מיוחד

בכיר ב-S&P ממליץ: "כדאי לעבור למדדים שמבוססים על מדדי אסטרטגיה"

ויניט סריבאסטבה מסביר שמדדים אלו תופסים לאחרונה עניין רב לאור העובדה שהריבית צפויה בעתיד הקרוב לעלות
אבי שאולי | (4)

ויניט סריבאסטבה, דירקטור בכיר בחברת המדדים S&P ואחראי על מדדי אסטרטגיה בעולם, מסביר בראיון ל-Bizportal על המעבר של המשקיעים מהשקעה במדדים רגילים שמבוססים על שווי שוק למדדי אסטרטגיה שפועלים בצורה שונה. לדוגמא מדדי "משקל שווה" או שיטות אחרות לקביעת הגודל של המניה במדד, מה שכמובן משפיע על התשואה.

מדד הדגל נקרא S&P 500 Dividend Aristocrats והוא כולל את המניות שהגדילו את חלוקת הדיבידנד למניה השנתית שלהן, בכל שנה במשך 25 השנים האחרונות, מבין המניות הכלולות במדד S&P 500. המדד לא מוגבל מבחינת כמות המניות שהוא יכול להכיל, מלבד רף מינימאלי של 40 מניות.

סריבאסטבה: "מדובר בחברות שהצליחו להגדיל את העסקים שלהן ללא קשר לסייקל הכלכלי או לשינויים בריבית".

בשונה ממדדים שמתמקדים רק בתשואת דיבידנד גבוהה ובד"כ נכללים בסקטורים כגון פיננסים ותשתיות, מדד S&P 500 Dividend Aristocrats מפוזר על פני כל הסקטורים. עובדה זו תורמת לכך שהמדד כולל גם מאפיינים של דיבידנד וגם מאפיינים של רווח הון.

משקל המניות במדד הוא משקל שווה, כלומר בכל עדכון משקולות (אשר מתבצע מדי רבעון), מאזנים את כל המניות כך שכל מניה תופסת את אותו המשקל. באופן הזה נוצר במדד איזון בין המניות, מה שתורם גם לאיזון בין הסקטורים השונים אליהם חשוף המדד.

המדד הושק בשנת2005 והוא כולל חברות גדולות. הדבר מתבטא בשווי הממוצע של המניות הכלולות בו עומד על 60.7 מיליארד דולר.

זאת דרך שונה להסתכל על דיבידנדים

"רוב המשקיעים מכירים בעיקר אסטרטגיות השקעה של תשואה (Yield) ושל הכנסה (Income). אבל פעמים רבות נוצר מצב בעייתי, מכיוון שתשואת הדיבידנד נגזרת לא רק מהדיבידנד שאתה מחלק, אלא זה תלוי ביחס בין הדיבידנד שאתה משלם ומחיר המניה, כלומר יתכן שהתשואה גבוהה כי יש לחץ על מחיר המניה".

"לכן, כשבונים אסטרטגיית דיבידנד, צריך לבדוק גם את אלמנט המחיר. האם החברה מסוגלת לעמוד בתשלום שלה, או לחלופין האם מחיר המניה ירד בחדות, מה שיצר את התשואה הגבוהה".

איך עושים זאת?

"מדדי האריסטוקראטס עושים את זה בעזרת פרמטר של צמיחת דיבידנד, שזה אינדיקטור טוב מאוד לבדיקת איכות החברה".

מדדי האריסטוקראטס התחילו בארה"ב והתפשטו למדדים בכל העולם, כשהם נשענים על פרמטר צמיחת הדיבידנד לצורך בדיקת איכות החברות. הם תופסים לאחרונה עניין רב, במיוחד לאור העובדה שהריבית צפויה בעתיד הקרוב לעלות ואנשים מחפשים להשקיע בחברות איכותיות שיודעות להתנהל גם בסביבת ריבית עולה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    קורא נתונים 21/10/2014 07:55
    הגב לתגובה זו
    סל המפורט כאן ( SPDR S&P Dividend ETF (SDY פחות טוב משמעותי בכל התקופות עד 10 שנים מסל ה S&P הידוע והגדול SPY מדוע להמליץ על משהוא נחות ?
  • 2.
    האם יש למשהוא סמל של מדדים חיוביים כנזכר כאן? בתודה (ל"ת)
    יושב כותב 20/10/2014 10:41
    הגב לתגובה זו
  • ליאור שגיא 20/10/2014 11:02
    הגב לתגובה זו
    קח את החברות עם תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר (לאורך זמן) בארץ - פועלים איביאי, פמס, לידר שוקי הון, סנו, דלק רכב ועוד. אתה יכול לראות היסטוריית דיבידנדים שלהם 5 שנים אחורה ולקבל החלטות. (תוך שאתה מסתכל גם על הרווחים שלהם ברבעונים האחרונים, כדי לראות שלא תפסת סוס מת - אבל אף אחת מהחברות שמניתי לא כזו)
  • 1.
    האם יש למשהוא סמל של מדדים חיוביים כנזכר כאן? בתודה (ל"ת)
    יושב כותב 20/10/2014 10:36
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.