דעה

את יפה, אבל יש לך משהו חכם להגיד? על שיווק דיגיטלי

כמו הטורפים בסוואנות של אפריקה, למדו בעלי החיים האלה לחיות אלה עם אלה, בלי הרבה אהבה. ואז הגיעה המדיה החדשה שהפרה את האיזון השיווקי

כמו מקצועות רבים בהיסטוריה שהיו צריכים להצדיק את עצמם, לקרום עור וגידים מקצועיים ולהגדיר את גבולות הגזרה שלהם, כך גם המקצוע שצמח לו בשנים האחרונות - השיווק הדיגיטלי.

אולי כדי להוכיח שמדובר במקצוע חדש, יש לו עדיין המון שמות: SOM, SEM, יחסי ציבור דיגיטאליים, שיווק רשתי ועוד, ובעיקר יש המון ספקים שצצים ערבים לבקרים, מבטיחים הבטחות ולא כולם באמת יודעים לקיים אותם. אז ממה נובע כל הבלבול?

הוא נובע מכמה סיבות: הראשונה, בגלל האיום הגדול שהמדיות החדשות מהוות עבור משרדי הפרסום. עד לאחרונה היו 3 התמחויות בתחום השיווק, שלמדו אט אט לחיות האחת עם השנייה: המפרסמים שלקחו על עצמם גם את קניית המדיה, חברות ה-BTL שקידמו מכירות של מותגים על ידי פעולות שטח שונות ואירועים, והיו את אנשי יחסי הציבור שעסקו במילה הכתובה ובתוכן.

כמו הטורפים בסוואנות של אפריקה, למדו בעלי החיים האלה לחיות אלה עם אלה. הרבה אהבה לא הייתה שם, אבל היו חוקים שכולם הכירו וכיבדו, ומעט מאוד העזו להפר.

ואז הגיעה המדיה החדשה שהפרה את האיזון האקולוגי-השיווקי. היא התפתחה כל כך מהר ויצרה אפקט כל כך גדול, עד שגורמים רבים הפכו עצמם ללקוחות של השירות החדש, עוד לפני שמישהו לקח עליה בעלות. מה שאנו עדים לו היום היא בעצם מלחמה, בה כל אחד מבעלי החיים מנסה לקחת בעלות על התחום החדש הזה, וזה יוצר בלבול, בעיקר אצל הלקוחות.

אז מי ינצח במלחמה הזו?

לפני שבוע הייתה לי שיחה עם מנכ"לית של עמותה, שמתוך ראייה לחשיבות הרבה של פייסבוק בפרט ונוכחות ברשתות חברתיות בכלל, רצתה שחברה מקצועית תנהל לה את העמוד.

היא ביקרה ב-3 החברות המובילות כיום בתחום השיווק הדיגיטאלי, ובכל מקום הבטיחו לה משהו אחר. במקום אחד רצו לפתח לה טאבים משוכללים עם פירוטכניקה אדירה והמון צבע ותחכום; במקום אחר ישבה עם אשף לייקים, שהראה לה כיצד הוא מקבל עשרות לייקים על הגיג שהוא כתב בעמוד שלו (ללא קשר למותג זה או אחר); ולבסוף היא ישבה במשרד יחסי ציבור שנותן שירות של ניהול העמוד בכל הקשור לתוכן שלו (יחסי ציבור דיגיטאליים).

סיפור המקרה הזה משקף בעצם את מהות הדילמה של לקוחות בתחום, והתשובה לדילמה הזו תשקף את מערך הכוחות בכל הקשור למדיות דיגיטאליות.

אז במי צריך לבחור, ביפה, במקובלת או בזאת שיודעת לשאול?

את התשובה לשאלה הזו אנסה לנסח בעזרת משל. נדמה את הפייסבוק לזירה רחבת ידיים מלאה בילדים סוררים שמתנהגים ללא סדר ברור, מתפרעים ומשתוללים להם במרחב אינסופי.

כאשר מותג פותח עמוד בפייסבוק הוא בעצם מזמין חלק מהילדים הללו לדוכן שלו לפעילות ודיון, כאשר הוא זה שקובע את אופי המסרים והכללים של המשחק.

כמובן שאם הילד הוא המקובל של השכבה זה עוזר, ואם הדוכן צבעוני ויפה שיש בו בכדי למשוך יותר קהל; אבל תנאי הכרחי, שבלעדיו לא תהיה משמעות לאותו דוכן, הוא היכולת לנהל דיון אינטליגנטי שלא רק משאיר את הילדים קשובים לך, אלא גם יוצר שיח פרודוקטיבי שמעביר בצורה אמינה ואפקטיבית את הסיפור של המותג שאתה מייצג - וזאת החוכמה הגדולה.

ניהול עמוד בפייסבוק אינו פעילות אד-הוק, לפי פרויקט, ולא מדובר בסטוץ. בניהול שכזה נרקמת מערכת יחסים ארוכת טווח עם קהל שצריך לשתף אותו, לעניין אותו ולגרום לו לשתף. כפי שהבריטים נוטים לומר 'ההוכחה נמצאת בפודינג', The proof is in the pudding, והפודינג במקרה זה הוא התוכן והיכולת להניע לפעולה דרך התוכן.

היום עמודי הפייסבוק נמדדים לא רק במספר החברים שלהם, אלא בעיקר במספר החברים הפעילים בעמוד. חברים פעילים הם אלו שיוצרים שיחה ועניין בעמוד ועוזרים להפוך אותו לעמוד חי ובועט, ובכדי שיהיו מספר חברים פעילים רב צריך לדעת להניע אותם לפעולה.

לאור זאת, העתיד צופה שבמאבק בין נותני השירות השונים, מי שייקח את הבכורה על ניהול הפלטפורמות הדיגיטאליות של הלקוחות יהיו המומחים במילה הכתובה והתוכן, כלומר משרדי יחסי הציבור. בניגוד למשרדי פרסום וקידום מכירות, המומחיות של משרדי יחסי הציבור היא ביכולת לזקק וללטש את מסרי הארגון, תוך יצירת במה תקשורתית וקידום שיח פרודוקטיבי למותג, פעילות שקל להעביר למרחב הדיגיטאלי. יותר ויותר משרדים מבינים זאת, ופותחים מחלקות שנותנות מענה לצורך זה, כך שצפוי שיותר ויותר תקציבים יעברו למשרדים אלו.

ובקיצור, "נכון, את יפה, יש לך המון חברים, אבל השאלה אם יש לך משהו חכם להגיד".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ספרינגית 10/07/2016 17:39
    הגב לתגובה זו
    http://www.avivithadar.com/2016/02/22/%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%A7%D7%A9%D7%A8-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%94-%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%97%D7%A1%D7%99-%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8/
  • 13.
    האם זה לא היה ברור כבר? (ל"ת)
    שלומית 13/06/2011 09:46
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ישראלי מצוי 12/06/2011 15:43
    הגב לתגובה זו
    נוגע לכל הבחורות שמשתמשות במיניות שלהן כדי להשיג חברים ופתאום הן נעשות מומחות למדיה חברתית. שמות לא חסר...
  • 11.
    יש לכם תוצאות מצוינות זה מסביר הכל (ל"ת)
    אילון 10/06/2011 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אביטל 09/06/2011 19:23
    הגב לתגובה זו
    קיימת בעיה נוספת - התיחזוק של זה לאורך זמן. בדרך כלל ההתלהבות קיימת בהתחלה ואח"כ היא נמוגה.
  • 9.
    מצוין וחכם (ל"ת)
    אביעד 09/06/2011 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נטלי 08/06/2011 21:46
    הגב לתגובה זו
    בסופו של דבר האריה ינצח והאריה הוא משרדי הפרסום.....
  • 7.
    אהבתי את התמונה של הכותב (ל"ת)
    יחיאל 07/06/2011 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יפה כתבתה, הכל אמת. (ל"ת)
    איתי 06/06/2011 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    השאלה היא האם הדיגיטאל הוא לא אופנה שתעבור..? (ל"ת)
    לימור 06/06/2011 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סיון 06/06/2011 13:25
    הגב לתגובה זו
    התחברות למותג מסוים נובעת לעיתים מהרצון לשדר משהו כלפי חוץ, כלפי החברה, "מה יגידו עלי, מה יחשבו עלי". מותג מהווה סמל סטטוס אצל מרבית האנשים. אין מה לעשות, אנחנו חברה שמדביקה תוויות. כמו שאדם קונה מכונית BMW או לובש חולצת לקוסט או עונד שעון רולקס כך גם הסיבה שאנשים מסוימים מתחברים לעמוד פייסבוק מסויים. כאשר אדם מצטרף לעמוד פייסבוק כל "חבריו" מתעדכנים על כך ויכולים להצטרף גם הם (קרוב לוודאי מאותה סיבה). אם המותג מספיק מצליח לא צריך יותר מזה. אנשים מתחברים בגלל המותג ונשארים (לעיתים) בגלל הוכן. לפעמים מספיק להיות יפה - סטוץ וגמרנו. שאנשים יחשפו לטיזר - משחק, באנר או וידאו וזהו. יש מקרים בהם קודם צריך להיות יפה, לעשות עיניים ורק אחר כך להיות גם חכמה. כמובן שיש גם את כל נושא התועלת - מה יצא לי מזה שאני מחובר לעמוד - מה אני אקבל/ארוויח, אבל זה סיפור אחר... חוץ מזה, נהנתי לקרוא את המאמר.
  • יוסי 09/06/2011 20:13
    הגב לתגובה זו
    לכן היופי כאן לא מספיק
  • שמרית 06/06/2011 14:02
    הגב לתגובה זו
    מעטים המותגים שיכולים ליצור תחושת הזדהות עמוקה כל כך. לרב המותגים יש כן את הצורך לפתח תקשורת ושיח בכדי להעמיק את ההיכרות עם הצרכן. BMW היא מותג חזק בגלל שהיא מספרת סיפור, והסיפור הזה הוא כזה שהרבה אנשים רוצים להיות חלק ממנו. לקח לה זמן והמון משאבים בכדי שאנשים יכירו את הסיפור שלה. פייסבוק הוא עוד כלי שמותגים יכולים לספר את הסיפור שלהם
  • 3.
    כל מילה בסלע! (ל"ת)
    אוהד 06/06/2011 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיל 06/06/2011 12:01
    הגב לתגובה זו
    משרדי יחסי הציבור הם המרוויחים הגדולים מהעולם החדש, משום שהם אלו שמתמחים בהכנסת תכנים שיעניינו את התקשורת/ציבור, בניגוד למשרדי הפרסום שמתמחים בעיקר באסתטיקה של המוצר. כדי ליצור פעילות בפייסבוק, לא מספיק להיות יפה או להיות "המקובל", צריך לדעת איך להלהיב אנשים ליצור דיון ולפעמים לנקוט פעולה, ואת זה יודעים לעשות אלו שמתמחים ביסחי ציבור
  • 1.
    אלעד 06/06/2011 11:53
    הגב לתגובה זו
    אלה שמקבלים את התקציבים
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.