מניות התעופה מעניינות, אבל צריך עדיין להיזהר
סביר להניח שמרבית חברות התעופה, אם לא כולן, ירצו לשכוח את 2020, כשגם 2021 לא נראית כל כך מבטיחה. למרות זאת, באופן מפתיע – או שלא – המניות של חברות התעופה הגדולות, נכון ליום שישי האחרון, עשו ראלי של 39% מאז נובמבר, לעומת 13% שעשה מדד ה-S&P והמחיר של חלקן כבר לא ממש מציאה.
נכון לכרגע, התעופה הפנים ארצית נמצאת ברמה של כ-35% מהיקף הפעילות שלפני המגפה והתעופה הבינ"ל התכווצה בלמעלה מ-80%, אבל מניית בואינג (BA) עלתה בחודש וחצי האחרונים בלמעלה מ-43%. מניית ריאנאייר עלתה מתחילת השנה ב-22%.
מה קורה פה לעזאזל? התשובה פשוטה. השוק מתמחר כבר את החזרה לפעילות מלאה ב-2022. אבסורדי, אבל זה המצב. הסנטימנט בשוק מתמחר את המשך התנודתיות של 2021 ורואה הלאה, ליום של אחרי המגפה. זה הופך את 2021 לשנת גשר. כלומר, גם אם בחודשים הקרובים נראה המשך של התכווצות בפעילות, התחזיות – יחד עם המשך מבצע החיסונים – צופות התחזקות לקראת אמצע 2021 שתגלוש לתוך 2022. זה יעניק למניות עוד אפסייד.
העניין הוא שהתמחור של המניות הוא לפי תחזית של התאוששות כלכלית בצורת V; כלומר התאוששות מהירה לאחר הנפילה. בהתחשב בעובדה שללא מעט אנשים יהיה הרבה פחות כסף אחרי המגפה, כמו גם ירידה בנסיעות העסקיות – בעקבות עליית הווידאו קונפרנס, בזכות חברות כמו זום (ZM) – מה שהוביל אנליסטים לחשוב, בצדק, שהתחזיות אופטימיות בצורה מעוררת השתאות. לאחרונה, ג'יימי בייקר מג'יי פי מורגן (JPM) הוריד תחזית לסקטור בכללותו, בטענה שתמחור המניות הגדיש את הסאה. בדויטשה בנק שינו את המלצות הרכש מקנייה להחזקה.
- ניסיון נוסף - האם ימי המסחר בישראל ישתנו?
- הסוף לגלובליזציה? לקראת מפגש הנגידים השנתי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התמחור הנוכחי קובע שהחברות יחזרו ב-2022 להיקף פעילות של 80% ביחס ל-2020. שוב קצת אופטימי מדי. במיוחד לנוכח מה שנכתב למעלה בנוגע לנסיעות עסקיות, שמילאו לחברות את הטיסות במחלקת עסקים ומעלה הרווחיות. בנוגע לחברות תעופת הפנים, החברות עדיין צריכות להתייעל ולהעלות את מרווחי הרווח לכל טיסה.
למרות זאת, יש אלמנט שורי בכל הנוגע למניות הללו. חברות התעופה חתכו בהוצאות מה שאמור להשפיע בזמן הארוך על רווחיותן, שצפויה לעלות. למרות שהמאזנים סובלים מעלייה בחוב – 70 מיליארד דולר בחתך רוחבי לסקטור – והאקוויטי דולל כחלק מהשינוי ההוני, תזרים המזומנים והנזילות של החברות עלה, מה שהוריד את הסיכוי לגל של פשיטות רגל. זאת בהנחה שהחברות ישמרו על איזון נכון ולא ייכנסו למלחמת מחירים כשהשווקים יתחילו לחזור לעצמם.
מה התחזיות של השוק למניות מובילות בסקטור התעופה?
מנייתה של חברת דלתא איירליינס (DAL) ירדה מתחילת השנה בלמעלה מ-31%, מרמה של 57.6 דולר למניה לרמה של 39.7 דולר ונסחרת במכפיל של 10 לפי תחזית ההכנסות ל-2022. לאחר שהחברה צברה הון של 25 מיליארד דולר וצפויה להכניס ב-2022 כ-3.6 מיליארד דולר לפני מס, כשהיא בונה על התאוששות בטיסות הבינ"ל.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מניית סאות'ווסט איירליינס (LUV) נחשבת לחברת טיסות הפנים החזקה בארה"ב, כבר ירדה בקרוב ל-15%, אבל נסחרת לפי מכפיל של קרוב ל-15 ב-2022, כשהיא צופה שטיסות הפנים בארה"ב תשוב לפעילות ברמה גבוהה. נכון לעכשיו, המאזן של החברה הוא איתן והתחזית צופ עלייה של 18% בהכנסות עד סוף השנה ועלייה של 29% ב-2022.
מניה אחת שדווקא התאוששה יפה היא מניית אליג'אנט (ALGT), חברת לואוקוסט שפועלת בעיקר בערים קטנות בארה"ב. מתחילת השנה המניה עלתה ב-4.7%, מ-171 דולר למניה ל-179 דולר. החברה צופה שתעבור לרווח תפעולי כבר בסוף הרבעון הנוכחי. החברה נסחרת לפי מכפיל של 14 להכנסותיה ב-2022 – מה שאומר שהיא מתומחרת די גבוה.
גם חברת הלואוקוסט האירית, ראיינאייר (RYANAY) כבר עשתה ראלי יפה השנה, כשעלתה מרמה של 88 דולר למניה לרמה של 108 דולר למניה, או 22%. עם זאת, הברקזיט והיחסים בין בריטניה לאיחוד יכולים להעיב על המניה בטווח הזמן הקרוב. בנוסף, החברה בונה על הכנסתם של מטוסי הבואינג 737MAX, שצפויים להיות בעלי יותר מקום (4%) ויצרכו 16% פחות דלק.
- 2.המבין 28/12/2020 14:16הגב לתגובה זומה הכתבה הזאת באה להגיד לי? שמניות התעופה נפלו ולכן יש סיכוי שיעלו וגם האוםציה שהמחיר מהעליות כבר תומחר? למה לקחת נושא כזה מעניין ולעשות עליו כתבה נורא שטחית? מה עם קצת עומק? נראה כאילו איימו על מי שעשה את הכתבה והכריחו לעשות אותה כדי לצאת מידי חובה. מה עם קצת העמקה? דווקא היו פה כמה כתבות לא רעות..
- 1.ולמה אף מילה על קבוצת לופטהנזה? (ל"ת)מורי 28/12/2020 10:28הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
