איך להרוויח בהנפקות? 10 כללי ברזל שמשקיעים חייבים לדעת - לגזור ולשמור

שוק הנפקות המשנה בבורסה, בייחוד בתחום מדעי החיים ממשיך לקרטע. האם ניתן להרוויח כסף? ריכזנו עבורכם מספר כללים חשובים
תומר קורנפלד | (4)
נושאים בכתבה שוק ההון

שנת 2014 הולידה כבר ארבע הנפקות ראשונות של מניות בבורסה. גם חברות בתחום מדעי החיים אשר זקוקות לכסף על מנת לממן את פעילותן מתרחשות באופן שוטף והן נאלצות להציע למשקיעים דיסקאונט משמעותי כדי לגייס הון חשוב.

כשמתבצעת הנפקה בדיסקאונט, בעלי המניות הקיימים מפסידים כסף בטווח הקצר. מצד שני, השתתפות בגיוסים עשויה ליצור עבור המשקיעים הזדמנות להרוויח כסף בשיעור משמעותי, אך לצד זה עומד הסיכון על פיו ההנפקה לא תצליח והמניה תידרדר לאחר השלמת הגיוס.

האם ישנם סימנים אשר מעידים שהנפקת משנה תניב רווח למשקיעים? ישנם מספר אינדיקטורים אשר עשויים להגביר את הסיכוי לכך שלמשקיעים שמשתתפים בהנפקה יש רווח. על כן, ריכזנו עבורכם מספר כללים עבור משקיעים אשר בוחנים את האפשרות להשתתף בהנפקות - אשר יסייעו לכם בקבלת ההחלטה הסופית:

1. בדיקת המחיר האפקטיבי

לפני שמשתתפים בהנפקה חשוב להבין את המבנה שלה ולהבין מהו המחיר האפקטיבי אותו רואים המשקיעים. במסגרת דו"ח המדף אשר מתפרסם ביום ההנפקה מופיע המחיר שבו מתבצעת ההנפקה. ברוב ההנפקות מוסיפות החברות אלמנט הכולל כתבי אופציות בניסיון לצ'פר את המשקיעים ולהבטיח להם תשואה עודפת.

חשוב לבדוק מהו השווי של האופציה, מהו מחיר המימוש ומהו זמן החיים של האופציה. לרוב, הסחירות הגבוהה ביותר בכתבי האופציה מתרחשת בימי המסחר הראשונים. עם זאת, הרווח האמיתי יגיע רק למשקיעים המחזיקים בכתב האופציה לטווח ארוך ומנתחים שגם מחיר המניה יעלה וכתב האופציה ייכנס לכסף.

2. בדיקת צרכי הנזילות של החברה

חברה שמגייסת הון בדרך כלל עושה זאת בגלל שהיא חייבת את הכסף לטובת השקעות - רכישת חברה, חיפוש נפט, פיתוח מוצר ועוד. על המשקיעים לנסות ולנתח את מצבה הפיננסי של החברה והלעריך לכמה זמן יספיק הכסף שיגויס. אחרי הכל, עבור מרבית החברות - ההנפקה הבאה היא רק עניין של זמן.

3. מהי מטרת ההנפקה?

במסגרת דו"ח המדף תחת סעיף 'תמורת ההנפקה וייעודה' מספקת החברה מידע מה היא מתכננת לעשות עם הכסף שבהנפקה ומהי תכלית הגיוס. חלק מהחברות מספקות בד"כ הסברים לקוניים "הצרכים השוטפים" אך לעתים תחת סעיף כותבות החברות כי הכסף מיועד לתשלום חובות ופירעון הלוואות. דוגמאות אלו עלולות להרתיע משקיעים מלהשתתף בהנפקה - כיוון שבשורה התחתונה - הכסף שיגויס יוצא החוצה מן החברה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

4. כמה כסף מגייסים?

חברה גדולה יכולה לגייס הרבה כסף - חברות קטנות מעט כסף. בד"כ רווח גדול בהנפקות מגיע כאשר קיים מצב של 'מחסור בסחורה' - סכום כסף קטן ביחס לפוטנציאל הגיוס. כאשר חברה יוצרת את הרושם שהיא זקוקה למעט כסף - אז המשקיעים מסתערים על ההנפקה, המחיר נקבע מעל המינימום והמשקיעים עשויים להרוויח כסף.

5. השתתפות של בעלי עניין

בעל שליטה שמכניס את היד לכיס זה אחד האינדיקטורים החשובים אשר מסייעים בהצלחה ההנפקה. השתתפות שכזו מפורסמת בד"כ במסגרת דו"ח הצעת המדף ונותנת וודאות גבוהה יותר לגבי סגירת ההנפקה בהתאם לסכום אותו תכננה החברה לגייס.

6. בדיקת מחזורי מסחר

סחירות במניות הינה דבר חשוב, בייחוד עבור סוחרי יום אשר עשויים לנצל את הימים שלאחר ההנפקה לטובת מכירת המניות שרכשו. במניות של חברות הנמצאים במדדי היתר חשוב לוודא כי ישנה סחירות ברמה סבירה על מנת שלא 'להיתקע' עם מניות שאי אפשר למכור אותן.

7. האם צפוי אירוע מהותי בחברה?

הנפקת מניות זה דבר טוב ויפה, אך לעתים הגיוס מתבצע סמוך לאירוע חשוב בחיי החברה. המשקיעים צריכים לבדוק למשל האם החברה אמורה לפרסם הודעות בקרוב - תוצאות של ניסוי קליני, החלטת FDA בעניינה, הסכמי הפצה על הפרק ועוד. לרוב, ככל שהגיוס מתבצע לפני אירועים משמעותיים - הדבר עשוי לשפר את הסיכויים להרוויח כסף לאחר ההנפקה.

8. כמה מפיצים ישנם בעסקה וזהותם

בהנפקות משנה קטנות, חשוב לבדוק מי המפיצים וזהותם. ככל שישנם יותר מפיצי משנה, כך הסיכוי להפסד גדול. הסיבה לכך נובעת מן העובדה כי המפיץ מעריך כי הוא לא יוכל לסגור את העסקה ולכן מצרף מפיצים נוספים. כמו כן, ככל שהמפיצים מוכרים ומבוססים יותר - הדבר עשוי להעיד על חוזק ההנפקה.

9. השתתפות נוסטרו

לעתים, כאשר המפיצים בהנפקה רוצים לסגור את העסקה - הם מכניסים את היד לכיס ומשתמשים בנוסטרו (ההשקעות העצמיות) כדי לרכוש מניות בהנפקה. בהנפקות משנה, כאשר ישנו קונסורציום גדול של מפיצים - הדבר מקטין את הסיכוי לרווח בהנפקה מאחר וצפויה השתתפות רבה של נוסטרו. לרוב (אך לא תמיד) גופי ההפצה נוטים למכור את המניות שרכשו בסמוך להנפקה ויוצרים לחץ על המניה.

10. שיחה עם המפיצים

אומרים שתמונה שווה יותר מאשר אלף מלים. ובכל זאת, מי שיכול לשרטט למשקיע את תמונת ההנפקה הם החתמים/מפיצים שמטרתם לשווק לגופים המוסדיים ולסוחרים את ההנפקה. שיחה טלפונית עם המפיץ המוביל ביום ההנפקה עשויה לתת איתות האם בהנפקה יהיו ביקושים ערים, והאם המחיר הסופי ייסגר מעל המינימום. לרוב, (ובאופן לא מפתיע במיוחד) המפיץ יהיה אופטימי. יחד עם זאת, עדיין ניתן יהיה לקבל תחושת בטן מסוימת ביחס להנפקה ולביקושים הצפויים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שואל שאלות 09/06/2014 18:06
    הגב לתגובה זו
    אנא כוונו אותי ממש להתחלת התהליך. ממה מתחילים?
  • 3.
    יופיטר שוקי הון 09/06/2014 08:06
    הגב לתגובה זו
    זה חוסר צדק מה שהולך כאן!!!
  • 2.
    לב 09/06/2014 07:49
    הגב לתגובה זו
    וכלל חיתום ומגדל הם ידועיים ששחוטים את הניירות ומנפיקים בתחתית וזה לא נהפך לרמת התנגדות כל הנפקה שהובילו לא זכתה להתאושש חודשיים לאחר הנפקה ראה אליום איטיגיאי ועוד
  • 1.
    ציון 09/06/2014 07:25
    הגב לתגובה זו
    את המשקיעים וכשיש קצת רווחים מיד הכסף מושקע בעוד מיזם שבהרבה מיקרים מיתברר ככישלון ואז ההשקעות וערך המניות צונח ומדכא את המשקיעים הקיצור האימרה של מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך עובדת גם כאן והפרירים מתים ולא מיתחלפים ויהייה קשה לימצוא מחליפים
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.