דעה

את יפה, אבל יש לך משהו חכם להגיד? על שיווק דיגיטלי

כמו הטורפים בסוואנות של אפריקה, למדו בעלי החיים האלה לחיות אלה עם אלה, בלי הרבה אהבה. ואז הגיעה המדיה החדשה שהפרה את האיזון השיווקי

כמו מקצועות רבים בהיסטוריה שהיו צריכים להצדיק את עצמם, לקרום עור וגידים מקצועיים ולהגדיר את גבולות הגזרה שלהם, כך גם המקצוע שצמח לו בשנים האחרונות - השיווק הדיגיטלי.

אולי כדי להוכיח שמדובר במקצוע חדש, יש לו עדיין המון שמות: SOM, SEM, יחסי ציבור דיגיטאליים, שיווק רשתי ועוד, ובעיקר יש המון ספקים שצצים ערבים לבקרים, מבטיחים הבטחות ולא כולם באמת יודעים לקיים אותם. אז ממה נובע כל הבלבול?

הוא נובע מכמה סיבות: הראשונה, בגלל האיום הגדול שהמדיות החדשות מהוות עבור משרדי הפרסום. עד לאחרונה היו 3 התמחויות בתחום השיווק, שלמדו אט אט לחיות האחת עם השנייה: המפרסמים שלקחו על עצמם גם את קניית המדיה, חברות ה-BTL שקידמו מכירות של מותגים על ידי פעולות שטח שונות ואירועים, והיו את אנשי יחסי הציבור שעסקו במילה הכתובה ובתוכן.

כמו הטורפים בסוואנות של אפריקה, למדו בעלי החיים האלה לחיות אלה עם אלה. הרבה אהבה לא הייתה שם, אבל היו חוקים שכולם הכירו וכיבדו, ומעט מאוד העזו להפר.

ואז הגיעה המדיה החדשה שהפרה את האיזון האקולוגי-השיווקי. היא התפתחה כל כך מהר ויצרה אפקט כל כך גדול, עד שגורמים רבים הפכו עצמם ללקוחות של השירות החדש, עוד לפני שמישהו לקח עליה בעלות. מה שאנו עדים לו היום היא בעצם מלחמה, בה כל אחד מבעלי החיים מנסה לקחת בעלות על התחום החדש הזה, וזה יוצר בלבול, בעיקר אצל הלקוחות.

אז מי ינצח במלחמה הזו?

לפני שבוע הייתה לי שיחה עם מנכ"לית של עמותה, שמתוך ראייה לחשיבות הרבה של פייסבוק בפרט ונוכחות ברשתות חברתיות בכלל, רצתה שחברה מקצועית תנהל לה את העמוד.

היא ביקרה ב-3 החברות המובילות כיום בתחום השיווק הדיגיטאלי, ובכל מקום הבטיחו לה משהו אחר. במקום אחד רצו לפתח לה טאבים משוכללים עם פירוטכניקה אדירה והמון צבע ותחכום; במקום אחר ישבה עם אשף לייקים, שהראה לה כיצד הוא מקבל עשרות לייקים על הגיג שהוא כתב בעמוד שלו (ללא קשר למותג זה או אחר); ולבסוף היא ישבה במשרד יחסי ציבור שנותן שירות של ניהול העמוד בכל הקשור לתוכן שלו (יחסי ציבור דיגיטאליים).

סיפור המקרה הזה משקף בעצם את מהות הדילמה של לקוחות בתחום, והתשובה לדילמה הזו תשקף את מערך הכוחות בכל הקשור למדיות דיגיטאליות.

אז במי צריך לבחור, ביפה, במקובלת או בזאת שיודעת לשאול?

את התשובה לשאלה הזו אנסה לנסח בעזרת משל. נדמה את הפייסבוק לזירה רחבת ידיים מלאה בילדים סוררים שמתנהגים ללא סדר ברור, מתפרעים ומשתוללים להם במרחב אינסופי.

כאשר מותג פותח עמוד בפייסבוק הוא בעצם מזמין חלק מהילדים הללו לדוכן שלו לפעילות ודיון, כאשר הוא זה שקובע את אופי המסרים והכללים של המשחק.

כמובן שאם הילד הוא המקובל של השכבה זה עוזר, ואם הדוכן צבעוני ויפה שיש בו בכדי למשוך יותר קהל; אבל תנאי הכרחי, שבלעדיו לא תהיה משמעות לאותו דוכן, הוא היכולת לנהל דיון אינטליגנטי שלא רק משאיר את הילדים קשובים לך, אלא גם יוצר שיח פרודוקטיבי שמעביר בצורה אמינה ואפקטיבית את הסיפור של המותג שאתה מייצג - וזאת החוכמה הגדולה.

ניהול עמוד בפייסבוק אינו פעילות אד-הוק, לפי פרויקט, ולא מדובר בסטוץ. בניהול שכזה נרקמת מערכת יחסים ארוכת טווח עם קהל שצריך לשתף אותו, לעניין אותו ולגרום לו לשתף. כפי שהבריטים נוטים לומר 'ההוכחה נמצאת בפודינג', The proof is in the pudding, והפודינג במקרה זה הוא התוכן והיכולת להניע לפעולה דרך התוכן.

היום עמודי הפייסבוק נמדדים לא רק במספר החברים שלהם, אלא בעיקר במספר החברים הפעילים בעמוד. חברים פעילים הם אלו שיוצרים שיחה ועניין בעמוד ועוזרים להפוך אותו לעמוד חי ובועט, ובכדי שיהיו מספר חברים פעילים רב צריך לדעת להניע אותם לפעולה.

לאור זאת, העתיד צופה שבמאבק בין נותני השירות השונים, מי שייקח את הבכורה על ניהול הפלטפורמות הדיגיטאליות של הלקוחות יהיו המומחים במילה הכתובה והתוכן, כלומר משרדי יחסי הציבור. בניגוד למשרדי פרסום וקידום מכירות, המומחיות של משרדי יחסי הציבור היא ביכולת לזקק וללטש את מסרי הארגון, תוך יצירת במה תקשורתית וקידום שיח פרודוקטיבי למותג, פעילות שקל להעביר למרחב הדיגיטאלי. יותר ויותר משרדים מבינים זאת, ופותחים מחלקות שנותנות מענה לצורך זה, כך שצפוי שיותר ויותר תקציבים יעברו למשרדים אלו.

ובקיצור, "נכון, את יפה, יש לך המון חברים, אבל השאלה אם יש לך משהו חכם להגיד".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ספרינגית 10/07/2016 17:39
    הגב לתגובה זו
    http://www.avivithadar.com/2016/02/22/%D7%9E%D7%94-%D7%94%D7%A7%D7%A9%D7%A8-%D7%91%D7%99%D7%9F-%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%94-%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%97%D7%A1%D7%99-%D7%A6%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A8/
  • 13.
    האם זה לא היה ברור כבר? (ל"ת)
    שלומית 13/06/2011 09:46
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    ישראלי מצוי 12/06/2011 15:43
    הגב לתגובה זו
    נוגע לכל הבחורות שמשתמשות במיניות שלהן כדי להשיג חברים ופתאום הן נעשות מומחות למדיה חברתית. שמות לא חסר...
  • 11.
    יש לכם תוצאות מצוינות זה מסביר הכל (ל"ת)
    אילון 10/06/2011 11:11
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אביטל 09/06/2011 19:23
    הגב לתגובה זו
    קיימת בעיה נוספת - התיחזוק של זה לאורך זמן. בדרך כלל ההתלהבות קיימת בהתחלה ואח"כ היא נמוגה.
  • 9.
    מצוין וחכם (ל"ת)
    אביעד 09/06/2011 09:09
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נטלי 08/06/2011 21:46
    הגב לתגובה זו
    בסופו של דבר האריה ינצח והאריה הוא משרדי הפרסום.....
  • 7.
    אהבתי את התמונה של הכותב (ל"ת)
    יחיאל 07/06/2011 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    יפה כתבתה, הכל אמת. (ל"ת)
    איתי 06/06/2011 17:30
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    השאלה היא האם הדיגיטאל הוא לא אופנה שתעבור..? (ל"ת)
    לימור 06/06/2011 16:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סיון 06/06/2011 13:25
    הגב לתגובה זו
    התחברות למותג מסוים נובעת לעיתים מהרצון לשדר משהו כלפי חוץ, כלפי החברה, "מה יגידו עלי, מה יחשבו עלי". מותג מהווה סמל סטטוס אצל מרבית האנשים. אין מה לעשות, אנחנו חברה שמדביקה תוויות. כמו שאדם קונה מכונית BMW או לובש חולצת לקוסט או עונד שעון רולקס כך גם הסיבה שאנשים מסוימים מתחברים לעמוד פייסבוק מסויים. כאשר אדם מצטרף לעמוד פייסבוק כל "חבריו" מתעדכנים על כך ויכולים להצטרף גם הם (קרוב לוודאי מאותה סיבה). אם המותג מספיק מצליח לא צריך יותר מזה. אנשים מתחברים בגלל המותג ונשארים (לעיתים) בגלל הוכן. לפעמים מספיק להיות יפה - סטוץ וגמרנו. שאנשים יחשפו לטיזר - משחק, באנר או וידאו וזהו. יש מקרים בהם קודם צריך להיות יפה, לעשות עיניים ורק אחר כך להיות גם חכמה. כמובן שיש גם את כל נושא התועלת - מה יצא לי מזה שאני מחובר לעמוד - מה אני אקבל/ארוויח, אבל זה סיפור אחר... חוץ מזה, נהנתי לקרוא את המאמר.
  • יוסי 09/06/2011 20:13
    הגב לתגובה זו
    לכן היופי כאן לא מספיק
  • שמרית 06/06/2011 14:02
    הגב לתגובה זו
    מעטים המותגים שיכולים ליצור תחושת הזדהות עמוקה כל כך. לרב המותגים יש כן את הצורך לפתח תקשורת ושיח בכדי להעמיק את ההיכרות עם הצרכן. BMW היא מותג חזק בגלל שהיא מספרת סיפור, והסיפור הזה הוא כזה שהרבה אנשים רוצים להיות חלק ממנו. לקח לה זמן והמון משאבים בכדי שאנשים יכירו את הסיפור שלה. פייסבוק הוא עוד כלי שמותגים יכולים לספר את הסיפור שלהם
  • 3.
    כל מילה בסלע! (ל"ת)
    אוהד 06/06/2011 12:49
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גיל 06/06/2011 12:01
    הגב לתגובה זו
    משרדי יחסי הציבור הם המרוויחים הגדולים מהעולם החדש, משום שהם אלו שמתמחים בהכנסת תכנים שיעניינו את התקשורת/ציבור, בניגוד למשרדי הפרסום שמתמחים בעיקר באסתטיקה של המוצר. כדי ליצור פעילות בפייסבוק, לא מספיק להיות יפה או להיות "המקובל", צריך לדעת איך להלהיב אנשים ליצור דיון ולפעמים לנקוט פעולה, ואת זה יודעים לעשות אלו שמתמחים ביסחי ציבור
  • 1.
    אלעד 06/06/2011 11:53
    הגב לתגובה זו
    אלה שמקבלים את התקציבים
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.