קנאביס
צילום: Istock

קרנות נאמנות ממוקדות קנאביס מובילות את הביצועים ברבעון האחרון

תעשיית קרנות הנאמנות מסכמת את חודש מרץ עם תשואה חיובית משוקללת של 0.45%. מי עשרת הקרנות שבלטו לטובה ולרעה מתחילת השנה? הנה הנתונים

מורן ישעיהו | (4)

על רקע מגמת התאוששות שנראתה בתעשיית קרנות הנאמנות בסיכום הרבעון הראשון של 2019, בחודש מרץ הגיעה תשואת הקרנות לתשואה חיובית משוקללת של 0.45%, כך לפי הערכות כלכלני מיטב דש. זאת לצד המשך פדיונות בקרב מרבית מהגופים הבולטים  (לכתבה המלאה).

מה היתה התשואה למשקיעים?

בסיכום רבעון, הקרנות המתמחות במניות בחו"ל רשמו מתחילת השנה תשואה חיובית הנאמדת ב-10.5%. הקרנות שבלטו לחיוב הן קרנות מניות אירופה מוגנת מט"ח שעלו בממוצע מתחילת השנה ב-12.05%, וקרנות ארה"ב מוגנת מט"ח שהשיגו למשקיעים תשואה חיובית של כ-11.4%. לעומת זאת, הקרנות שבלטו לרעה - קרנות אסיה עם תשואה חיובית נמוכה מאוד של כ-1.3%.     

קרנות המתמחות במניות בישראל רשמו מתחילת השנה תשואה חיובית ממוצעת של כ-8.25% כאשר הקרנות שבלטו לטובה בתשואות מתחילת השנה הן קרנות מניות ת"א יתר וקרנות מניות ת"א 90 שעלו ב-10.3% וב-9.8% בהתאמה. לעומת זאת, הקרנות שפיגרו בתשואה בקבוצה זו היו קרנות ת"א 35 עם תשואה חיובית ממוצעת של 6.3%. 

קרנות אג"ח כללי רשמו מתחילת השנה תשואה חיובית של 3.1%. לצד זאת, קרנות אג"ח כללי ללא חשיפה למניות השיגו למשקיעים תשואה חיובית הנאמדת ב-2.35% כאשר קרנות עם חשיפה של עד 10% למניות רשמו תשואה חיובית של 2.9%, קרנות שחשופות עד 20% למניות השיגו תשואה של 3.1%, וקרנות עד 30% חשיפה מנייתית השיגו 4.8%. 

קרנות הנאמנות הקונצרניות ללא מניות עלו מתחילת השנה בכ-2.85% בממוצע, וקרנות אג"ח קונצרני ברמת סיכון גבוהה רשמו תשואה חיובית גבוהה יותר של 4.25%. תשואה חיובית נצפתה גם בקרב קרנות אג"ח מדינה שרשמו תשואה הנאמדת ב-2.1%.

הטובה ביותר VS הגרועה ביותר

מניתוח הקרנות האקטיביות עולה כי הקרן שרשמה את התשואה הגבוהה ביותר ברבעון היא קרן סלע (4D) קנאביס שזינקה ב-56.1%. מנגד, הקרן שהשיגה למשקיעים את התשואה הגרועה ביותר השנה היא קרן איילון (0F) אקסטרים דולר פי 3 לאחר שירדה בכ-8%.

להלן רשימת הקרנות עם התשואה הטובה ביותר מאז תחילת השנה (הטבלה מורכבת בעיקרה מקרנות בחו"ל המתמחות בהשקעה במניות של חברות הקנאביס, ומקרנות ממונפות ואסטרטגיות): 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

להלן רשימת הקרנות עם התשואה הגרועה ביותר מאז תחילת השנה (הטבלה מורכבת בעיקרה מקרנות אג"ח בארץ כללי, ומקרנות אגרסיביות על הדולר):

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חסר נתון והוא דמי הניהול שמתקזזים מהרווחים (ל"ת)
    אין את כל הנתונים 08/04/2019 09:11
    הגב לתגובה זו
  • התשואות שמפורסמות הן נטו, אחרי דמי ניהול (ל"ת)
    רפאל 08/04/2019 16:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רוני 08/04/2019 01:58
    הגב לתגובה זו
    כדי לשלם מיליונים לאנשים כמו ברק ואולמרט. אין בושה בניצול מצוקה של חולים
  • סתם אחד 08/04/2019 10:23
    הגב לתגובה זו
    גם היום מחירי התרופות יקרים כדי לשלם מיליונים למנכלי החברות, וגם מחירי המזון גבוהים כדי שמשפחת שטראוס תקח מיליונים הבייתה או מחירי הביטוח גבוהים כדי שבעלי השליטה ירויחו מיליונים. ככה זה בכל תחום
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: שלומי יוסף

רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר

רשת הדיסקאונט מציגה צמיחה של כ-4.1% במכירות ושיפור ברווחיות הגולמית, התפעולית וה-EBITDA, לצד ירידה של כ-17% ברווח הנקי על רקע עלייה בהוצאות מימון וצעדי גידור מטבע

ליאור דנקנר |

רמי לוי שיווק השקמה רמי לוי 4.39%  , הפועלת בקמעונאות מזון, פארם וסלולר ברחבי הארץ, מדווחת על רבעון עם המשך הרחבת פעילות הסניפים וצמיחה במכירות. ההכנסות צמחו בכ-4.1%, הרווח הגולמי גדל בכ-8.8%, הרווח התפעולי עלה בכ-13.7% וה-EBITDA עלה בכ-12.7%, בעוד שהרווח הנקי ירד בכ-17% בהשוואה לרבעון המקביל.


צמיחה מתונה בהכנסות, שיפור ברווחיות התפעולית

ברמת המספרים המלאה, ההכנסות ברבעון השלישי של 2025 עלו לכ-2.04 מיליארד שקל, לעומת כ-1.96 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד, צמיחה של כ-4.1%. לפי החברה, עיקר העלייה נבע מפתיחת שלושה סניפי דיסקאונט חדשים במסגרת תכנית להרחבת הרשת, בעוד שפדיון חנויות זהות בקמעונאות המזון נותר ללא שינוי. במקביל, רשת הפארם גוד-פארם רשמה גידול של כ-4.5% בפדיון חנויות זהות ועלייה בהכנסות בעקבות פתיחת חמש חנויות פארם חדשות.

הרווח הגולמי ברבעון עלה לכ-493 מיליון שקל, לעומת כ-453 מיליון שקל ברבעון המקביל - צמיחה של כ-8.8%. שיעור הרווחיות הגולמית התחזק ל-24.2% מההכנסות, בהשוואה לכ-23.1% ברבעון המקביל. לפי החברה, השיפור מוסבר בעיקר בתנאי סחר טובים יותר מול ספקים, גידול ביבוא הישיר ושימוש בכלים טכנולוגיים לניהול מלאי ותמחור, תוך המשך קיום מבצעי מחיר.