שוקי ניר, מנכ"ל סולאראדג'; קרדיט: דורון לצטר
שוקי ניר, מנכ"ל סולאראדג'; קרדיט: דורון לצטר
דוחות

סולאראדג' מזנקת - עברה לתזרים חיובי

תחילת ההתאוששות? הצפי היה לתזרים שלילי של עד מינוס 20 מיליון דולר בפועל החברה ייצרה  כ-38 מיליון דולר; "נציג תזרים מזומנים חיובי ברבעון הראשון ובשנה כולה" 

רוי שיינמן | (6)

חברת האנרגיה הסולארית סולאראדג' SolarEdge 1.46%  דיווחה על הכנסות של 196.2 מיליון דולר לצד הפסד של 3.5 דולר למניה ברבעון הרביעי, בזמן שהאנליסטים ציפו להכנסות של 189.2 מיליון דולר והפסד של 1.66 דולר למניה. התוצאות לא טובות, אבל זה לא רלבנטי בנקודת זמן הזו. סולאראדג' היא שחקנית של תזרים מזומנים לא של דוח רווח והפסד. המטרה של הנהלת החברה היא לייצב את החברה מבחינה תזרימית כאשר התוצאות, כך ההנהלה אומרת, יגיעו בהמשך. התזרים ברבעון הרביע מבטא התייצבות, השלב הראשון הושג. המניה מזנקת ב-15%


לרבעון הראשון של 2025 סולאראדג' צופה הכנסות של 195-215 מיליון דולר, בעוד האנליסטים מצפים להכנסות של 207.9 מיליון דולר. לכאורה זה מעט מתחת לתחזית, אך כאמור השוק ייבחן את החברה בעיקר לפי התזרים לא לפי הדוחות. 


כתבנו כאן על החשיבות של התזרים של סולאראדג'. יש כמה פעולות שעובדות לטובתה - כשחברה מתכווצת, ההון החוזר שהיא צריכה - מלאי, יתרת לקוחות, יורדת. במקום לממן את הלקוחות, נעשה תהליך הפוך, וזה מתורגם לתזרים חיובי. חוץ מזה, קצב ייצור המלאי נמוך משמעותית כי יש לחברה ערמות של מלאי, אז גם כאן יש חיסכון תזרימי.


הדוחות הם הדוחות הראשונים שפורסמו תחת הנהגתו של המנכ"ל החדש שוקי ניר. המינוי התקבל ברגשות מעורבים בשל גילו הצעיר והעובדה שטרם לו ניר היה רק חצי שנה בחברה, אך מאז הסנטימנט סביבו השתפר לטובה, בין היתר בזכות הביטחון שהוא מפגין בשיחות עם העובדים. ברבעון הקודם סולאראדג' דיווחה כצפוי כל מחיקת מלאי של מיליארד דולר, אבל כבר זמן קצר לאחר מכן רונן פייר, שהיה אז המנכ"ל הזמני, ציין שהחברה תשתמש בחלק מהמלאי שנמחק בשביל מוצרים חדשים. על רקע המשבר המתמשך סולאראדג' המשיכה לפטר עובדים כאשר השנה היא כבר הודיעה על הסבב הרביעי בתוך תקופה של שנה, במסגרתו פוטרו כ-400 עובדים.


כתבות נוספות על  סולאראדג'

האם סולאראדג' היא הזדמנות? תובנות משיחת הוועידה של המתחרה הגדולה

סולאראדג' מזנקת ב-11% - סבב פיטורים נוסף והסכמים עם שותפים בארה"ב


מספרים נוספים מהדוחות


ב-2024 כולה הסתכמו ההכנסות ב-901.5 מיליון דולר, לעומת 2.98 מיליארד דולר ב-2023. ההפסד התפעולי Non-GAAP עמד על 1.25 מיליארד דולר לעומת רווח תפעולי של 290 מיליון דולר ב-2023. ההפסד הנקי בשנה הסתכם ב-1.31 מיליארד דולר לעומת רווח נקי של 248.4 מיליון דולר ב-2023. ההפסד למניה הסתכם ב-22.99 דולר לעומת רווח של 4.39 דולר למניה ב-2023.

קיראו עוד ב"גלובל"


במהלך השנה לחברה היה תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך של 313.3 מיליון דולר. בהמשך לרבעון הרביעי, החברה צופה כי ב-2025 תמשיך להציג תזרים חיובי.


"אנחנו רק מתחילים בשינוי שלנו", מסר שוקי ניר, מנכ"ל סולאראדג'. "החזרה לייצור תזרים מזומנים חיובי, ברבעון הרביעי, היא צעד ראשון בדרך. אנחנו מצפים להציג תזרים חיובי גם ברבעון הראשון של 2025 ובשנה כולה".



הנפילה, מימושי הבכירים - והריסטארט של סולאראדג'

השנים האחרונות היו קשות עבור סולארדאג'. המניה היום נמוכה ב-95% מהשיא בו הייתה ב-2022 ואת הצלילה היא רשמה על רקע ירידה בביקושים, אך לא פחות גם כתוצאה מהניתוק של ההנהלה מהשטח. התוצאות של סולאראדג' היו בירידה ב-2022-2023 אבל ההנהלה כל הזמן אמרה שהיא צופה התאוששות. לא רק שהיא טעתה, המנהלים הבכירים גם מימשו מניות לפני הנפילה, מה שבדיעבד מתפרש כנורת אזהרה.


כתבנו על מאיר אדסט, מייסד שותף וסמנכ"ל מוצר בחברה, שמכר ב-2023 מניות בכ-14 מיליון דולר במחיר של כ-300 דולר בממוצע. היום המניה נסחרת באזור ה-19 דולר למניה. גם המנכ"ל צבי לנדו שהתפטר ב-2024 נהנה: בין השנים 2021-2023 הסתכם השכר הכולל של לנדו ב-21 מיליון דולר, למספר הזה תוסיפו מימושים גדולים לפני כשנתיים כשהמניה הייתה באזור של 300 דולר, מימושים בהיקף של 7 מיליון דולר, מדובר כאן בתגמולים כוללים של 28 מיליון דולר ב-3 שנים.


אחרי שלנדו עזב סולאראדג' החזירה לחברה את רונן פייר, שהתפטר מתפקיד סמנכ"ל הכספים רק זמן קצר לפני כן, לכהן כמנכ"ל. משכורת הבסיס של פייר ב-2023 עמדה על 504 אלף דולר, אבל באותה שנה פייר גם קיבל מניות בשווי של 2.3 מיליון דולר, כלומר סה"כ תגמול של 2.8 מיליון דולר, וזאת בשנה שהמניה איבדה 67%. בסה"כ מאז 2014 (פייר מכהן בתפקיד מאז 2010) קיבל פייר משכורת בסכום כולל של 3.9 מיליון דולר, אבל התגמולים במניות שהוא קיבל מסתכמים ב-14.6 מיליון דולר מה שמעמיד את סך התמלוגים על קרוב ל-18.5 מיליון דולר. כשמתחשבים בשכר והטבות 2024 מגיעים למעל 20 מיליון דולר.


גם העובדים היו חשופים למימושים האלה ולסנטימנט השלילי בחברה. התחושה מבחינתם הייתה שהחברה דואגת רק לאיך שהיא נראית כלפי חוץ ולא בלשפר את העסק. במובן הזה המינוי של שוקי ניר חיובי, הוא כאמור צעיר ויחסית חדש בחברה אבל הוא לא היה שותף לטעויות של ההנהלה הקודמת. ניר מפגין ביטחון בשיחות עם העובדים והוא מדבר על הדרך שעוד יש לחברה לעבור. ניר הוא הביטוי לדף החדש שסולאראדג' רוצה לפתוח, זה כלל בין היתר את מחיקת המלאי הגדולה כאמור ברבעון הקודם וזה ממשיך עם ההתאוששות ההדרגתית שניר מכוון אליה. העובדים מתחברים לזה, וגם המשקיעים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ציבי ציבציבון 19/02/2025 22:02
    הגב לתגובה זו
    תמיד היה יהיר וזחוח. הוא ועופר לוק החשופית. גיא סלע זל לא היה נותן לחברה להגיע למצב הזה. זה רק ציבי ופייר האפסים
  • 4.
    אנפייז אהובתי 19/02/2025 19:13
    הגב לתגובה זו
    רוב הרווח זה מהוצאות שלא יצאו בניין משכורות וכו.החברה על סף פשיטת רגל ומה לעשות שהרבה יותר קל להרים אותה מאשר את אפל.ספוילר לחברה יש המון תביעות מוצרים לקויים.והנהלה כושלת כמובן.
  • 3.
    דניאל 19/02/2025 17:59
    הגב לתגובה זו
    תקראו טוב את הדוחהפסדים של מאות מיליונים וירידה חדה במכירות.הצגת הרווח בכותבת הנדוס של מספרים בדוח
  • 2.
    מי שרוצה להפסיד כסף שיכנס למניה הזאת (ל"ת)
    אנונימי 19/02/2025 16:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מספיק לפמפם את המנייה הזו. ריסקה אנשים (ל"ת)
    רפי 19/02/2025 15:35
    הגב לתגובה זו
  • ועכשיו מתקנת מה הקשר. צריך להסתכל קדימה (ל"ת)
    דליה 19/02/2025 16:22
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.