פרסום ראשון

הרייטינג, ההשקעה וההכנסות: תאגיד כאן חותם חודש מונדיאל

איזה חודש זה היה: רייטינג נהדר, טירוף בדיגיטל, וכ-25 מיליון שקלים הכנסות מתשדירים, חסויות ומכירת זכויות שידור. וכמה היה ההוצאות הכספיות של כאן?
אלכסנדר כץ | (5)

החודש החלומי של ערוץ כאן 11 (וגם שלנו, אוהדי הכדורגל) הסתיים אמש (יום א') עם הניצחון של צרפת על קרואטיה 4:2 בגמר המונדיאל הנהדר. כעת, עם שוך מבצע השידורים מרוסיה והחזרה של כולנו לחיים האמיתיים, הגיע בתאגיד השידור כאן עת הסיכומים.

 

מבחינת רייטינג, היו אלה שבועות נפלאים לתאגיד השידור. השוויון בשעות בין רוסיה לישראל, הניב נתוני צפייה גבוהים למשחקים ששודרו בשלב הבתים ב-3 רצועות השידורים של 15:00, 18:00 ו-21:00, ובשלבים המאוחרים יותר ב-17:00 ו-21:00. ממוצע כלל המשחקים בכל הרצועות (לא כולל משדר הגמר) עמד על 16.5% למשחקים ששודרו בכאן 11, גבוה מטורנירים אחרים ששודרו בשנים האחרונות בערוץ 1 המנוח - 13.9% במונדיאל 2010 בדרום אפריקה, ו-13.9% במונדיאל 2014 בברזיל. גמר המונדיאל אתמול הניב 37.2%, מהגבוהים שהיו ב-20 השנים האחרונות. בסך הכל נחשפו למשחקי המונדיאל בטלוויזיה 3.8 מיליון איש.

 

גם מהדורת 'חדשות הערב' נהנתה מנתונים גבוהים, לעיתים דו-ספרתיים, כאלה שהשידור הציבורי לא הכיר מאז תחילת המילניום (אתמול למשל קיבלה המהדורה שיא של 16.8%, מיד לאחר הגמר).

 

התאגיד גם רשם הצלחה גדולה בתחום הדיגיטל. על פי נתונים שכאן שחרר הבוקר, עולה כי בחודש האחרון נרשמו 6.2 מיליון צפיות בפלטפורמות הדיגיטל של כאן 11. בממוצע זכו המשחקים לממוצע צפייה 113 אלף איש בדיגיטל, ובקטעי ה-VOD באמצעות נגן היוטיוב והנגן הייעודי באתר כאן, היו כ-43 מיליון צפיות.

ארגנטינה נגד ניגריה, מונדיאל 2018 (צילום גטי אימג'ס)

מתחילת חודש יוני נרשמו 422 אלף הורדות לאפליקציה של כאן, ואפליקציה הייעודית לטלוויזיה החכמה נרשמו עוד 150 אלף הורדות. עוד נתון שמצביע על העלייה הגדולה בצפייה בתכני ספורט באמצעים דיגיטליים, הוא זה: במהלך המונדיאל נרשמה עליה של 30% בתעבורת האינטרנט בישראל.

 

הכנסות בעשרות מיליוני שקלים, וההוצאות?

 

רשות השידור המנוחה רכשה את זכויות השידור לטורניר 6.35 מיליון יורו – מתוכם היא שילמה בתקופתו 2.57 מיליון, ואילו התאגיד השלים את ההפרש - 3.78 מיליון אירו (כ-15-16 מיליון שקלים). 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

עלות הפקה של חברת מזמור הפקות עמה על 6.2 מיליון שקלים, פלוס מע"מ של עוד כמיליון שקלים. מדובר על הצעה נמוכה משמעותית מכל ההצעות שהתאגיד קיבל, והצעת מזמור כללה אולפן ראשון בישראל לשידורי 4K. שליחת הכתבים לרוסיה, ובימים האחרונים לצרפת וקרואטיה, היא על חשבון חטיבת החדשות של כאן, והיא חלק מתקציבו השנתי. 

 

אגב, "משבר ה-4K", במסגרתו זווית הצילום במשחקים הראשונים הייתה בפריים מרוחק, חייבה לרכוש גם שידור HD לאחר הביקורת הקשה של הצופים. בלת"מ זה עלה לתאגיד עוד 600 אלף שקלים.

כך יוצא שההוצאה של התאגיד על המונדיאל עמדה על כמעט 23 מיליון שקלים, אבל בתאגיד גם נהנו מהכנסות גבוהות מפרסום ומכירת זכויות שידור. בהמשך מכר התאגיד 11 משחקים לשידור בערוצים אחרים - 9 לערוץ הספורט ו-2 לקשת 12. על פי הערכות, ההכנסות ממכירת אותם משחקים הסתכמה ב-5 מיליון שקלים, כחצי מיליון שקל למשחק. אגב, בתאגיד ציפו בתחילה למכור 17 משחקים תמורת לפחות 8.5 מיליון שקלים, אולם נאלצו מאוחר יותר לשנות את תנאי המכרז למכירת המשחקים.

שלום מיכאלשווילי באולפן המודיאל (צילום: רן יחזקאל)

 

לצד זאת, התאגיד גם רשם כ-20 מיליון שקלים ממכירת חסויות ותשדירי שירות. מדובר על חסויות ותשדירים שנמכרו לשידור באולפן המונדיאל ש"עטף" את המשחקים עצמם – לפני המשחק ואחריו. מדובר על חבילות פרסום מיוחדות. בניגוד לערוצים מסחריים, כאן אינו יכול למכור פרסומות, ולכן היה מוגבל בהכנסות אותן יכול היה ליצור באירוע כזה, בו שידר 53 משחקים במשך חודש.

 

אגב, על פי נתוני חברת יפעת בקרת פרסום, ההכנסות של התאגיד עומדות על סכום גדול יותר של כ-35 מיליון שקלים. על פי הניתוח של יפעת, המפרסם הגדול ביותר הוא הטוטו (המועצה להסדר ההימורים) עם 2.6 מיליון שקלים, חברת אלקטרה מוצרי צריכה עם 2.3 מיליון שקלים, וביטוח AIG, שטראוס ומקדונלד'ס עם 1.9 מיליון שקלים כל אחת מהחברות הללו.

 

בניגוד לגופי שידור ספורט אחרים דוגמת צ'רלטון, תאגיד כאן אישר ליותר מ-2,000 בעלי מסעדות, פאבים ובתי קפה לשדר את משחקי המונדיאל ללא תשלום, כל עוד הם אינם מפיקים תועלת מסחרית מהקרנת משחק, לדוגמה במקרים בהם מאורגן ערב הקרנה לקהל הרחב שבמסגרתו גובה המקרין דמי כניסה לאירוע. כך יוצא שבתי קפה, פאבים ומסעדות שהקרינו משחקים, לא חויבו על אותו שידור, משום שהכנסותיהם נובעות מהמזון והשתייה אותו הם מכרו. בתשלום שכן מכירת מזון ומשקאות. צ'רלטון למשל, דורשת מבתי עסק תשלום "פר-ראש" באירועים מסוג זה, ונלחמת עם בתי עסק סרבניים בבתי משפט.

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עובדה 17/07/2018 01:44
    הגב לתגובה זו
    כן, זו ש"כאן" צמחה על חורבנה ודורכת על פגריה וגופותיה היא אשר רכשה והכינה את שידורי המונדיאל 2018 !
  • 4.
    שישקו 17/07/2018 00:23
    הגב לתגובה זו
    כתבות עם מנהלים בבנק הפועלים לגבי הכלכלה של המונדיאל...בכלל לא פרסומת סמויה...פחח
  • 3.
    אוהד כדורגל 16/07/2018 19:28
    הגב לתגובה זו
    הבאתם את המשדרים ברמה גבוהה מבלי להיכנס לאופי הפרשנים.
  • 2.
    הרייטינג ללא לקוחות הוט בגעתיים שהיו מנותקים תקלה (ל"ת)
    ישראל999 16/07/2018 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תום 16/07/2018 16:23
    הגב לתגובה זו
    רק על החודש הסה
הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14
רייטינג

האם הפטריוטים היא התכנית היציבה ביותר בטלווזיה?

התחרות העזה בין מהדורות החדשות, הן מבחינת רייטינג והן מבחינת השקפת עולם ממשיכה להתבטא במשך כל רצועות היום; בפריים טיים הצפייה היתה יחסית מאוזנת

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 17% רייטינג ו-442 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.5% רייטינג ו-253 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.9% רייטינג ו-114 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 107 אלף צופים ו-4% רייטינג.


פריים טיים 

תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, ואמש התחרות היתה יחסית מאוזנת, אם כי "נוטוק" של רועי עידן שמשודרת בקשת היתה בראש עם רייטינג של 12.9% רייטינג ו-337 אלף צופים, אבל הפער בינה ובין אלו שאחריה לא היה גדול, כפי שקורה בשידורי ריאליטי גדולים, ואחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי יותם זמרי, ועמדה על 8.2% רייטינג עם 233 אלף צופים. במקום השלישי היתה "משחקי השף" ריאליטי אוכל של רשת, שעמד על 8% רייטינג ו-213 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 6.7% רייטינג ו-162 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-100 אלף צופים, במקום השני חלקו ערוץ 13 ורשת, כשמהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עמדה על 2.6% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו העולם הבוקר הייתה עם רייטינג דומה  ו-50 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-60 אלף צופים, ואילו אחריו היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.8% רייטינג ו-37 אלף צופים. "על הבוקר" של ערוץ 14 היה אחרון עם 1.1% רייטינג, ו-28 אלף צופים.

בצהריים, האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה בראש, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים, אחריו היה 14 בצהריים של חדשות 12, שעמדה על 2.7% ו-66 אלף צופים, אחריה היה , ואת הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.7% רייטינג ו-36 אלף צופים בלבד.

הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14הפטריוטים, ערוץ 14. קרדיט: אתר C14
רייטינג

האם הפטריוטים היא התכנית היציבה ביותר בטלווזיה?

התחרות העזה בין מהדורות החדשות, הן מבחינת רייטינג והן מבחינת השקפת עולם ממשיכה להתבטא במשך כל רצועות היום; בפריים טיים הצפייה היתה יחסית מאוזנת

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 17% רייטינג ו-442 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.5% רייטינג ו-253 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.9% רייטינג ו-114 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 107 אלף צופים ו-4% רייטינג.


פריים טיים 

תחרות בפריים טיים זה תמיד טוב, ואמש התחרות היתה יחסית מאוזנת, אם כי "נוטוק" של רועי עידן שמשודרת בקשת היתה בראש עם רייטינג של 12.9% רייטינג ו-337 אלף צופים, אבל הפער בינה ובין אלו שאחריה לא היה גדול, כפי שקורה בשידורי ריאליטי גדולים, ואחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי יותם זמרי, ועמדה על 8.2% רייטינג עם 233 אלף צופים. במקום השלישי היתה "משחקי השף" ריאליטי אוכל של רשת, שעמד על 8% רייטינג ו-213 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 6.7% רייטינג ו-162 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 4.6% ו-100 אלף צופים, במקום השני חלקו ערוץ 13 ורשת, כשמהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עמדה על 2.6% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו העולם הבוקר הייתה עם רייטינג דומה  ו-50 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.5% ו-60 אלף צופים, ואילו אחריו היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.8% רייטינג ו-37 אלף צופים. "על הבוקר" של ערוץ 14 היה אחרון עם 1.1% רייטינג, ו-28 אלף צופים.

בצהריים, האולפן הפתוח של עם בועז גולן היה בראש, עם 2.8% רייטינג ו-58 אלף צופים, אחריו היה 14 בצהריים של חדשות 12, שעמדה על 2.7% ו-66 אלף צופים, אחריה היה , ואת הרשימה סגרה רשת עם "הדוח היומי" שהיה עם 1.7% רייטינג ו-36 אלף צופים בלבד.