מניית דויטשה בנק רשמה את היום הגרוע מאז ה'ברקזיט' - וגררה גלי הדף באירופה

מניות הבנקים באירופה ספגו מהלומה ומדדי המניות הגיבו - המדד באיטליה צלל 2.5%, הדאקס איבד 1.5%
איתן יונסי | (10)
נושאים בכתבה דויטשה בנק

מניית דויטשה בנק צנחה ביום שישי 8.6% במסחר באירופה לאחר שאמש (יום ה') נודע כי שמשרד המשפטים האמריקני תובע מהבנק לשלם 14 מיליארד דולר על מנת ליישב את ההאשמות בחקירת ההונאה של מכירת ניירות ערך מגובי משכנתא, סכום אותו הבנק הגרמני הודיע שאינו מוכן לשלם. מדובר ביום הגרוע ביותר עבור מניית דויטשה מאז ה'ברקזיט' ונציין כי הסכום האמור הוא כ-75% משווי השוק של הבנק.

מהחברה נמסר מוקדם יותר כי "לדויטשה בנק אין שום כוונה ליישב את התביעות האזרחיות הפוטנציאליות בסכום הקרוב לזה שצוין. המשא ומתן רק התחיל. הבנק צופה כי המשא ומתן יתקדם ויוביל לתוצאות דומות לאלו שקיבלו בנקים אחרים, שכאמור שילמו סכומים נמוכים בהרבה". נציין כי בנק אוף אמריקה שילמו את הסכום הגבוה ביותר עד עתה בפרשת ההונאה - 17 מיליארד דולר על מנת ליישב את ההאשמות, כאשר גולדמן זאקס הסכימו לשלם 5.1 מיליארד דולר שכלל 2.4 מיליארד דולר בקנסות אזרחיים ו-875 מיליון דולר בתשלומי מזומן כאשר ההסדר כלל הודאה באשמה.

מנכ"ל הבנק, ג'ון קריין, מתקשה לשפר את רווחיות הבנק בזמן שדאגות מהמשך חקירות והאשמות כנגד הבנק ייאלצו את דויטשה בנק למכור נכסים או לגייס מקורות הון. במידה והבנק יצליח לגייס הלוואה הדבר יוריד משוכה משמעותית מדרכו של הבנק ששילם כבר מעל ל-9 מיליארד דולר בקנסות והסדרים מאז תחילת 2008, כך על פי נתוני אתר בלומברג.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רועי 18/09/2016 07:57
    הגב לתגובה זו
    גם הם יקרסו?
  • 6.
    ליימאן בראדרס - מזכיר משהו ? (ל"ת)
    ס 17/09/2016 15:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ריבית תעלה החודש? (ל"ת)
    המתחזה 17/09/2016 12:53
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הכי ותיק 38 17/09/2016 12:07
    הגב לתגובה זו
    מניות ש חייבות כסף לבנק הרי הצבור זה דבר אחרון ש מעניין אותם
  • 3.
    מתאבק 16/09/2016 16:01
    הגב לתגובה זו
    האמריקאים נותנים עכשיו קונטרה לאירופאים על שהטילו חובת תשלום של מסי עתק על חברת אפל . נמתין ונראה את הרקונטרה של האירופאים בהמשך ואת הר-רקונטרה של האמריקאים . בשלב הזה יצלצל כנראה הגונג להפסקת מנוחה .
  • 2.
    חיים 16/09/2016 14:50
    הגב לתגובה זו
    זה אובמה הזבל אחראי לכול הבלגן מולמי שדומה לארדואן ומחפש את הכסף היהודי
  • 1.
    ומה עם הבנקים האיטלקיים שבדרך לקריסה? (ל"ת)
    עוקב אחרי הזקן חכם 16/09/2016 11:47
    הגב לתגובה זו
  • גם אמא של איציק בדרך לקריסה (ל"ת)
    רפי 16/09/2016 12:44
    הגב לתגובה זו
  • בדרך לקריסה 17/09/2016 14:49
    גם אני בדרך לקריסה במדינה הזו. מי לא? אה, בעצם ביבי לא!
  • לרפי 17/09/2016 12:38
    יש המון איציק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.