מארוול
צילום: Google Street View/Anwar Kashem

למה הדוחות המוצלחים של מארוול הם בשורה טובה לטאואר?

טאואר מוכרת למארוול לפחות מ-2008, ולפי מקורות היא לקוח גדול. לפי הדוחות רבע מהכנסותיה הם בייצור ליישומים במובייל, בעיקר דור 5 - ממנועי הצמיחה הגדולים של מארוול. האחרונה רכשה השנה לקוחה של טאואר בתחום הסיליקון פוטוניקס הצומח. ה"מידע הוולנטרי" שבטאואר לא יפרסמו
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה טאואר מארוול

על המידע הקריטי ביותר למשקיעים אצל חברה נסחרת ישנה חובת דיווח, אך לא פעם המידע הוולנטרי שבוחרות החברות לפרסם יכול להיות בעל חשיבות גדולה. לבטח המשקיעים ביצרנית השבבים הישראלית טאואר (US) (TSEM) הדואלית היו שמחים לדעת מה טיב היחסים בינם לבין מפתחת השבבים  מארוול (MRVL), בהתחשב בדוחות הטובים שהוציאה ושהלהיבו את השוק כפי שסיפרנו לכם. אז בטאואר אישרו כי מדובר ב"לקוח" אך לא פירטו מעבר. ואולם מבט לארכיון, ובחינה נוספת מקרוב של התפתחויות מהתקופה האחרונה, יכולה לספק מידע נוסף למשקיעים.

הכל מתחיל בשם. כיום טאואר מכונה טאואר סמיקונדקטור בשמה המלא, קודם לכן הייתה טאואר-ג'אז. לא בגלל החיבה למיילס דייויס אלא בשל מיזוג בינה לבין החברה שקרויה על שם הז'אנר, שבוצע אי אז ב-2008. הודעת המיזוג מאז מגלה שכבר בזמנו מארוול הייתה לקוח של ג'אז. טאואר אם כן ירשה אותו, כך שמדובר בלקוח ותיק. כבר בכתבה הקודמת כאן בביזפורטל מקורות המעורים בעסקיה של טאואר אישרו בפנינו כי מדובר בלקוח גדול.

בדוחות טאואר ובמצגות לא תמצאו פילוח ללקוחות – מה נחשב מבחינת המכירות לקוח גדול, וכמה כאלה יש (כלומר מה מידת התלות בהם). גם אזכור למארוול אין, ובוודאי שטאואר אינה מוזכרת בדוחותיה של זו. יש חברות שעבורן לקוח גדול הוא כזה ש-10% מההזמנות מגיעות ממנו. בהנחה שמרנית אפשר לומר כי גם אם מדובר ב-5%, הצמיחה של מארוול מבשרת טובות לטאואר.

ובחזרה להיסטריה מסוף השבוע סביב מארוול: קפיצה בניגוד למגמה בשוק, צמיחה של 61% בהכנסות הרבעון השלישי שהסתכמו ב-1.21 מיליארד דולר. ובשיחת המשקיעים: צפי לצמיחה של 60% בזה הנוכחי להכנסות של כ-1.32 מיליארד דולר. שני דברים חשובים לענייננו אמר המנכ"ל מאט מרפי: ברבעון השלישי  צמיחה בכל חמשת מגזרי הפעילות, ובשיעור 109% בפיתוחי השבבים לשימוש בדאטה סנטרים (נתח של 41% מההכנסות) וברבעון הנוכחי צפי לצמיחה במגזר השבבים ליישומי דור 5 בשיעור 30% מהרבעון השלישי, ומגזר הדאטה סנטרים ימשיך לצמוח בשיעור דו-ספרתי.

למה חשוב? בשביל זה צריך להבין מה בעצם קונים במארוול מטאואר. מדובר אם כן בשירותי ייצור של רכיבי RF (קיצור של Radio Frequencies). תמצאו את השירותים האלה בשני מגזרים של טאואר, האחד הוא תחום המובייל (26% מהכנסות הרבעון השלישי שלה) והשני הוא התשתיות (13%). אמרתם מובייל, אמרתם דור חמישי – מנוע צמיחה גדול אצל מארוול.

מנכ"ל טאואר ראסל אלוואנגר הסביר בשיחת המשקיעים בזמנו כי "הטכנולוגיה שהניעה 75% מהצמיחה האורגנית שלנו (40%) הייתה ה-RF-CMOS ובתוכה החלק החזק היה זה של ה-RF-SOI". על המונח האחרון הסביר "הצהרתי כבר שעסקי ה-RF-SOI שלנו הרוויחו מהגידול בתכנים שקשורים בדור החמישי בסלולר, אבל גם מהגידול בנתח השוק שלנו, וזו צמיחה שנמשיך לראות לתוך 2022".

RF - תחום שירותי הייצור שטאואר מספקת למארוול, ו-41% מההכנסות הרבעוניות שלה

(מקור: מצגת החברה)

בראיון לביזפורטל הסביר אז "ככל שמתקדם המעבר מהדור הרביעי לדור החמישי של מכשירי הקצה והמובייל, יש צורך גדול יותר בהעברת תוכן. מדובר לא רק ביותר תוכן, אלא בתוכן מורכב יותר. למשל, טכנולוגיית שבבים שמוטמעת עבור יישומים כמו הגברת ווליום. משום שמדובר בתוכן מתקדם יותר, גם מחירי המכירה גבוהים יותר מאלה שבדור הקודם".

קיראו עוד ב"גלובל"

לכך מתווספת רכישת Inphi ב-10 מיליארד דולר על ידי מארוול השנה. אינפי היא לקוחה של טאואר מאז סוף 2019, והיא מייצרת באמצעותה סיליקון-RF וסיליקון פוטוניקס לשימושים של דור חמישי ודאטה סנטרים. כאמור, גם על הצמיחה בדאטה סנטרים דיברו במארוול, והיות ולזו תכנית להמשיך להצמיח את הפיתוחים בטכנולוגיות הדור החמישי, המשמעות היא על אחת כמה וכמה שתצמיח את אינפי אותה רכשה. צמיחת אינפי ועוד שירותים שתצטרך מטאואר הם כמובן בשורה טובה לחברה מישראל.

אגב, על הסיליקון פוטוניקס אמר לנו אלוואנגר בראיון "במגזר זה אנחנו רואים הכנסות ברמה שהיא כבר מדידה – ופעם הן היו אפסיות. זה לא היה שוק בכלל וב-2022 זה יתרום משמעותית לשולי הרווח. מכל מה שאנחנו מוכרים, המחיר שלהם הוא הגבוה ביותר".

נחזור למספרים ונזכיר כי טאואר דיווחה ברבעון השלישי על רווח מתואם ברמה של 0.41 דולר למניה בדילול מלא על הכנסות של 387 מיליון דולר - בצמיחה של 25% בשורה העליונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי עלה בשיעור גבוה יותר מההכנסות, של 60% גם בחסות תמהיל ייצור רווחי יותר והעלאת מחירי המכירה.

אצל מארוול הרווח היה 364 מיליון דולר או 43 סנט למניה בעוד בשוק ציפו ל-38 סנט למניה. בפירמה Mizuho האנליסט ג'ורדן קליין כתב ש"התוצאות מציבות את מארוול בקבוצה המצטיינת של החברות הצומחות בסקטור הסמיקונדקטור ל-2022. החברה הולכת להיות באותו המחנה לצד ADVANCED MICRO DEVICES (AMD) ו-  NVIDIA COR (NVDA) . האופק של מארוול נראה בהיר, בהתחשב בצבר ההזמנות שלה שמבטיח צמיחה בשיעור עליו דיברה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אריק 06/12/2021 22:55
    הגב לתגובה זו
    אחלה ניתוח ואחלה של חברה
  • 1.
    שמואל 06/12/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף קוראים נתונים לעומק.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


גיימינג משחקים וידאו
צילום: Istock

הדור הבא של משחקי הווידאו נבנה באמצעות בינה מלאכותית

מודלי עולם מבוססי AI חודרים לליבת תעשיית הגיימינג, מקצרים תהליכי פיתוח, משנים את עבודת המפתחים ומציבים אתגרים חדשים לענף של 190 מיליארד דולר
אדיר בן עמי |

ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית מתחילה לחדור לעומק תעשיית משחקי הווידאו, עם הופעתם של מודלים חדשים המסוגלים לייצר סביבות תלת־ממד אינטראקטיביות. במוקד השינוי עומדים מה שמכונים “מודלי עולם” - מערכות AI שנועדו לדמות את המציאות הפיזית ולפעול בתוכה. בניגוד לכלי בינה מלאכותית קודמים, שהתמקדו בטקסט, תמונה או וידאו, המודלים החדשים מייצרים מרחבים דינמיים שבהם ניתן לנוע, לפעול ולהגיב בזמן אמת.


חברות מחקר ופיתוח מובילות, ובהן DeepMind של גוגל, לצד יזמים פרטיים וסטארט־אפים עתירי הון, רואים במשחקי הווידאו קרקע ניסוי אידיאלית. הסיבה לכך היא השילוב בין מורכבות טכנולוגית גבוהה לבין סביבה מבוקרת יחסית, שבה ניתן לבדוק יכולות מתקדמות מבלי להתמודד עם רגולציה כבדה.


תעשייה של 190 מיליארד דולר בשנה

לפי הערכות, מדובר בתעשייה שמגלגלת קרוב ל־190 מיליארד דולר בשנה, עם קהל גלובלי רחב וצמא לחדשנות. עבור חברות AI, מדובר בהזדמנות להטמעה מהירה של טכנולוגיות חדשות בקנה מידה מסחרי. כבר כיום נעשה שימוש בבינה מלאכותית ליצירת רכיבים שונים במשחקים, כגון דמויות, טקסטורות ונופים. אולם מודלי העולם מרחיבים את השימוש הזה ומאפשרים יצירה שלמה של סביבות משחק, ולא רק של אלמנטים בודדים בתוך עולם קיים.


מנהלים באולפני משחקים מדווחים כי השימוש בכלים מבוססי AI האיץ משמעותית את קצב הפיתוח. לדבריהם, תהליכים שארכו חודשים התקצרו לשבועות, ולעיתים אף ימים, מה שמאפשר להוציא לשוק משחקים מהר יותר או לבצע יותר ניסויים בשלב הפיתוח.


הטכנולוגיה מחלחלת גם לשיתופי פעולה בין תעשיית המשחקים לעולמות תוכן אחרים. דמויות מוכרות מזיכיונות קולנועיים וטלוויזיוניים הופכות לדמויות אינטראקטיביות בתוך משחקים, המסוגלות להגיב לשחקן בשיחה חיה ולא לפעול רק לפי תסריט קבוע מראש. במקביל, חברות AI משקיעות בפיתוח מודלים שיוכלו להשתלב ישירות במנועי המשחק המרכזיים, כמו Unity ו־Unreal. גורמים בתעשייה מעריכים כי מנועי המשחק עצמם יידרשו לעבור התאמות משמעותיות, כדי לתמוך בתוכן שנוצר בזמן אמת ולא רק בקבצים מוכנים מראש.


ההשפעה על שוק העבודה בענף המשחקים