מנסה להתייעל: בטר פלייס סוגרת את הפעילות שלה באוסטרליה וארה"ב

חברת הרכב החשמלי החליטה להפסיק ולבצע השקעות בשוק האוסטרלי ולהתמקד בשוק המקומי
תומר קורנפלד | (8)

חברת הרכב החשמל בטר פלייס המוחזקת בין היתר על ידי חברה לישראל החליטה לסגור את פעילותה בארה"ב ולהפסיק ולבצע השקעות בפעילות באוסטרליה. במקביל, בחברה החליטו התמקד בשני השווקים המובילים - השוק הישראלי והשוק הדני. את הפרטים האלו מסר דובר החברה ג'ון פרוקטור.

ייתכן כי ההחלטה על הפסקת ההשקעות בשוק האוסטרלי, היא זאת שהובילה להתפטרותו של מנכ"ל החברה אוון ת'ורנלי לפני זמן לא רב. ת'ורנלי הגיע לתפקיד מנכ"ל בטר פלייס לאחר שניהל את הפעילות של החברה באוסטרליה. דובר החברה ציין כי ייתכן כי בעתיד ייתכן שהחברה תסגור לחלוטין את הפעילות באוסטרליה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משה 06/02/2013 11:36
    הגב לתגובה זו
    שיא ההתייעלות יהיה שיסגרו את הפעילות הכושלת הזאת ויפסיקו להזרים כסף לבור ללא תחתית שאין ולא היה לו שום הצדקה כלכלית מלכתחילה.
  • 4.
    יעקב 06/02/2013 09:43
    הגב לתגובה זו
    בטעינת הרכב... במקום ששי אגסי שהשתן עלה לו לראש וחשב שגילה את אמריקה .. במקום למכור את הרכבים בזול ולצור טעינה חופשית מהבית לפחות , חמדנות שלו להתלבש על כספו של עידן ולרוקן אותו הביא להרג המזם.. היום בכלל מדברים על שיטות יעילות יותר שיתנו טווח נסיעה גדול יותר מאשר מזם החלפת סוללות וכבילת הלקוח לשטות הגדולה ביותר תשלום על פי קילומטר -- נכנסו חזק יותר לכיסו של הלקוח בלי קילומטרים נסעיה ועל כל נסיעה ייקחו ללקוח כסף , מה זו השטות הזו מה אתם חושבים שאנכנו טיפשים ! בלי זוז לא תזוז!!!
  • 3.
    לא נסכים למונופול 06/02/2013 09:13
    הגב לתגובה זו
    לבדוק מי הלוביסטים, איזה חברי כנסת קיבלו שוחד מבטר פלייס ואיזה שרי ממשלה ואולי גם נשיא המדינה שקידם אותם בלי הפסקה כמו פרסומת מהלכת וכל מי שהיה אחראי על חוק איסור טעינה ביתית יועמד לדין!!
  • אמת (ל"ת)
    נדב 06/02/2013 09:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המודל העסקי של לגנוב את הציבור לא טוב (ל"ת)
    להתעורר שם 06/02/2013 09:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עידן 06/02/2013 08:57
    הגב לתגובה זו
    והמקום היחידי שהאזרחים יהיו פראיירים מספיק לשלם זה ישראל בגלל שכשעידן מתקשר לרגולטור, האחרון עומד דום. אך אל חשש תושבי מדינת ישראל היקרים, האלטרנטיבה לבטר פלייס קיימת ובקרוב מאוד כולכם תזכו לאפשרות לטעון במחיר בחשמל הבייתי. אל חשש..
  • אייל 06/02/2013 09:12
    הגב לתגובה זו
    "אך אל חשש תושבי מדינת ישראל היקרים, האלטרנטיבה לבטר פלייס קיימת ובקרוב מאוד כולכם תזכו לאפשרות לטעון במחיר בחשמל הבייתי" בטח הישראלי ה"מפרגן" הזה יודע מה על מה הוא מדבר, הוא הקים כמה מיזמים בחייו. של נעליך מעל רגליך בורגני קטן ונרגן שכמותך. חוץ מלזלזל מה עשית בחייך?
  • עידן 06/02/2013 09:31
    אתה איש קטן. אתה בדיוק אותו ישראלי מכוער שכביכול הגבת נגדו... עשיתי ואעשה יותר משתגשים בחייך
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.