המספר שלא הכרתם: משרד התיירות משקיע 250 מיליון שקל בפרסום בחו"ל

40 מיליון איש נחשפו לפרסומת ביורוספורט לעידוד התיירות בים המלח בגמר אוסטרליה הפתוחה. ישראל גם נותנת חסויות לתחרויות אופניים ומפרסמת ברשתות. כשהתיירות היא מנוע צמיחה, גם המלחמות לא יעצרו את הפרסום
אלכסנדר כץ | (4)

נובאק ג'וקוביץ' ואנדי מארי סיימו עוד מערכה, והם עושים את דרכם לכיסאות המנוחה בצידי המגרש. ערוץ יורוספורט עובר למקבץ פרסומות קצר. על המסך מופיעים נופי ים המלח והזמנה לצופים לקפוץ לביקור במקום הכי רחוק שיכול להיות מאוסטרליה - פיזית ומנטאלית - מדינת ישראל. על פי הערכות, בפרסומת לים המלח צפו כ-40 מיליון איש בעשרות מדינות ברחבי אירופה, איזור הכיסוי של הערוץ.

אז מה הקשר של ים המלח לגמר טורניר הטניס אוסטרליה הפתוחה? מסתבר שמדינת ישראל משקיעה באמצעות משרד התיירות, כ-250 מיליון שקלים בפרסום בכלי תקשורת ברחבי העולם, סכום הדומה להיקף הפרסום השנתי של משרד הפרסום הרביעי בגודלו בישראל, על שלל לקוחותיו.

למשרד התיירות עסקה שנתית עם יורוספורט שמיוצגת בישראל על ידי טלית תקשורת, במסגרתה היא מפרסמת באירועי ספורט גדולים. ישראל גם נותנת חסות לתחרות אופניים מוכרות, כמו הטור דה פרנס. המטרה: להגיע לתודעה של הקהל בחו"ל, ולקהל צופי הערוץ כאופציה לחופשה עתידית. על התקציב הענק אחראית לפמ - לשכת הפרסום הממשלתית.

לדברי דוברת משרד התיירות, ענת שיחור אהרונסון, "מערך השיווק של המשרד מפרסם כל שנה בכמעט רבע מיליארד שקל, אבל למדינה זה סכום די נמוך, משום שאנחנו צריכים להקיף את כל אירופה, ארה"ב ורוסיה בפרסום הזה".

את הכיוון לפרסום מאסיבי ביורוספורט וקידום המרתונים ואירועי ספורט אחרים בערוץ, יזם מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי, ספורטאי חובב שרץ מרתונים בעצמו. הלוי זיהה את הפוטנציאל הגדול הטמון בתיירות ספורט, דבר שקיבל חיזוק במחקרי שוק ובעצם קיומם של אירועי ספורט באירופה, המושכים אליהם עשרות אלפי משתתפים. כך למשל, מרתון ירושלים מביא מדי שנה למעלה מ-3,000 רצים מחו"ל, שממלאים את המלונות והמסעדות בעיר. "הספורט בימינו הפך ממש לדת. שום מתיחות ביטחונית לא תרתיע רץ מרתון שמתכונן ומצפה לתחרות ולכן זה קהל יעד אליו אנחנו מכוונים ושווה להשקיע בו בשיווק", אומר הלוי.

ארמל חיים, מנהלת מערך הפרסום של יורוספורט בישראל, מספרת על קשר מסחרי הדוק עם מדינת ישראל שהחל לפני 3 שנים. "נבחרנו על ידי משרד התיירות הישראלי כי אנחנו הגוף המשדר הגדול באירופה שמשדר ל-54 מדינות ביבשת שהיא השוק המרכזי, וגם כי אנחנו מותג חזק הקשור לערכים חיוביים. בזכות יורוספורט, ישראל יכולה לקדם את היעד שלה בעונת החורף כדי למשוך מטיילים וגם יכולה לתקשר גם מבקרים עתידיים בכל הימות השנה".

הקמפיינים לעידוד התיירות לישראל, מופנים בעיקר למדינות המקור הגדולות - ארה"ב, רוסיה, צרפת, גרמניה ואנגליה. "כל קמפיין מטורגט - בודקים מה קהל היעד על פי מחקרים שאנחנו עושים כל הזמן, מי הוא בכלל קהל היעד, מהם הטרנדים הנוכחיים והעתידיים, מה התרבות של אותו קהל יעד", מסבירה שיחור אהרונסון. "רוסיה היא מדינה ענקית, אז אנחנו מתרכזים בפרסום ובשיווק בעיקר במוסקבה ובסנט פטרסבורג".

פרסומת לקהל ברוסיה

התיירות - הפנימית הישראלית ומחו"ל - היא מנוע צמיחה כלכלי למשק הישראלי, ומהווה קרוב ל-5% מהתמ"ג. בשנת 2014 תרמה התיירות למשק למעלה מ-40 מיליארד שקל למרות צוק איתן למשל. למרות שהתיירות היא הראשונה להיפגע והאחרונה להתאושש, הגיעו לישראל בשנה החולפת 3.5 מיליון תיירות, בדומה לשנת 2013 שהייתה שנת שיא בתיירות.

"נחמד שיש פרסומת, אבל צריך גם מישהו שימכור את החבילה לישראל"

ראש אגף בכיר חו"ל במשרד התיירות, ומי שלמעשה אחראי על נושא השיווק של ישראל מחוץ לגבולותיה, פיני שני, מספר כי לאגף שלו יש 20 שלוחות ברחבי העולם "שתפקידם הוא אך ורק לעשות תיירות. הם נציגות רשמיות של מדינת ישראל - באים בבוקר וחושבים איך עושים תיירות: בצד הפרסומי - אנחנו פועלים כמו כל מחלקת שיווק בחברה פרטית, ואיך אנחנו עושים אחר כך את ההפצה שלנו, כי הרי לא כולם מוכרים אותנו, וזה נחמד שיש פרסומת בטלוויזיה, אבל מישהו צריך למכור את החבילה לישראל".

לדברי שני, "אנחנו מפעילים את כל האמצעים הקיימים בשוק הפרסום והשיווק הישראלי. אני בטוח שאנחנו בין הלקוחות הגדולים בישראל שעושים שימוש באמצעים דיגיטליים. עובדים עם חברות פרסום ויחסי ציבור עולמיות, כדי להגיע לקהל במדינות היעד שלנו. אבל ברור שהמצב הגיאופוליטי לא הופך את החיים שלנו לקלים יותר".

ועל אף המצב באזור, בישראל פרסמו גם במהלך העימות האחרון בדרום. "גם בצוק איתן עשינו הכל כדי לשמר את צינורות השיווק שלנו בחו"ל", מסבירה שיחור אהרונסון. "לאורך כל המבצע המשכנו לפרסם ביורוספורט. נתנו גם חסות לטור דה פרנס, כי אמרנו לעצמנו שלמרות המצב הלא קל בישראל, אנחנו צריכים להיות בתודעה של האנשים, כך שאולי בעוד חצי שנה כשהם ירצו לנסוע, ישראל תהיה ברשימת היעדים האפשריים".

לדבריה, "אנחנו נעזרים בחברות מקומיות - מתייעצים במומחים לשיווק, ברכש המדיה. אנחנו מאד חזקים ברשתות החברתיות, ובטלוויזיה מפרסמים בעיקר באירועים מיוחדים שיכולים להתקשר עם הערכים של מדינת ישראל".

ארמל חיים מוסיפה כי "למשרד התיירות יש כמה קמפיינים במהלך עונת החורף, למשל בטורניר אפריקה לאומות בכדורגל, אוסטרליה הפתוחה ועוד, עד עונת הקיץ שם למשרד יש קמפיינים סביב אליפות אירופה לנבחרות בכדורסל למשל. ישראל היא גם נותנת חסות לתחרויות אופניים כגון גירו דה-איטליה, וואלטה דה ספיינה והטור דה פרנס".

-באותו יום בו נערך גמר אוסטרליה הפתוחה, התקיים גם הסופרבול. למה למשל לא פרסמתם שם, עם 114 מיליון צופים, עם ויראליות מדהימה לפרסומות?

פיני שני: "השוק האמריקאי בסופרבול זה לא בהכרח קהל היעד שלנו, שהוא יותר מצומצם. היכולת שלנו לעשות קמפיין אפקטיבי בסכומים של מיליוני דולרים, לא קיים. גם כשאנחנו עושים קמפיין בארה"ב, הוא מתוחם לאזורים מסוימים, למשל ניו יורק וקליפורניה, ומדבר לקהלים ספציפיים, למשל להתמקד בקהל נוצרי הדוק. זה נחמד לפרסם עשרות מיליוני שקלים, אבל כאיש שיווק צריך לדעת שזה לא תמיד נכון".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חגי 07/02/2015 11:24
    הגב לתגובה זו
    אמיר הלוי חושב שאם הוא עושה מרתונים, אז זה קהל היעד לישראל. זאת טעות לפרסם ביורוספורט ולתת חסות למירוצי אופניים. מדינת ישראל משקיעה רבע מיליארד בפרסום אך רובו במקום הלא נכון. להוסיף עד 30,000 ספורטאים שיבוא בשנה זה צחוק מכספי משלם המיסים. משקעים רבע מיליארד כדי להוסיף מיליון תיירים !!! החבר אמיר הלוי לשמחתי כנראה שיסיים את תפקידו לאחר הבחירות (יחד עם השר שפרש וחבל שלא פרש קודם) וטוב שכך מפני שלא תרם דבר לענף התיירות.
  • 3.
    אהרלה סדן הנדלסמן 04/02/2015 12:13
    הגב לתגובה זו
    מעניין שמר אמיר הלווי יודע להשקיע במה שקרוב ללבו ...אך האם אתם יודעים שמרבית הנהנים הנם שרלטנים ...גוזרי קופונים ומסיעים ומדריכים בלתי מורשים ברכבי הסעה ולימוזינות העובדות בניגוד לחוק. מעניין מי המרוויח/ים המרכזיים מהמיליונים שמבזבזים. אבל את הפיצוי שהובטח ותוקצב למדריכי התיירים/"אשכול" ולמסיעים המורשים העצמאים הזעירים הם "מחביאים" או מבזבזים במקומות רחוקים ועם משת"פים ישראלים רבים שנהנים .ואתם פה בארץ מרגישים זאת ?! אני לא !!! .
  • 2.
    אורי 03/02/2015 18:05
    הגב לתגובה זו
    לצערי ישראל משווקת עצמה בחול במיליוני שקלים לשנה .והעבודה עוברת לסוכנים ישראלים. שמעבירים את ההסעות וההדרכה למדריכים ונהגים וחברות ממזרח ירושלים כדאי להרוויח עוד דולר רווח.ולא מעניין אותם את משרד התיירות ואת מדינת ישראל שהם מרעילים את התיירים.בהסברים כמה הישראלים רעים.ועוד.הכל בחסות הרשות הפלסטינית. שתומכת חזק בנושא.כדאי שתתעורר. היום 85 אחוז מהמסיעים הם תושבי מזרח ירושלים. שמעלים התיירים על מדינת ישראל.בגלל.רווח אישי של סוכני התיירות הישראלים.ודרך אגב הרשות מממנת להם כספים כדאי שיקנו אוטובוסים
  • 1.
    צריך להשקיע כנראה הרבה יותר (ל"ת)
    גידי 03/02/2015 16:30
    הגב לתגובה זו
שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים

מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים

הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.

פריים טיים

להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני  עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.

בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.