חנן מור
צילום: יחצ

חנן מור יוצא מהקרקע ברמת אפעל בהפסד

חנן מור ממשיך ברצף המימושים שלו ומוכר קרקע ברמת גן בהפסד. חנן מור יוצאת למהלכים הללו על מנת להקל על מצבה הפיננסי לאחר שנטל הלוואה של 1.3 מיליארד שקל לרכישת הקרקע בשדה דב
עדן ספיר | (5)

חברת הנדל"ן חנן מור חנן מור מנהלת מו"מ למכירה בהפסד של קרקע ברמת אפעל, רמת גן, פחות משנתיים אחרי שזכתה במסגרת מכרזי "מחיר מופחת". על פי הערכות מנהלת מו"מ למכירת הקרקע ב-170 מיליון שקל. מדובר על סכום הנמוך מהסכום בו רכשה החברה את הקרקע לפרויקט. 

מדו"חות חנן מור עולה כי החברה העריכה, לפני נתוני הרבעון השני, כי הפרויקט יניב הכנסות של 479 מיליון שקל ועודפים של 160 מיליון שקל. בקרקע זכויות לפרויקט לבניית 172 דירות, מתוכן 66 במחיר מופחת, והשאר במחיר שוק. הזכיה במכרז נעשתה לפי מחיר יח"ד של 1.7 מיליון שקל. בנוסף הקרקע כולל זכויות לשטחי מסחר בהיקף של 700 מ"ר.

זו לא המכירה הראשונה של החברה על מנת לחלץ מזומנים מפרויקטים. לאחרונה מכרה החברה קרקע בנס ציונה ב-47.5 מיליון שקל, מרכז מסחרי באור עקיבא ומרכז מסחרי במודיעין. החברה מתמודדת בימים אלו עם מצב פיננסי מאתגר על רקע השקעת הענק בשדה דב.  

חנן מור, שבשליטת חנן מור ואבי מאור, רכשה במחירים גבוהים הקרקע בשדה דב והשקיעה בה 1.7 מיליארד שקל, כשהריבית מכבידה, קשה מאוד למכור דירות ב-70-75 אלף שקל למ"ר, בטח כשההלוואה שלקחת, סביב 1.3 מיליארד שקל, צריכה להיפרע עד סוף השנה הבאה. כתוצאה מכך, חנן מור לא מפסיק לממש נכסים ולהנזיל את עצמו יותר ויותר. בחודש שעבר מכרה החברה לקבוצת רכישה מגרש לבניית בניין אחד, מבין ארבעה בניינים בפרויקט בשדה דב.

קשיים בפרויקט בחיפה?

לחברה פרויקט רחב היקף בחיפה. הפרויקט, מבואות דרומיים חיפה, כולל שני שלבים לבניית 839 יחידות דיור. מתוכם 341 דירות שיכולות להימכר בשוק החופשי וכן 498 דירות במסגרת מחיר למשתכן. החברה העריכה בעבר כי תצליח למכור דירות לפי מחיר של 22.8 אלף שקל למ"ר. בפועל עד כה מכרו מספר דירות במחיר ממוצע של 19.2 אלף שקל למ"ר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חנן מור בתפישה שאפשר להפיל על הציבור כ מחיר ...טעות!!! (ל"ת)
    אלי 01/10/2023 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טייס אפאצי 29/09/2023 17:00
    הגב לתגובה זו
    הלך הכסך יא חנן אכלת אותה. חייך למצלמה הריבית גמרה אותך
  • 2.
    סתם אחד 29/09/2023 12:11
    הגב לתגובה זו
    מידע פנים?
  • למה כבה שמחה לאיד? (ל"ת)
    30/09/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וואי לי 28/09/2023 17:05
    הגב לתגובה זו
    זוכרים לפני שנתיים אמר הכיוון רק למעלה.חחח.
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

ברק רוזן אסי טוכמאייר
צילום: אלדד רפאלי
דוחות

ישראל קנדה: ההכנסות גדלו בשל הכרה בפרויקטים אבל שחיקה נרשמה בשורה התחתונה

הצלחה בפרוקיטי היוקרה - מכירת 137 דירות ברבעון ב-704 מיליון שקל

מנדי הניג |

ישראל קנדה ישראל קנדה 0.83%   מפרסמת את תוצאות הרבעון השלישי ומציגה תמונה כפולה של התקדמות מצד אחד אבל לחץ מימוני מהצד האחר. ההכנסות ברבעון מטפסות לכ-402.6 מיליון שקל, עלייה של כ-25% לעומת התקופה המקבילה, בעיקר בזכות הכרה בהכנסות מפרויקטים שהגיעו לשלב ביצוע מתקדם כמו Rainbow בתל אביב ומידטאון ירושלים. במקביל, החברה מרחיבה השנה את פעילותה המלונאית, בין היתר באמצעות רכישת פעילות מלונות בראון ומיזוג חטיבת המלונות עם קבוצת DNA, מה שמוסיף לה פורטפוליו כולל של כ-4,000 חדרים בישראל וביוון.

למרות זאת, הרווח הנקי ברבעון יורד ל-68.2 מיליון שקל, לעומת 172.2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של כ-60% . הירידה מוסברת בעיקר בשחיקה בחלק החברה ברווחי חברות המוצמדות בשיטת השווי המאזני, וגידול בהוצאות מימון. ועדיין המספרים של ישראל קנדה מרשימים. ישראל קנדה מציגה תמונה טובה בהרבה משוק הנדל"ן בכללותו. מגזר היוקרה מגלה סימני התאוששות. החברה שבשליטת ברק רוזן ואסי טוכמאייר דיווחה כי מכרה מאז תחילת הרבעון הרביעי 137 דירות - חלקן חוזים חתומים, היתר בבקשות למכירה, בסכום מצטבר של 704 מיליון שקל.


מהנתונים המצטברים עולה כי מתחילת השנה מכרה החברה 337 דירות תמורת כ-2 מיליארד שקל, במחיר ממוצע של כ-6.03 מיליון שקל לדירה. מדובר בהיקף יוצא דופן ביחס לשוק, במיוחד לאור קיפאון יחסי ששרר בתקופה האחרונה במכירת דירות יוקרה בתל אביב ובמרכז הארץ.

בישראל קנדה מדווחים כי בפרויקט מידטאון בירושלים נמכרו מאז תחילת השנה 261 דירות ושטחי משרדים בהיקף של כ-4,000 מ"ר. גם בפרויקט ריינבו בשדה דב בתל אביב, שממשיך להיות אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של החברה, נמכרו 267 מתוך 459 דירות עד כה, שיעור שיווק של כ-58%. המחיר הממוצע לדירה בפרויקט עמד על כ-81 אלף שקל למ"ר.

במקביל החלה החברה בשיווק של פרויקט PEOPLE בתל אביב, שם נמכרו 57 דירות (כולל כתבי הרשמה) תמורת כ-213 מיליון שקל. בפרויקטים מרכזיים אלה ניכרת מגמה של המשך עניין מצד קהל היעד, על אף תנאי השוק המאתגרים, הכוללים ריביות גבוהות ועלויות מימון כבדות.