הדרך חזרה לריבית הנורמלית בישראל היא עדיין ארוכה
בנק ישראל העלה את הריבית לחודש אפריל ב-50 נ"ב ל-3.0%, גבוה מהערכת הקונצנזוס שעמדה על העלאה של 25 נ"ב בלבד. הסיבות העיקריות אותן ציין הבנק כתומכות בהחלטה כללו את העלייה בסביבת האינפלציה, את ההאצה בצמיחה המקומית, את המשך עליית מחירי הדירות ואת העלייה בציפיות להעלאת הריביות בארה"ב ובגוש האירו.
מבין גורמים אלה, השינוי המשמעותי ביותר כמובן נמצא בהערכת סביבת האינפלציה. שילוב של הפתעות רצופות כלפי מעלה במדדים האחרונים הוביל לעלייה ניכרת בקצב האינפלציה השנתי וחשוב מכך הוביל לעלייה חדה בציפיות לאינפלציה.
כמו כן, שלא במפתיע, אם כי בפיגור מה, עדכנה גם מחלקת המחקר את תחזית האינפלציה ל-2011 מ-2.6% לשיעור הגבוה מהגבול העליון של היעד (משום מה לא צוינה תחזית מספרית), ולהערכת המחלקה האינפלציה תשוב חזרה אל תוך גבולות היעד בתחילת 2012. מלבד עדכון תחזית האינפלציה, עודכנה כלפי מעלה גם תחזית הריבית העקבית עם הערכה זו, מ-3.3% בסוף 2011 ל-4% בשנה הקרובה.
מבחינת תמונת המצב בעולם הבנק מציין לחיוב את הצמיחה הגלובלית בחודשים האחרונים. הזעזועים השליליים המגיעים מיפן ומהחרפת המצב הגיאו-פוליטי בעולם הערבי מוערכים כבעלי השפעה זמנית. לעומת זאת הבנק מציין את החשש מפני ההשפעה השלילית של המשך עליית מחירי האנרגיה על האינפלציה והצמיחה.
שלא במפתיע, המשקל שלו זכה שע"ח של השקל בהודעה היה מינורי למדי. יש לראות בכך שינוי מוצדק ולו זמני במשקל שמייחס הבנק לגורמים העיקריים בהחלטת הריבית. הצמיחה המהירה של המשק הכוללת לאחרונה גם התאוששות מרשימה בנתוני הייצוא, מחייבת מתן משקל גבוה יותר להתפתחות האינפלציה. כל זאת, על רקע סגירת פער התוצר, הריבית הריאלית השלילית והתנפחות מחירי הנדל"ן.
עיקר ההשפעה על הציפיות לאינפלציה ופחות על האינפלציה ב-2011.
לדעתנו ההחלטה על העלאת הריבית ב-50 נ"ב מהווה החלטה נכונה של הבנק. מזה זמן רב אנו טוענים כי הבנק נמצא בפיגור להתפתחויות תוך מתן משקל חסר לסיכון האינפלציוני לעומת מיקוד היתר שניתן לשע"ח. לכן, מהלך העלאה זה משדר מסר לכך שהבנק הפנים כי סביבת האינפלציה בישראל (הן הציפיות לאינפלציה והן האינפלציה בפועל) עלתה מדרגה וכי אין עוד מקום לסחבת בתהליך העלאת הריבית.
למרות ההעלאה החדה חשוב לציין כי השפעתה על האינפלציה ב-2011 תהיה מתונה למדי ותסתכם בעיקר באמצעות ערוץ שע"ח שהתמסורת ממנו לאינפלציה במצב המשק הנוכחי מוערכת על ידנו כמינורית. אמנם הבנק בחר שלא לציין את תחזית האינפלציה שלו ל-2011 אך בניגוד אליו אנו מעריכים כי הסטייה ב-2011 מהגבול העליון של היעד תהיה משמעותית (התחזית שלנו עומדת על 4%, כאשר הסיכון העיקרי הוא כלפי מעלה) וכי ההתכנסות חזרה לתוך גבולות היעד לא תגיע לפני המחצית השנייה של 2012.
לעומת זאת, ההשפעה המהותית בטווח הקצר מצד המדיניות המוניטארית היא על הציפיות לאינפלציה. הנחישות שהפגין הבנק תסייע לירידה בציפיות לאינפלציה, גורם מכריע בהתפתחות האינפלציה לטווח הבינוני. סביבת הריבית הריאלית השלילית אמנם מציבה את הבנק עדיין רחוק מהריבית הנורמלית, אך ההעלאה ב-50 נ"ב היא צעד משמעותי בכיוון הנכון.
עם זאת, הפיגור הממושך בתגובת הבנק להאצה בסביבת האינפלציה תקשה עליו להוביל במהירות את הציפיות חזרה לתוך גבולות היעד, במיוחד בהתחשב בצפי לאינפלציה גבוהה במהלך השנה הקרובה.
תחזית הריבית-4% בסוף השנה ו-4.5% בשנה הקרובה - ללא שינוי
לכאורה, למרות ההחלטה על העלאת הריבית ב-50 נ"ב הבנק לא שינה את נוסח המתווה הכללי של המדיניות. נוסח זה כולל תוואי העלאה הדרגתי של הריבית בדרך לריבית הנורמלית תוך התחשבות בסביבת האינפלציה, הצמיחה, ריביות הבנקים המרכזיים העיקריים והתפתחות שע"ח של השקל.
על אף כל הנאמר, הערכתינו לאחר העלאה של 50 נ"ב, הסבירות למהלך העלאה של 25 נ"ב לפחות בחודש הבא גבוהה, אלא אם יירשמו התפתחויות שליליות במיוחד בשווקים בעולם עד להחלטה הבאה. בכל אופן, הדרך חזרה לריבית הנורמלית עדיין רחוקה.
תמונת המצב הנוכחית של המשק הישראלי ובעיקר סגירת פער התוצר מעלה כי נדרשת ריבית ריאלית של 2.5%-3% לפחות, לעומת כ-1.5%- כיום, בכדי למנוע האצה נוספת בקצב האינפלציה. עוצמת העלאת הריבית הנומינאלית, שתוביל לרמת ריבית ריאלית זו תלויה כמובן בהתפתחות הציפיות לאינפלציה, אך סביר כי היא תנוע לכל הפחות בסביבה של 4.5%-5%. הערכות אלו הובילו אותנו בתקופה האחרונה להצגת תחזית של העלאת הריבית ל-4% בסוף השנה ושל 4.5% בשנה הקרובה, הערכות שהיו (לפחות עד כה) ברף העליון של הקונצנזוס.
השפעה על שוק האג"ח
מהלך העלאת הריבית האחרון מהווה יריית הפתיחה לתהליך העלאת הריבית הריאלית במשק. סביר כי התגובה המיידית תהיה ירידה בציפיות לאינפלציה, השתטחות העקומים ועלייה בתשואות הריאליות לכל אורך העקום, בפרט בטווח הבינוני לפידיון. טווח זה, הצמוד הבינוני, הוא הפגיע ביותר וחשוף להפסדי הון.
כמו כן, סביר כי העקום השקלי יחל במהלך של השתטחות. תהליך זה יתאפיין להערכתינו בשלב הראשון בעיקר תוך עליית תשואות של הטווחים הקצרים לפידיון. בניגוד לכך, בחודשים הקרובים, בהתאם להמשך תהליך העלאת הריבית והלחצים האינפלציוניים שבצנרת, צפויה להערכתינו השתטחות העקום השקלי להתאפיין בעליית תשואות לכל אורך העקום.
- 4.Z 30/03/2011 08:53הגב לתגובה זוששר השיכון יתחיל להיות יצירתי וימצא פתרון של שכר דירה לאלפי הזוגות הצעירים
- 3.ארון 29/03/2011 22:57הגב לתגובה זוקוזק הנגזל זה גוזלן
- 2.אינפלציה של ריבית (ל"ת)z 29/03/2011 14:36הגב לתגובה זו
- 1.גזלן,צפה לעוד 0.5% עליה בחודש הבא (ל"ת)וגם זינוק בדולר 29/03/2011 11:31הגב לתגובה זו

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
