לא ייאמן: המניה הזו זינקה 635% בשנה האחרונה - האם מדובר בבועה מתנפחת?

מאז הונפקה לציבור ב-2010 זינקה המניה 1,231% וכרגע זה נראה שהיא לא מתכוונת לעצור. היום היא הוסיפה עוד 1.8% אחרי עוד דיווח חיובי
עוז מוכתר | (6)
נושאים בכתבה וול סטריט טסלה

יצרנית הרכבים החשמליים, טסלה (סימול: TSLA), אשר מתכננת לבנות את מפעל הסוללות הגדול בעולם, אמרה היום שתפתח יותר מ-30 מרכזי שירות וחנויות באירופה לאור צפי לזינוק במכירות החברה בגוש האירו ובאסיה. בתגובה לדיווחים האלה הוסיפה המניה היום עוד 1.8%. המניה טסה 1,231% מאז הונפקה ב-2010, זינקה 635% ב-12 החודשים האחרונים ו-70% מינואר האחרון.

לפי הצהרה שהגיעה היום מתערוכת הרכבים בג'נבה, החברה צופה כי הכנסותיה המשולבות מאירופה ואסיה השנה יסכתמו לכמעט פי שניים מהכנסות החברה באמריקה הצפונית. החברה אמרה שתציג גרסה לנוהגים בצד ימין של מודל ה-S סדאן היוקרתי שלה בבריטניה. החברה צפויה להציע גם אפשרויות ליסינג ותכניות רכישה נוחות באירופה.

לא מזמן פרסמה החברה תחזית לגידול של למעלה מ-55% בהכנסות הגלובליות שלה ב-2014. בנוסף, הודיעה החברה כי היא מתכננת להוציא סכום של כ-5 מיליארד דולר על בניית מפעל ענק שיאפשר לחברה לייצר את רכביה בעלויות נמוכות. אדם ג'ונס, אנליסט במורגן סטנלי, אמר שהמהלך צפוי להכפיל את נתח השוק העולמי של החברה ל-1%. בשנה שעברה, סיפקה החברה כ-22,500 רכבים ברחבי העולם.

על פי האתר הרשמי של החברה, כבר היום ניתן לרכוש את הרכבים של טסלה בבלגיה, דנמרק, גרמניה ושוויץ. אילון מאסק, היזם ובעל המניות הגדול ביותר של החברה, דן לאחרונה על תוכניות להיכנס לסין עוד החודש.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    passsss..baloon go blow (ל"ת)
    blufon 05/03/2014 02:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עכשיו נזכרתם . למה לא לפני שנה (ל"ת)
    באמת תודה 05/03/2014 01:12
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בוגי זה בוגע ראס 05/03/2014 00:49
    הגב לתגובה זו
    שלא יעזור כלום זו מכונית העתיד החזירות של בכירי החברה הרגה את בטר פלייס קשה לי להאשים רק את עופר בנפילה
  • 2.
    רועי לוי 04/03/2014 23:23
    הגב לתגובה זו
    אני מבין שזו יותר חברה של טכנולוגיה מאשר חברת רכב. אבל זו טכנולוגיה שברגע שיחליטו שרוצים אותה כל חברת רכב בעולם יכולה לפתח או לקנות. אין הצדקה ששווי החברה יהיה פי 3 מכל קונצרן פיאט . המכפיל שלה הוא אסטרונומי וכבר עכשיו משקף עליה של כמה שנים טובות במכירות. אנשים נגררים לטרנדים ולא מודעים לסיכונים שקיימים.. בכל אופן יש המון חברות אחרות ששווה להשקיע בהן , ושהן לא יקרות (מבחינת מכפילים) כמו טסלה.
  • וגם הרבה יותר מסימקה... (ל"ת)
    ד 05/03/2014 00:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בעוד 5 שנים ישלטו מנועי תא-דלק !! (ל"ת)
    revavot 04/03/2014 21:07
    הגב לתגובה זו

זו השנה ה-8 שהשורים שולטים בוול סטריט, והדבר שמסוכן יותר מהתיקון עצמו הוא חוסר המודעות

איתן יונסי |
נושאים בכתבה וול סטריט
בזמן ששוק המניות חגג בשבוע שעבר 8 שנים של עליות שערים, והינו השוק השורי ה-2 באורכו בהיסטוריה, הסיכון לתיקון בשווקים הולך וגדל. אף אחד לא יכול לדעת מתי התיקון יגיע, מה יהיה הטריגר לכך, או כמה עמוק הוא צפוי להיות, אך מה שיותר מסוכן מהתיקון עצמו הוא העובדה שישנם משקיעים רבים שאינם מודעים לסכומים שהם מסכנים. קנדריק וויקמן, מנכ"ל חברת הטכנולוגיה הפיננסית וניתוחי השקעות FinMason, אמר כי "אם מסתכלים על השוק בראייה היסטורית, חווינו בממוצע התרסקות אחת לכל 8 עד 10 שנים, עם שיעור צניחה ממוצע של כ-42%". וויקמן ציין כי על פי סקר risk tolerance, המאפיין את רמת הסיכון בתיק לצרכיו של הלקוח, משקיעים רבים אינם מודעים כלל להשפעה על תיק הנכסים שלהם במקרה ושוק המניות יספוג מכה קשה. לדבריו, רוב המשקיעים אינם מודעים לרמת הסיכון שהתיק שלהם חשוף אליו, וכתוצאה מכך הם מקבלים החלטות שגויות בתזמון הגרוע ביותר, כמו מכירת הנכסים עמוק בתוך התיקון. וויקמן טוען שזו "בעיה חמורה". לדבריו, רוב התגובות של אינדיבידואלים להפסדים שאינם צפויים גרועים בהרבה מהתגובות להפסד שנקלח בחשבון כאפשרי. לפי הסקר, רק 57% מהמשקיעים (אלה עם יועץ השקעות וגם אלה ללא) אמרו כי הם מבינים את המושג "risk tolerance". מבין אותם משקיעים, אלו שעבדו עם יועץ השקעות היו מודעים יותר כאשר 68% מהם ענו כי הם מודעים לחשיפת הסיכון בתיק הנכסים שלהם. יחד עם זאת, עבודה עם יועץ השקעות לא עזר מספיק: רק לכ-27% מהמשקיעים נאמר ע"י יועץ ההשקעות כמה הם מסכנים במידה ושוק המניות יחווה נפילה חדה, כאשר 62% מהם מאמינים כי ההפסד בתיק שלהם יהיה נמוך מהחשיפה שלהם למניות. על פי הסקר, כ-57% מהמשקיעים שעובדים עם יועצי השקעות צפויים להיכנס לפאניקה ולמכור בזמן תיקון. התרחיש הגרוע ביותר צריך להיות מובן מאליו. בניית תיקי השקעות לטווח ארוך מכתיבים שרק אחוז קטן מנכסי התיק יהיו במזומן, ולכן כ-90 עד 95 אחוזים מתיקי ההשקעות חשופים לסיכונים של ירידות בטווח הקצר. משקיעים רבים הרגישו את הכאב הזה במשבר הגדול של 2008, למרות שאלו ששמרו על קור רוח והמשיכו להחזיק בתיק הנכסים שלהם עד לרמות השפל של המשבר, זכו להחזיר את כל הפסדם ואף ליצור רווחים בזמן שמדד ה-S&P 500 עלה כ-171% מאז תחילת 2009. ברנדון קרוסו, דירקטור בחברת Edelman Financial Services אמר כי יועצי ההשקעות שממעיטים בסיכונים הפוטנציאליים עושים טעות. "ככל שהלקוחות יהיו מופתעים יותר, כך לרוב הם יהיו מאוכזבים יותר, וזה מתי שהם מתחילים להגיב באמוציות". קרוסו אמר כי הוא מעדיף לקיין דיון גלוי עם הלקוחות על הסיכון בתיקי ההשקעות שלהם. "אתה עושה לעצמך עוול אם אתה פוסח על סך". גם וויקמן ציין כי חשוב ביותר לקיים דיון גלוי ומזכיר את תקופת השפל הגדול. וויקמן אמר כי "אתה צריך לשאול את הלקוח 'במידה ושוק המניות יקרוס ב-35% האם תתלה את עצמך בארון?' " אם הלקוח עונה כן, אז זהו תפקידו של היועץ להתאים את תיק ההשקעות של הלקוח כך שיפסיד פחות במקרה שתרחיש כזה אכן יקרה. וויקמן הוסיף כי "זהו הלקוח שנוטל עליו עצמו הסיכון, לכן הוא זכאי לדעת את הסיכון שהוא לוקח, ואין דרך טובה יותר להעביר ללקוח את המשמעות מאשר לדבר איתו על מקרי קיצון".