את יפה, אבל יש לך משהו חכם להגיד? על שיווק דיגיטלי
כמו מקצועות רבים בהיסטוריה שהיו צריכים להצדיק את עצמם, לקרום עור וגידים מקצועיים ולהגדיר את גבולות הגזרה שלהם, כך גם המקצוע שצמח לו בשנים האחרונות - השיווק הדיגיטלי.
אולי כדי להוכיח שמדובר במקצוע חדש, יש לו עדיין המון שמות: SOM, SEM, יחסי ציבור דיגיטאליים, שיווק רשתי ועוד, ובעיקר יש המון ספקים שצצים ערבים לבקרים, מבטיחים הבטחות ולא כולם באמת יודעים לקיים אותם. אז ממה נובע כל הבלבול?
הוא נובע מכמה סיבות: הראשונה, בגלל האיום הגדול שהמדיות החדשות מהוות עבור משרדי הפרסום. עד לאחרונה היו 3 התמחויות בתחום השיווק, שלמדו אט אט לחיות האחת עם השנייה: המפרסמים שלקחו על עצמם גם את קניית המדיה, חברות ה-BTL שקידמו מכירות של מותגים על ידי פעולות שטח שונות ואירועים, והיו את אנשי יחסי הציבור שעסקו במילה הכתובה ובתוכן.
כמו הטורפים בסוואנות של אפריקה, למדו בעלי החיים האלה לחיות אלה עם אלה. הרבה אהבה לא הייתה שם, אבל היו חוקים שכולם הכירו וכיבדו, ומעט מאוד העזו להפר.
ואז הגיעה המדיה החדשה שהפרה את האיזון האקולוגי-השיווקי. היא התפתחה כל כך מהר ויצרה אפקט כל כך גדול, עד שגורמים רבים הפכו עצמם ללקוחות של השירות החדש, עוד לפני שמישהו לקח עליה בעלות. מה שאנו עדים לו היום היא בעצם מלחמה, בה כל אחד מבעלי החיים מנסה לקחת בעלות על התחום החדש הזה, וזה יוצר בלבול, בעיקר אצל הלקוחות.
אז מי ינצח במלחמה הזו?
לפני שבוע הייתה לי שיחה עם מנכ"לית של עמותה, שמתוך ראייה לחשיבות הרבה של פייסבוק בפרט ונוכחות ברשתות חברתיות בכלל, רצתה שחברה מקצועית תנהל לה את העמוד.
היא ביקרה ב-3 החברות המובילות כיום בתחום השיווק הדיגיטאלי, ובכל מקום הבטיחו לה משהו אחר. במקום אחד רצו לפתח לה טאבים משוכללים עם פירוטכניקה אדירה והמון צבע ותחכום; במקום אחר ישבה עם אשף לייקים, שהראה לה כיצד הוא מקבל עשרות לייקים על הגיג שהוא כתב בעמוד שלו (ללא קשר למותג זה או אחר); ולבסוף היא ישבה במשרד יחסי ציבור שנותן שירות של ניהול העמוד בכל הקשור לתוכן שלו (יחסי ציבור דיגיטאליים).
סיפור המקרה הזה משקף בעצם את מהות הדילמה של לקוחות בתחום, והתשובה לדילמה הזו תשקף את מערך הכוחות בכל הקשור למדיות דיגיטאליות.
אז במי צריך לבחור, ביפה, במקובלת או בזאת שיודעת לשאול?
את התשובה לשאלה הזו אנסה לנסח בעזרת משל. נדמה את הפייסבוק לזירה רחבת ידיים מלאה בילדים סוררים שמתנהגים ללא סדר ברור, מתפרעים ומשתוללים להם במרחב אינסופי.
כאשר מותג פותח עמוד בפייסבוק הוא בעצם מזמין חלק מהילדים הללו לדוכן שלו לפעילות ודיון, כאשר הוא זה שקובע את אופי המסרים והכללים של המשחק.
כמובן שאם הילד הוא המקובל של השכבה זה עוזר, ואם הדוכן צבעוני ויפה שיש בו בכדי למשוך יותר קהל; אבל תנאי הכרחי, שבלעדיו לא תהיה משמעות לאותו דוכן, הוא היכולת לנהל דיון אינטליגנטי שלא רק משאיר את הילדים קשובים לך, אלא גם יוצר שיח פרודוקטיבי שמעביר בצורה אמינה ואפקטיבית את הסיפור של המותג שאתה מייצג - וזאת החוכמה הגדולה.
ניהול עמוד בפייסבוק אינו פעילות אד-הוק, לפי פרויקט, ולא מדובר בסטוץ. בניהול שכזה נרקמת מערכת יחסים ארוכת טווח עם קהל שצריך לשתף אותו, לעניין אותו ולגרום לו לשתף. כפי שהבריטים נוטים לומר 'ההוכחה נמצאת בפודינג', The proof is in the pudding, והפודינג במקרה זה הוא התוכן והיכולת להניע לפעולה דרך התוכן.
היום עמודי הפייסבוק נמדדים לא רק במספר החברים שלהם, אלא בעיקר במספר החברים הפעילים בעמוד. חברים פעילים הם אלו שיוצרים שיחה ועניין בעמוד ועוזרים להפוך אותו לעמוד חי ובועט, ובכדי שיהיו מספר חברים פעילים רב צריך לדעת להניע אותם לפעולה.
לאור זאת, העתיד צופה שבמאבק בין נותני השירות השונים, מי שייקח את הבכורה על ניהול הפלטפורמות הדיגיטאליות של הלקוחות יהיו המומחים במילה הכתובה והתוכן, כלומר משרדי יחסי הציבור. בניגוד למשרדי פרסום וקידום מכירות, המומחיות של משרדי יחסי הציבור היא ביכולת לזקק וללטש את מסרי הארגון, תוך יצירת במה תקשורתית וקידום שיח פרודוקטיבי למותג, פעילות שקל להעביר למרחב הדיגיטאלי. יותר ויותר משרדים מבינים זאת, ופותחים מחלקות שנותנות מענה לצורך זה, כך שצפוי שיותר ויותר תקציבים יעברו למשרדים אלו.
ובקיצור, "נכון, את יפה, יש לך המון חברים, אבל השאלה אם יש לך משהו חכם להגיד".
- 14.ספרינגית 10/07/2016 17:39הגב לתגובה זוhttp://www.avivithadar.com/2016/02/22/%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%A7%D7%A9%D7%A8-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%94-%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%97%D7%A1%D7%99-%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8/
- 13.האם זה לא היה ברור כבר? (ל"ת)שלומית 13/06/2011 09:46הגב לתגובה זו
- 12.ישראלי מצוי 12/06/2011 15:43הגב לתגובה זונוגע לכל הבחורות שמשתמשות במיניות שלהן כדי להשיג חברים ופתאום הן נעשות מומחות למדיה חברתית. שמות לא חסר...
- 11.יש לכם תוצאות מצוינות זה מסביר הכל (ל"ת)אילון 10/06/2011 11:11הגב לתגובה זו
- 10.אביטל 09/06/2011 19:23הגב לתגובה זוקיימת בעיה נוספת - התיחזוק של זה לאורך זמן. בדרך כלל ההתלהבות קיימת בהתחלה ואח"כ היא נמוגה.
- 9.מצוין וחכם (ל"ת)אביעד 09/06/2011 09:09הגב לתגובה זו
- 8.נטלי 08/06/2011 21:46הגב לתגובה זובסופו של דבר האריה ינצח והאריה הוא משרדי הפרסום.....
- 7.אהבתי את התמונה של הכותב (ל"ת)יחיאל 07/06/2011 17:01הגב לתגובה זו
- 6.יפה כתבתה, הכל אמת. (ל"ת)איתי 06/06/2011 17:30הגב לתגובה זו
- 5.השאלה היא האם הדיגיטאל הוא לא אופנה שתעבור..? (ל"ת)לימור 06/06/2011 16:25הגב לתגובה זו
- 4.סיון 06/06/2011 13:25הגב לתגובה זוהתחברות למותג מסוים נובעת לעיתים מהרצון לשדר משהו כלפי חוץ, כלפי החברה, "מה יגידו עלי, מה יחשבו עלי". מותג מהווה סמל סטטוס אצל מרבית האנשים. אין מה לעשות, אנחנו חברה שמדביקה תוויות. כמו שאדם קונה מכונית BMW או לובש חולצת לקוסט או עונד שעון רולקס כך גם הסיבה שאנשים מסוימים מתחברים לעמוד פייסבוק מסויים. כאשר אדם מצטרף לעמוד פייסבוק כל "חבריו" מתעדכנים על כך ויכולים להצטרף גם הם (קרוב לוודאי מאותה סיבה). אם המותג מספיק מצליח לא צריך יותר מזה. אנשים מתחברים בגלל המותג ונשארים (לעיתים) בגלל הוכן. לפעמים מספיק להיות יפה - סטוץ וגמרנו. שאנשים יחשפו לטיזר - משחק, באנר או וידאו וזהו. יש מקרים בהם קודם צריך להיות יפה, לעשות עיניים ורק אחר כך להיות גם חכמה. כמובן שיש גם את כל נושא התועלת - מה יצא לי מזה שאני מחובר לעמוד - מה אני אקבל/ארוויח, אבל זה סיפור אחר... חוץ מזה, נהנתי לקרוא את המאמר.
- יוסי 09/06/2011 20:13הגב לתגובה זולכן היופי כאן לא מספיק
- שמרית 06/06/2011 14:02הגב לתגובה זומעטים המותגים שיכולים ליצור תחושת הזדהות עמוקה כל כך. לרב המותגים יש כן את הצורך לפתח תקשורת ושיח בכדי להעמיק את ההיכרות עם הצרכן. BMW היא מותג חזק בגלל שהיא מספרת סיפור, והסיפור הזה הוא כזה שהרבה אנשים רוצים להיות חלק ממנו. לקח לה זמן והמון משאבים בכדי שאנשים יכירו את הסיפור שלה. פייסבוק הוא עוד כלי שמותגים יכולים לספר את הסיפור שלהם
- 3.כל מילה בסלע! (ל"ת)אוהד 06/06/2011 12:49הגב לתגובה זו
- 2.גיל 06/06/2011 12:01הגב לתגובה זומשרדי יחסי הציבור הם המרוויחים הגדולים מהעולם החדש, משום שהם אלו שמתמחים בהכנסת תכנים שיעניינו את התקשורת/ציבור, בניגוד למשרדי הפרסום שמתמחים בעיקר באסתטיקה של המוצר. כדי ליצור פעילות בפייסבוק, לא מספיק להיות יפה או להיות "המקובל", צריך לדעת איך להלהיב אנשים ליצור דיון ולפעמים לנקוט פעולה, ואת זה יודעים לעשות אלו שמתמחים ביסחי ציבור
- 1.אלעד 06/06/2011 11:53הגב לתגובה זואלה שמקבלים את התקציבים

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.
במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן.
בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי.
נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- יפן מתכננת תקציב ביטחון שיא של 60 מיליארד דולר: רחפנים ורובוטים במקום חיילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם
הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.

הנפקת Doral מתקרבת והאקזיט של יוסי כהן קרוב מתמיד
דוראל דוראל אנרגיה 0% במומנטום חיובי, מתחילת השנה היא זינקה כבר 131% והשווי שלה נע על כ-5.2 מיליארד שקל. מאחורי הזינוקים עומדות לא רק תוצאות חזקות אלא גם קידום דה-פקטו של אחד המהלכים שהיא מקדמת למעלה משנה, במקביל לפרסום הדו"חות לרבעון השלישי, דוראל דיווחה כי הגדילה את חלקה בחברה-הבת האמריקאית Doral LLC ב-10% לפי שווי שנע בין 1.8 ל-2 מיליארד דולר, וגם השאירה לעצמה אופציה לרכוש עד 40.9% מהחברה. מבחינת דוראל, זה עוד אבן דרך בהכנות לקראת הנפקת הפעילות בארה"ב, אותה היא שואפת לבצע לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר ולגייס כ-400-500 מיליון דולר.
יוני חנציס, מנכ״ל דוראל השתתף בוועידה הכלכלית של ביזפורטל, שאלנו אותו מה הוא חושב על המניה אחרי שיותר משהכפילה את עצמה מתחילת השנה - דוראל זינקה האם המניה יקרה? ״השוק רק מתחיל להבין את האירוע״
אבל כפי שכבר ניתחנו וציינו כאן בעבר, מי שמסתמן כאחד הנהנים המרכזיים מהמהלך הוא יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר, שמכהן כדירקטור ב-Doral LLC. כהן קיבל ב-2021 חבילת אופציות לרכישת 37.4 אלף מניות של החברה-הבת במחיר מימוש של 802 דולר למניה, מחיר ששיקף באותו זמן שווי חברה של כמיליארד דולר. בגלל דילול שבוצע עם השנים, האופציות מגלמות כיום כ-1.8% מהחברה במקרה של מימוש.
חשוב לומר שמה שאתם שומעים כעת זה הדרך של החברה ״להרגיש״ את השוק, זורקים מספרים, והערכות שווי ומנסים להעריך את התגובה של השוק בנושא, זה למשל היה גם הסיפור בהנפקה של רשף, הבת של ארית, הפריחו מספרים באוויר וירדו מהמהלך לאחר שהשוק הביע את
דעתו והוריד המניה של ארית. זה בכלל לא אומר שזה המצב כאן אבל אם נניח וההנפקה אכן תתבצע לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר, שווי המניות שכהן יוכל לקבל עומד על סביב 35 מיליון דולר כשהוא יצטרך להוסיף השקעה של 3 מיליון דולר, כלומר רווח אפשרי של כ-32 מיליון דולר. בנוסף
נקבע עבורו מענק של 2 מיליון דולר במקרה של הנפקה, כך שהפוטנציאל הכולל עבורו עומד על כ-34 מיליון דולר.
- האם ראש המוסד קיבל טובות הנאה מטייקון ולמה המשטרה לא חקרה?
- יוסי כהן מתקרב לאקזיט של 50 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד לא מזמן החזיקה דוראל ב-26% מ-Doral LLC, בעוד השותף המקומי CAG החזיק בכ-22%. במסגרת העסקה האחרונה דוראל רכשה מ-CAG 10% נוספים, מה שהעלה את חלקה ל-36%, וקיבלה במקביל אופציה לרכוש עוד כ־4.9% בהמשך - אופציה שיכולה להעלות את ההחזקה לכ-40.9%. התמורה שמשלמת דוראל ל-CAG יכולה להגיע עד 67 מיליון דולר, והיא בנויה משילוב של מזומן, תשלום במניות USA Doral ותשלום נוסף שיתבצע רק אם תצא לפועל הנפקה או עסקה בשווי גבוה.
