רשות ני"ע יוזמת תיקון לחוק שיאפשר הקמת בורסות נוספות בישראל
מהפכת הבורסות האלטרנטיביות יצאה השבוע לדרך. מליאת רשות ניירות ערך אישרה שורה של תיקונים לחוק ניירות ערך, שנועדו להסדיר את נושא רישוין ופעילותן של בורסות אלטרנטיביות ואת הפיקוח עליהן. זאת, בהמשך להמלצות הוועדה הציבורית בראשות פרופ' אוריאל פרוקצ'יה, שאותה מינה יו"ר הרשות, משה טרי, ושהגישה את מסקנותיה לרשות אשתקד.
חוק ניירות ערך קובע כי "לא יפתח אדם ולא ינהל בורסה לניירות ערך אלא ברישיון מאת שר האוצר שניתן לאחר התייעצות עם הרשות". נכון להיום רק בורסה אחת, הבורסה לניירות ערך בתל אביב, פועלת על פי רשיון כזה.
בשנים האחרונות החלו לפעול בישראל זירות מסחר אלטרנטיביות שאינן קשורות לבורסה לניירות ערך בתל אביב. בין מפעילי המערכות הללו ניתן למנות את מאה נט, בלומברג, וכלל. מפעילי מערכות אלה אינם פועלים על פי רישיון לפי סעיף 45. בחלק מהן מתקיים מסחר בניירות ערך הנסחרים בבורסה לניירות ערך בתל אביב, ובחלק אחר מתקיים מסחר בניירות ערך בלתי סחירים; חלק מהן פועל להפגשה ישירה של הלקוחות הסופיים משני הצדדים (זירות פקודות), בעוד האחרות פועלות כצד לעסקאות (זירות ציטוט). לטענת חלק ממפעילי זירות מסחר אלה לא נדרש לפעילותם רישיון על פי החוק כי הפעילות המתבצעת בזירות המסחר איננה פעילות בורסאית. לטענתם,שכלול העסקאות או הסגירה המחייבת שלהן נעשית במישרין בין הצדדים או בין הברוקרים שלהם. עוד טוענים מפעילי זירות המסחר כי הזירות החלופיות אינן אלא "לוחות מודעות" המסייעים לצדדים לאתר אלה את אלה, אך המסחר עצמו נערך במישרין בין הצדדים.
לאור עובדות אלה מינה יושב ראש רשות ניירות ערך את ועדת פרוקצ'יה, לבחינת הסדרת הפיקוח על מערכות מסחר אלטרנטיביות. בחודש פברואר 2006 פרסמה הוועדה את מסקנותיה. תיקון חוק זה הוא פועל יוצא של אותן המלצות.
פלח השוק של העסקאות הנעשות בזירות החלופיות בישראל איננו גדול במיוחד, לעת עתה. מאידך גיסא, מספרן של הזירות גדל, וסביר להניח כי חשיבותן לפעילות שוק ההון בישראל תגדל בעתיד הלא רחוק. הופעתן של בורסות חלופיות בשוק ההון בישראל היא שיקוף של תופעות דומות המתרחשות במקומות אחרים בעולם, והיא פועל יוצא של ירידת קרנן של זירות המסחר הפיסיות ועלייתן המקבילה של הזירות הוירטואליות. המצב החוקי כיום, לפיו הסדרה חלה רק לגבי הבורסה בתל אביב אינו מצב רצוי ומן הראוי לקבוע הסדרה מקבילה גם לגבי זירות חלופיות.
ריבוין של בורסות לניירות ערך הוא ביסודו של דבר תופעה חיובית, בעיקר משום שיש בה כדי לעודד תחרות, חדשנות ויוזמה בשוק ההון. עם זאת עמדת הוועדה היתה כי לאור העובדה שזירות אלה קיימות, בארץ ובעולם, יש לפקח עליהן.
עיקרי החוק המוצע
הצעת התיקון לחוק שאושרה ברשות כוללת שינוי של הגדרת המונח "בורסה", שהיתה עד כה מעגלית (בורסה היא מי ששר האוצר העניק לה רשיון לפעול כבורסה לניירות ערך). ההגדרה החדשה (לפיה בורסה היא התאגדות או התארגנות שמטרתה להביא יחד מוכרים וקונים של ניירות ערך במטרה שיבצעו פעולות קניה ומכירה בניירות הערך), מעתה תכלול גם מערכות מסחר חלופיות לניירות ערך.
כמו כן תיווסף הגדרה לזירת מסחר, אשר תוגדר כבורסה שאינה רושמת ניירות ערך למסחר לראשונה ואינה מבצעת סליקה. זירות המסחר החלופיות יורשו לפעול כבורסות, בתנאי שיעמדו בתנאים מסוימים של הסדרה ופיקוח. הרגולציה תחול גם על זירות ציטוט, בהן העסקאות נקשרות בין המשקיעים לבין מי שפועל מטעם הזירה, ולא בין המשקיעים לבין עצמם.
התיקון קובע כי בורסות יורשו לפעול כתאגידים למטרות רווח, מה שיעודד את קיום התחרות ביניהן ב"שוק הבורסות". זאת ועוד, תיקון זה יאפשר לבורסה לניירות ערך בתל אביב לשנות את מבנה הפעילות שלה וליהפך לתאגיד הפועל למטרות רווח – מה שלא התאפשר עד כה על פי הוראות חוק ניירות ערך. שינוי זה משתלב עם תהליכים גלובליים להם אנו עדים של שיתופי פעולה אסטרטגיים ומיזוגי בורסות שונות בעולם.
על בורסות ייאסר לעסוק בעיסוקים שאינם בורסאיים. עיסוקיה של בורסה יוגדרו בעיקרם כניהול בורסה, ויכללו את העיסוקים שמקובל לנהלם בבורסות ברחבי העולם. זירות ציטוט לא יורשו לעסוק בהפגשה ישירה של קונים ומוכרים של ניירות ערך וזירות פקודות לא יורשו לעסוק בציטוט.
רשיון לבורסות, לרבות לזירות מסחר יינתן על ידי הרשות. הרשות גם תוסמך לאשר שינויים בהנחיות, הן של בורסה והן של זירת מסחר. הרשות תהיה כפופה בנושא זה, כמו גם בנושאים אחרים, לפיקוח פרלמנטרי. מהות פעילותה של כל בורסה, לרבות זירת מסחר, ייקבע בהנחיות שתפרסם לציבור, ורישויה של כל בורסה ייעשה תוך בחינה פרטנית של הנחיותיה; שינוי ההנחיות, למעט בנושאים טכניים, יעשה רק באישורה של רשות ניירות ערך.
לרשות תהיה סמכות לפטור מהוראות החוק בורסה שהתאגדה מחוץ לישראל ואשר הפיקוח על פעילותה והדין החל עליה מבטיחים את ענייניו של ציבור המשקיעים בישראל. כמו כן, לרשות תהיה סמכות לפטור מהוראות החוק בורסה שכל הסוחרים בה הם משקיעים מסווגים. ואולם, אם נייר ערך של תאגיד הנסחר בה או נייר ערך של בעל השליטה בו או של חברה הקשורה אל התאגיד הנסחר, נסחר גם בבורסה אחרת בישראל, תחול חובת דיווח לגבי אותם ניירות ערך, למערכת המידע הלאומית.לשר האוצר תהא סמכות לקבוע בתקנות כי חלק מהוראות פרק זה לא יחולו על זירת מסחר.
כל הבורסות ידווחו בזמן אמת (on line) למערכת דיווח לאומית על כל ניירות הערך שחלה חובה לדווח על המסחר בהם. מערכת הדיווח הלאומית תרכז את כל המידע שיוזרם אליה מכל הבורסות. עד שתוקם מערכת דיווח לאומית אחרת, תתפקד הבורסה לניירות ערך בתל אביב כמערכת דיווח לאומית.
כל בורסה תחויב להירשם כחברה על פי חוק החברות; להקים דירקטוריון המורכב מחמישה חברים לפחות, ושלושה מהם לפחות חיצוניים; להקים ועדת ביקורת שרוב חבריה חיצוניים; להפריד בין תפקידי מנכ"ל הבורסה ויו"ר הדירקטוריון; להעסיק רואה חשבון מבקר (דוחותיה השנתיים המבוקרים יוגשו לרשות ויפורסמו לציבור); להעסיק מבקר פנימי; להוכיח איתנות פיננסית בעזרת קיום הון עצמי מזערי או פיקדון, וביטוח; ולהוכיח את עמידתה בתנאים טכניים-מיחשוביים לצורך מילוי חובותיה. כמו כן נשקלת האפשרות לתת למשקיעים בבורסה זכות לאכוף את החובות הללו באמצעות תובענות ייצוגיות.
כאמור, מליאת הרשות אישרה לפרסם את הצעת סגל הרשות לתיקון חוק ניירות ערך בהקשר זה באתר הרשות לצורך תגובות הציבור עד ליום 31 ביולי 2007.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.36% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".