עשרת הדיברות של בנג'מין גראהם - אבי השקעות הערך
מייסדה של תורת השקעות הערך השאיר אחריו כללים רבים, שהשפיעו באופן עמוק על חייו ודרכו של המשקיע הגדול בעולם כיום וורן באפט, ועיצבו את החשיבה הפיננסית של דורות של משקיעים ברחבי העולם
בנג'מין גראהם, הנודע כאבי תורת השקעות הערך והמנטור של וורן באפט, הותיר אחריו עקרונות השקעה שהוכיחו את עצמם שוב ושוב לאורך השנים. עקרונותיו מהווים אבני דרך חשובות לכל משקיע השואף להצליח בטווח הארוך בשווקים הפיננסיים. גראהם כתב ספרים רבי מכר כמו "המשקיע הנבון" שהפכו את באפט למשקיע שהוא היום.
עשרת הדיברות של גראהם מהוות את תפיסתו וכך גם את זאת של באפט להשקעות נבונות ומבוססות על חשיבה ארוכת טווח, משמעת עצמית, ריסון רגשי והבנה של המציאות.
הספר שהתחיל הכל: המשקיע הנבון, בנג'מין גראהם
הכלל הראשון: תשקיעו בעסקים, לא במניות
גראהם האמין שמשקיעים צריכים להתייחס לרכישת מניה כאל רכישה של חלק בעסק. במקום להתמקד אך ורק בתנודות המחיר של המניה, יש לבחון לעומק את הערך הפנימי של החברה, את המודל העסקי שלה ואת פוטנציאל הצמיחה ארוך הטווח שלה. לפי גראהם, ההשקעה צריכה להתבסס על הבנה מעמיקה של הפעילות העסקית והערכת שוויה האמיתי של החברה.
שולי ביטחון
מושג מרכזי בגישתו של גראהם וכך גם של משקיעי ערך רבים אחרים הוא "שולי הביטחון" (Margin of Safety) - ההפרש שבין מחיר המניה בשוק לבין הערך הפנימי שלה. ככל ששולי הביטחון רחבים יותר, גדל הפוטנציאל להשגת תשואה עודפת על ההשקעה, בעוד הסיכון הגלום בה פוחת. לכן, על המשקיע לחפש מניות הנסחרות במחירים נמוכים משמעותית ביחס לשוויין האמיתי, דבר המספק "כרית ביטחון" מפני הפסדים אפשריים.- אבי תורת השקעות הערך הולך לעולמו ומה קרה היום לפני 17 שנה
- בנג'מין גרהאם - אבי השקעות הערך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסבלנות היא מתכון להצלחה
גראהם הבין היטב שבניגוד להשקעות ספקולטיביות, השקעות ערך דורשות מהמשקיע אורך רוח ויכולת "לשבת על הידיים" ולא לעשות כלום. הוא עודד משקיעים להתאזר בסבלנות ולהמתין בנחישות להזדמנויות לרכוש מניות איכותיות כאשר הן נסחרות במחיר אטרקטיבי, גם אם הדבר לוקח זמן. סבלנות לצד עקביות בגישה הן המפתח להצלחה בהשקעות ערך לטווח ארוך.
הימנעו ממגמות חולפות
גראהם המליץ בתוקף להימנע ממניות "אופנתיות" שמחיריהן זינקו לשיאים בשל תקוות וציפיות מנופחות. הוא האמין שבטווח הארוך, שוויה של חברה אינו נקבע על פי הלך הרוח התזזיתי בשווקים, אלא על סמך היסודות הפיננסיים האיתנים שלה. משקיע נבון צריך להתמקד בחברות שמחיר המניה שלהן אטרקטיבי ביחס לערכן הפנימי האמיתי, ולהתעלם מאופנות חולפות.
לא לשים את כל הביצים בסל אחד
גיוון תיק ההשקעות הוא עיקרון מקודש עבור גראהם ועבור כל משקיע זהיר. הוא המליץ להרכיב תיק מניות הכולל 10 עד 30 חברות מענפים שונים, על מנת למזער את החשיפה לסיכונים הטמונים בהשקעה בחברה בודדת. בפיזור מושכל של המניות ניתן להפחית את השפעתו של כישלון נקודתי על התיק כולו.- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
נכסים לא סחירים מחביאים הזדמנויות
גראהם סבור כי נכסים לא נזילים, כדוגמת נדל"ן, מחביאים הרבה פעמים בתוכם הזדמנויות. לעתים, נכסים מסוג זה ניתנים לרכישה במחירים נמוכים בהרבה מערכם הפנימי. עם זאת, כדאי גם לקחת בחשבון את החסרונות הנובעים מחוסר הנזילות, ולוודא שהתועלת עולה על המחיר.
קחו תחזיות בעירבון מוגבל
גראהם נהג לגלות ספקנות רבה כלפי תחזיות של אנליסטים לגבי ביצועים עתידיים, בייחוד לטווח הארוך. הוא האמין כי יש להתמקד במה שידוע על החברה ועל שוויה בהווה - המידע הפומבי הקיים, דוחותיה הכספיים ונתוני היסוד העדכניים שלה. תחזיות, הן בגדר ניחושים ועדיף לא לתלות בהן תקוות.
תתמידו בשיטה שלכם
יש לאמץ שיטת השקעה מבוססת-ערך ולדבוק בה לא משנה מה, תוך התעלמות מתהפוכות השוק בטווח הקצר. כך האמין גרהאם, שראה בעקביות ובמשמעת עצמית מרכיבי מפתח בהצלחת המשקיע לאורך זמן. הניסיון לעקוף את השוק ולנחש את התנודות הבאות נדון לכישלון. הפתרון טמון בנאמנות לעקרונות השקעה מוצקים.
דעו את הגבולות
גראהם דגל בענווה וביושרה אינטלקטואלית. הוא הדגיש שגם המשקיעים המנוסים ביותר אינם מסוגלים לחזות את העתיד בוודאות ואינם יכולים להכיר את כל הגורמים המשפיעים על השווקים. על כן, מוטב להכיר במגבלות הידע והניסיון שלך כמשקיע, ולהשקיע רק בחברות ששוויין וסיכוייהן ברורים לך מספיק. זהירות ואחריות הן ערובה להצלחה.
אל תהמרו
לבסוף, גראהם התווה קו ברור בין השקעה לבין הימור פיננסי. המשקיע האמיתי מתמקד בערכן הפנימי של החברות ובפוטנציאל הרווח שלהן בראייה ארוכת טווח. לעומת זאת, הספקולנט המהמר מתמסר לחלוטין לתנודות השערים ולרוחות החולפות בשוק. גראהם קרא להיצמד לעקרונות ההשקעה הבדוקים ולהתרחק מן ההימורים הפזיזים.- 9.אלון88 19/08/2024 13:18הגב לתגובה זוחלק מהדברים לא רלוונטיים. תקנות החשבונאות שונות היום וקשה יותר למצא חברה שבמאזן מסתתר נדלן סמוי/זול
- 8.מעניין, אבל חלק גדול מהעקרונות חוזרים על עצמם פעם 19/08/2024 08:56הגב לתגובה זומעניין, אבל חלק גדול מהעקרונות חוזרים על עצמם פעם אחר פעם…
- מה הרגשת שחוזר על עצמו? (ל"ת)יותם 19/08/2024 14:56הגב לתגובה זו
- 7.משה 19/08/2024 08:43הגב לתגובה זואחלה מיחזור כתבה בפעם ה 1000
- 6.בטווח הארוךמתים (ל"ת)אילן 19/08/2024 06:57הגב לתגובה זו
- 5.תודה רבה (ל"ת)אנונימי 19/08/2024 02:07הגב לתגובה זו
- 4.יניב 19/08/2024 00:38הגב לתגובה זוורואה את המדדים מה היה אומר?צדקתי בגדול!!!
- 3.כתבה יפה 18/08/2024 22:44הגב לתגובה זוחלק אפשר ליישם הרוב כבר לא שייך לעולם של העברת מידע במילישנייה ושל מחשבי על
- 2.כתבה איכותית מי שרוצה להצליח בענף הזה חייב להכיר אותו (ל"ת)18/08/2024 22:31הגב לתגובה זו
- 1.יופי של כתבה. קל להבין קשה ליישם (ל"ת)עמית 18/08/2024 21:03הגב לתגובה זו
- עברי 18/08/2024 22:22הגב לתגובה זווברצינות, קשה מאוד להעריך את ערך כלכלי של חברות ולפי זה לקנות מניות.
- לרון 19/08/2024 08:49כשאתה משקיע בארצך שלך,HOME BIAS,אך אין דרך להעריך נכונה חברות ברוסיה ,בעבר,הודו,יפן,סין בכל אלה זהו סיכון בביתא גבוהה!
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
