המספר שלא הכרתם: משרד התיירות משקיע 250 מיליון שקל בפרסום בחו"ל

40 מיליון איש נחשפו לפרסומת ביורוספורט לעידוד התיירות בים המלח בגמר אוסטרליה הפתוחה. ישראל גם נותנת חסויות לתחרויות אופניים ומפרסמת ברשתות. כשהתיירות היא מנוע צמיחה, גם המלחמות לא יעצרו את הפרסום
אלכסנדר כץ | (4)

נובאק ג'וקוביץ' ואנדי מארי סיימו עוד מערכה, והם עושים את דרכם לכיסאות המנוחה בצידי המגרש. ערוץ יורוספורט עובר למקבץ פרסומות קצר. על המסך מופיעים נופי ים המלח והזמנה לצופים לקפוץ לביקור במקום הכי רחוק שיכול להיות מאוסטרליה - פיזית ומנטאלית - מדינת ישראל. על פי הערכות, בפרסומת לים המלח צפו כ-40 מיליון איש בעשרות מדינות ברחבי אירופה, איזור הכיסוי של הערוץ.

אז מה הקשר של ים המלח לגמר טורניר הטניס אוסטרליה הפתוחה? מסתבר שמדינת ישראל משקיעה באמצעות משרד התיירות, כ-250 מיליון שקלים בפרסום בכלי תקשורת ברחבי העולם, סכום הדומה להיקף הפרסום השנתי של משרד הפרסום הרביעי בגודלו בישראל, על שלל לקוחותיו.

למשרד התיירות עסקה שנתית עם יורוספורט שמיוצגת בישראל על ידי טלית תקשורת, במסגרתה היא מפרסמת באירועי ספורט גדולים. ישראל גם נותנת חסות לתחרות אופניים מוכרות, כמו הטור דה פרנס. המטרה: להגיע לתודעה של הקהל בחו"ל, ולקהל צופי הערוץ כאופציה לחופשה עתידית. על התקציב הענק אחראית לפמ - לשכת הפרסום הממשלתית.

לדברי דוברת משרד התיירות, ענת שיחור אהרונסון, "מערך השיווק של המשרד מפרסם כל שנה בכמעט רבע מיליארד שקל, אבל למדינה זה סכום די נמוך, משום שאנחנו צריכים להקיף את כל אירופה, ארה"ב ורוסיה בפרסום הזה".

את הכיוון לפרסום מאסיבי ביורוספורט וקידום המרתונים ואירועי ספורט אחרים בערוץ, יזם מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, ספורטאי חובב שרץ מרתונים בעצמו. הלוי זיהה את הפוטנציאל הגדול הטמון בתיירות ספורט, דבר שקיבל חיזוק במחקרי שוק ובעצם קיומם של אירועי ספורט באירופה, המושכים אליהם עשרות אלפי משתתפים. כך למשל, מרתון ירושלים מביא מדי שנה למעלה מ-3,000 רצים מחו"ל, שממלאים את המלונות והמסעדות בעיר. "הספורט בימינו הפך ממש לדת. שום מתיחות ביטחונית לא תרתיע רץ מרתון שמתכונן ומצפה לתחרות ולכן זה קהל יעד אליו אנחנו מכוונים ושווה להשקיע בו בשיווק", אומר הלוי.

ארמל חיים, מנהלת מערך הפרסום של יורוספורט בישראל, מספרת על קשר מסחרי הדוק עם מדינת ישראל שהחל לפני 3 שנים. "נבחרנו על ידי משרד התיירות הישראלי כי אנחנו הגוף המשדר הגדול באירופה שמשדר ל-54 מדינות ביבשת שהיא השוק המרכזי, וגם כי אנחנו מותג חזק הקשור לערכים חיוביים. בזכות יורוספורט, ישראל יכולה לקדם את היעד שלה בעונת החורף כדי למשוך מטיילים וגם יכולה לתקשר גם מבקרים עתידיים בכל הימות השנה".

הקמפיינים לעידוד התיירות לישראל, מופנים בעיקר למדינות המקור הגדולות - ארה"ב, רוסיה, צרפת, גרמניה ואנגליה. "כל קמפיין מטורגט - בודקים מה קהל היעד על פי מחקרים שאנחנו עושים כל הזמן, מי הוא בכלל קהל היעד, מהם הטרנדים הנוכחיים והעתידיים, מה התרבות של אותו קהל יעד", מסבירה שיחור אהרונסון. "רוסיה היא מדינה ענקית, אז אנחנו מתרכזים בפרסום ובשיווק בעיקר במוסקבה ובסנט פטרסבורג".

פרסומת לקהל ברוסיה

התיירות - הפנימית הישראלית ומחו"ל - היא מנוע צמיחה כלכלי למשק הישראלי, ומהווה קרוב ל-5% מהתמ"ג. בשנת 2014 תרמה התיירות למשק למעלה מ-40 מיליארד שקל למרות צוק איתן למשל. למרות שהתיירות היא הראשונה להיפגע והאחרונה להתאושש, הגיעו לישראל בשנה החולפת 3.5 מיליון תיירות, בדומה לשנת 2013 שהייתה שנת שיא בתיירות.

"נחמד שיש פרסומת, אבל צריך גם מישהו שימכור את החבילה לישראל"

ראש אגף בכיר חו"ל במשרד התיירות, ומי שלמעשה אחראי על נושא השיווק של ישראל מחוץ לגבולותיה, פיני שני, מספר כי לאגף שלו יש 20 שלוחות ברחבי העולם "שתפקידם הוא אך ורק לעשות תיירות. הם נציגות רשמיות של מדינת ישראל - באים בבוקר וחושבים איך עושים תיירות: בצד הפרסומי - אנחנו פועלים כמו כל מחלקת שיווק בחברה פרטית, ואיך אנחנו עושים אחר כך את ההפצה שלנו, כי הרי לא כולם מוכרים אותנו, וזה נחמד שיש פרסומת בטלוויזיה, אבל מישהו צריך למכור את החבילה לישראל".

לדברי שני, "אנחנו מפעילים את כל האמצעים הקיימים בשוק הפרסום והשיווק הישראלי. אני בטוח שאנחנו בין הלקוחות הגדולים בישראל שעושים שימוש באמצעים דיגיטליים. עובדים עם חברות פרסום ויחסי ציבור עולמיות, כדי להגיע לקהל במדינות היעד שלנו. אבל ברור שהמצב הגיאופוליטי לא הופך את החיים שלנו לקלים יותר".

ועל אף המצב באזור, בישראל פרסמו גם במהלך העימות האחרון בדרום. "גם בצוק איתן עשינו הכל כדי לשמר את צינורות השיווק שלנו בחו"ל", מסבירה שיחור אהרונסון. "לאורך כל המבצע המשכנו לפרסם ביורוספורט. נתנו גם חסות לטור דה פרנס, כי אמרנו לעצמנו שלמרות המצב הלא קל בישראל, אנחנו צריכים להיות בתודעה של האנשים, כך שאולי בעוד חצי שנה כשהם ירצו לנסוע, ישראל תהיה ברשימת היעדים האפשריים".

לדבריה, "אנחנו נעזרים בחברות מקומיות - מתייעצים במומחים לשיווק, ברכש המדיה. אנחנו מאד חזקים ברשתות החברתיות, ובטלוויזיה מפרסמים בעיקר באירועים מיוחדים שיכולים להתקשר עם הערכים של מדינת ישראל".

ארמל חיים מוסיפה כי "למשרד התיירות יש כמה קמפיינים במהלך עונת החורף, למשל בטורניר אפריקה לאומות בכדורגל, אוסטרליה הפתוחה ועוד, עד עונת הקיץ שם למשרד יש קמפיינים סביב אליפות אירופה לנבחרות בכדורסל למשל. ישראל היא גם נותנת חסות לתחרויות אופניים כגון גירו דה-איטליה, וואלטה דה ספיינה והטור דה פרנס".

-באותו יום בו נערך גמר אוסטרליה הפתוחה, התקיים גם הסופרבול. למה למשל לא פרסמתם שם, עם 114 מיליון צופים, עם ויראליות מדהימה לפרסומות?

פיני שני: "השוק האמריקאי בסופרבול זה לא בהכרח קהל היעד שלנו, שהוא יותר מצומצם. היכולת שלנו לעשות קמפיין אפקטיבי בסכומים של מיליוני דולרים, לא קיים. גם כשאנחנו עושים קמפיין בארה"ב, הוא מתוחם לאזורים מסוימים, למשל ניו יורק וקליפורניה, ומדבר לקהלים ספציפיים, למשל להתמקד בקהל נוצרי הדוק. זה נחמד לפרסם עשרות מיליוני שקלים, אבל כאיש שיווק צריך לדעת שזה לא תמיד נכון".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חגי 07/02/2015 11:24
    הגב לתגובה זו
    אמיר הלוי חושב שאם הוא עושה מרתונים, אז זה קהל היעד לישראל. זאת טעות לפרסם ביורוספורט ולתת חסות למירוצי אופניים. מדינת ישראל משקיעה רבע מיליארד בפרסום אך רובו במקום הלא נכון. להוסיף עד 30,000 ספורטאים שיבוא בשנה זה צחוק מכספי משלם המיסים. משקעים רבע מיליארד כדי להוסיף מיליון תיירים !!! החבר אמיר הלוי לשמחתי כנראה שיסיים את תפקידו לאחר הבחירות (יחד עם השר שפרש וחבל שלא פרש קודם) וטוב שכך מפני שלא תרם דבר לענף התיירות.
  • 3.
    אהרלה סדן הנדלסמן 04/02/2015 12:13
    הגב לתגובה זו
    מעניין שמר אמיר הלווי יודע להשקיע במה שקרוב ללבו ...אך האם אתם יודעים שמרבית הנהנים הנם שרלטנים ...גוזרי קופונים ומסיעים ומדריכים בלתי מורשים ברכבי הסעה ולימוזינות העובדות בניגוד לחוק. מעניין מי המרוויח/ים המרכזיים מהמיליונים שמבזבזים. אבל את הפיצוי שהובטח ותוקצב למדריכי התיירים/"אשכול" ולמסיעים המורשים העצמאים הזעירים הם "מחביאים" או מבזבזים במקומות רחוקים ועם משת"פים ישראלים רבים שנהנים .ואתם פה בארץ מרגישים זאת ?! אני לא !!! .
  • 2.
    אורי 03/02/2015 18:05
    הגב לתגובה זו
    לצערי ישראל משווקת עצמה בחול במיליוני שקלים לשנה .והעבודה עוברת לסוכנים ישראלים. שמעבירים את ההסעות וההדרכה למדריכים ונהגים וחברות ממזרח ירושלים כדאי להרוויח עוד דולר רווח.ולא מעניין אותם את משרד התיירות ואת מדינת ישראל שהם מרעילים את התיירים.בהסברים כמה הישראלים רעים.ועוד.הכל בחסות הרשות הפלסטינית. שתומכת חזק בנושא.כדאי שתתעורר. היום 85 אחוז מהמסיעים הם תושבי מזרח ירושלים. שמעלים התיירים על מדינת ישראל.בגלל.רווח אישי של סוכני התיירות הישראלים.ודרך אגב הרשות מממנת להם כספים כדאי שיקנו אוטובוסים
  • 1.
    צריך להשקיע כנראה הרבה יותר (ל"ת)
    גידי 03/02/2015 16:30
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.