שוקי ניר, מנכ"ל סולאראדג'; קרדיט: דורון לצטר
שוקי ניר, מנכ"ל סולאראדג'; קרדיט: דורון לצטר
דוחות

סולאראדג' מזנקת - עברה לתזרים חיובי

תחילת ההתאוששות? הצפי היה לתזרים שלילי של עד מינוס 20 מיליון דולר בפועל החברה ייצרה  כ-38 מיליון דולר; "נציג תזרים מזומנים חיובי ברבעון הראשון ובשנה כולה" 

רוי שיינמן | (6)

חברת האנרגיה הסולארית סולאראדג' SolarEdge 6.5%  דיווחה על הכנסות של 196.2 מיליון דולר לצד הפסד של 3.5 דולר למניה ברבעון הרביעי, בזמן שהאנליסטים ציפו להכנסות של 189.2 מיליון דולר והפסד של 1.66 דולר למניה. התוצאות לא טובות, אבל זה לא רלבנטי בנקודת זמן הזו. סולאראדג' היא שחקנית של תזרים מזומנים לא של דוח רווח והפסד. המטרה של הנהלת החברה היא לייצב את החברה מבחינה תזרימית כאשר התוצאות, כך ההנהלה אומרת, יגיעו בהמשך. התזרים ברבעון הרביע מבטא התייצבות, השלב הראשון הושג. המניה מזנקת ב-15%


לרבעון הראשון של 2025 סולאראדג' צופה הכנסות של 195-215 מיליון דולר, בעוד האנליסטים מצפים להכנסות של 207.9 מיליון דולר. לכאורה זה מעט מתחת לתחזית, אך כאמור השוק ייבחן את החברה בעיקר לפי התזרים לא לפי הדוחות. 


כתבנו כאן על החשיבות של התזרים של סולאראדג'. יש כמה פעולות שעובדות לטובתה - כשחברה מתכווצת, ההון החוזר שהיא צריכה - מלאי, יתרת לקוחות, יורדת. במקום לממן את הלקוחות, נעשה תהליך הפוך, וזה מתורגם לתזרים חיובי. חוץ מזה, קצב ייצור המלאי נמוך משמעותית כי יש לחברה ערמות של מלאי, אז גם כאן יש חיסכון תזרימי.


הדוחות הם הדוחות הראשונים שפורסמו תחת הנהגתו של המנכ"ל החדש שוקי ניר. המינוי התקבל ברגשות מעורבים בשל גילו הצעיר והעובדה שטרם לו ניר היה רק חצי שנה בחברה, אך מאז הסנטימנט סביבו השתפר לטובה, בין היתר בזכות הביטחון שהוא מפגין בשיחות עם העובדים. ברבעון הקודם סולאראדג' דיווחה כצפוי כל מחיקת מלאי של מיליארד דולר, אבל כבר זמן קצר לאחר מכן רונן פייר, שהיה אז המנכ"ל הזמני, ציין שהחברה תשתמש בחלק מהמלאי שנמחק בשביל מוצרים חדשים. על רקע המשבר המתמשך סולאראדג' המשיכה לפטר עובדים כאשר השנה היא כבר הודיעה על הסבב הרביעי בתוך תקופה של שנה, במסגרתו פוטרו כ-400 עובדים.


כתבות נוספות על  סולאראדג'

האם סולאראדג' היא הזדמנות? תובנות משיחת הוועידה של המתחרה הגדולה

סולאראדג' מזנקת ב-11% - סבב פיטורים נוסף והסכמים עם שותפים בארה"ב


מספרים נוספים מהדוחות


ב-2024 כולה הסתכמו ההכנסות ב-901.5 מיליון דולר, לעומת 2.98 מיליארד דולר ב-2023. ההפסד התפעולי Non-GAAP עמד על 1.25 מיליארד דולר לעומת רווח תפעולי של 290 מיליון דולר ב-2023. ההפסד הנקי בשנה הסתכם ב-1.31 מיליארד דולר לעומת רווח נקי של 248.4 מיליון דולר ב-2023. ההפסד למניה הסתכם ב-22.99 דולר לעומת רווח של 4.39 דולר למניה ב-2023.

קיראו עוד ב"גלובל"


במהלך השנה לחברה היה תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך של 313.3 מיליון דולר. בהמשך לרבעון הרביעי, החברה צופה כי ב-2025 תמשיך להציג תזרים חיובי.


"אנחנו רק מתחילים בשינוי שלנו", מסר שוקי ניר, מנכ"ל סולאראדג'. "החזרה לייצור תזרים מזומנים חיובי, ברבעון הרביעי, היא צעד ראשון בדרך. אנחנו מצפים להציג תזרים חיובי גם ברבעון הראשון של 2025 ובשנה כולה".



הנפילה, מימושי הבכירים - והריסטארט של סולאראדג'

השנים האחרונות היו קשות עבור סולארדאג'. המניה היום נמוכה ב-95% מהשיא בו הייתה ב-2022 ואת הצלילה היא רשמה על רקע ירידה בביקושים, אך לא פחות גם כתוצאה מהניתוק של ההנהלה מהשטח. התוצאות של סולאראדג' היו בירידה ב-2022-2023 אבל ההנהלה כל הזמן אמרה שהיא צופה התאוששות. לא רק שהיא טעתה, המנהלים הבכירים גם מימשו מניות לפני הנפילה, מה שבדיעבד מתפרש כנורת אזהרה.


כתבנו על מאיר אדסט, מייסד שותף וסמנכ"ל מוצר בחברה, שמכר ב-2023 מניות בכ-14 מיליון דולר במחיר של כ-300 דולר בממוצע. היום המניה נסחרת באזור ה-19 דולר למניה. גם המנכ"ל צבי לנדו שהתפטר ב-2024 נהנה: בין השנים 2021-2023 הסתכם השכר הכולל של לנדו ב-21 מיליון דולר, למספר הזה תוסיפו מימושים גדולים לפני כשנתיים כשהמניה הייתה באזור של 300 דולר, מימושים בהיקף של 7 מיליון דולר, מדובר כאן בתגמולים כוללים של 28 מיליון דולר ב-3 שנים.


אחרי שלנדו עזב סולאראדג' החזירה לחברה את רונן פייר, שהתפטר מתפקיד סמנכ"ל הכספים רק זמן קצר לפני כן, לכהן כמנכ"ל. משכורת הבסיס של פייר ב-2023 עמדה על 504 אלף דולר, אבל באותה שנה פייר גם קיבל מניות בשווי של 2.3 מיליון דולר, כלומר סה"כ תגמול של 2.8 מיליון דולר, וזאת בשנה שהמניה איבדה 67%. בסה"כ מאז 2014 (פייר מכהן בתפקיד מאז 2010) קיבל פייר משכורת בסכום כולל של 3.9 מיליון דולר, אבל התגמולים במניות שהוא קיבל מסתכמים ב-14.6 מיליון דולר מה שמעמיד את סך התמלוגים על קרוב ל-18.5 מיליון דולר. כשמתחשבים בשכר והטבות 2024 מגיעים למעל 20 מיליון דולר.


גם העובדים היו חשופים למימושים האלה ולסנטימנט השלילי בחברה. התחושה מבחינתם הייתה שהחברה דואגת רק לאיך שהיא נראית כלפי חוץ ולא בלשפר את העסק. במובן הזה המינוי של שוקי ניר חיובי, הוא כאמור צעיר ויחסית חדש בחברה אבל הוא לא היה שותף לטעויות של ההנהלה הקודמת. ניר מפגין ביטחון בשיחות עם העובדים והוא מדבר על הדרך שעוד יש לחברה לעבור. ניר הוא הביטוי לדף החדש שסולאראדג' רוצה לפתוח, זה כלל בין היתר את מחיקת המלאי הגדולה כאמור ברבעון הקודם וזה ממשיך עם ההתאוששות ההדרגתית שניר מכוון אליה. העובדים מתחברים לזה, וגם המשקיעים.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ציבי ציבציבון 19/02/2025 22:02
    הגב לתגובה זו
    תמיד היה יהיר וזחוח. הוא ועופר לוק החשופית. גיא סלע זל לא היה נותן לחברה להגיע למצב הזה. זה רק ציבי ופייר האפסים
  • 4.
    אנפייז אהובתי 19/02/2025 19:13
    הגב לתגובה זו
    רוב הרווח זה מהוצאות שלא יצאו בניין משכורות וכו.החברה על סף פשיטת רגל ומה לעשות שהרבה יותר קל להרים אותה מאשר את אפל.ספוילר לחברה יש המון תביעות מוצרים לקויים.והנהלה כושלת כמובן.
  • 3.
    דניאל 19/02/2025 17:59
    הגב לתגובה זו
    תקראו טוב את הדוחהפסדים של מאות מיליונים וירידה חדה במכירות.הצגת הרווח בכותבת הנדוס של מספרים בדוח
  • 2.
    מי שרוצה להפסיד כסף שיכנס למניה הזאת (ל"ת)
    אנונימי 19/02/2025 16:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מספיק לפמפם את המנייה הזו. ריסקה אנשים (ל"ת)
    רפי 19/02/2025 15:35
    הגב לתגובה זו
  • ועכשיו מתקנת מה הקשר. צריך להסתכל קדימה (ל"ת)
    דליה 19/02/2025 16:22
    הגב לתגובה זו
סנדיסקסנדיסק

זינקה יותר מ-500% בשנה: כיצד הפכה סנדיסק לאחת המניות הבולטות בוול-סטריט?

הביקוש הגובר לזיכרונות עבור תשתיות בינה מלאכותית, הפיצול מווסטרן דיגיטל והצטרפות למדד S&P 500 הציבו את מניית סנדיסק במרכז העניינים   - אך לאחר הזינוק החד, שאלות התמחור והמשך הצמיחה עומדות במוקד
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סנדיסק זיכרון

פחות משנה לאחר שהחלה להיסחר מחדש כחברה עצמאית, מניית יצרנית זיכרונות הפלאש סנדיסק SanDisk Corp. 1.47%  זינקה במאות אחוזים והפכה לאחת מהמניות המבוקשות בקרב המשקיעים המעוניינים להיחשף למהפכת הבינה המלאכותית. מאז החלה להיסחר בפברואר במחיר של 36 דולר למניה, טיפסה מניית סנדיסק לשער של כ־238 דולר, עלייה של יותר מ־500%. גם בשבוע האחרון נמשכה המגמה, לאחר שדוחות חזקים של מיקרוןMicron Technology, Inc 3.53%   ,אחת המתחרות הגדולות בתחום, חיזקו את הסנטימנט בענף כולו.


סנדיסק אינה שחקנית חדשה. החברה נסחרה בוול סטריט משנת 1995 ועד 2016, אז נרכשה בידי ווסטרן דיגיטל. השנה הושלם הפיצול בין השתיים, וסנדיסק חזרה לפעול כחברה עצמאית והפעם בסביבה עסקית שונה לחלוטין מזו שעזבה לפני כמעט עשור.


הביקוש לזיכרונות פלאש זינק עם התרחבות עומסי העבודה של בינה מלאכותית, ובעיקר עם ההשקעות הכבדות בתשתיות מחשוב, מרכזי נתונים ושירותי ענן. במקביל, היצע הזיכרונות נותר מוגבל יחסית, תוצאה של קיצוצי השקעות שבוצעו בענף בשנים קודמות. השילוב בין ביקוש גובר להיצע הדוק יצר תנאים תומכים לעליית מחירים ולהתרחבות מרווחים. האנליסטים מעריכים כי סנדיסק נהנית מהדינמיקה הזו באופן מובהק, במיוחד בזכות חשיפה גבוהה לשוקי האחסון הארגוניים.


האנליסטים אופטימיים במיוחד

בבנצ’מרק אקוויטי ריסרץ’ מעריכים כי התנאים החיוביים אינם זמניים. לדברי האנליסט מארק מילר, הסביבה העסקית החזקה צפויה להימשך גם מעבר ל־2026. בעקבות זאת העלה בית ההשקעות את תחזיות הרווח וההכנסות של סנדיסק לשנים הקרובות והותיר המלצת קנייה למניה. לפי התחזיות של בנצ’מרק, סנדיסק צפויה להציג רווח מתואם של כ־13 דולר למניה ב־2026 על הכנסות של כ־10.5 מיליארד דולר, עלייה חדה לעומת 2025. ב־2027 צפוי הרווח, לפי ההערכות, לטפס לכ־20 דולר למניה על הכנסות של כ־13 מיליארד דולר.


גם בסיטי נוקטים קו אופטימי, ואף חריף יותר. האנליסטים בבנק ההשקעות צופים כי הרווח המתואם של סנדיסק עשוי להתקרב ל־26 דולר למניה ב־2027, ומציבים למניה יעד מחיר גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי. בסיטי מדגישים במיוחד את תחום כונני ה־SSD הארגוניים, המשמשים מרכזי נתונים. פעילות זו עדיין מהווה חלק קטן יחסית מהכנסות סנדיסק, אך נתפסת כבעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי, על רקע דרישות הביצועים של יישומי בינה מלאכותית.


לולולמון
צילום: טוויטר

לולולמון עלתה כמעט 30% בחודש - שינוי כיוון או ראלי זמני?

הזינוק במניה מגיע על רקע דוחות טובים מהצפוי, הודעת פרישת המנכ"ל ולחץ גובר לשינוי אסטרטגי, אך החברה עדיין מתמודדת עם האטה במכירות, תחרות גוברת ושאלות פתוחות לגבי הנהגתה העתידית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה לולולמון

לולולמון Lululemon Athletica 1.22%  נכנסת לתקופה רגישה, שבה שילוב של האטה עסקית, שינויי הנהגה ולחץ מצד משקיעים אקטיביסטים מציב סימני שאלה סביב עתיד המותג. החברה, שבעבר נחשבה לאחת החלוצות בעיצוב בגדי ספורט כלבוש יומיומי והחזיקה במעמד ייחודי בשוק ההלבשה, מתקשה בשנים האחרונות לשמר את קצב הצמיחה שאפיין אותה.


אל תוך המצב הזה נכנסה קרן הגידור האקטיביסטית אליוט מנג’מנט, שצברה החזקה בהיקף המוערך ביותר ממיליארד דולר בלולולמון. הקרן אינה מסתפקת בהבעת אי־שביעות רצון, אלא פועלת באופן אקטיבי להשפיע על זהות המנכ"ל הבא של החברה ועל כיוונה האסטרטגי, כאשר לפני כשבועיים הודיעה לולולמון כי המנכ"ל קלווין מקדונלד יסיים את תפקידו בסוף ינואר. ההודעה התקבלה בשוק כהכרה רשמית בכך שהחברה נדרשת לשינוי עומק, לאחר תקופה ממושכת של חולשה במכירות ולחץ תחרותי גובר.


נקודת כניסה אטרקטיבית

מבחינת אליוט, מדובר בנקודת כניסה אטרקטיבית. מניית לולולמון נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של כ־17, נמוך בכמחצית מהממוצע שלה בעשור האחרון. זאת, לאחר שמחיר המניה נחתך בכ־46% בשנה החולפת, מה שהוריד את שווי השוק של החברה לכ־24 מיליארד דולר. במשך שנים נהנתה לולולמון מתמחור שאפיין יותר חברות יוקרה מאשר יצרניות בגדי ספורט, ולעיתים אף נסחרה במכפילים גבוהים משל נייקי וקבוצת LVMH. גם כיום, חרף שחיקה בשולי הרווח התפעולי אל מתחת ל־20%, החברה נותרת רווחית מאוד ביחס לענף.


אליוט סבורה כי מקור הבעיה אינו בהיעדר ביקוש בסיסי, אלא בניהול ובהיעדר מיקוד. בהתאם לכך, הקרן מקדמת את ג’יין נילסן, לשעבר סמנכ"לית הכספים והתפעול של ראלף לורן, כמועמדת לתפקיד המנכ"לית. נילסן נחשבת לדמות בעלת משמעת תפעולית גבוהה וניסיון בהובלת תהליכי התייעלות מורכבים. במהלך כהונתה בראלף לורן הייתה נילסן שותפה למהלך של צמצום קווי מוצרים, חידוד זהות המותג והשבת תחושת היוקרה. אנליסטים בענף מציינים כי בתקופתה החברה קיבלה החלטות קשות, אך כאלה שהובילו לשיפור בביצועים וליותר מהכפלת מחיר המניה.


השאלה המרכזית היא האם גישה דומה תתאים גם ללולולמון. בשנים האחרונות ניסתה החברה להרחיב את קהל היעד שלה מעבר לליבת חובבי היוגה, במטרה להמשיך ולהציג צמיחה. המהלך כלל כניסה לתחומים חדשים, שלא כולם השתלבו היטב עם ערכי המותג. רכישת חברת הכושר הביתית Mirror הסתיימה בכישלון, ניסיונות לחדור לשוק ההנעלה לא המריאו, וקולקציות פנאי מסוימות זכו לביקורת, עד כדי כך שהמנכ"ל עצמו תיאר אותן כ"עייפות". גם מהלכים שיווקיים, כמו שילוב לוגואים של ה־NFL ודמויות דיסני, עוררו תהיות בקרב משקיעים וצרכנים.