ראיון

"המשק יחזור לעצמו ברבעון השלישי וסלע קפיטל תהיה שם"

יו"ר דירקטוריון קרן הריט, שמואל סלבין, חוגג את הניצחון על מבנה ודודו זבידה, ומסביר בראיון לביזפורטל מה היה מאחורי הקלעים 
ארז ליבנה | (8)

מנכ"ל מבנה -1.54% , דודו זבידה, רצה לרכוש את קרן הריט סלע נדלן 0.46% . הוא ביקש לכנס את הדירקטוריון ולאפשר שינוי של סעיפים בתקנון, כדי לאפשר לחברה לרכוש את קרן הריט. הנהלת סלע, בראשות יו"ר הדירקטוריון, שמואל סלבין והמנכ"ל גדי אליקם ראו במהלך  השתלטות עוינת. הם לא אהבו את הרעיון ויצאו לקרב על מוחם וליבם של בעלי המניות שאינם בעלי עניין, שמהם היו נדרשים 75% תמיכה כדי לאשר את ההצעה לשנות את תקנון החברה ולהכניס את מבנה בדלת האחורית. הם הצליחו. למרות הצעות לכאורה מפתות של מבנה, מחזיקי הקרן הצביעו נגדה.

 

הסאגה שנמשכה חודשיים הסתיימה כאשר 72% מהמשקיעים של סלע החליטו לדחות את ההצעה. מניית סלע קפיטל ירדה קרוב ל-4%, כתיקון לעליות שנבעו מהפרמיה שהיתה גלומה בהצעה של מבנה.  

 

"המשק יתחיל להתאושש ברבעון 3 ואנחנו נהיה שם"

"מבנה הציעו שתי הצעות" מסביר שמואל סלאבין, יו"ר הקרן, "הראשונה לבטל את הסעיף בתקנון שאי אפשר לאשר להשתלט על החברה והשני היה להפוך את החברה לחברה כללית, כך שתפסיק להיות קרן ריט".

 

למה המשקיעים דחו את ההצעה?

"ארבע סיבות מרכזיות. חלק מהמשקיעים סברו שההצעה לא מספיק אטרקטיבית. משקי הבית החליטו שהם רוצים שהחברה תישאר קרן ריט. מדובר בהנהלה נקייה בלי גרעין שליטה, כי בקרנות ריט אסור שיהיו בעלי עניין ביותר מ-10%.

 

"הסיבה השלישית היא שמדובר בחברה עם אחריות ניהולית שמחלקת דיבידנד בכל רבעון, והסיבה הרביעית היא שהקרן משקיעה רק בנכסים מניבים והם לא רצו לעבור להיות חלק מחברה שלא מעניקה דיבידנדים ולא משקיעה נכון את הכסף שלה".

 

למה החלטת להוריד את דמי הניהול, למרות שהצהרתם שלא תעשו זאת.

"תראה אנחנו כל הזמן גדלים והחלטנו ללכת לקראת הלקוחות שלנו/ המשקיעים שלנו. יש פה אגדה שקרית שחברת הניהול לוקחת הרבה כסף. כל הוצאות הניהול שלנו עומדות על 26 מיליון שקל על נכסים של 3.5 מיליארד.

 

"חברת הניהול היא חלק מהוצאת הנהלה וכלליות, והיא רק 0.8% מסך כל הנכסים, כשאצל גופים זה נע בין 0.8% ל-1%, אז אנחנו ברף הנמוך. הורדת דמי הניהול זו לא דרמה בכלל מבחינתנו.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

האם אתם רואים שלקוחות ושוכרים נמצאים בקשיים?

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    כל הכבוד להנהלת סלע. (ל"ת)
    בעל מניות 18/03/2021 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הון עתק 14/02/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
    הוצאות משפטיות , חוות דעת מומחים ? הון עתק ! וכלום לא יצא מזה
  • 5.
    ע 07/01/2021 12:08
    הגב לתגובה זו
    כספים.שמכניסה את כל המשקיעים לאשליה שהכלכלה בעולם חזקה מאוד. שקר. הכל יתרסק בקרוב צלמו את ההודעה . המגפה רק בתחילת הדרך .
  • חחחח איזה לוזר (ל"ת)
    ס 07/01/2021 14:03
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    כל הכבוד לבין ולאלי בן חמו על העמידה העיקשת שלהם ההצלחה בהמשך (ל"ת)
    הרצל 07/01/2021 12:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מברך על ההחלטה (ל"ת)
    דוד 07/01/2021 10:29
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כל הכבוד לסלאבין ואליקם (ל"ת)
    כל הכבוד 07/01/2021 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דרור 07/01/2021 09:26
    הגב לתגובה זו
    לא אהבתי את המהלך ואת המגלומן שעמד מאחוריו .
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

חוזה מכירת דירה CHATGPTחוזה מכירת דירה CHATGPT

ניתוח רבעוני: מכירות הדירות קפאו אבל המניות קרובות לשיא, האם השוק מתעלם מהסימנים?

דוחות חברות הנדל"ן לרבעון השני מראים ירידה חדה במכירות, בעיקר בתל אביב, בשל הריבית הגבוהה והמגבלות על הקבלנים; בחודשים האחרונים נרשמה התעוררות, אך היא מבוססת על מבצעי מימון; האם המשקיעים מתעלמים מהסימנים?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה נדלן מכירת דירה

דוחות חברות הנדל"ן למגורים לרבעון השני של 2025 מציגים תמונה לא מחמיאה, עם הירידה החדה ביותר בקצב מכירת הדירות בשנים האחרונות, כך עולה מהסקירה הרבעונית של IBI. סביבת הריבית הגבוהה, לצד מגבלות שהטיל המפקח על הבנקים על מבצעי הקבלנים, פגעו ישירות בביקושים. לכך נוספו גם אירועי סוף יוני, שהחריפו את ההאטה והביאו לירידה חדה בהיקף העסקאות בהשוואה לתקופה המקבילה.

רבעון חלש

הרבעון השני של 2025 התברר כנקודת השפל במכירת דירות אצל מרבית החברות. כך לדוגמא ברבעון השני חברת דמרי מכרה 176 דירות, ירידה מ-247 ברבעון המקביל של 2024. באזורים נרשמה מכירת 59 דירות בלבד לעומת 120, ובאקרו הנתונים חלשים במיוחד עם 11 דירות שנמכרו לעומת 98. גם חג'ג' נדל"ן חוותה ירידה, מ-32 ל-8 דירות.אאורה מציגה ירידה משמעותית של כ-68% עם מכירה של 98 דירות לעומת 306 ברבעון השני של 2024. פרשקובסקי ודוניץ חוות גם הן ירידה חדה: פרשקובסקי ירדה מ-46 ל-24 דירות, ודוניץ צנחה מ-55 ל-12 דירות בלבד. 

סביבת הריבית הגבוהה, שהמשיכה להעיב על יכולת הלקוחות ליטול משכנתאות בהחזרים סבירים, פגשה מגבלות רגולטוריות חדשות מצד המפקח על הבנקים, שהגבילו את גמישות מבצעי הקבלנים. המשמעות הייתה ירידה חדה בקצב העסקאות לעומת הרבעון המקביל, גם בפרויקטים שבהם נרשם ביקוש גבוה בשנים קודמות. 

לכך נוספה ההסלמה הביטחונית בסוף חודש יוני מול איראן, שיצרה חוסר ודאות כלכלי והובילה לקיפאון נוסף בשוק, אם כי צריך לזכור כי מדובר בשבועיים לקראת סוף הרבעון, כך שההשפעה הייתה מוגבלת. השילוב בין עלויות מימון גבוהות, מגבלות אשראי וחששות ביטחוניים הפך את הרבעון לחלש במיוחד, כאשר גם חברות חזקות עם צבר פרויקטים רחב, דוגמת אזורים, דמרי ואקרו, לא הצליחו להציג קצב מכירות סביר ביחס לעבר. למעשה, מבצעי השיווק, שהיו עד כה כלי מרכזי להמרצת מכירות, איבדו חלק ניכר מהאפקטיביות שלהם, והחברות נאלצו להמתין לפתיחת פרויקטים חדשים כדי לחדש את המומנטום.

חולשה בת"א

אחת הנקודות הבולטות בדוחות היא החולשה של החברות שמרב פעילותן מתרכזת בתל אביב. מחירי הדירות הגבוהים בעיר מתורגמים למשכנתאות כבדות והחזרים חודשיים משמעותיים, מה שהופך את הרכישה לאתגרית במיוחד בסביבת ריבית גבוהה. התוצאה: קצב המכירות בתל אביב נחתך בצורה חדה יותר לעומת אזורים אחרים, גם בפרויקטים מבוקשים. חברות כמו אקרו וחג׳ג׳, שמחזיקות צבר גדול של פרויקטים במרכז העיר, חוות מצד אחד פוטנציאל תשואה גבוה אם השוק יתאושש, אך מצד שני נושאות על גבם פרופיל סיכון גבוה, שכן כל האטה נוספת ברכישת דירות יוקרה או במרכז תל אביב משפיעה ישירות על תזרים המזומנים שלהן. שתיהן חוו ירידה של 63% במכירות במחצית הראשונה של 2025 לעומת המקבילה בשל ריכוז הפרויקטים בת"א. במילים אחרות, החשיפה לתל אביב מעניקה אפסייד משמעותי בעת עלייה בביקושים, אך בתקופה של לחץ מימוני וחוסר ודאות כלכלית היא עלולה להפוך למלכודת נזילות.