"6 שנים מהיום המגזר הרוסי יימחק כיעד לפרסום, 2011 שייכת למגזר הערבי"
שנייה לאחר שהתיישבנו על הכיסאות בחדר הישיבות של משרדי אפיקים, יגאל רווח כבר החל בהצגת המניפסט הפרסומי ותפיסת עולמו בענף המגזרים. רווח לא צריך שום שאלה או הצגת הנושא הוא פשוט יורה תובנות שיווקיות בהן הוא נתקל מידי יום ותוך כמה דקות כבר מכין בעצמו את הקרקע לראיון.
"החלום שלי הוא לתת למנהלי השיווק צוהר אמיתי, אותם אלו שיושבים למעלה וצריכים להכין תוכנית עסקית לבעלים. לבוא ולראות את המגזרים בצורה יותר עיונית, שידעו על מה מדברים איתם. המגזר הערבי חלש בעיקר בענף המזון שם הענף לא שייך לרשתות הקלאסיות הגדולות אלא לחנויות הערביות הגדולות הפרטיות. אין רשת קמעונאית חזקה ומתוך כך יש שם פוטנציאל צמיחה מטורף ודווקא עכשיו, כנראה שהגיע הזמן.
אז 2011- מוגדרת כשנת המגזר הערבי בעיניך?
לחלוטין. פעם אחת כי התחושה אומרת שהמגזר הערבי קצת יותר בשל לקבל תהליכים מסודרים ודבר נוסף זה המדיה. אם יקום לקראת סוף 2011 ערוץ ערבי זה ישנה את פני המפה. מעבר לכך, מה שחשוב לא פחות הוא המגזר הרוסי שהולך ונעלם. הוא מוטמע יותר, אין עלייה חדשה ויש טשטוש גבולות ומעורבות גדולה יותר של המגזר הרוסי בחברה הישראלית.
תוך כמה שנים מהיום אתה מאמין שיימחק לחלוטין המגזר הרוסי כקהל לפרסום?
תוך 6 שנים מהיום כל המגזר הרוסי נמחק. מי שינסה קצת לנתח את השוק הזה יראה שבשנים הראשונות של המגזר הרוסי כמות ההפקות המקוריות שנעשו עבור הפרסום במגזר הרוסי היוותה לפחות 70% מהעבודה ובשנים האחרונות הם אפילו לא 5%. היום לוקחים את הסרט הישראלי אחד לאחד ומדביקים לו דיבוב ברוסית. זה אומר שכל הפנייה, התוכן והחשיבה מול המגזר זהה לחברה הישראלית.
התפיסה שתא משפחתי במגזר הרוסי הוא אבא, אמא ילד וכלב וסבתא כבר עברה מן העולם?
בדיוק, וגם רואים שם שינויי בילודה במגזר הרוסי. אפשר לחדד את הנושא אפילו בצורה יותר עמוקה. בוא נסתכל מה קרה למשרדים האותנטיים בישראל. המשרדים הגדולים השיקו זרועות פרסום למגזרים ולכאורה זה נתפס כשינוי מגמה, עם משהו חדש באוויר. הם למעשה אמרו: "מי אמר שצריך אותך יגאל רווח, אנחנו ניקח איזה חרדי מבין עניין, נושיב אותו אצלנו, ניקח את אנשי המקצוע שלנו ונפתח משרד חרדי עם הגב של כל הלקוחות. אח"כ נחתים את הלקוחות בעת הזכייה במכרז שאנחנו יודעים לטפל גם במגזרים. זאת הייתה בזמנו רעידת אדמה עבור כל השוק. היום ב-2011 אנחנו רואים שהמגזר הרוסי הוא היחיד שנשאר שם וזה מחזק את התזה שבאה ואומרת דבר מאוד פשוט - במגזר הרוסי קונים בעיקר נקודות בטלוויזיה ולא יותר. מגיע איש התכנון לזרוע הפרסום הרוסית ואומר: "אתה רוצה 100 נקודות? אין שום בעיה נביא לך אותם, מדברים עם ערוץ 9 ומביאים את זה במחיר טוב. כיום כל שוק הפרסום הרוסי מתנהל באמצעות השוק הכללי.
איך מגדילים במגזר החרדי את המחזור ומייצרים צמיחה כשהמהפכות הטכנולוגיות שקורות במגזר הכללי כמו הפייסבוק והניו-מדיה בכלל נשארות מחוץ לשערי המגזר?
קודם כל זה לא סוד שאני אחד ששנים רבות מחזיק ברצון לייצר אינטרנט כשר למגזר החרדי וברור שזה לא נובע רק מסיבות של הרחבת אפשרויות המדיה אלא כמובן מהסיבות האמיתיות שאומרות יש אינטרנט במגזר החרדי ויש נתונים מדויקים שמעידים כי לא מעט ציבור חרדי המחובר בבתים לרשת ואם זה כך, עדיף שיהיה להם אינטרנט כשר. לאורך השנים למעשה ניסינו ועדיין לא הגענו לבשלות שבאה ואומרת שמהפכה בדרך, מחר בבוקר והאינטרנט כבר נמצא כאן. אם כבר יהיה אינטרנט, זה יהיה רק לצרכי פרנסה, ככלי עבודה ועל הדרך אולי יקראו גם חדשות אבל הרשתות החברתיות הן סיפור הרבה יותר מורכב העולם הזה פסול בתפיסה בעולם החרדי ולא יקבל הכשר לעולם. עם זאת אין ספק שהמגזר החרדי צמא לזה ואנחנו רואים את זה קורה לדוגמא בפורומים באתרים כמו בחדרי חרדים. שם מה שהולך זאת ממש חגיגה.
בוא נתמקד במגזר הערבי. מידי שנה חדירת האינטרנט במגזר עולה ומשרדי פרסום כבר סימנו אותם כמנוע צמיחה. לכם באפיקים יש איך להתמודד עם משרדי אינטראקטיב מתמחים בתחום זה?
קודם כל אנחנו כבר 3 שנים בתוך המשחק. פלאפון הייתה בין הראשונות שהפכה לשחקן מרכזי בתחום. כבר היום אפשר להגיד שקרוב ל-30% מתקציב פלאפון במגזר הערבי הולך לאינטרנט. למי שמבין במספרים מדובר בנתון גבוה ומכובד מאוד. ב-2011 תקום זרוע אינטראקטיב בתוך אפיקים, שתעבוד ב-100% משרה מלאה. אנחנו מבינים את זה וצריכים את זה והיא תעניק גם שירותים למגזר החרדי.
אתה חושב שהמהלך הזה יספיק מול משרדי האינטראקטיב, לדוגמא - אידיאולוג'יק שסימן את המגזר הערבי לשנה הקרובה?
אני חושב שבסוף, אסור לשכוח שמשרדי הפרסום הגדולים במגזר הכללי כבר לימדו אותנו את הסוד. המשרד עצמו - טריו הערבי יהיה כולו אינטראקטיב וזאת תהיה החשיבה. למשרדי האינטראקטיב יקרה מה שקרה למשרדים הכלליים שניסו להפוך לערבים..
תאר לי איך זה נראה כשאתה מגיע למכרז מול המשרדים הגדולים. 'אפיקים' מול זרועות מגזרים של משרדים גדולים. אתה חושב שההתמחות שלכם תמיד תנצח?
הלקוחות לא פראיירים. הם מחפשים פתרונות, לא כמו פעם שהם חיפשו שקט. פעם מנהלי שיווק חשבו שייתנו להם כמה מודעות למגזר החרדי וזהו. אני זוכר שעמוס טל שיר קרא לי פעם ואמר לי 'יש לי איזה לקוח, אסם, שמשגעים אותו בעיתונות החרדית והוא לא יודע מה לעשות, קח ממני את זה, שים לי שם כמה מודעות, סדר שלא תהיה שם אישה וכו' וכך זה עבד'. כיום לקוחות רוצים חשיבה אסטרטגית ממוקצעת, הם רוצים 50 אנשים שחושבים עבורם רק על מגזרים. מדובר בסופו של דבר באנשים טובים ומקצועיים. שמות כמו אילן שילוח, אייל חומסקי וראובן אדלר לא ינצחו ויביאו תקציבים עבור זרועות מגזרים של משרדים גדולים.
- 7.חזאי 04/01/2011 17:09הגב לתגובה זוהגאון כל כך טוב בחיזוי ....החזאים חוזים שהמיזוג טריאו-אפאק לא יגיע לפסח הקרוב ....לאייל חומסקי אולי השם לא מספיק לאיזה קמפיין חרדי של בורסילני אבל בתרגילים הוא מבין,מבין מבין
- 6.מקצוען 04/01/2011 17:01הגב לתגובה זוהבעיה שהם מחפשים מנהלים מקצועיים ויגאל רווח הוא לא כזה אולי הוא מנהל מעולה את הכסף שלהם עבורו...
- 5.לקוח 04/01/2011 11:07הגב לתגובה זוהמשרד עשה קפיצה משמעותית בשנתיים האחרונות,בהחלט יש עתיד ורוד למשרד.....
- 4.עוד ערבי.. 02/01/2011 19:54הגב לתגובה זותצא להם מודעה ראשונה בערבית בלי שגיאות..
- 3.לקוח 02/01/2011 18:22הגב לתגובה זובחרדי עוד אפשר להבין למרות שנראה לי שאין לו לבחור מושג בפרסום.. אבל מה הקשר שלו לערבי? מי מנהל את המחלקה הערבית?
- 2.רמי 02/01/2011 17:38הגב לתגובה זו"שמות כמו אילן שילוח, אייל חומסקי וראובן אדלר לא ינצחו ויביאו תקציבים עבור זרועות מגזרים של משרדים גדולים." אילן שילוח ואייל חומסקי לא. אבל ליאת סדן כן!
- 1.מהגזר 02/01/2011 17:19הגב לתגובה זואיך בדיוק חושבה תקופת זמן של 6 שנים? ואיך בדיוק הגיעו למשוואה אין הפקות= אין מגזר??? למה לא מתייחסים לדוגמה לכמות המדיה שיש ברוסית? יותר מ 15 אתרים, עם טראפיק משמעותי שמיועדים רק למגזר הרוסי בישראל! (ששנים עלו לאוויר רק בכמה חודשים האחרונים) נראה לי שלפני שטוענים שהמגזר נעלם, שווה לבדוק כמה מהמגזר צורכים את במדיה שלהם בשפה הרוסית, הולכים להופעות ולבידור ברוסית ומאפיינים נוספים. התוצאות יראו תמונה שונה לחלוטין ממה שטוען מר יגאל רווח.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

עלייה של 4.9% בפדיון רשתות השיווק ברבעון השלישי של 2025
על פי נתוני הלמ"ס, נרשם גידול מתון בקצב המכירות בהשוואה לרבעון הקודם; סקטור המזון רשם עלייה של 3.1%
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני הפדיון של רשתות השיווק לרבעון השלישי של השנה, עבור החודשים יולי עד ספטמבר 2025, מהם עולה כי רשתות השיווק רשמו עלייה במכירות של 4.9% (במחירים קבועים, בחישוב שנתי), זאת לאחר עלייה גבוהה יותר של 7.4% ברבעון הקודם, שכיסה את אפריל עד יוני.
גם בחתך שסוקר מזון בלבד נרשמה מגמת צמיחה, אם כי בקצב מתון יותר: עלייה של 3.1% בנתוני המגמה, בהשוואה לעלייה של 4.0% ברבעון הקודם.
גם בניכוי עונתי, המגמה זהה, היות ועד אוגוסט נרשמה עלייה של 2% בסך כל ההוצאות (לא כולל דלק), ואילו עד ספטמבר הנתונים עלו לעלייה של 2.7%. גם סקטור המזון, בניכוי עונתי, הציג את אותה המגמה כשעלה עד אוגוסט ב-0.8% ואילו בספטמבר הוסיף 1.3%.
על פי הנתונים הללו, ולאור מדד המחירים לצרכן שהראה עליה במחירי הירקות הטריים, אך ירידה במחירי הפריות הטריים והמשקאות, ניתן להבין כי העלייה בפדיון אינה בהכרח נובעת מעליית מחירים, אלא לצריכה מוגברת.
עם זאת, מבט על גרף הפדיונות מראה עלייה ברורה בפדיונות מאז פרוץ המלחמה ב-7.10.23:
נתוני הפדיון ברשתות השיווק מתייחסים לרשתות המתמחות במזון ולרשתות המתמחות במוצרים אחרים: מוצרי טקסטיל והלבשה, הנעלה, מוצרים בני קיימה, כלי בית ו"שונות" - מוצרי קוסמטיקה, תרופות, צעצועים, ספרים, ציוד משרדי ואופטיקה.
פדיון הרשתות המוגדרות כרשתות מזון כולל את הפדיון גם ממכירת חומרי ניקוי ומוצרים אחרים. השינויים בערך המכירות ברשתות אלה אינם משקפים בהכרח את השינויים בערך המכירות של מוצרי צריכה בכלל המסחר הקמעוני. זאת, כאשר יש מעבר של קונים ממסגרת המסחר הקמעוני האחר למסגרת
חנויות של רשתות השיווק הנחקרות, מסיבות שונות, למשל: פתיחת סניפים חדשים, רכישה של חנויות קיימות וסגירת סניפים. הנתונים, הנאספים מדי חודש מרשתות השיווק על ידי סוקרי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משמשים כאינדיקטור לצריכה הפרטית. נתונים אלה מקדימים בחודש את הנתונים
של פדיון המסחר הקמעוני ממקורות מע"מ, המשמשים גם הם כאינדיקטור נוסף.
