"משפילה וגזענית": 100 תלונות נגד "פרסומת התימנים"
זה היה צפוי וזה אכן קרה - "פרסומת התימנים" של שירותי בריאות מכבי באמצעות יהושע TBWA, בכיכובו של אדיר מילר בה הוצגו חייזרים המדברים במבטא תימני שלמדו מהזמר ניסים גרמה, הצליחה להרגיז צופים רבים שפנו אל דוד רגב, נציב תלונות הציבור ברשות השנייה בטענה כי היא "משפילה וגזענית" מאחר שהיא מציגה לטענתם את יוצאי העדה התימנית בישראל כנלעגים.
בעקבות התלונות הרבות פתחה נציבות פניות הציבור בבירור במהלכו פנתה באמצעות מחלקת פרסומות ברשות השנייה לקופת החולים "מכבי" לקבל את עמדתה. בתגובה מסרה "מכבי" כי מדובר בפרסומת הומוריסטית המתייחסת לחברה הישראלית כחברה מגוונת. עוד נטען כי החייזרים הוצגו בצורה חייכנית.
נציב תלונות הציבור השיב לפונים אליו כי, "הומור טבעו שאינו קולע לטעמו של כל אחד. כל עוד הומור זה שנעשה במסגרת חופש הביטוי והיצירה אינו משפיל או מבזה, יש לו מקום הגם שהוא מעורר אי נוחות אצל חלק מהפונים. במקרה זה לא מצאתי כי ההומור בפרסומת היה פוגעני מבזה או משפיל. יתרה מזו: הפרסומת נעשתה בשיתוף מלא של הזמר ניסים גרמה, זמר מצליח, מסמלי יוצאי תימן בישראל. עם זאת אני מצר על אי הנעימות שנגרמה לך ולפונים האחרים. העברתי את הערתך למפרסם".
במכבי הוסיפו ואמרו כי "באופן תמוה מאד 'הפניות שהגיעו לרשות' - מדובר בפנייה זהה באורך 2 שורות שהגיעה בעשרות העתקים זהים אלינו ובהעתק אל הרשות. להערכתנו מדובר במהלך מאורגן של אחד הגורמים בשוק. נציב התלונות ברשות נדרש לבדיקה ולאחר בדיקתו מצא כי אין כל מקום לתלונה והפרסומת תקינה לגמרי".
- מאזינים לרדיו? אילו תחנות הכי פעילות ומי הכי פופולארית בכל אזור?
- עונה פופולרית, סוערת ואלימה: אלפי תלונות נגד האח הגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד הסבירו במכבי, כי הזמר ניסים גרמה שאותו הציגו החייזרים בפרסומת כמנטור שלהם, היה מעורב בכל שלבי הפקת הסרטונים ובירך עליהם. בנוסף, במענה מקביל של נציבת פניות הציבור של מכבי, טלי צינמון, היא הביעה התנצלות בפני הפונים והוסיפה כי לא היתה כוונה לפגוע בהם.
מנהלת השיווק של מכבי, נירית בן קיש אמרה בתגובה לטענות, כי "השפה הפרסומית של מכבי משלבת הומור ישראלי שהוא אחד הכלים השכיחים בפרסום, בלי לפגוע באף אחד. ההאנשה של החייזרים בוצעה בהומור ומתוך התייחסות לכך שהחברה הישראלית היא מגוונת. אין בסרט שום דבר שמגחיך או מלעיג אף אדם או קבוצה".
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בן קיש הוסיפה ואמרה, כי "ראוי להזכיר כאן פרסומות נוספות שרצות בימים אלה שמשתמשות בכך שאנו מורכבים מקשת צבעונית של תרבויות, כגון הפרסומות האחרונות של yes בהן השחקנים מדברים במבטא צרפתי חזק מאוד ואף השתמשו בתכונות רבות של התרבות הצרפתית בתוך הקריאייטיב".
יוזכר, כי בפברואר 2016, קופת החולים עמדה במרכזה של פרשה זהה שהתעוררה בעקבות פרסומת שלה בה אדיר מילר מתח חברת קופה דוברת רוסית במסגרת פרסומת. לאחר הסערה והביקורת שעורר קמפיין הדיגיטל, כולל פוסט קשה של ח"כ סבטלובה, הנהלת מכבי החליטה לגנוז את הסרטון.
- 16.הציגו אותם לא כאנשים 24/05/2019 12:48הגב לתגובה זואלא כחייזרים, זה מקור הגזענות פה, כמו הימין הקיצוני בארה"ב שהציג את היהודים כחייזרים שמשתלטים על וושינגטון, זו אבן הבוחן
- 15.אולגה 13/03/2019 20:54הגב לתגובה זופעם ראיתי תימנים אוכלים ארבה. הרבה ארבה. אמיתי. הם אמרו שזה כשר וטעים. ממש חטיף אולטימטיבי. אני לא אוהבת תימנים. זכותי.
- 14.ראש העין 13/03/2019 13:47הגב לתגובה זוהכי קל הכי פשוט.... אנחנו יותר מחצי מיליון...ככה ילמדו לקח
- 13.אינדיווידואל 13/03/2019 09:20הגב לתגובה זוהפרסומת מתחילה כפרסומת רגילה ופתאום מקבלת טוויסט מוזר עם החייזרים ואז עוד טוויסט עם המבטא. לדעתי מצחיק. דווקא הפאנצ' על הפנים (לכו לדוד...). היה אפשר לסיים אחרת.
- 12.ניב 12/03/2019 22:11הגב לתגובה זומוזר שהתימנים טוענים שזה מציג אותם כנלעגים, שהרי בסה״כ החייזרים דיברו במבטא תימני, כמו שמשברים התימנים עצמם. האם מתלונתם של התימנים נןבע שהם בעצמם חושבים שמי שמדבר כמו תימני הוא נלעג? חומר למחשבה.
- 11.פחחחחחחח....... (ל"ת)לא משהו הפרסומת... 12/03/2019 20:16הגב לתגובה זו
- 10.כשצוחקים על רומנים זה קטעים, רק על תימנים אסור לצחוק (ל"ת)נו באמת 12/03/2019 19:34הגב לתגובה זו
- 9.ביקורת עצמית 12/03/2019 14:23הגב לתגובה זובאחת ההופעות, השווה את אשתו של אחד הצופים לכלבה, בגלל שמה. הוא לא הסתפק בכך ותיאר מצבים שונים של "כלבה".נניח שהוא נסחף בזמן אמת, למה זה לא נפל בעריכה? ממש פתטי ונמוך. במקרה של התימנים, דווקא משעשע אבל תמיד יהיו כאלה שבוחרים להיעלב
- 8.פרסומת ירודה ולא מצחיקה (ל"ת)אחד 12/03/2019 14:18הגב לתגובה זו
- 7.ראובן 12/03/2019 02:06הגב לתגובה זומה לעשות שזה מה שאדיר מילר יודע לעשות? בדיחות אינפנטיליות של מתבגר. הוא הרי לא היה עושה פרסומת בלי לאשר אותה....
- 6.יואב 11/03/2019 20:22הגב לתגובה זויש בת-ימים בקהל?
- 5.שקלית 11/03/2019 20:18הגב לתגובה זופרסומת שהיא עלבון למפרסם, למשרד ולאינטיליגנציה. ובעיקר בזבוז של הפרזנטור. כואב הלב מה שיהושע עושים איתו
- 4.ערן 11/03/2019 17:10הגב לתגובה זועזבו אתכם ממשפילה וגזענית. הפרסומת הזאת פשוט מביכה. מביכה עבור מכבי ומביכה עבור משרד הפרסום של מכבי
- 3.מה ... התימנים לא מבינים צחוק ? (ל"ת)אבי 11/03/2019 16:46הגב לתגובה זו
- 2.אני תימני וזה מצחיק אותי תעשו עוד כאלה עם תימנים בבקשה. (ל"ת)משה 11/03/2019 16:18הגב לתגובה זו
- 1.דורי 11/03/2019 16:08הגב לתגובה זוהמבט ה"מופתע" השחוק והאינפנטילי של מילר כבר לא משרת מפרסמים. הגיע הזמן להתקדם
- אתה האדם הצפוי בגלקסיה (ל"ת)אורן 11/03/2019 17:07הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
