זה כנראה הגורם לראלי שנוצר בת"א, אז כמה דלק נשאר? הנה לכם מספר מדויק
מדד המעו"ף נסחר כעת בשיא כל הזמנים ופתאום נראה במומנטום מצוין, זה אחרי חודשים ארוכים של דשדוש אינסופי מול שיאים נשברים בחו"ל. אחת הסיבות ואולי המרכזית לפריצה החזקה הזו מעלה - היא פדיונות העתק בקרנות הכספיות.
שימו לב למספר הבא: בחודש מארס בלבד נפדה מהקרנות הכספיות סכום עתק של 11.3 מיליארד שקלים. זה מגיע אחרי חודש פברואר שבו נפדו 3.1 מיליארד שקלים מהכספיות. הפדיונות האדירים הללו הם תוצאה של הריבית האפסית. ב-24 בפברואר הפתיע בנק ישראל כאשר הוריד את הריבית ל-0.1%, זו הורדה של 0.15% בלבד אבל מבחינת הציבור נראה שזה הביא לנקודת שבירה (מבחינת היכולת להחזיק כסף מבלי לקבל תשואה). הקרנות הכספיות מחוייבות להשקיע במק"מים וזה אומר כעת תשואה שנתית של 0.1%, תוסיפו את דמי הניהול שעומדים על סביב 0.1% ואת הספקולציות בשוק על הורדת ריבית אפשרית שרק תוריד את תשואת המק"מים ותבינו למה הציבור מוכר כספיות. והכסף עובר לאפיקים בסיכון גבוה יותר.
הנה עוד קצת מספרים: בחודש מארס זרמו לקרנות הנאמנות המסורתיות 5.1 מיליארד שקלים, זה סכום שיא מאז אפריל 2014 וזה מגיע אחרי שבפברואר גייסו הקרנות המסורתיות 2.7 מיליארד שקלים (שבאותו הזמן היה שיא הגיוסים מאז אותו אפריל בשנה שעברה). ובקרנות המוסרתיות הכסף זורם בעיקר לקרנות המעורבות, אלה שמשקיעות בעיקר באג"ח אבל גם במניות. לפי נתונים שאספו במיטב-דש, בחודש פברואר למשל קרנות שיש להן חשיפה של עד 30% למניות רשמו גיוסים של 470 מיליון שקלים - ומאוד הגיוני להניח שבמארס התופעה רק התעצמה.
כלומר מיליארדים של שקלים יוצאים מהכספיות (מק"מים), חלק גדול מהכסף הזה נכנס לקרנות המסורתיות. שם הנתח המשמעותי זורם לקרנות מעורבות - וזה אומר זרימת כספים לאפיק המנייתי בבורסה בת"א, מהדלת האחורית. תוסיפי לזה עוד 240 מיליון שקלים שנכנסו דרך הדלת הקידמית, כלומר לקרנות מנייתיות שמשקיעות בבורסה בת"א - ותקבלו סכום נאה מאוד, בטח עבור שוק המניות בת"א שכ"כ דליל במחזורים.
- להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשורה התחתונה: כעת נשאלת השאלה, כמה כסף עוד נשאר בקרנות הכספיות? שכן מדובר בכסף שייתכן מאוד שימשיך לצאת משם ולעבור לאפיקי סיכון - ומשם בדלת האחורית גם לשוק המניות. התשובה היא הרבה - כמעט 40 מיליארד שקלים עדיין יושבים בקרנות הכספיות, וכל זמן שהריבית אפסית ואף בכיוון מטה, הציבור ימשיך להישבר מ-0% תשואה ולהסיט כספים לאפיקי סיכון - זה עשוי להיות הדלק של שוק המניות המקומי.
ועוד מילה: המדדים באירופה רשמו ברבעון הראשון עליות של סביב 20% (הרבעון החזק ביותר מאז 1998!) בזמן שבוול סטריט המדדים רשמו ירידות. גם פה צריך לשים לב לזרימת הכספים. כך לדוגמה, בשבוע שהסתיים ב-25 במארס רשמו קרנות הנאמנות בארה"ב שמשקיעות מעבר לים גיוסים של 3.3 מיליארד דולר. מה עשו באותו הזמן קרנות הנאמנות בארה"ב שמשקיעות במניות בוול סטריט? פדיונות עתק של 4.4 מיליארד דולר. וזו מגמה קבועה בשבועות האחרונים. כלומר הכסף האמריקני יוצא מוול סטריט ועובר מעבר לים - בעיקר לאירופה בשל האירו הנחלש.
כתבה קשורה: סיוט למשקיע הסולידי: חלק גדול מקרנות הנאמנות מייצרות כעת הפסד מובנה, הנה האפשרויות כעת - לכתבה לחץ כאן
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
כתבה קשורה: מספר פשוט עצום: תראו לאן זורם הכסף כעת בשוק המניות בחו"ל, "מהלך שקרוב למיצוי" - לכתבה המלאה
המעו"ף בשנה האחרונה:
- 18.יושב על מזומן. מחכה לסיום החגיגה המדומה הזאת (ל"ת)משקיע 03/04/2015 14:26הגב לתגובה זו
- 17.יואב 02/04/2015 23:52הגב לתגובה זו1. זה שיש עוד 40 בכספיות לא אומר שיעשה איתם מה שנעשה עם 15 בפברואר + מרץ 2. המעבר החלקי מכספיות למניות - זה "כסף קטן" לעומת מחזורי המסחר בשוק וההחזקה במניות של המוסדיים שהגיעה כבר לגבול העליון (~35%)
- 16.תיקון טעות-ההודעה על הריבית ב-23 ולא ב24 (ל"ת)המח 02/04/2015 23:08הגב לתגובה זו
- 15.בקיצור, כסף זול, בועות יקרות (ל"ת)רונן 02/04/2015 21:23הגב לתגובה זו
- 14.בוגר מפולות 02/04/2015 20:24הגב לתגובה זובאג"ח המצב בכלל שערורייתי. רוב האג"ח השקלי הממשלתי עד המחמ הבינוני נסחר בתשואה נטו שלילית. לפעמים עדיף פשוט להישאר בחוץ
- zoblelon 03/04/2015 06:28הגב לתגובה זוהציבור העדר נכנס בסוף לתשואות אפסיות ןיוצא אחרון עצם הפסדים גדולים
- בונו 02/04/2015 21:49הגב לתגובה זומסכים עם האנשים שחושבים שהציבור נכנס בסוף וחוטף בראש. שוק שלא יורד מאוד מסוכן. כגודל העליות כגודל הירידות. זהירות. חג שמח
- 13.וכשהציבור נכנס... (ל"ת)אילן 02/04/2015 17:47הגב לתגובה זו
- 12.כלכלן 02/04/2015 17:23הגב לתגובה זוהאגח והנדלן נסחרים במחירים בועתיים.המניות בתל אביב עדיין במחירים כלכליים ומניות הבנקים נסחרות במחירים זולים במונחי מכפילים והון עצמי.חג שמח לעם ישראל
- 11.ובשתי מילים, מנפחים בועות... (ל"ת)חג ומועד ונופל 02/04/2015 16:16הגב לתגובה זו
- 10.אין כמעט צל של ספק 02/04/2015 16:02הגב לתגובה זויאכילו את העדר עוד שישמין ולאחר מכן ישר לבית המטבחיים ...השאלה הגדולה מתי תתחיל שחיטת העדר וכמה יתנו לו להשמין עד שזה יקרה
- בנתיים מרויחים ונהנים. גם בסוף כולם מתים . בנתיים מרויח (ל"ת)עמית 02/04/2015 18:00הגב לתגובה זו
- 9.מודאג 02/04/2015 15:22הגב לתגובה זומכירות של השקליות וכניסה לבורסה של ציבור מאד סולידי בתזזית הראשונה יתפרק
- 8.אלי 02/04/2015 14:51הגב לתגובה זומכפיל רווח. היום קונים מניות כי אין מה לעשות עם הכסף. במניות מעוף יש אולי מניה אחת או שתיים במכפיל רווח פחות מ10. אבל כן יש מניות שמפסידים ומכפילי רווח של40-50-60 ויותר. אם זה לא בועה, כנראה שיש לי עוד להמשיך וללמוד מה זה בועה. חג שמח וכל עוד אפשר נמשיך לחיות את היום ולעזאזל המחר.
- 7.אברהם 02/04/2015 14:02הגב לתגובה זויוסי פינק כל הכבוד, וחג שמח מכל משקיעי הבורסה, אתה אדם חכם הגדול מכולם
- אברהם 02/04/2015 15:18הגב לתגובה זויוסי פינק זרוק לחברה הרעבים מניה לחג, תודה
- 6.מה שעולה ירד 02/04/2015 14:01הגב לתגובה זוכי הכל על ריבית נמוכה בלי קשר למציאות..
- 5.ערן 02/04/2015 14:00הגב לתגובה זומי שלא החזיק מניות בשנה האחרונה שלא יחשוב שהנה באה ההזדמנות שחיכה לה להכנס .
- ישראלי 02/04/2015 14:28הגב לתגובה זוכל יום שלא יצאת זה כמו שנכנסת, אז מה כוונתך?
- 4.מכפילים בועתיים. (ל"ת)לוקה 02/04/2015 13:55הגב לתגובה זו
- 3.למה צריך להיות גבול עליון ? מי קבע ? (ל"ת)אלי 02/04/2015 13:46הגב לתגובה זו
- 2.סובל מפיגור (ל"ת)המעו"ף 02/04/2015 13:29הגב לתגובה זו
- 1.נו ? מתי 1600? (ל"ת)בנק לאומי 02/04/2015 13:26הגב לתגובה זו
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
