במבט אחורה: מנהלי הקרנות נתנו המלצות ל-2013 - מי צדק ומי נפל?

לפני שאתם מקשיבים למומחים בשוק המניות לשנה הבאה, כדאי לבחון את הביצועים שלהם בשנה החולפת - הבאנו לכם מבחר מהעולם
ידידיה אפק | (1)

בעוד שמעניין לדעת מה מצפים האנשים שמנהלים לנו את הכסף לשנה הקרובה, נחמד גם להיזכר בהמלצות של אותם מומחים מלפני שנה - לשנת 2013. מבט אחורה לפעמים יכול להבדיל את המנצחים האמיתיים מהחבורה, אותם משקיעים ששמו את כספם במקום הנכון בזמן הנכון. לעומת זאת, מעניין לראות עד כמה היו רחוקים כמה מהשמות המוכרים בעולם הפיננסים מהמציאות.

נתחיל עם דיוויד טפר, מייסד קרן הגידור אפלוסה ואחד ממנהלי הקרנות הכי עשירים בעולם, שאמר בינואר 2013 בראיון לרשת בלומברג שהוא שורי מאוד על שוק המניות. "הדבר הכי חשוב כרגע הוא להישאר במניות", אמר טפר בזמנו. בהנחה שטפר גם עשה ולא רק אמר, יש להניח שהשנה הייתה מוצלחת ביותר עבורו.

לעומתו, ביירון ווין, סגן יו"ר קבוצת ההשקעות בלקסטון, טען בתחילת השנה שמדד ה-S&P 500 יאבד 200 נקודות במחצית הראשונה של 2013, וציפה להפתעה חיובית דווקא במחירי הסחורות. בפועל המדד המוביל דווקא עלה כמעט 200 נקודות עד ל-30 ביוני, ואנחנו יודעים איך היו ביצועי הסחורות. למרות התחזית המעט שגויה השנה, לווין יש רקורד עשיר של הימורים מוצלחים מאוד - בסוף שנות ה-90 דורג כאחד האנליסטים הכי משפיעים בוול סטריט, ובשנת 2000 דורג כאסטרטג הכי טוב על ידי SmartMoney.com.

מנהל קרן אחד שהצליח לחזות די במדויק את השפעת הדפסת הכסף של ברננקי הוא ריי דליו, מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם בריג'ווטר. דליו אמר בתחילת השנה שהנזילות הגבוהה תמצא את דרכה לנכסים מסוכנים ב-2013 וגם מעבר לה. "הכמות המסיבית הזו של מזומן תשנה את המשחק... ותזרום למניות, לנדל"ן, לזהב, בערך לכל דבר אפשרי", טען דליו. כנראה שאי אפשר להיות צודק תמיד, כי מחיר הזהב דווקא צלל השנה למרות הצפת השוק במזומנים.

כן, גם ג'ים רוג'רס איבד הרבה כסף השנה על סחורות

עוד מומחה שנאלץ לאכול את הכובע השנה הוא ג'ף גנדלק, מנהל קרן DoubleLine Capital שהיא בעיקר קרן אג"ח. גנדלק דווקא צדק בניחוש אחד שלו השנה - הוא ציפה שמניית אפל ציפול אל מתחת ל-400 דולר השנה, מה שאכן קרה בחודש אפריל. מאז הוסיפה המניה כ-40%. אבל הטעות הגדולה שלו הייתה רחבה יותר - גנדלק המליץ בתחיל השנה למכור מניות אמריקניות ולקנות מניות סיניות. בפועל הבורסה בשנחאי איבדה 5% ב-2013, בעוד שהמדד בוול סטריט טסו 30%.

משקיע מפורסם נוסף, שכבר אינו מנהל כספים של אחרים לאחר שהרוויח הון עתק משלו, הוא ג'ים רוג'רס. המשקיע האגדי, שהרוויח יחד עם ג'ורג' סורוס 4,200% במהלך 10 שנים בקרן קוואנטום, היה ביקורתי מאוד לגבי תכנית התמריצים של הפד', ויעץ למשקיעים להמר נגד המניות בארה"ב עם פוזיציות שורט על המדדים, ולשים את הכסף בסחורות. כאמור, מי שהשקיע בסחורות השנה כנראה יצא בשן ועין מ-2013, אבל אנחנו לא מודאגים לעתידו של רוג'רס, ששוויו נאמד בכ-300 מיליון דולר.

בקיצור, אי אפשר להסתמך על הצלחות בעבר כדי לשער הצלחות בעתיד - שוק המניות פשוט לא עובד כך. תשאלו את מרדית' וויטני, שחזתה את נפילתה של מניית סיטיגרופ ב-2007 אבל שקעה עמוק בשנים האחרונות ולאחרונה סגרה את מכון המחקר שהקימה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קליפ 25/12/2013 23:04
    הגב לתגובה זו
    למעט מקרים בודדים של כשל שוק נקודתי זניח....
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -1.26%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


תרופות (גרוק)תרופות (גרוק)

חברת התרופות שצנחה כמעט 50% מתחילת השנה, והקשר שלה לישראל

אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, מניית פריגו צנחה בכ-25% ביום אחד, הנפילה החדה ביותר זה שנים שהפילה אותה לרמות מחיר שלא נראו שנים רבות; החברה הורידה תחזיות, הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, ומתקשה לשכנע את השוק שהתמקדות מחודשת בתחום התרופות ללא מרשם תספיק כדי לעצור את ההידרדרות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פריגו

פריגו (Perrigo Co. -1.32%  ) ממשיכה לאכזב את המשקיעים. אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, רשמה המניה קריסה נוספת של כ-25%, הנפילה היומית הגדולה ביותר של החברה זה שנים. בכך השלימה ירידה מצטברת של כמעט 50% מתחילת השנה, לשווי שוק של כ-2 מיליארד דולר בלבד וחזרה לרמות שלא נראו מזה כמעט 20 שנה. 

הדוחות האחרונים אכזבו את המשקיעים כמעט בכל קנה מידה: ההכנסות ירדו ביחס לציפיות, תחזית השנה כולה קוצצה, והחברה הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, מהלך שנתפס בשוק כהודאה בכך שהשוק הזה הפך לנטל. לצד זאת, המנכ"ל פטריק לוקווד-טיילור הודה כי "הסביבה העסקית השתנתה במהירות", והבהיר כי פריגו מתמקדת בחזרה לליבת פעילותה, מוצרים ללא מרשם (OTC), אך גם שם נרשמה חולשה מסוימת בצריכה. עבור המשקיעים, זהו שיא של תקופה מאכזבת, שבה הציפייה להתאוששות בחברה ותיקה עם מותגים מוכרים, לא מצליחה להתממש.

מה היה בדוחות האחרונים ולמה המשקיעים התאכזבו

הכנסות הרבעון הסתכמו בכ-1.04 מיליארד דולר (ירידה של 4.1% משנה קודמת) והרווח המתואם למניה עמד על 0.80 דולר לעומת 0.81 דולר אשתקד. החברה הנמיכה את התחזיות לשנת 2025: כעת היא צופה כי ההכנסות האורגניות שלה ירדו ב-2% עד 2.5% לעומת השנה הקודמת, בעוד שבעדכון הקודם דיברה על צמיחה מתונה. גם הרווח המתואם למניה (Adjusted EPS) עודכן מטה, לטווח של 2.70-2.80 דולר, במקום 2.90-3.10 דולר בתחזית הקודמת. כלומר, פריגו מודה שהרווחיות שלה צפויה להיות נמוכה יותר מהצפוי, על רקע ביקושים חלשים וירידה בתרומת תחום תחליפי החלב. במקביל הוכרזה בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב לתינוקות והמשך בחינה לעסקי ה-Oral Care.

דבר המנכ״ל, פטריק לוקווד-טיילור: “הסביבה החיצונית השתנתה במהירות, וההתאמה של עסקי תחליפי החלב לפורטפוליו ה-OTC שלנו הפכה לפחות אסטרטגית” לדבריו, פריגו מעדכנת את תחזית 2025 כלפי מטה כדי לשקף את התנודתיות בשוק תחליפי החלב ואת החולשה בצריכת מוצרי ה-OTC, “החברה מתמודדת עם האתגרים במשמעת תפעולית, תוך ניצול גידול בנתחי השוק ויוזמות לשיפור הרווחיות”.
הוא הוסיף כי פריגו “ממשיכה להתאים את מבנה הפעילות שלה ולהתבסס סביב תחומים רווחיים ויציבים יותר”, וציין את בחינת מכירת חטיבת הדרמקוסמטיקה, את הסקירה האסטרטגית של תחום הטיפוח האוראלי, ואת הבחינה החדשה לעסקי תחליפי החלב, אותם הגדיר כצעד פרואקטיבי ליצירת פרופיל צמיחה ממוקד ועקבי יותר.”

מגמה מתמשכת של חולשה

ברבעון השני הציגה פריגו תוצאות מאוזנות. הרווח המתואם למניה עלה ל-0.57 דולר לעומת 0.46 דולר ברבעון המקביל, אך ההכנסות כמעט שלא צמחו, והחברה דיווחה על “Variability”, תנודתיות בייצור תחליפי החלב, שהובילה לגריטות ייצור ולשחיקה בשולי הרווח. גם אז ציינה ההנהלה כי הצמיחה האורגנית עומדת סביב האפס, וכי צריכת מוצרי OTC מסוימים, בעיקר בקטגוריות עונתיות, נותרה חלשה. במקביל, החברה הדגישה שהעלייה בנתחי השוק של מותגי הבית שלה בארה"ב לא הצליחה לקזז את הירידה בנפחי המכירה בחלק מהקטגוריות.