משה ברקת
צילום: דוברות משרד האוצר
דעה

חוסכים בהפניקס? הכתבה הזו בשבילכם

ד"ר ברקת אישר לקרנות זרות להשתלט על הפניקס; 200 מיליארד שקל של 800 אלף חוסכים עוברים לידיים זרות - זה מסוכן! החלטות ההשקעה עשויות להיות מוטות לטובת בעלי השליטה - מה הפתרון?
אבישי עובדיה | (18)

ד"ר משה ברקת קיבל החלטה אמיצה, מאוד אמיצה כשאישר את מכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס 0.21% לקרנות ההשקעה סנטרברידג' וגלטין. השתיים ירכשו 32% ממניות החברה בתמורה ל-1.7 מיליארד שקל כשסנטרברידג' המנהלת 27 מיליארד דולר היא הדומיננטית בין השתיים.

ברקת העומד בראש רשות שוק ההון הסביר כי האישור ניתן לאחר בדיקת הקרנות הרוכשות - "ההיתר ניתן לאחר תהליך בדיקה מקיפה שביצעה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הנוגעת לתוכניות הפעולה, אמינות והתאמת בעלי השליטה ונושאי המשרה שלהם, האמצעים הכספיים, החוסן הפיננסי ומימון עסקת הרכישה של הרוכשים".

מצטער, לא הבנתי – איך בודקים אמינות? האם הרשות העבירה את המנהלים שם בדיקת פוליגרף? ומה זאת תוכנית פעולה? זה לא ברור שהם יציגו תוכנית פעולה שתתאים למה שהרשות רוצה לראות? ובדיקה כספית/מימונית? חבל על הזמן של הרשות, יש להם 27 מיליארד דולר. השאלה היא לא אם יש להם כסף לקנות את השליטה בהפניקס, אלא למה הם קונים את הפניקס.

ברקת קיבל החלטה, אחרי שארבע קבוצות בעבר נענו בשלילה או נדחו בלי לקבל הודעה רשמית, כי כבר לא היו לרשות תירוצים – איך אפשר להגיד לרוכשת שלא קשורה לממשל הסיני, לא קשורה לגורמים ערבים ועם רקורד בעולם ההשקעות, לא רוצים אותך? זו לא שפת העסקים, זה לא פוליטיקלי קורקט.

אני בטוח שברקת חתם על האישור בידיים רועדות. זה לא קל להעביר 200 מיליארד שקל של חסכונות הציבור לידיים זרות, ועוד ידיים שמגלגלות השקעות במיליארדים – מי ערב שלתוך הגלגול הזה לא ייכנסו מאות מיליונים או מיליארדים בודדים של כספי החוסכים בהפניקס? מי ערב שהכספים האלו לא יזרמו בהתאם למה שבעלי השליטה רוצים וכדי לייצר להם רווחים, על חשבון הרווחים של החוסכים?

 

800 אלף חוסכים עוברים לידיים זרות

הפניקס ששולטת בבית ההשקעות אקסלנס היא כבר מזמן לא רק חברת ביטוח. אחרי הרפורמה של בכר, הפכו חברות הביטוח להיות המעצמות הפיננסיות החדשות. הכוונה של הרפורמה היתה להחליש את הבנקים החזקים, אבל התוצאה היתה - הקמה של גופי השקעה גדולים וחזקים מהבנקים, גורילות פיננסיות בעטיפה של חברות ביטוח.

החברות האלו הפכו למנהלות הפנסיה והחסכונות שלנו, והפניקס שבדרך גם רכשה את בית ההשקעות אקסלנס, מנהלת כ-200 מיליארד שקל ויש לה 800 אלף חוסכים. אלו מספרים מאוד גדולים, כל בית שלישי בישראל מנהל קרן פנסיה, קופת גמל, קרן השתלמות או פוליסת חיסכון דרך הפניקס, אבל האמת שזה הרבה מעבר לכך - אם לוקחים בחשבון את אקסלנס ואת פעילות קרנות הנאמנות שלה, לצד פעילויות נוספות, זה לא יהיה מוגזם להעריך שכמעט כל בית שני בישראל חוסך ומשקיע דרך קבוצת הפניקס.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

האם החוסכים צריכים לחשוש מהמעבר לידיים זרות?

גם בבעלות הקודמת – של קבוצת דלק של תשובה, וגם בבעלויות אחרות, קיים חשש שבעל השליטה ינסה לגעת בכספים של החוסכים. בשביל זה קיימת רשות שוק ההון והחיסכון. היא אמונה על כך שהכספים יתנהלו למטרה אחת בלבד – להניב תשואה למשקיעים ובלי אינטרסים זרים. האמת שכאשר מדובר בחברה או באדם פרטי שמחזיק בשליטה, אז יכולת התמרון שלהם ויכולת ניצול הקופה הענקית, קטנות יחסית – קשה לעשות עסקה בהיחבא עם עצמך כאשר אין לך הרבה נכסים. אבל כאשר מדובר בגוף ענק, וסנטרברידג' היא גוף כזה - היכולת התיאורטית לעשות עסקאות שלכאורה טובות לחוסכים, אבל משרתות צד אחר שקשור במישרין או בעקיפין לסנטרברידג' גדולה.

אז נכון, יש סיכוי טוב שהרוכשות של הפניקס הן ישרות והגונות. אבל יכול להיות שלא - יכול להיות שהן עובדות עלינו ושמדובר באנשי השקעות שלא רואים בעיניים וכל מה שהם מחפשים אלו פרצות לייצור רווח, ואם כך – אז אוי ואבוי לנו, ובעיקר לחוסכים בהפניקס. הקרנות האלו עשו עסקה זניחה מבחינתן – הן השקיעו (אני מעגל) מעל 400 מיליון דולר, כאשר מימנו חצי מההשקעה, וכבר עכשיו הן מורווחות. בנטו ההשקעה היא סדר גודל של 200 מיליון דולר.

מה סנטרברידג' מחפשת בהפניקס?

אני לא מבין מה סנטרברידג' הענקית שלאחרונה עשתה עסקאות בסדרי גודל של מעל מיליארד דולר, מחפשת בהפניקס - זה סדר גודל של חצי אחוז מהתיק שלה (היא הרי השקיעה יחד עם גלטין). מה היא צריכה את כאב הראש הזה? החשש הוא שהיא לא מחפשת תשואה, כמה היא כבר תרוויח על הפניקס, וכמה זה ישפיע על תיק ההשקעות שלה? החשש הוא שהיא רואה בהפניקס יתרונות אחרים.

מדובר על קרן השקעה, היא מנהלת כספים של אחרים במטרה לייצר תשואה. האם מותר לה להעביר השקעות להפניקס? למה לא. האם מאחורי הקלעים היא עשויה ללחוץ כדי שהפניקס תשקיע באיזה חד קרן שהיא מטפחת? מאוד יכול להיות. מה יעשו המשקיעים אם הם ייאלצו להשקיע את כספי הפנסיה שלהם בהשקעות מסוג זה? וחשוב לזכור שנתח הולך וגדל של ההשקעות שלנו בפנסיה הופך ללא סחיר (וגם במכשירים אחרים כמו פוליסות חיסכון). הם לא יעשו כלום, כי ועדת ההשקעות אישרה, ומה להם ולהשקעות - הם אפילו לא יידעו על זה.

ונניח – למרות שזה תיאורטי כמובן, שהפניקס רוכשת נכסים בלונדון במיליארדים לתיקי ההשקעות, ונניח שמאחורי המכירה, נמצאת חברה שקשורה בעקיפין לאחד מהמנהלים בסנטרברידג'. זה לא תסריט דמיוני, וזה גם לא תסריט דמיוני שהפניקס תשלם קצת יותר מהשווי האמיתי – מה ההבדל בין 2 מיליארד שקל ל-1.8 מיליארד שקל – קשקוש בשביל גוף שמנהל 200 מיליארד שקל, אבל ה-200 מיליון האלו, הם רווח משמעותי למוכרים.

ולכן, בשורה התחתונה - אנחנו תלויים בהגינותו ויושרו של האיש שבתמונה (למטה) - ג'ף ארונסון מייסד ומנהל בקרן סנטרברידג' - מודה שהאיש נראה ממש נחמד, ומסתבר שהוא גם פילנטרופ ידוע, אבל...

ג'ף ארונסון, סנטרברידג'

ג'ף ארונסון, מייסד ומנהל בסנטרברידג' 

אז יגידו לי – מה אתה רוצה, גם בעבר זה היה אפשרי, גם בעבר בעלי השליטה בחברות שמנהלות לנו את הכסף יכלו להרוויח על חשבוננו, וזה נכון, אבל כשמדובר בקרנות מהסוג הזה, זה הרבה יותר פרוץ, יש הרבה יותר אפשרויות, ואני כחוסך לא בטוח שברקת עם כל הרצון הטוב, יודע ויכול לסגור את כל הפרצות. הוא קיבל החלטה אמיצה, אבל הוא צריך להיות הרבה יותר אמיץ בהמשך ולבדוק בשבע עיניים את החלטות ההשקעה של הפניקס, בעיקר ההשקעות הלא סחירות - זה לא יהיה פשוט.

מעבר לכך, וצריך להגיד את הדברים בפה מלא - אנחנו לא רצינו שסינים ישתלטו על הפנסיה שלנו, מחשש שהממשל הסיני בעצם ישלוט בכספים (הממשל הסיני שולט בהרבה עם לא רוב החברות הגדולות בסין), ולא רצינו שהשליטה בפנסיה תגיע לידיים של אויבים או "סמי" אויבים שלנו. אבל, מי מבטיח לנו שהכסף שמנוהל בקרנות האלו הוא של גופים שאנו מעוניינים שישלטו בעקיפין בהפניקס, ומי ערב שמחר בבוקר לא תגיע חברה סינית ותקנה את הקרנות האלו? האם אז ייקחו לה את הרישיון? לא בטוח - קשה לתת, קשה עוד יותר לקחת. זה יהיה הרבה יותר בעייתי.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    אריאל 21/01/2020 19:00
    הגב לתגובה זו
    אפשר לחשוב שתשובה הגנב יותר טוב
  • 13.
    צודק, אבל אנחנו כללכה גלובלית, אין פתרון למצבים האלו (ל"ת)
    גדעון 03/11/2019 18:26
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    עדיף מאוחר 03/11/2019 15:44
    הגב לתגובה זו
    תרסן על האינדיאנים שלך שהורסים את המוניטין של האתר(גורביץ ועמית)
  • 11.
    דפנה 03/11/2019 14:26
    הגב לתגובה זו
    מרגישה יותר נוח מאשר במצב של שליטה של תשובה.
  • 10.
    גבי 03/11/2019 14:01
    הגב לתגובה זו
    מבוטחים חולים או זקנים לא יכולים לעבור לחברת ביטוח אחרת. איך ברקת מתכנן לשמור על זכויות מבוטחי הבריאות אם בעוד הרבה שנים יהיו חולים יצטרכו לממש את הביטוח? מה יקרה אם הקרנות יפשטו רגל ולא יהיה מאיפה לשלם מאות אלפי שקלים או מליוני שקלים למבוטח בשעה שהכי יצטרך את הכסף?
  • מבוטח 21/01/2020 18:04
    הגב לתגובה זו
    האם אנחנו יכולים לישון בשקט?
  • תדאגו לעצמכם מעכשיו 03/11/2019 16:02
    הגב לתגובה זו
    כל מי שבונה על החיסכון הפנסיוני או על ביטוח בריאות שיממן אותו בעת זקנה חבל לו על הזמן שיתחיל לחסוך עצמאית כי עד שתגיעו לפנסיה יחתכו את הקצבה של רוב החוסכים לרבע או שליש מכוח הקניה שלה היום על הביטוחים אין מה לדבר אחרי מי תרדפו ? את מי תתבעו ? בקיצור אל תבנו על שום דבר חוץ מהכסף שיש לכם בעוש
  • 9.
    איך מעבירים ביטוח מנהלים לחברה אחרת? (ל"ת)
    Alex 03/11/2019 13:46
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    האם לא לקחו לאלשטיין את השליטה בכל ביטוח (ל"ת)
    רק שאלה 03/11/2019 12:39
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מסכים עם הכותב (ל"ת)
    דנאל 03/11/2019 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עוד כתבה פופוליסטית מבית מדרשו (ל"ת)
    מתפלא על דיברי הכותב 03/11/2019 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    גיל 03/11/2019 10:18
    הגב לתגובה זו
    די להפחיד את הציבור
  • 4.
    חזי 03/11/2019 10:13
    הגב לתגובה זו
    מפקח הכושל ביותר. אחרי סלינג'ר הקונטרסט ממש חזק
  • 3.
    ישראלי חושב 03/11/2019 10:00
    הגב לתגובה זו
    לחשש אין גבולות ולכן, בהנחה ששומרים על תקינות הממשל התאגידי, החשש קיים, אך קיימים גבולות ליכולת של בעל השליטה. חוץ מזה, האם קיימת חברה ציבורית בה החשש הזה לא קיים ??
  • 2.
    בב 03/11/2019 09:30
    הגב לתגובה זו
    מתןך הכתבה - צריך להדגיש גם פסגות נמצאת בידיים זרות של קרן זרה - אייפקס.
  • 1.
    גם פסגות שייכת לחברה זרה!! תעשב שיעורי בית (ל"ת)
    קשקשן 03/11/2019 08:53
    הגב לתגובה זו
  • ...והתוצאות בהתאם ומדברות נגד עצמן (ל"ת)
    מדאיג 03/11/2019 10:04
    הגב לתגובה זו
  • פסגות מוזכרת, אבל זה לא אותו דבר (ל"ת)
    עדי 03/11/2019 09:20
    הגב לתגובה זו
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: