גאוזי זכתה בחוזה משמעותי: החברה הישראלית שמובילה את מהפכת הזכוכית החכמה
על אף נפילה של 42% בשווי החברה מאז ההנפקה, גאוזי ממשיכה לצמוח ולהרחיב את פעילותה בשווקים הגלובליים
גאוזי Gauzy -1.08% , חברה ישראלית המתמחה בטכנולוגיות בקרת אור וראייה, הודיעה כי קבוצת אייר פראנס-KLM, חברת התעופה השישית בגודלה בעולם מבחינת הכנסות, בחרה במערכת ההצללה האלקטרו-מכנית של החברה כמאפיין סטנדרטי בתאי המחלקה
הראשונה החדשים שלה מסוג "La Première". התאים היוקרתיים יותקנו בחלק מצי מטוסי בואינג 777 של החברה, אחד מהמטוסים הרחבים הפופולריים בעולם.
חברת גאוזי, שהוקמה בשנת 2009 על ידי המנכ"ל אייל פסו ומנהל הטכנולוגיה הראשי אדריאן לופר, מפתחת ומשווקת זכוכית חכמה שניתן לשלוט בכמות האור החודר דרכה. הטכנולוגיה המתקדמת של החברה משלבת פולימרים וננו-חלקיקים ייחודיים שהחברה מפתחת בעצמה, ומטמיעה אותם בתוך הזכוכית שמגיעה לבסוף לשוקי התעופה, הרכב והארכיטקטורה.
עסקת אייר פראנס
תאי המחלקה הראשונה החדשים של אייר פראנס מסמנים את הפעם הראשונה שבה החברה מציעה תאים עם חמישה חלונות במטוסיה, מה שמספק לגאוזי הזדמנות משמעותית להמשיך להרחיב את נתח השוק הגדל שלה בתחום ההצללה והתאורה במטוסים. שוק זה מוערך כיום בכ-600 מיליון דולר בשנה, עם צפי לצמיחה בשיעור שנתי מורכב של 6.4% בין השנים 2023 ל-2028.
"שיתוף הפעולה עם אייר פראנס ממחיש את האסטרטגיה שלנו להתיישר עם מובילי תעשייה שקובעים את הסטנדרט לחוויית הנוסע," אמר אייל פסו, מנכ"ל גאוזי. "על ידי שילוב טכנולוגיית ההצללה שלנו בתאי La Première המעוצבים בקפידה של אייר פראנס, אנו מאפשרים שילוב חלק של פרטיות, נוחות והתאמה אישית שנוסעי פרימיום דורשים כיום."
- גאוזי צופה צמיחה של 22% בהכנסות הרבעון; המניה זינקה ב-30%
- 60% מתחת לסבב הקודם: הנפקת גאוזי היא תמרור אזהרה לחברות ישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכת ההצללה האלקטרו-מכנית הכפולה של גאוזי נחשבת לאחד הפתרונות המובילים בשוק לאופטימיזציה של בקרת אור וטמפרטורה בתאי מטוסים. הנוסעים יכולים לבחור בין הגדרה שקופה למחצה המאפשרת לאור להיכנס לתא שלהם, או הגדרת חשיכה מוחלטת. בנוסף, אנשי הצוות יוכלו לשלוט במרכז בצללים, מה שיחסוך להם זמן יקר, יפחית עלויות החלפה, ויבטל את הצורך לפתוח או לסגור חלונות באופן ידני בעת ניקוי המטוס.
ביצועים פיננסיים חזקים למרות אתגרי השוק
בדוחות הכספיים האחרונים, גאוזי הציגה צמיחה משמעותית בהכנסות. ברבעון הרביעי של 2024, החברה דיווחה על הכנסות של 31.1 מיליון דולר, עלייה של 41.8% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה הקודמת. ההכנסות השנתיות לשנת 2024 הסתכמו ב-103.5 מיליון דולר, עלייה של 32.8% לעומת 2023.
החברה גם שיפרה משמעותית את שולי הרווח הגולמי שלה, שהגיעו ל-36.5% ברבעון הרביעי של 2024, עלייה של 800 נקודות בסיס בהשוואה לשנה הקודמת. אחד מההישגים המשמעותיים של גאוזי ברבעון הרביעי של 2024 היה הגעה ל-EBITDA חיובי לראשונה, שהגיע ל-0.2 מיליון דולר, בהשוואה ל-EBITDA שלילי של 6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, החברה עדיין רשמה הפסד נקי של 11.4 מיליון דולר ברבעון, אם כי זהו שיפור בהשוואה להפסד של 20.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
- האם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן
- קנס של 5.8 מיליארד דולר לנטפליקס - אם עסקת וורנר תתפוצץ
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים...
גאוזי פועלת באמצעות ארבע חטיבות עסקיות: ארכיטקטורה, רכב, תעופה ו-Safety-Tech. כל אחת מהחטיבות הציגה צמיחה משמעותית ברבעון האחרון. הכנסות מגזר ה-Safety-Tech הסתכמו ב-13 מיליון דולר ברבעון הרביעי, עלייה של 73% לעומת השנה הקודמת. הכנסות מגזר התעופה הגיעו ל-13.4 מיליון דולר, עלייה של 26.7% בהשוואה לשנה הקודמת. הכנסות מגזר הארכיטקטורה הסתכמו ב-4.1 מיליון דולר, עלייה של 31.8% לעומת השנה הקודמת. הכנסות מגזר הרכב עמדו על 0.7 מיליון דולר, ירידה קלה בהשוואה ל-0.8 מיליון דולר בשנה הקודמת.
תחזיות אופטימיות ל-2025
גאוזי סיפקה תחזית אופטימית לשנת 2025, עם צפי להכנסות של 130-140 מיליון דולר, המייצג צמיחה של כ-30% בנקודת האמצע בהשוואה לשנת 2024. החברה מצפה להמשיך להציג EBITDA חיובי ב-2025, עם ציפייה להפוך לחיובית מבחינת תזרים מזומנים עד שנת 2026.
"אנחנו מחפשים להחיל את הדומיננטיות שיש לנו בהצללת תאי טייס על הצללת תאי נוסעים, ואנחנו מאמינים שנוכל להגיע לשם בהתחשב באיכות הטכנולוגיה שלנו ובנטייה שלנו לחדשנות," אמר פסו. "יש לנו תשוקה לנצל את המומחיות שלנו בבקרת אור וראייה כדי לשנות את התעשיות שאנו משרתים ולייצר ערך מתמשך לבעלי המניות והלקוחות שלנו."
גאוזי הציגה לאחרונה צבר הזמנות מחייב ל-10 שנים בהיקף של 409 מיליון דולר, המספק ראות לפוטנציאל הצמיחה לטווח ארוך, עם צנרת הכנסות חזויה העולה על מיליארד דולר. החברה מעריכה כי פחות מ-50% מצבר ההזמנות צפוי להישלח ב-2025. "צבר ההזמנות של 409 מיליון דולר הוא 100% מחויב ומוסכם חוזית, עם שיעורי לקיחה מינימליים בהסכמי אספקה שנתיים," הסבירה החברה בשיחת הועידה האחרונה על תוצאותיה הכספיות. "זה מבטיח שצבר ההזמנות יישלח כמתוכנן."
"אנחנו פחות מודאגים מהטווח הקצר," אמר פסו בהתייחסות לנפילה במחיר המניה. "אנחנו מתרכזים בביצועים, וממה שאנחנו מבינים, המסחר היה בעיקר של משקיעי קמעונאות ולא של המשקיעים המוסדיים. בנוסף, היה לחץ גדול על מניות של חברות קטנות בתקופה האחרונה."
שבבי AI (AI)המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון
גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר
מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול.
אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות -
מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר).
הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות.
- אנבידיה עולה על הגל - ומה שקורה עכשיו בשוק שבבי‑AI
- פלאנטיר משיקה פלטפורמת AI חדשה בשיתוף אנבידיה וסנטרפוינט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".
אילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיותהאם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן
אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait הוא מילת השנה של 2025; המונח משקף את המעבר הרוחבי מהקליק בייט ומתוכן שמטרתו לעורר סקרנות, לתוכן שמטרתו להצית כעס ולהניע מעורבות ברשת
הוצאת אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait, “פתיון שמעורר זעם”, נבחר למילת השנה 2025, לאחר הצבעה ציבורית שבה השתתפו עשרות אלפי גולשים. הבחירה משקפת את האופן שבו השיח האינטרנטי עבר בשנים האחרונות לשימוש
גובר בתוכן שנועד לא ליידע או לבדר, אלא להכעיס. לפי מילון אוקספורד, המונח מתאר תוכן מקוון שנוצר במכוון כדי לעורר כעס, תסכול או סערה ציבורית, והכל למטרת הטראפיק, התגובות והשיתופים.
באוקספורד מסבירים כי Rage bait התבסס כשילוב של שתי מילים באנגלית, Rage (זעם) ו-Bait (פתיון), שהפכו יחד למונח מדויק של דור הרשתות החברתיות: לא עוד “קליק־בייט” שמבקש למשוך תשומת לב, אלא פתיון רגשי שמכוון לאזורים הפחות רציונליים של המשתמשים. לפי אוקספורד, השימוש במילה זינק פי שלושה בשנה האחרונה, מה שמאשש עד כמה תופעת “הכעס למטרות רווח” הפכה לחלק משגרה דיגיטלית.
לא על הזעם לבדו
מאחורי הבחירה עמדה רשימה מצומצמת ובה מונחים נוספים, בהם Aura farming (חקלאות אאורה), יצירת תדמית "מגניבה" או מסתורית לצבירת מעמד חברתי, בעיקר ברשתות כמו טיקטוק. מונח נוסף הוא Biohack,
המתייחס לשימוש בטכנולוגיה ובהרגלי חיים קיצוניים כדי “לשדרג” את הגוף. למרות הפופולריות של המונחים הללו, Rage bait זכה ברוב ההצבעות, אולי משום שהוא נוגע בעצב חשוף במיוחד בשיח המקוון של השנים האחרונות.
קאספר גראתווהול, נשיא תחום השפות באוקספורד,
מסביר כי עצם קיומו של המונח, והעלייה החדה בשימוש בו, מעידים על כך שהציבור נעשה מודע יותר לטקטיקות המניפולציה שמופעלות עליו. “בעבר התוכן המקוון ניסה בעיקר לעורר סקרנות,” אמר, “אבל כיום הוא פועל על הרגשות שלנו ומושך אותנו להגיב. זה שינוי עמוק באופן שבו אנחנו
חווים את הרשת.”
מעניין לציין שהמונח Rage bait איננו חדש לחלוטין: שימוש מוקדם בו תועד כבר ב-2002 בפורומי Usenet, בעיקר כביקורת על פרובוקציות ברשת. מאז הוא צמח להיות חלק משפת האינטרנט העולמית, ואף הוליד מונחים קרובים כמו Rage farming, המתאר יצירת
סדרת תכנים מכוונת שנועדה להעצים כעס לאורך זמן, במיוחד בהקשרים פוליטיים ותחת הפצת מידע שגוי.
