טור

צמצום ה-QE, זה חדשות רעות לשווקים - תתחילו להפנים

גיא בראון, אסטרטג אג"ח, אקסלנס, מתייחס לצמצום ההרחבות הכמותיות של הפד האמריקני והשפעותיו על שוקי המניות והאג"ח - מי יעלה ומי יירד?
גיא בראון | (8)

ההערכה הרווחת בשווקים הפיננסיים, כי שוקי המניות נהנו בשנים האחרונות מן ההרחבות הכמותיות ומהלכים מוניטאריים נרחבים של הבנקים המרכזיים בעולם. שנת 2013 תרשם כשנה בה השווקים הפנימו, כי הכלכלה העולמית נמצאת במגמת שיפור - הפנמה שהובילה לעליות חדות בשווקים המובילים בעולם.

העליות החדות בשוק המניות האמריקני העלו את מכפיל הרווח של מדד S&P500, לרמה של 17 בסוף שנת 2013. בזמן ששלוש שנים קודם לכן היה המכפיל ברמה של 14, כלומר עלייה של כ-20% במכפיל ללא שינוי מהותי בצמיחה או ברווחיות של החברות האמריקניות. קשה לומר ששוק המניות בארה"ב זול, ולהערכתי מדובר בתמחור מלא.

מי שבכל זאת לא השתכנע כי קיים מתאם חיובי בין רכישות הפד והגידול במאזן הבנק המרכזי, מוזמן להציץ בתרשים מטה, בו ניתן לראות קורלציה גבוהה מאוד שהחלה בתחילת שנת 2009 עד היום.

ברננקי מתחיל - ג'נט יילן ממשיכה

לפני כחודשיים, בעקבות השיפור בשוק העבודה ובצמיחה במשק האמריקני, הכריז בן ברננקי, שהוחלף לא מזמן ע"י הגברת ג'נט יילן, על תחילת תהליך צמצום הרכישות, המכונה Tapering. הצמצום, ע"פ הפד, יעשה בצורה מדודה ויתחלק באופן שווה בין האג"ח הממשלתיות האמריקניות לאג"ח המגובות משכנתאות. בינתיים הפד הפחית 10 מיליארד דולר בכל פגישה משתי ישיבותיו האחרונות, כך שהיקף הרכישות הצטמצם מ-85 מיליארד ל-65 מיליארד בכל חודש.

השווקים מנסים להתרגל

להערכתי צמצום רכישות הפד הן חדשות רעות עבור השווקים, ומהווה כסיום תקופת ה-Risk-On אליו התרגלו בשנים האחרונות. מהיום בו הכריז ברננקי על ה-Tapering השווקים המתעוררים איבדו כ-12%, ומתחילת השנה השילו מערכם כ-5%. בזמן שמדדי המניות של אירופה וארה"ב הוסיפו לערכם כ-1% בממוצע מתחילת השנה.

בניתוח של זרימת כספי המשקיעים בחודש ינואר לבדו, ניתן לראות שכ-10 מיליארד דולרים יצאו מהשווקים המתפתחים. זה השבוע ה-15 ברציפות של פדיונות משווקים אלו. נראה, כי סוף עידן הכסף הזול מהווה פגיעה משמעותית בשווקים המתעוררים. פגיעה זו גוררת יציאת כספים ובריחת הון מאותן המדינות, ומביאה לירידות קשות במטבעות המקומיים. גם לאחר המהלך השלילי האחרון של השווקים המתעוררים, אני סבור כי תהליך ההתרגלות למצב החדש ייקח לא מעט זמן.

השווקים המרכזיים, ארה"ב ואירופה, הגיבו בסה"כ במתינות למצב החדש. בתחילה הזדעזעו גם שווקים אלו והגיבו בירידות שערים, ובמקביל החלה ריצה ל"מקלט הבטוח", הלא הן איגרות החוב האמריקניות הארוכות, שהתשואה עליהן ירדה בחדות לרמה של 2.6% באג"ח ל-10 שנים. לאחר ההלם הראשוני, התייצבו שוקי המניות והחזירו כמעט את כל הירידות. לעומתם, תשואות האג"ח חזרו לרמות בהן שהו ערב ההודעה על הפחתת הרכישות.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

מה הלאה? הכל שאלה של ניהול סיכונים

שאלת מיליון הדולר, היא כיצד יסתגלו השווקים הפיננסיים בעולם למצב החדש? צריך לזכור שב-4 השנים האחרונות השווקים התמודדו ללא תכנית רכישות כלשהי במשך חודשים ספורים בלבד. לא מעט כלכלנים ופרשנים הסבירו את מהלך העליות של השווקים ע"י מדיניות ה-QE, כשהם סבורים שבלעדיה עליות נכסי הסיכון לא היו מתרחשות. אין ספק שמדובר באתגר שמייצר חששות בנוגע לרמת הסיכון של הנכסים הפיננסיים.

הנתונים הטובים יחסית בארה"ב, השיפור המתמשך בשוק העבודה המלווה בירידה עקבית וממושכת בשיעור האבטלה, שוק הנדל"ן המתומחר להערכתנו עדיין בצורה אטרקטיבית ומצבו הטוב של הצרכן האמריקני, עשויים להערכתנו להוביל את הצמיחה בארה"ב לשיעורים גבוהים יותר בשנה הקרובה. נראה כי שוק המניות האמריקני נמצא בעמדה הטובה ביותר מכל השווקים המובילים בעולם. אני מאמין כי גם בשנה הקרובה הוא עשוי להציג תשואה עודפת לעומת השווקים הגלובליים.

יחד עם זאת, למנהלי ההשקעות אתגר משמעותי בשנה הקרובה - ייצור תשואה בעולם של ריביות אפסיות, תשואות נמוכות בשוקי האג"ח ושוקי מניות במחירים די מלאים, וברקע כאמור, צמצום תכנית הרכישות של הפד, אשר ההערכה היא כי תסתיים לקראת סוף שנת 2014.

לסיום, נראה כי עידן ה"כל מטאטא יורה" הסתיים. משמעות הדבר כי על כל משקיע לבחון את חלוקת הנכסים בתיק ההשקעות, כלומר לבחון השקעה בכל מניה ואיגרת חוב בצורה מדודה ובאופן סלקטיבי, ולא באמצעות השקעה במדדים. כמו כן אני סבור כי יש לנקוט במשנה זהירות ולהקפיד על ניהול סיכונים מושכל.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    רמי 18/02/2014 16:07
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שהמאמר שלך כתוב טוב והעיקר מספק דרך פעולה שזה חשוב מאוד. הכי קל זה לקטול ולקשקש, להציע רעיונות מעשיים, הרבה יותר קשה.
  • 7.
    עוף החול 18/02/2014 10:38
    הגב לתגובה זו
    כי הוא כזה עשיר מלדעת בדיוק מה יקרה.
  • 6.
    הוא לא מבין כלום 17/02/2014 22:03
    הגב לתגובה זו
    הכלכלה החלה להתאושש ולא מעוניינים באינפלציה ולכן ההדפסות קטנות, הוא עוד קורא לעצמו אסטרטג עלק
  • 5.
    טל 17/02/2014 21:33
    הגב לתגובה זו
    מקצוען ולעניין ~!@
  • 4.
    רפאל 17/02/2014 21:13
    הגב לתגובה זו
    על תאמינו לכל הדמגוגים הבן אדם עוסק באגרות חוב אז יש לו אינטרס ..צריך להסתכל על הפסיכולגיה של השוק..לאנשים יש כסף והם משקיעים במניות .מה אם יפסיקו את זרימת הכסף אז מה יקרה? כלום יזרימו עד שהכלכלה העולמית תתאושש..הממשלות מרוויחות מהבורסה מקבלים טריליונים של מסים וגם מקום עבודה לאלפי אנשים..השוק אם ירד זה שאף אחד לא יהיה מוכן..למשל מלחמה פתאומית או איזה מעילה ענקית שתמוטט בנקים ..רק הפתעה רבתית תגרום לשוק להתתמוטט..
  • 3.
    ירקרק 17/02/2014 12:31
    הגב לתגובה זו
    האופוריה העולמית שהשוק האמריקני חזר לפרוח היא פיקציה שתתנפץ בקרוב. כל העליות נובעות מרכישה עצמית של חברות שגייסו אגח בריביות אפסיות. בקרוב הכל יתבהר.
  • 2.
    המעו"ף עולה השנה סביב 15%-20% (ל"ת)
    עמית 17/02/2014 11:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ירון 17/02/2014 11:33
    הגב לתגובה זו
    תתכוננו לימים קשים
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.