חנן מור
צילום: יחצ

חנן מור יוצא מהקרקע ברמת אפעל בהפסד

חנן מור ממשיך ברצף המימושים שלו ומוכר קרקע ברמת גן בהפסד. חנן מור יוצאת למהלכים הללו על מנת להקל על מצבה הפיננסי לאחר שנטל הלוואה של 1.3 מיליארד שקל לרכישת הקרקע בשדה דב
עדן ספיר | (5)

חברת הנדל"ן חנן מור חנן מור מנהלת מו"מ למכירה בהפסד של קרקע ברמת אפעל, רמת גן, פחות משנתיים אחרי שזכתה במסגרת מכרזי "מחיר מופחת". על פי הערכות מנהלת מו"מ למכירת הקרקע ב-170 מיליון שקל. מדובר על סכום הנמוך מהסכום בו רכשה החברה את הקרקע לפרויקט. 

מדו"חות חנן מור עולה כי החברה העריכה, לפני נתוני הרבעון השני, כי הפרויקט יניב הכנסות של 479 מיליון שקל ועודפים של 160 מיליון שקל. בקרקע זכויות לפרויקט לבניית 172 דירות, מתוכן 66 במחיר מופחת, והשאר במחיר שוק. הזכיה במכרז נעשתה לפי מחיר יח"ד של 1.7 מיליון שקל. בנוסף הקרקע כולל זכויות לשטחי מסחר בהיקף של 700 מ"ר.

זו לא המכירה הראשונה של החברה על מנת לחלץ מזומנים מפרויקטים. לאחרונה מכרה החברה קרקע בנס ציונה ב-47.5 מיליון שקל, מרכז מסחרי באור עקיבא ומרכז מסחרי במודיעין. החברה מתמודדת בימים אלו עם מצב פיננסי מאתגר על רקע השקעת הענק בשדה דב.  

חנן מור, שבשליטת חנן מור ואבי מאור, רכשה במחירים גבוהים הקרקע בשדה דב והשקיעה בה 1.7 מיליארד שקל, כשהריבית מכבידה, קשה מאוד למכור דירות ב-70-75 אלף שקל למ"ר, בטח כשההלוואה שלקחת, סביב 1.3 מיליארד שקל, צריכה להיפרע עד סוף השנה הבאה. כתוצאה מכך, חנן מור לא מפסיק לממש נכסים ולהנזיל את עצמו יותר ויותר. בחודש שעבר מכרה החברה לקבוצת רכישה מגרש לבניית בניין אחד, מבין ארבעה בניינים בפרויקט בשדה דב.

קשיים בפרויקט בחיפה?

לחברה פרויקט רחב היקף בחיפה. הפרויקט, מבואות דרומיים חיפה, כולל שני שלבים לבניית 839 יחידות דיור. מתוכם 341 דירות שיכולות להימכר בשוק החופשי וכן 498 דירות במסגרת מחיר למשתכן. החברה העריכה בעבר כי תצליח למכור דירות לפי מחיר של 22.8 אלף שקל למ"ר. בפועל עד כה מכרו מספר דירות במחיר ממוצע של 19.2 אלף שקל למ"ר.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חנן מור בתפישה שאפשר להפיל על הציבור כ מחיר ...טעות!!! (ל"ת)
    אלי 01/10/2023 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    טייס אפאצי 29/09/2023 17:00
    הגב לתגובה זו
    הלך הכסך יא חנן אכלת אותה. חייך למצלמה הריבית גמרה אותך
  • 2.
    סתם אחד 29/09/2023 12:11
    הגב לתגובה זו
    מידע פנים?
  • למה כבה שמחה לאיד? (ל"ת)
    30/09/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    וואי לי 28/09/2023 17:05
    הגב לתגובה זו
    זוכרים לפני שנתיים אמר הכיוון רק למעלה.חחח.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה מכרז אלקטרה

קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.


מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם

אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%

בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות?  אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%

מערכת ביזפורטל |

  


מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח  

הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה: 

דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים