מהתושבים.

 

על פי אתר נובל אנרג'י הלפיד נכנס לפעולה רק במקרים בהם יש צורך בביצוע תחזוקה שוטפת על האסדה, או בעת שנדרשת הפסקה בתפעול מערכות ויש לרוקן אותן מהגז. הגז שמפונה מהמתקנים מופנה אל הלפיד ונשרף באופן מבוקר, תהליך זה מונע את מרבית הפליטות שאחרת מגיעות לאוויר. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הכל זורם והמדפסת דולרים (ל"ת)
    צינשק 14/02/2020 03:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כמה תביא שקרים (ל"ת)
    אטקו זבל 14/02/2020 03:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אבי 13/02/2020 21:19
    הגב לתגובה זו
    למכור את המניות ?
  • 2.
    האמת היחידה 13/02/2020 19:31
    הגב לתגובה זו
    פרופסור חתן ישראל כבר הזהיר! אבל החכמים התעלמו! בנוסף האסדה עומדת על סלע מלח.קוראים לזה הפרעת דור יש דוח כתוב גם על זה ניתן למצוא ברשת.
  • 1.
    דורשים עצירה מוחלטת!!!! (ל"ת)
    בר 13/02/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
  • למה מי אתה יא חאריר?? (ל"ת)
    לא דורשים כלום.. 14/02/2020 03:02
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.