דוחות הבנקים בארה"ב: מי עקף את הציפיות ומי פספס?
הבנקים הגדולים בארה"ב דיווחו מיום שישי שעבר על תוצאותיהם לרבעון והתוצאות מעורבות. בין הראשונים לדווח היה ג'יי פי מורגן JP MORGAN , הבנק הגדול בעולם, המפורסם בזכות המאזן החזק שלו והעובדה שכמעט הוא לא מקבל דירוגים "דוביים" מהאנליסטים. מניית ג'יי פי מורגן נפלה ב-6.5% לאחר פרסום הדוחות יותר משאר הבנקים, אחד הימים הגרועים של הבנק מזה כמעט ארבע שנים.
הבנק רשם רווחים שעקפו את הציפיות והכנסות שהיו בהתאם למה שציפו בוול-סטריט. עם זאת, בג'יי פי מורגן דיווחו על הכנסות מריבית נטו נמוכות יותר ותחזית ההכנסות עמדה על 89 מיליארד דולר, מתחת לציפיות. הבנק הגדול בעולם לא היה לבד, באותו היום דיווחו גם וולס פארגו וסיטי בנק.
בשונה מג'יי פי מורגן, המניות של וולס פארגו WELLS FARGO & CO וסיטי CITIGROUP לא הגיבו בירידה חדה לדוחות. מניית סיטי ירדה ב-1.7% לאחר שהבנק עקף בקלות את הציפיות עם הוצאות נמוכות מהצפוי והכנסות מעמלות גבוהות ממה שציפו בוול-סטריט. הבנק רשם רווח למניה של 1.58 דולר על הכנסות של 21.1 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 1.18 דולר עם הכנסות של 20.46 מיליארד דולר.
מניית וולס פארגו ירדה ב-0.4% בלבד למרות שהבנק לא הבהיר מתי הרגולוטורים מתכננים להסיר את המגבלות על צמיחת הבנק. סיבה אחת שצוינה לירידה הקלה במניה היא הירידה בהפסדים שהבנק רשם מהלוואות "רעות" ושדרוג למניית הבנק שהתקבל מ-CFRA ל"קנייה" מ"החזקה". הבנק דיווח על רווח למניה של 1.2 דולר על הכנסות של 20.86 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.06 דולר על הכנסות של 20.2 מיליארד דולר.
צ'ארלס שוואב וגולדמן זקס
- הצעת חוק בארה"ב לחייב חברות לדווח על פיטורים בעקבות ה-AI
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אמש (שני) דיווחו צ'ארלס שוואב THE CHARLES SCHWAB וגולדמן זקס GOLDMAN SACHS , כאשר מניית צ'ארלס שוואב קפצה בתגובה לדוחות לאחר שהבנק עקף את הציפיות ונכסי הלקוחות בניהול הבנק הגיעו לשיא. הבנק רשם לרבעון הראשון רווח למניה של 74 סנט ועקף את הציפיות ב-5 סנט. ההכנסות עמדו על 4.7 מיליארד דולר, בהתאם לציפיות. שוואב דיווח על נכסים חדשים נטו בסך 88.2 מיליארד דולר ברבעון, הסכום הגדול ביותר מאז הרבעון הראשון של 2023, אז הוסיפה החברה נכסים בסך 150.7 מיליארד דולר. סך נכסי הלקוחות בניהול הבנק עומדים על 9.1 טריליון דולר, עלייה של 20% מהרבעון התואם אשתקד.
גולדמן זקס דיווח גם הוא על תוצאות טובות באופן מפתיע, שסימנו על כך שביצועי הבנק מתייצבים לאחר סדרה של עסקאות גרועות בבנקאות צרכנית. עלייה בהכנסות בחטיבת הבנקאות להשקעות ומסחר של הבנק, סייעו לזינוק של 28% ברווחים לעומת השנה שעברה. הכנסות גולדמן מעמלות עמדו על 2 מיליארד דולר, עלייה של 32% מבשנה שעברה. התשואה השנתית על הון מוחשי של הבנק, מדד רווחיות שנצפה מקרוב על ידי המשקיעים ומשקף כיצד הבנקים משתמשים בכסף של בעלי המניות לייצר הכנסה, עמדה על 15.9%, התשואה הטובה ביותר מאז תחילת 2022. בגולדמן צפו תשואה של בין 15% ל-17%.
מורגן סטנלי ובנק אוף אמריקה
היום (שלישי) דיווחו מורגן סטנלי MORGAN STANLEY ובנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA , כאשר בזמן שמניית מורגן סטנלי קפצה עד 4%, מניית בנק אוף אמריקה דווקא נפלה באותו השיעור. בנק אוף אמריקה, המלווה השני בגדלו בארה"ב, דיווח על תוצאות לרבעון הראשון שעלו על הציפיות, שכן הוא נהנה מעלויות אשראי גבוהות יותר ממה שציפו בוול-סטריט. הבנק רשם רווח למניה מתואם של 83 סנט על הכנסות של 25.8 מיליארד דולר. האנליסטים ציפו לרווח למניה של 76 סנט על הכנסות של 25.5 מיליארד דולר.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
תוצאות הבנק נפלו מהתוצאות של לפני כשנה אז רשם רווח למניה של 94 סנט על הכנסות של 26.4 מיליארד דולר ויתכן שזה מה שאכזב את המשקיעים שהפילו את המניה.
במורגן סטנלי רשמו רווח של 3.4 מיליארד דולר או רווח למניה של 2.02 דולר על הכנסות של 15.1 מיליארד דולר לרבעון הראשון. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.67 דולר על הכנסות של 14.4 מיליארד דולר. בנק ההשקעות דיווח על תשואה על הון מוחשי של 19.7%, עלייה מ-16.9% שנה קודם לכן וקרוב ליעד הבנק של 20%. הרווח וההכנסות עלו שניהם מלפני כשנה אז עמדו על 3 מיליארד דולר ו-14.5 מיליארד דולר בהתאמה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
