האינפלציה מאיימת על הקמעונאים: במייסיס דואגים בליוויס פחות
בזמן שהאינפלציה מאיימת להכביד על ביקוש מצד הצרכנים, במיוחד בקרב בעלי הכנסה נמוכה עד בינונית-נמוכה בכל-בו האפנה מייסיס MACY'S INC מעריכים שיותר ויותר קונים צפויים לעמוד בפני בחירה בין הליכה לקניון לבין יציאה לחופשת קיץ.
"האתגר הגדול ביותר שהיה לנו במונחים של חשיבה על ניהול עד תחילת 2022, הוא מאיפה יגיע הביקוש", אמר מנהל הכספים הראשי של מייסיס, אדריאן מיטשל, במהלך האירוע השנתי שקיים בנק ההשקעות JP Morgan לסיכום שנה בתחום הקמעונאי.
"אנחנו מאמינים שהביקוש בחוץ קיים, ושהצרכן הולך להוציא. אבל האם הם הולכים להוציא על פריטים לפי שיקול דעת שאנחנו מוכרים, או שהם הולכים להוציא על כרטיס טיסה לפלורידה, או לצאת יותר למסעדות?". מציאות זו, לדבריו של מיטשל מחייבת תכנון מוקפד. לדוגמה, החברה לא רוצה להזמין יותר מדי מוצרי חוף או מזוודות, אם זה לא מה שהקונים יבזבזו על זה את כספם במהלך חודשי הקיץ.
רשת חנויות הכלבו, כמו חברות רבות אחרות בשוק צפויות להתמודד עם הדינמיקה המסובכת הזו, בשעה בה מתגלים עוד ועד סימני מיתון. כך, כלכלנים בדויטשה בנק העריכו השבוע, כי פיזור האינפלציה והעלאות הריבית הנדרשות כדי להילחם בה ככל הנראה ישלחו את ארה"ב למיתון בשנת 2023. אינדיקטור נוסף למיתון הגיע מכיוונו של שוק האג"ח, בו התשואה לשנתיים עלתה מעל זו ל-10 שנים.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, אמרו בחברה כי הם עוקבים לאחרונה אחרי התקררות בביקוש למוצרים מסוימים לבית ובביגוד ביחס לשיא המגיפה. אבל במקביל, הדגישו שישנה עלייה בכמות החתונות, מה שצפוי להוביל למכירות של שמלות, מוצרי קוסמטיקה וביגוד לגברים. אך בכל זאת, מיטשל שב ואמר, כי מייסי'ס נשארת זהירה, "למרות שהצרכן בריא, אנו רואים שהאינפלציה עלתה יותר ממה שציפינו השנה, ואנחנו גם מכירים בכך שהשיבושים בשרשרת האספקה לא נפתרו."
בליוויס לא רואים סימנים למיתון
מנגד יש גם מי שפחות מודאג, מנכ"ל רשת האופנה ליוויס (לוי שטראוס ושות') LEVI STRAUSS & CO. CL A , צ'יפ ברג, אמר לאחר פרסום תוצאות הרבעון הראשון של החברה, כי החברה טרם הבחינה שהצרכנים בוחרים במוצרים זולים יותר על רקע לחצים אינפלציוניים, וכי הביקוש נותר חזק. עם זאת, ברג אמר כי הם עוקבים אחרי המגמות מקרוב, "אנחנו לא טומנים את הראש בחול", הבטיח.
הערכה דומה השמיע סמנכ"ל הכספים של החברה, הרמיט סינג, שאמר בראיון ל-Yahoo Finance, כי הוא לא רואה שום דבר בנתוני החברה המצביעים על מיתון בארה"ב. לדבריו, הצרכנים הראו התנגדות מועטה למחירים הגבוהים יותר של הג'ינסים, כחלק מהניסיון של החברה לקזז את האינפלציה עמה הוא מתמודד בתחומים כמו שכר וכותנה.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לאור הדברים, בליוויס היו מספיק בטוחים כדי לאשרר אתמול את התחזית שלהם לשנה כולה, בעוד שמייסיס עדיין לא התאימה את התחזית הפיננסית לשנת 2022 שנתנה בפברואר, בהן צפתה כי המכירות יעמדו על שיעור דומה לזה של השנה החולפת.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
