עמית בירמן שיכון ובינוי
צילום: רמי זרנגר

אין מקום באפריקה ששיכון ובינוי לא מסתבכת בו - עכשיו בטנזניה

שיכון ובינוי עדכנה כי רשויות המיסים בטנזניה פשטו על משרדי חברת הבת בבעלותה והעתיקו חומרים ומסמכים
אביחי טדסה | (3)

שיכון ובינוי שיכון ובינוי -0.05% מעדכנת כי בתחילת החודש פקידים מטעם רשות המיסים בטנזניה הגיעו למשרדי סניף טנזניה של חברת RCC, חברה בבעלותה המלאה של החברה הפועלת בין היתר בטנזניה, עם צו המאפשר להם גישה מלאה לכלל חומרי ומסמכי סניף RCC בטנזניה. הפקידים העתיקו חומרים ומסמכים דיגיטליים, זאת לאחר שביום 30.9.2024 הגיעו הפקידים כאמור לאתר עבודה של RCC בטנזניה עם צו דומה והעתיקו חומרים ומסמכים דיגיטליים באתר. לחברה נמסר, כי למיטב ידיעת RCC, הבדיקה הינה על רקע מכירות ציוד שעושה החברה לקראת השלמת פרויקט וסיום הפעילות במדינה זו. החברה הודיעה כי היא משתפת פעולה באופן מלא עם הרשויות. 

הפעילות בטנזניה על פי דוחות החברה היא הפסדית מאוד. שיכון ובינוי מפסידה שם גולמית כ-40%, כאשר מדובר בפרויקט אחד לסלילת כביש של 67 קילומטר. היקף הפרויקט כ-247 מיליון שקל ונראה שההפסד בגינו מסתכם ב-100 מיליון שקל. החברה הודיעה בדוחות כי היא מתכוונת לסיים את הפרויקט עד יוני 2024 ולעזוב את הפעילות במדינה. 

 

לא ההסתבכות הראשונה שלה באפריקה

פעילות החברה באפריקה הסבה בשנים האחרונות הפסדים גדולים. שיכון ובינוי עדכנה כי עליה לשלם מס חברות וריבית קנסות בסך כולל של כ-5.4 מיליון דולר עבור רשות המיסים באתיופיה בגין השנים 2021-2022. לאור השינויים בשער הביר (המטבע האתיופי), כעת שווי דרישת התשלום עומד על 2.73 מיליון דולר, החברה טוענת כי דרישת התשלום אינה מבוססת וכי בכוונתה לערער על כך.

בנוסף, החברה עדכנה כי בסוף חודש יולי השנה חברת הבת שלה, SBI International Holdings AG, הגיעה להסדר עם רשות המיסים בקניה לגבי דרישת תשלום מס חברות ומע"מ עבור השנים 2016-2020. במסגרת ההסדר, רשות המיסים בקניה הכירה בהפסדי החברה הבת עד 2020, והם יקוזזו כנגד ההכנסות שנוצרו לחברה מפסיקה לטובתה מול מזמין עבודה ממשלתי. כתוצאה מכך, שומת המס שהוצאה לחברה עבור שנים אלו תבוטל. כמו כן, ההכנסות שהוכרו יפחתו בסכום המע"מ, כ-3.6 מיליון דולר ארה"ב, והחברה הבת תישאר עם יתרת הפסד מועברת של כ-3.3 מיליון דולר ויתרת ניכוי מס במקור של כ-2.2 מיליון דולר לשימוש עתידי.

החברה גם עדכנה כי החברה הבת מתכוונת לפנות לבית המשפט העליון בקניה כדי להסיר צו הקפאה זמני על יתרת כספים בסך 16.8 מיליון דולר שמגיעים לה ממזמין העבודה הממשלתי.

מניית שיכון ובינוי רשמה תשואה שלילית של 12.5% מתחילת השנה. שווי השוק של החברה עומד על 4.9 מיליארד שקל.

מניית החברה בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    זה מה שקורה שמפסיקים לשלם שוחד באפריקה. הכל עוצר ו 23/10/2024 18:15
    הגב לתגובה זו
    זה מה שקורה שמפסיקים לשלם שוחד באפריקה. הכל עוצר ומתחרבן הבעיה שלהם שניו להם פרוייקטים במאות מליונים
  • 1.
    הנהלה בעייתית 21/10/2024 16:58
    הגב לתגובה זו
    חירב את החברה
  • עברית 22/10/2024 10:40
    הגב לתגובה זו
    !!
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות במוקד

קמהדע קמהדע -5.22%   מדווחת על הפסקת ניסוי שלב 3 במוצר ה-AAT באינהלציה אחרי שניתוח ביניים קבע שהטיפול לא צפוי להשיג את יעד היעילות המרכזי, צעד שמוריד מהחברה מנוע צמיחה עתידי שהיה מתומחר אצל חלק מהמשקיעים, ושולח את המניה לירידות. ההנהלה מבהירה שלא מדובר בסוגיית בטיחות ושפעילות ה-AAT בעירוי באמצעות GLASSIA נמשכת כרגיל, כולל השיווק בארה"ב ובקנדה דרך TAKEDA, ובמקביל היא מאשררת את התחזית ל-2025 להכנסות של 178-182 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם של 40-44 מיליון דולר. אף על פי שקמהדע מציגה גם צפי לצמיחה דו-ספרתית ב-2026, השוק מתמקד כרגע באובדן האפשרי של מוצר חדשני שהיה אמור להרחיב את הפורטפוליו הקליני.

מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

אלקטרה אלקטרה 4.29%   מודיעה כי זכתה, יחד עם מטרופולין, במכרז להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערכת אגרת הגודש בגוש דן. פרויקט רחב-היקף שמגדיר זיכיון למשך כ-22 שנים וכולל תכנון, הקמה ותפעול של כ-220 שערי אכיפה ב-140 אתרים באיזור המרכז. המערכת נועדה להפחית את עומסי התנועה בכניסות למטרופולין תל אביב באמצעות גביית תשלום על נסיעה בשעות ובאזורים עמוסים, מנגנון שמבוסס על הרעיון הכלכלי של תמחור משאב ציבורי שנמצא בעומס יתר. המדינה רואה באגרת הגודש כלי יעיל ליצירת שינוי התנהגותי מהיר יחסית, בתקופה שבה העומסים בגוש דן הם מהגבוהים במדינות ה-OECD והרחבת תשתיות התחבורה עדיין נמצאת בשלבי ביצוע ארוכים. אלקטרה, שתחזיק בזיכיון המיזם, צפויה להשקיע כ-400 מיליון שקל בהקמה ולקבל מהמדינה תשלומים חודשיים לאורך תקופת הזיכיון, כולל מנגנוני עדכון למדד ולשינויים תפעוליים. מבחינת החברה, מדובר בזכיינות טכנולוגית-תפעולית ארוכת טווח שמייצרת הכנסות יציבות.

מיה דיינמיקס מיה דיינמיקס 4.17%    מדווחת על השקת כלי חדש, ה-YETTI, פלטפורמה ממונעת וחשמלית לנשיאת ציוד בתנאי שטח מאתגרים. הכלי, שמשקלו כ-־60 קילו יכול לשאת מטען של עד 200 קילו, מיועד לפעילות מלווה-מפעיל ומותאם לשטח מורכב כמו מדרונות, חול, סלעים וגם לאיזורים מיוערים. לפי הדיווח לבורסה, כבר אבות-טיפוס נמסרו ללקוחות בארץ ובחו״ל לקראת פיילוטים, כשהייצור הסדרתי צפוי לצאת לדרך בחודשים הקרובים.