העדפת חברות, חיסול מתחרים והקלטת גולשים: פייסבוק נחשפת
תכתובות מיילים של בכירי פייסבוק שנחשפו במסגרת חקירה שמנהלת "ועידת התרבות, דיגיטל, מדיה וספורט" (DCMS) מטעם הפרלמנט הבריטי מראה כיצד ענקית הסושיאל יצרה הטיה מכוונת לטובת חברות מסוימות (Airbnb, נטפליקס ועוד) במסגרת "רשימה לבנה" של מורשים ומועדפים. המיילים הפנימיים שנחשפו אמש בבריטניה במסגרת תביעה של חברת Six4Three כנגד פייסבוק מצביעים עוד על כך שאחת הסיבות לעדכון הפלטפורמה ב-2014/2015 היא הגברת ההכנסות מצד מפתחי אפליקציות. על פי ממצאי הוועדה נמצא שפייסבוק הבינה את חשיבות הקשר שיש בין הענקת גישה למפתחי אפליקציות, למידע של חברים של גולשי פייסבוק, לבין המשמעות הפיננסית והכספית שתהיה (לפייסבוק) במערכת יחסים שכזו עם אותן חברות מפתחות. הדו"ח המלא והמפורט - 250 עמודים של תכתובות מיילים - לחצו כאן בנוסף נטען עוד כי מהמיילים עולה תמונה לפיה, בפייסבוק ידעו והבינו מה תהיה החשיבות של השינוי בפלטפורמה על מחזיקי ניידים עם מערכת הפעלה של אנדרואיד. על פי המיילים שנחשפו בחברה ידעו ששינוי המדיניות שיאפשר להם לאסוף ולהקליט שיחות טלפון והודעות טקסט של משתמשי פייסבוק יתקבל בציבור באופן שנוי במחלוקת, ולשם כך נערכו מראש ליחסי הציבור השליליים של המהלך בעזרת אמצעים שיקשו ככל האפשר על המשתמשים להבין את המשמעות של הפיצ'ר המסוים הזה. הקשר הישראלי - Onavo גילויים נוספים מתוך המיילים שנחשפו מצביעים על כך שפייסבוק ערכה סקירה בינלאומית של העדפות השימוש במובייל והורדת אפליקציות מובייל באמצעות חברת Onavo (חברה ישראלית שנרכשה על ידי פייסבוק. נוסדה ב-2010 על ידי גיא רוזן ורואי טיגר ובשלב מסוים עסקה באיסוף מידע על שימוש באפליקציות מובייל למטרות שיווק) ובאמצעות מידע זה החליטה איזה חברות לרכוש ולמי להתייחס כאיום. בין ההאשמות המרכזיות כנגד פייסבוק, עולה הטענה כי היא תעדפה חברות מסוימות והעניקה להן גישה למידע על גולשים וחבריהם בעוד שלחברות אחרות היא חסמה גישה כזו לאחר שביצעה עדכון לממשקי התכנות שלה בין 2014 ל-2015. באופן שכזה החברה העניקה לענקית התוכן נטפליקס גישה למידע על חברים של חבריה - נתון בעל ערך משמעותי בניסיון לטרגט פרסום מדויק לקהלים דומים ללקוחותיה. כמו כן היא העניקה גישה לחברת השכרת הדירות הפרטיות Airbnb בעוד שלחברה שגררה אותה לבית המשפט - Six4Three היא סירבה להעניק גישה שכזו. כך לדוגמא, באחד המיילים שהוחלפו בין בכירי הפייסבוק כותב אחד מהם: "אנחנו צריכים לגבש את המידע המשותף שלנו לגבי הדרך שבה אנחנו בוחנים את הגישה שאנחנו מעניקים וכיצד אנחנו מחליטים על להשאיר או לחסל..." צוקרברג: סגירת הגישה של VINE למידע? "יאפ, לך על זה" מטבע הדברים, למייסד פייסבוק מארק צוקרברג יש חלק נכבד בתכתובות המיילים עם עמיתיו הבכירים. בפסקה שמצביעה על החשיבות שצוקרברג מייחס לערך המידע ולדרכים שפייסבוק צריכה ויכולה להרוויח מכך, הוא כותב: "אנחנו מנסים לגרום לאנשים לשתף כל מה שהם רוצים ולעשות זאת בפייסבוק". "לעתים", הוא מוסיף, "הדרך הטובה ביותר לגרום להם לשתף היא באמצעות אפליקציה ייעודית שמפתח בנה עבור סוג מסוים של תוכן, ולהפוך אותה למדיה חברתית באמצעות גישה של פייסבוק אליה. עם זאת, זה אולי טוב לעולם אבל לא טוב עבורנו אם האנשים לא משתפים את המידע בחזרה בפייסבוק ותוכן זה מעלה את הערך של הרשת שלנו... אנחנו גם צריכים להבין כיצד לתמחר את זה..". בנושא אחר, תכתובת המיילים מראה כיצד פייסבוק הורידה את השאלטר לאפליקציות מתחרות כגון טוויטר במטרה לחסל פיצ'רים שמהווים איום עליה. מייל שכזה נשלח לצוקרברג מאת ג'סטין אוסטופסקי בינואר 2013, ובו נכתב: "טוויטר השיקה היום את Vine שמאפשר לך לצלם קטעי וידאו ולערוך אותם לסרט קצר של 6 שניות. באפליקציה זו אפשר למצוא חברים באמצעות פייסבוק. אם אין לאף אחד התנגדות אנחנו נסגור היום את הגישה שלהם לחברים של משתמשים. לצורך זאת הכנו תגובת יח"צ מראש". התשובה של צוקרברג להודעה זו הייתה: "יאפ, לך על זה" מייל נוסף שמתוארך לפברואר 2015 שנשלח על ידי עובד בשם Michael LeBeau מעיד על ההבנה המקדימה של החברה בעניין התגובה הציבורית לאפשרות שתהיה לפייסבוק להקליט ולאגור שיחות והודעות של משתמשי אנדרואיד במובייל: "היי חברים, בסוף החודש צוות הפיתוח ישיק עדכון הרשאות שבו ישולב ה-read call log שידרוש את אישור המשתמשים לעדכון....זה (היכולת להקליט ולאגור מידע, מ"ב) דבר בעל רמת סיכון גבוהה מנקודת מבט של יחסי ציבור אך ככל הנראה צוות הפיתוח יילך על זה". פייסבוק: "מסמכים סלקטיביים; מעולם לא מכרנו מידע" בפייסבוק העלו לאוויר באתר החברה הודעה תגובה מלאה בעקבות גילוי המיילים על ידי הפרלמנט הבריטי. לדברי החברה "המסמכים שנחשפו, באופן סלקטיבי, מספרים רק צד אחד של הסיפור והוצאו מהקשרם. אנחנו עומדים מאחורי השינויים שערכנו ב-2014/2015, שמנעו מגולשים לחלוק מידע על החברים שלהם עם מפתחי אפליקציות כגון מפתחי אפליקציית Pikinis (של חברת Six4Three שתבעה את פייסבוק). הארכה שהענקנו בזמנו היתה לטווח זמן קצר ונועדה רק כדי שמידע לא יאבד בזמן שהמפתחים מיישמי עדכון באפליקציות. האפליקציה של Six4Three לא זכתה להארכה ולכן פנתה לבית המשפט". בשורה התחתונה טוענים בחברה: "המסמכים נבחרו בקפידה כדי לפרסם את חלקם ולא את כולם. העובדות ברורות - מעולם לא מכרנו מידע של גולשים". לתגובה המלאה של מארק צוקרברג בפייסבוק - לחצו כאן.

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד.
רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד.
רצועות נוספות
רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11.
בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
- עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול
- רק אחד מכל עשרה מצופי החדשות צופים בחדשות כאן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן
עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי
טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד.
רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד.
רצועות נוספות
רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11.
בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
- עידן עמדי מחזיק בקרב הרייטינג מול האח הגדול
- רק אחד מכל עשרה מצופי החדשות צופים בחדשות כאן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן
עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.