סקר החזאים של ה-ECB עשוי להאיץ בדראגי לנקוט בצעדים לעידוד הצמיחה
הבנק המרכזי האירופי שחרר היום את תוצאות סקר שערך בקרב 61 חזאים מקצועיים. בשורה התחתונה, החזאים שהשתתפו בסקר חתכו את תחזית האינפלציה והצמיחה בגוש האירו. מבחינת המשקיעים בשווקים - המשמעות היא לחץ נוסף על הבנק המרכזי האירופי לנקוט בצעדים אגרסיבים לעידוד הצמיחה וההגעה ליעד האינפלציה.
לגבי השנה הנוכחית, החזאים צופים אינפלציה של 0.5%, זאת לעומת תחזית קודמת מסקר שנערך בספטמבר לפיו הצפי היה לאינפלציה של 0.7%. לגבי השנה הבאה, החזאים צופים אינפלציה של 1% בלבד, לעומת צפי ל-1.2% בסקר הקודם. לגבי 2016, הצפי הוא לאינפלציה של 1.4%, לעומת 1.5% בסקר הקודם. נזכיר כי בחודש אוקטובר עמד קצב האינפלציה על 0.4%, רחוק מאוד מהיעד של הבנק המרכזי שעומד על קצת מתחת ל-2%.
בין הסיבות שמציינים אותם חזאים להפחתת צפי האינפלציה, ניתן למנות את הנפילה במחירי הנפט (נסחר כעת ב-76.7 דולר לחבית) והמתיחויות הגיאופוליטיות (בעיקר בזירה הרוסית-אוקראינית, אבל גם במזה"ת). מבחינת צמיחה, צפי החזאים הוא לצמיחה של 1.2% בשנה הבא, זאת לעומת צפי קודם לצמיחה של 1.5%.
הסקר, שפורסם בשעה 12:00 שעון ישראל, הביא את הדאקס הגרמני מעלייה של 0.8% לעליות של עד 1.1%.
יניב חברון, הכלכלן הראשי באקסלנס: "כל נתון חלש, כמו גם סקר החזאים, מוביל כמובן לעלייה בהערכות שה-ECB יפעל ביתר אגרסיביות כדי לספק רוח גבית לכלכלה באירופה. יחד עם זאת, אנחנו חושבים שהחלטה כבר התקבלה מזמן והאגרסיביות אפילו תואץ במהלך השנה הקרובה. ה-ECB כבר הודיע שירכוש אג"ח מגובה אשראי ABS ודראגי כבר אותת שהוא מתכוון לרכוש לפחות טריליון אירו נכסים, מה שאומר שהוא יצטרך לרכוש נכנסים מגוונים, בסיכונים שונים ולהערכתנו יאלץ לרכוש נכסים נוספים מלבד ABS אג"ח קונצרני וכו'. הצפי הוא ששוק האיגוחים יחזור לתחייה כמובן עם הרכישות של ה-ECB ויוביל להפשרת שוק האשראי שמתכווץ מזה שנתיים. בכל השנה האחרונה הערכנו שלא יהיה מנוס מרכישת ABS ואנחנו מעריכים שהפשרת שוק האשראי עשויה לחולל פלאים עבור אירופה. אומנם הסיכון מכיוון משבר רוסיה-אוקראינה עדיין קיים כמו גם הצורך ברפורמות שונות לשיפור שוק העבודה אבל הפשרת שוק האשראי ואירו חלש יתרמו לרווחיות, אינפלציה ולהורדה באבטלה. המשקיעים עדיין לא מאמינים והבנק המרכזי ככל הנראה לא יודיע על רכישת כמות חודשית בדומה לבנק האמריקאי (עניינים פוליטיים) אבל בחודשים הקרובים המשקיעים יבחינו בגידול חד במאזן של הבנק, מה שיוביל לשיפור באמינות ולהאצה בחולשה באירו".
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל: "הירידה בהערכות הייתה צפוייה בעקבות האינדיקטורים החלשים שמצטברים בגוש האירו בחצי השנה האחרונה ודומה להערכותינו. ההיפוך במומנטום החיובי בכלכלה הוביל את הבנק המרכזי להרחיב את המדיניות (המרחיבה שלו) בחודשים האחרונים, כאשר לאחר הפחתת הריבית לרמה אפסית וריבית שלילית על הפיקדונות ה-ECB החל להגדיל את מאזנו ע"י רכישת נכסים (ABS). בינתיים לא נראה שתוכנית ההלוואות, T-LTRO, והרכישות ה-ABS+CB יספיקו כדי להגדיל את המאזן של ה-ECB ליעד המבוקש של כעוד טריליון אירו, לכן הצעד הבא שהשווקים מתמחרים (חלקית) יהיה רכישת אג"ח ממשלתיות (כדי להמשיך ולתמוך בפיחות באירו וביציבות בשווקים הפיננסים). מהלך זה יהיה תלוי בהצלחת הפעימה השנייה של ה T-LTRO שתתבצע במהלך דצמבר, ובאינדיקאטורים הכלכליים שיתפרסמו."
עוד מסר קליין כי "מחר יתפרסם האומדן הראשוני לצמיחה בגוש האירו, כאשר הצפי הוא לצמיחה אפסית. במידה והנתון יהיה חלש יותר מהערכות המוקדמות, במיוחד בגרמניה, ייתכן וה-ECB עוד יקדים או יעמיק את התערבותו בשווקים, דבר שיתמוך בשווקים הפיננסים בטווח הקצר."
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
