זיו פניני
צילום: BizTV
TV

זיו פניני על מיסוי הסוחרים בבורסה, ועל התנודתיות בשוק

מומחה הנגזרים מדבר על השקת חוזי ההפרשים, מי צריך את האופציות הארוכות ומה לעשות עם הטלת המע"מ על הסוחרים. צפו בראיון
גיא בן סימון | (21)

זיו פניני, מנהל לקוחות נגזרים וסיכונים פיננסים של בית ההשקעות אי.בי.איי, בשיחה על הטלת מע"מ על הסוחרים ועידוד הנזילות בשוק.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    זי"פ 09/04/2018 09:18
    הגב לתגובה זו
    16- זה נכון שנגזרים קצרים של חצי שעה, יום, שבוע הם דומים במאפייניהם לאופ או מרווחים בינריים ולא ניתן לגדר איתם.. לא טענתי שהם לא טובים למחזורים.. אגב הרבה פעמים הם יוצרים תנועה ותנודתיות.. כמו בכל דבר בחיים יש נקודת אמצע טובה.. גם ארוכים מידי לא טובים לגידור, ואגב אופציות ארוכות זה בסדר. חוזים ארוכים יוצרים אפקט הפוך, עדיף לגלגל חודשיים או דו חודשיים.
  • 18.
    זי"פ 09/04/2018 08:20
    הגב לתגובה זו
    11 –אתה צודק בחלק מדבריך – ראה תשובות קודמות... 12 – תודה, גם אני חושב שלא יבטלו אבל אולי ירככו, 13 – מי שמניח ביד או אסק תורם לנזילות ומי לחוטף ביד או אסק גורע נזילות ואין צורך לשלם לו. עסקאות תואמות כשמן- תואמו בין 2 גורמים או יותר ואין הם עוזרים לנזילות בספר הפקודות אפילו במקרים מסוימים- להיפך 14- הסטיות משקפות את התנודתיות של נכס הבסיס וכאן השוק הרבה פחות תנודתי..וגם כשיש תנודה ישר מאמינים שהיא רגעית.. הסיבות לכך רבות ומגוונות ועל חלק מהם דברתי בראיון.. 15 – מאוד מעניין אבל גם לריבית האפסית ,הרגולציית נשך ולהתערבות הבנקים חלק מהאשמה על הסיטואציה שהנך מתאר.., תודה
  • 17.
    זי"פ 09/04/2018 08:15
    הגב לתגובה זו
    1- זה לא כ"כ פשוט, ראשית למה לדרוש שנים אחורה הרי תמיד יכולתם לקחת ולא לקחתם, שנית למה להפוך כול חברה בכל מחזור בכל גודל ובכול דרך למוסד כספי? איך מתקזזים? והאם זה טוב לבורסה ולמדינה? 2- 2- לא בהכרח – ראה מה קורה למניות ומדדים שאין עליהם נגזרים הנזילות והמחזורים אפסיים.. אתה צודק שצריך כללים ברורים ופרופורציות טובות, 3- זה "קרוב" לא ממש זהה אבל הרבה פרמטרים נשארו.. בוא נגיד שאת הבינרי הוציאו בגין תפעול קלוקל.. וכן שב CDF יש פוטנציאלית אפשרות גידור.. 4- כן כול עיסוק בישראל שהוא מהווה עיסוק עיקרי יכול תיאורטית להידרש במס שולי – ואף אחורה.. ולכן חשוב שייתנו כללים ברורים ולא אי ודאות גדול ופוטנציאל דיווח רוחבי שלא מממוש והופך שחקנים לעבריינים פוטנציאליים 5- ליד.. הרבה יותר מואכב אבל בהחלט בעייתי. 6- 8 תודה, איני יועץ מס ולא זו הבמה אבל תיאורטית אפילו 7 שנים אחורה הבעיה שמעמ יכל תמיד לקחת והעדיף שלא- אז תתחיל מהיום קדימה ועזוב היסטוריה זה די בריוני.. 9- יש הרבה במה שאתה כותב.. אבל זמן יגיד...
  • 16.
    אדון כהן מהדרום 09/04/2018 07:04
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר לגדר ועדיף להאריך, לפחות נשארת נאמן לבריחה ממינוף. אז מה השתנה מאז הקורס? נראה דווקא הבורסה הפנימה.
  • 15.
    גב' כהן מחדרה. 08/04/2018 23:54
    הגב לתגובה זו
    כחלון, רוצה להגיע בבחירות ל 15 מנדטים, הורד את מס הבורסה או לפחות השווה את מס רווחי הון למס על השכרת נדל"ן. זה לבטח יפוצץ את הבלון הנפוח של מחירי הדיור ויאפשר לך לגרוף קולות רבים בציבור ובמיוחד בקרב הזוגות הצעירים. בנוסף כבונוס זה גם יגרום לבורסה הגוססת לקום לתחיה. אתה חייב להבין שמס רווחי ההון הדרקוני הוא הוא שגרם לציבור בהמוניו לנטוש את החיסכון וההשקעות למיניהן, להסיט את חסכונות חייו, ולעוט על הנדל"ן. גם אני ברחתי מהבורסה וקופות הגמל (שהפכו לכלי ריק מתוכן עבורי) כבר לפני שנים רבות וקניתי דירה שהניבה לי תשואה נאה במשך השנים ואף שווי הדירה עלה פלאים. אך אם יבוטל מס הבורסה, או יגבה בצורה מדורגת לפי גודל ההכנסה וזאת רק החל מסכום של 60000 ש"ח ומעלה בשנה (כפי שהכנסה מהשכרת דירה בסכום של עד של 5000 ש"ח לחודש פטורה ממס) אשקול ברצינות למכור אותה ולחזור לבורסה (או לקופות הגמל בתנאים הישנים והטובים), בטוחני שגם רבים ינהגו כמוני.
  • 14.
    גבי 08/04/2018 22:16
    הגב לתגובה זו
    את זה שהסטיות בארץ עדיין הרבה יותר נמוכות מחול אפילו שכשיש ירידות חדות גם בארץ יש בהתאם ולא חצי מהירידות..? עד עכשיו ירד 10 אחוז גם בארץ וגם בs&p
  • 13.
    עמי 08/04/2018 20:40
    הגב לתגובה זו
    ולמה רק מי שמניח ביד צריך להיספר? תודה
  • 12.
    עמי 08/04/2018 20:28
    הגב לתגובה זו
    אין עם מי לדבר ואין סיכוי שיבטלו. זה יהיה בכי לדורות
  • 11.
    לא ידוע 08/04/2018 19:53
    הגב לתגובה זו
    מעמ על הרווח ממתי תכולה? אם הם החליטו פתאום השנה שאני 'סוחר' והשנה יש רווח אך בשנה קודמת היה הפסד, (נאמר באותו שיעור), איך יתבצע הקיזוז ? אם אצטרך לשלם מעמ על הרווח בשנה זו אשלם מעמ על רווח למרות שהוא אפס (כנגד ההפסד) וגם לא יהיה קיזוז מלא?
  • 10.
    רגולציה = טפשות=-סיכון= חלמאות= שחיתות (ל"ת)
    רגלטור לייט 08/04/2018 18:09
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    סוחר אג"ח 08/04/2018 18:00
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה גורמים אנטי אינפלציוניים בעולם ולכן לא יעלו ריבית.
  • 8.
    נחמה 08/04/2018 17:52
    הגב לתגובה זו
    פשוט כיף לשמוע אותו. מדבר לעניין ובפשטות. תותח.
  • 7.
    כמה הם יכולים ללכת אחורה גם מעמ וגם מ הכנסה? (ל"ת)
    גם בדוי 08/04/2018 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כולם שמו לב לקעקוע על הקרחת ! (ל"ת)
    איזה עולה 08/04/2018 17:36
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    סוחרים 08/04/2018 17:02
    הגב לתגובה זו
    זאת הלאמת כספים בכל מיני שיטות. מעניין שמס דירה שלישית הוחלף במע"מ על סוחרים וכחלון מחלק כסף למי הוא מחלק?
  • שיךמוחמד יאסין 08/04/2018 23:58
    הגב לתגובה זו
    נכון. זה עוד תרגיל מסריח לחלוב את הציבור.
  • 4.
    בדוי 08/04/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
    האם המס הכנסה הוא רק על הרווח נכון ? של 25% ומה זאת אומרת אם אני סוחר בהיקפים גדולים כמה אני אמור לשלם ? יותר מ25% מס על הרווח ? כמה זה יוצא בסוף שמשלמים מס על הרווח לעזעזל ?
  • יגידו שאתה סוחר כמקצוע (ל"ת)
    סוחר בחברה 08/04/2018 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אמיר 08/04/2018 15:38
    הגב לתגובה זו
    איך את זה סגרו ואת זה השאירו? איך?
  • 2.
    נגזרים הרסו את הבורסה (ל"ת)
    ארז כהן 08/04/2018 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שיקחו להם מעמ מה קרה הם סוחרים (ל"ת)
    אלי 08/04/2018 15:00
    הגב לתגובה זו
איתי בן זאב. קרדיט: Xאיתי בן זאב. קרדיט: X

אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה

מנדי הניג |

קרן מניקיי  שהחזיקה בעבר כ-20% ממניות הבורסה לניירות ערך בת"א, השלימה מכירה כוללת של כל החזקותיה בתמורה מצטברת של כ-1.1 מיליארד שקל. המכירה האחרונה, בהיקף של 5.6% מהמניות תמורת כ-400 מיליון שקל, בוצעה לגופים מוסדיים מקומיים וזרים והביאה לסיום אחזקתה של הקרן בישראל.

האקזיט של מניקיי מהווה תשואה פנמנלית: הקרן רכשה את מניות הבורסה באוגוסט 2018 תמורת כ-110 מיליון שקל בלבד, לפי שווי חברה של כ-550 מיליון שקל. היא הרוויחה פי 11 על ההשקעה במניית הבורסה. השווי של הבורסה היום הוא פי 7.2 - פי 13 מהשווי ו היא השקיעה.

במהלך השנים ביצעה מניקיי מספר מכירות חלקיות. בתחילת 2025 היא מכרה 4.8% ממניות הבורסה לבורסה עצמה תמורת כ-200 מיליון שקל, מהלך בעייתי שבעצם סידר לה מחיר טוב על חשבון המשקיעים הקיימים.סוג של "חילוץ" ההשקעה על ידי הנהלת הבורסה. ביולי מכרה הקרן מניות נוספות בהיקף של כחצי מיליארד שקל וכעת היא מחסלת את ההחזקה.


הבורסה בת"א מתנהלת ללא גרעין שליטה כשלמעשה היא ביטוי לשלטון המנהלים. איתי בן זאב, המנכ"ל בעצם שולט בחברה בפועל. זה עלול לייצר חיכוך בין בעלי המניות לבין המנהלים, כשלעיתים האינטרסים לא משותפים.

הבורסה לניירות ערך סיימה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות מרשימות שמוכיחות שהשוק הישראלי ממשיך לשגשג למרות האתגרים. הרווח זינק ב-80% לכ-43.6 מיליון שקל, לעומת 24.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. גם ההכנסות עלו בקצב של 29% ל-136.1 מיליון שקל. ה-EBITDA המתואם עלה ב-56% ל-71.6 מיליון שקל, ושולי הרווח השתפרו מ-43.6% ל-52.6%.

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוזדניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, צילום: שרי עוז
ראיון

מנכ"ל הקרן שעשתה 120% ב-3 שנים חושף את הסודות

דניאל לייטנר לקח את הקרן של תמיר פישמן מאפס ל-1.5 מיליארד שקל - בדרך הוא פגש את הקורונה, מהפיכה משפטית, מלחמות בעזה וטילים מאיראן - עדיין הוא פרו-שוק: מאמין בסקטור האנרגיה (דלק ונאוויטס) חותך פוזיציות כשמנכ"לים נוטשים; וגם - האם הורדת ריבית תמנע את הקריסה של הנדל"ן?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תמיר פישמן ראיון

דניאל לייטנר, מנכ"ל תמיר פישמן קרנות נאמנות, לקח את קרן המניות של בית ההשקעות מאפס עגול ליותר מ־1.5 מיליארד שקל בשווי נכסים. ומה שמדהים זה שזה קרה תוך כדי רצף של טלטלות. מהקורונה דרך המהפכה המשפטית ועד המלחמה בעזה וטילים מאיראן ובכל זאת הקרן מציגה בשלוש השנים האחרונות תשואה של יותר מ־120%, שזה לא רק הכי טוב בשוק אלא אפילו עוקף את מה שהביא ה-S&P בתקופה הזאת. בנוסף, חשוב לציין שלכל בית השקעות יש קרנות מוצלחות יותר וכאלו שפחות, לא באנו לנתח את המכלול כולו אלא להבין איך לייטנר הצליח לקחת את הקרן המנייתית לרמות כאלו גבוהות.

השאלה הכי בוערת שנדרשנו אליה הייתה כמובן לאיך הוא מתייחס כמנהל השקעות אל "נאום הספרטה" של נתניהו שאותו הוא הגדיר כ"לא חכם ולא במקום", והוסיף והזהיר שמסרים על "מדינת ספרטה" יכולים להחריף את הלחץ הבינלאומי על ישראל ולקבל גם ביטוי בשוק המקומי. 

וכדאי שנקשיב לו. במהלך השנים לייטנר צבר תובנות על מה כדאי - ובעיקר על מה לא כדאי - לעשות. "בהשקעות יותר חשוב זה מה לא לקנות מאשר מה לקנות" וכשמדברים איתו הוא לא מסתיר את ההעדפות שלו: להשקיע באנרגיה, כמו בדלק ובנאוויטס, לזהות בזמן את החולשה של סקטורים בעייתיים כמו נדל"ן, ולהיות עם יד על הדופק כל הזמן. אחד הכללים שהוא פיתח לאורך הדרך הוא "פרדוקס המנכ"ל העוזב" זאת אומרת שכשמנכ"ל עוזב בשיא זה הזמן גם שלנו לממש - ככה עשתה הקרן בנייס כשברק עילם פרש, באייל טרייבר במיטרוניקס וגם בפנינסולה. ואם כבר הזכרנו את נייס - הוא עוקב מקרוב אחרי חברות הצמיחה כמו מאנדיי וגם נייס, הוא מסתכל על מהפכת ה־AI ותוהה בקול האם המודלים העסקיים של החברות האלה בכלל מסוגלים לשרוד כיום "אפשר לשכפל את מאנדיי בעשר דקות".

אבל אם תשאלו אותו איך עושים כזאת תשואה בכזאת סביבה עסקית? התשובה תהיה שאין קסמים, יש עבודה קשה והרבה. לייטנר מנהל את הקרן בגישה שמזכירה יותר כמו פרייבט אקוויטי מקרן נאמנות. הוא קופץ ממשרד למשרד ולא מסתמך רק על ניתוח המספרים שהחברות מנדבות. הוא פוגש בהנהלות, עושה שיחות עם מתחרים ויורד לשטח כל הזמן.


אני רוצה להתחיל עם ההסתכלות שלך על הנאום של ראש הממשלה מזווית כלכלית אם שמים את הפוליטיקה בצד מה זה עושה לנו?