העדפת חברות, חיסול מתחרים והקלטת גולשים: פייסבוק נחשפת
תכתובות מיילים של בכירי פייסבוק שנחשפו במסגרת חקירה שמנהלת "ועידת התרבות, דיגיטל, מדיה וספורט" (DCMS) מטעם הפרלמנט הבריטי מראה כיצד ענקית הסושיאל יצרה הטיה מכוונת לטובת חברות מסוימות (Airbnb, נטפליקס ועוד) במסגרת "רשימה לבנה" של מורשים ומועדפים.
המיילים הפנימיים שנחשפו אמש בבריטניה במסגרת תביעה של חברת Six4Three כנגד פייסבוק מצביעים עוד על כך שאחת הסיבות לעדכון הפלטפורמה ב-2014/2015 היא הגברת ההכנסות מצד מפתחי אפליקציות. על פי ממצאי הוועדה נמצא שפייסבוק הבינה את חשיבות הקשר שיש בין הענקת גישה למפתחי אפליקציות, למידע של חברים של גולשי פייסבוק, לבין המשמעות הפיננסית והכספית שתהיה (לפייסבוק) במערכת יחסים שכזו עם אותן חברות מפתחות.
הדו"ח המלא והמפורט - 250 עמודים של תכתובות מיילים - לחצו כאן
בנוסף נטען עוד כי מהמיילים עולה תמונה לפיה, בפייסבוק ידעו והבינו מה תהיה החשיבות של השינוי בפלטפורמה על מחזיקי ניידים עם מערכת הפעלה של אנדרואיד. על פי המיילים שנחשפו בחברה ידעו ששינוי המדיניות שיאפשר להם לאסוף ולהקליט שיחות טלפון והודעות טקסט של משתמשי פייסבוק יתקבל בציבור באופן שנוי במחלוקת, ולשם כך נערכו מראש ליחסי הציבור השליליים של המהלך בעזרת אמצעים שיקשו ככל האפשר על המשתמשים להבין את המשמעות של הפיצ'ר המסוים הזה.
הקשר הישראלי - Onavo
גילויים נוספים מתוך המיילים שנחשפו מצביעים על כך שפייסבוק ערכה סקירה בינלאומית של העדפות השימוש במובייל והורדת אפליקציות מובייל באמצעות חברת Onavo (חברה ישראלית שנרכשה על ידי פייסבוק. נוסדה ב-2010 על ידי גיא רוזן ורואי טיגר ובשלב מסוים עסקה באיסוף מידע על שימוש באפליקציות מובייל למטרות שיווק) ובאמצעות מידע זה החליטה איזה חברות לרכוש ולמי להתייחס כאיום.
בין ההאשמות המרכזיות כנגד פייסבוק, עולה הטענה כי היא תעדפה חברות מסוימות והעניקה להן גישה למידע על גולשים וחבריהם בעוד שלחברות אחרות היא חסמה גישה כזו לאחר שביצעה עדכון לממשקי התכנות שלה בין 2014 ל-2015. באופן שכזה החברה העניקה לענקית התוכן נטפליקס גישה למידע על חברים של חבריה - נתון בעל ערך משמעותי בניסיון לטרגט פרסום מדויק לקהלים דומים ללקוחותיה. כמו כן היא העניקה גישה לחברת השכרת הדירות הפרטיות Airbnb בעוד שלחברה שגררה אותה לבית המשפט - Six4Three היא סירבה להעניק גישה שכזו.
כך לדוגמא, באחד המיילים שהוחלפו בין בכירי הפייסבוק כותב אחד מהם: "אנחנו צריכים לגבש את המידע המשותף שלנו לגבי הדרך שבה אנחנו בוחנים את הגישה שאנחנו מעניקים וכיצד אנחנו מחליטים על להשאיר או לחסל..."
צוקרברג: סגירת הגישה של VINE למידע? "יאפ, לך על זה"
מטבע הדברים, למייסד פייסבוק מארק צוקרברג יש חלק נכבד בתכתובות המיילים עם עמיתיו הבכירים. בפסקה שמצביעה על החשיבות שצוקרברג מייחס לערך המידע ולדרכים שפייסבוק צריכה ויכולה להרוויח מכך, הוא כותב: "אנחנו מנסים לגרום לאנשים לשתף כל מה שהם רוצים ולעשות זאת בפייסבוק".
"לעתים", הוא מוסיף, "הדרך הטובה ביותר לגרום להם לשתף היא באמצעות אפליקציה ייעודית שמפתח בנה עבור סוג מסוים של תוכן, ולהפוך אותה למדיה חברתית באמצעות גישה של פייסבוק אליה. עם זאת, זה אולי טוב לעולם אבל לא טוב עבורנו אם האנשים לא משתפים את המידע בחזרה בפייסבוק ותוכן זה מעלה את הערך של הרשת שלנו... אנחנו גם צריכים להבין כיצד לתמחר את זה..".
בנושא אחר, תכתובת המיילים מראה כיצד פייסבוק הורידה את השאלטר לאפליקציות מתחרות כגון טוויטר במטרה לחסל פיצ'רים שמהווים איום עליה. מייל שכזה נשלח לצוקרברג מאת ג'סטין אוסטופסקי בינואר 2013, ובו נכתב: "טוויטר השיקה היום את Vine שמאפשר לך לצלם קטעי וידאו ולערוך אותם לסרט קצר של 6 שניות. באפליקציה זו אפשר למצוא חברים באמצעות פייסבוק. אם אין לאף אחד התנגדות אנחנו נסגור היום את הגישה שלהם לחברים של משתמשים. לצורך זאת הכנו תגובת יח"צ מראש".
התשובה של צוקרברג להודעה זו הייתה: "יאפ, לך על זה"
מייל נוסף שמתוארך לפברואר 2015 שנשלח על ידי עובד בשם Michael LeBeau מעיד על ההבנה המקדימה של החברה בעניין התגובה הציבורית לאפשרות שתהיה לפייסבוק להקליט ולאגור שיחות והודעות של משתמשי אנדרואיד במובייל: "היי חברים, בסוף החודש צוות הפיתוח ישיק עדכון הרשאות שבו ישולב ה-read call log שידרוש את אישור המשתמשים לעדכון....זה (היכולת להקליט ולאגור מידע, מ"ב) דבר בעל רמת סיכון גבוהה מנקודת מבט של יחסי ציבור אך ככל הנראה צוות הפיתוח יילך על זה".
פייסבוק: "מסמכים סלקטיביים; מעולם לא מכרנו מידע"
בפייסבוק העלו לאוויר באתר החברה הודעה תגובה מלאה בעקבות גילוי המיילים על ידי הפרלמנט הבריטי. לדברי החברה "המסמכים שנחשפו, באופן סלקטיבי, מספרים רק צד אחד של הסיפור והוצאו מהקשרם. אנחנו עומדים מאחורי השינויים שערכנו ב-2014/2015, שמנעו מגולשים לחלוק מידע על החברים שלהם עם מפתחי אפליקציות כגון מפתחי אפליקציית Pikinis (של חברת Six4Three שתבעה את פייסבוק). הארכה שהענקנו בזמנו היתה לטווח זמן קצר ונועדה רק כדי שמידע לא יאבד בזמן שהמפתחים מיישמי עדכון באפליקציות. האפליקציה של Six4Three לא זכתה להארכה ולכן פנתה לבית המשפט".
בשורה התחתונה טוענים בחברה: "המסמכים נבחרו בקפידה כדי לפרסם את חלקם ולא את כולם. העובדות ברורות - מעולם לא מכרנו מידע של גולשים". לתגובה המלאה של מארק צוקרברג בפייסבוק - לחצו כאן.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
