מארוול
צילום: Google Street View/Anwar Kashem

למה הדוחות המוצלחים של מארוול הם בשורה טובה לטאואר?

טאואר מוכרת למארוול לפחות מ-2008, ולפי מקורות היא לקוח גדול. לפי הדוחות רבע מהכנסותיה הם בייצור ליישומים במובייל, בעיקר דור 5 - ממנועי הצמיחה הגדולים של מארוול. האחרונה רכשה השנה לקוחה של טאואר בתחום הסיליקון פוטוניקס הצומח. ה"מידע הוולנטרי" שבטאואר לא יפרסמו
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה טאואר מארוול

על המידע הקריטי ביותר למשקיעים אצל חברה נסחרת ישנה חובת דיווח, אך לא פעם המידע הוולנטרי שבוחרות החברות לפרסם יכול להיות בעל חשיבות גדולה. לבטח המשקיעים ביצרנית השבבים הישראלית טאואר (US) (TSEM) הדואלית היו שמחים לדעת מה טיב היחסים בינם לבין מפתחת השבבים  מארוול (MRVL), בהתחשב בדוחות הטובים שהוציאה ושהלהיבו את השוק כפי שסיפרנו לכם. אז בטאואר אישרו כי מדובר ב"לקוח" אך לא פירטו מעבר. ואולם מבט לארכיון, ובחינה נוספת מקרוב של התפתחויות מהתקופה האחרונה, יכולה לספק מידע נוסף למשקיעים.

הכל מתחיל בשם. כיום טאואר מכונה טאואר סמיקונדקטור בשמה המלא, קודם לכן הייתה טאואר-ג'אז. לא בגלל החיבה למיילס דייויס אלא בשל מיזוג בינה לבין החברה שקרויה על שם הז'אנר, שבוצע אי אז ב-2008. הודעת המיזוג מאז מגלה שכבר בזמנו מארוול הייתה לקוח של ג'אז. טאואר אם כן ירשה אותו, כך שמדובר בלקוח ותיק. כבר בכתבה הקודמת כאן בביזפורטל מקורות המעורים בעסקיה של טאואר אישרו בפנינו כי מדובר בלקוח גדול.

בדוחות טאואר ובמצגות לא תמצאו פילוח ללקוחות – מה נחשב מבחינת המכירות לקוח גדול, וכמה כאלה יש (כלומר מה מידת התלות בהם). גם אזכור למארוול אין, ובוודאי שטאואר אינה מוזכרת בדוחותיה של זו. יש חברות שעבורן לקוח גדול הוא כזה ש-10% מההזמנות מגיעות ממנו. בהנחה שמרנית אפשר לומר כי גם אם מדובר ב-5%, הצמיחה של מארוול מבשרת טובות לטאואר.

ובחזרה להיסטריה מסוף השבוע סביב מארוול: קפיצה בניגוד למגמה בשוק, צמיחה של 61% בהכנסות הרבעון השלישי שהסתכמו ב-1.21 מיליארד דולר. ובשיחת המשקיעים: צפי לצמיחה של 60% בזה הנוכחי להכנסות של כ-1.32 מיליארד דולר. שני דברים חשובים לענייננו אמר המנכ"ל מאט מרפי: ברבעון השלישי  צמיחה בכל חמשת מגזרי הפעילות, ובשיעור 109% בפיתוחי השבבים לשימוש בדאטה סנטרים (נתח של 41% מההכנסות) וברבעון הנוכחי צפי לצמיחה במגזר השבבים ליישומי דור 5 בשיעור 30% מהרבעון השלישי, ומגזר הדאטה סנטרים ימשיך לצמוח בשיעור דו-ספרתי.

למה חשוב? בשביל זה צריך להבין מה בעצם קונים במארוול מטאואר. מדובר אם כן בשירותי ייצור של רכיבי RF (קיצור של Radio Frequencies). תמצאו את השירותים האלה בשני מגזרים של טאואר, האחד הוא תחום המובייל (26% מהכנסות הרבעון השלישי שלה) והשני הוא התשתיות (13%). אמרתם מובייל, אמרתם דור חמישי – מנוע צמיחה גדול אצל מארוול.

מנכ"ל טאואר ראסל אלוואנגר הסביר בשיחת המשקיעים בזמנו כי "הטכנולוגיה שהניעה 75% מהצמיחה האורגנית שלנו (40%) הייתה ה-RF-CMOS ובתוכה החלק החזק היה זה של ה-RF-SOI". על המונח האחרון הסביר "הצהרתי כבר שעסקי ה-RF-SOI שלנו הרוויחו מהגידול בתכנים שקשורים בדור החמישי בסלולר, אבל גם מהגידול בנתח השוק שלנו, וזו צמיחה שנמשיך לראות לתוך 2022".

RF - תחום שירותי הייצור שטאואר מספקת למארוול, ו-41% מההכנסות הרבעוניות שלה

(מקור: מצגת החברה)

בראיון לביזפורטל הסביר אז "ככל שמתקדם המעבר מהדור הרביעי לדור החמישי של מכשירי הקצה והמובייל, יש צורך גדול יותר בהעברת תוכן. מדובר לא רק ביותר תוכן, אלא בתוכן מורכב יותר. למשל, טכנולוגיית שבבים שמוטמעת עבור יישומים כמו הגברת ווליום. משום שמדובר בתוכן מתקדם יותר, גם מחירי המכירה גבוהים יותר מאלה שבדור הקודם".

קיראו עוד ב"גלובל"

לכך מתווספת רכישת Inphi ב-10 מיליארד דולר על ידי מארוול השנה. אינפי היא לקוחה של טאואר מאז סוף 2019, והיא מייצרת באמצעותה סיליקון-RF וסיליקון פוטוניקס לשימושים של דור חמישי ודאטה סנטרים. כאמור, גם על הצמיחה בדאטה סנטרים דיברו במארוול, והיות ולזו תכנית להמשיך להצמיח את הפיתוחים בטכנולוגיות הדור החמישי, המשמעות היא על אחת כמה וכמה שתצמיח את אינפי אותה רכשה. צמיחת אינפי ועוד שירותים שתצטרך מטאואר הם כמובן בשורה טובה לחברה מישראל.

אגב, על הסיליקון פוטוניקס אמר לנו אלוואנגר בראיון "במגזר זה אנחנו רואים הכנסות ברמה שהיא כבר מדידה – ופעם הן היו אפסיות. זה לא היה שוק בכלל וב-2022 זה יתרום משמעותית לשולי הרווח. מכל מה שאנחנו מוכרים, המחיר שלהם הוא הגבוה ביותר".

נחזור למספרים ונזכיר כי טאואר דיווחה ברבעון השלישי על רווח מתואם ברמה של 0.41 דולר למניה בדילול מלא על הכנסות של 387 מיליון דולר - בצמיחה של 25% בשורה העליונה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי עלה בשיעור גבוה יותר מההכנסות, של 60% גם בחסות תמהיל ייצור רווחי יותר והעלאת מחירי המכירה.

אצל מארוול הרווח היה 364 מיליון דולר או 43 סנט למניה בעוד בשוק ציפו ל-38 סנט למניה. בפירמה Mizuho האנליסט ג'ורדן קליין כתב ש"התוצאות מציבות את מארוול בקבוצה המצטיינת של החברות הצומחות בסקטור הסמיקונדקטור ל-2022. החברה הולכת להיות באותו המחנה לצד ADVANCED MICRO DEVICES (AMD) ו-  NVIDIA COR (NVDA) . האופק של מארוול נראה בהיר, בהתחשב בצבר ההזמנות שלה שמבטיח צמיחה בשיעור עליו דיברה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אריק 06/12/2021 22:55
    הגב לתגובה זו
    אחלה ניתוח ואחלה של חברה
  • 1.
    שמואל 06/12/2021 22:24
    הגב לתגובה זו
    סוף סוף קוראים נתונים לעומק.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".