גד שפר: "צים נשארה מוביל בעל כוח מונופולי"

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, אומר כי העלאת מחירי ההובלה הימית בקו הישיר לארה"ב תגרום נזק של עשרות מיליוני דולר בשנה לסחר החוץ הישראלי
שהם לוי |

נזקים של עשרות מיליוני דולרים לסחר החוץ בעקבות העלאות במחירי ההובלה הימית לארה"ב. יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית: צים נשארה מוביל בעל כוח מונופולי בקו הישיר לארה"ב. על הממשלה לבלום את התהליך.

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אומר כי העלאת מחירי ההובלה הימית בקו הישיר לארה"ב תגרום נזק של עשרות מיליוני דולר בשנה לסחר החוץ הישראלי. צים העלתה בשבוע שעבר את מחירי ההובלה הימית בקו לארה"ב בשיעור של כ-150 דולר למכולה. זאת מלבד נזקים כבדים נוספים שהעלאת מחירים כזו גורמת, כמו האיום על יכולת התחרות של בעלי המטענים, תחרות שהיא כבר עתה קשה ביותר. שפר פנה לשרי התחבורה והתמ"ת וקרא להם לנקוט צעדים שימנעו פגיעה קשה זו בבעלי המטענים, בתעשייה הישראלית, ובסחר החוץ הישראלי.

"הדבר יפגע פגיעה של ממש בסחר החוץ של ישראל" אומר שפר בפנייתו. הוא מזכיר עוד כי לפני שבועות אחדים פנה לממשלה והתריע כי חברות ספנות גדולות, כמו "מארסק" ו"צ'יינה שיפינג", מפסיקות את הקווים הישירים לישראל בשל הצפיפות בנמלים והזהיר מפני השלכות של תהליך מדאיג זה. והנה, טרם חלפו שלושה שבועות, וכבר רואים את התוצאות החמורות בשטח:

"דווקא עתה, בחודשי הקיץ, אין עיכובים, שיבושים ועומסים בנמלים. השינוי היחיד בשטח הוא שצים נשארה המוביל היחיד שלו קו ישיר לארצות הברית, והיא מנצלת כוח מונופולי זה להעלאת מחירים. צים הפכה לגורם כה דומיננטי, עד כי חשש כבד בליבנו כי העלאת מחירים זו תהיה פתיחת סכר לחברות ספנות נוספות בקווים נוספים. אם בעבר, לפני הפרטת החברה, יכולנו להידבר עם הנהלת צים, כחברת הספנות הלאומית, על בסיס האינטרסים המשקיים של מדינת ישראל, כיום מונעת צים על ידי שיקולים מסחריים גלובאליים, השיקול של טובת המשק הישראלי שוב אינו בראש מעייניה. שיקול זה חייב להיות בראש מעיינה של ממשלת ישראל" כתב שפר לשרים. יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית מדגיש כי על הממשלה לבלום תהליך זה לפני שיצבור תאוצה ויגרום לנזקים כבדים נוספים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה