5 זוויות

בורוביץ': "עם סלילת פסי הרכבת לאילת - המילה 'פריפריה' תיעלם"

כך אמר דיקאן הפקולטה לכלכלה במכללה האקדמית ת"א-יפו במסגרת כנס "5 זוויות" של Bizportal ובנק דיסקונט
חן דרסינובר | (5)

כנס "כלכלת ישראל מ-5 זוויות" של בנק דיסקונט ו-Bizportal התנהל הערב (ד') באולם מצדה בבניין דיסקונט. דיקאן הפקולטה לכלכלה במכללה האקדמית ת"א-יפו פרופ' איזי בורוביץ', שהיה בעברו יו"ר דירקטוריון אל על, הציג את הזווית האקדמית במסגרת הנושא "מבט קדימה על הכלכלה המקומית- לאן מובילים כוחות השוק?"

פרופ' בורוביץ' החל לדבר על התוכנית הכלכלית שצפויה לקבל את אישור הכנסת בימים הקרובים. לדבריו, "וינסטון צ'רצ'יל אמר פעם שכמה שאתה יכול להסתכל אחורה אתה יכול להסתכל קדימה. מי מבטיח שהתוכנית הכלכלית בכלל תתקיים ותצא לפועל. בכלל לא אישרו אותה. יש כל כך הרבה אי ודאויות שצריכים להתמודד איתם".

"האסון הכי גדול שיכול להיות לנו הוא שיהיו בחירות עוד פעם. אם אתה רוצה לחזות את העתיד תעשה אותו. אני חשוב שלדבר על מס בלי לדבר על כוח הקנייה זה לא נכון. אני חושב שאחת הבעיות הקריטיות כאן זה חוסר יציבות השלטון. יש להסתכל על המדינה כמו על עסק. האם בחברות ציבוריות אותם ראשי שלטון היו מנהלים עדיין את אותן חברות בהנחה והם היו מציגים תוצאות כאלה?"

"הישועה צריכה לבוא מתוך תוכנו"

פרופ' בורוביץ' הבהיר כי הממשלה חייבת להחזיר את הוודאות למגזר העסקי. לדבריו, "במצב שאנו נמצאים היום צריכים מנועי צמיחה כי הישועה צריכה לבוא מתוך תוכנו. כאשר מדברים על השתתפות הממשלה בפרויקטים מדברים על פרויקטים ארוכי טווח, אך מה לעשות והשרים מתחלפים במשרדים בקצב מסחרר. האסטרטגיה של המדינה או המדיניות משתנים בקצב מטורף. מניסיוני כיו"ר אל על, קנינו מטוס כצעד אסטרטגי, ולאור המדיניות שהשתנתה בקצב מסחרר כבר לא ידענו אם יש מה לעשות עם אותו מטוס כשחלף זמן".

"התפקיד של הרגולציה הוא לוודא שהמדיניות שהמדינה קבעה אכן תתקיים. כל רגולטור עוסק בתחום אחר, ואותם רגולטורים לא יודע על תחומו של האחר. כשרכשתי את אל על, אותו רגולטור שהתנהלתי מולו במסגרת הרכישה ציין כי הוא לא רצה לאשר את העסקה, לאחר שאמר לי שלא סיפרו לו על תהליך ההפרטה".

"כל אחד מבעלי התפקידים מתעסק בטווח הקצר ולא בטווח הארוך"

פרופ' בורוביץ' ציין כי על הממשלה להתמקד בייסוד מנועי צמיחה. לדבריו, "כל אחד מבעלי התפקידים מתעסק בטווח הקצר ולא הארוך. אם רוצים ללכת למנועי צמיחה, בד"כ מדובר בפרויקטים רב שנתיים. בלי שיהיה לראשי השלטון את היכולת להוציא כספים, יהיה קשה לצאת מהמקום שאנחנו נמצאים. בנוסף, אחת הבעיות הכי גדולות הוא הנושא של שקיפות. רק לפני חצי שנה אמרו לנו שלא חסרים 40 מיליארד שקל. הנושא של שקיפות ואמינות אחד הדברים הכי חשובים. צריכים להתעסק בנושא של שינוי תרבות שהוא דבר לא קל".

פרופ' בורוביץ' נתן דוגמה לחוסר התיאום בדמות הקמת מסילת הרכבת אל העיר אילת. לדבריו, "אני אמרתי- בוא נסלול פסי רכבת מאילת למרכז הארץ. לפעמים זה מה שהמדינה צריכה לעשות כדי להחיות את המשק על ידי הזרמת כספים. גם כשהקימו את כביש 6 ביצעו סקר מוקדם לפיו צפו שהחברה תקרוס, וכעת זו אחת מהחברות המצליחות ביותר".

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ברקודה 14/06/2013 19:07
    הגב לתגובה זו
    מר בורוביץ הנכבד .... כפרופסור לכלכלה ... ויו"ר דירקטוריון ארקיע לשעבר .... אנא למד אותנו שיעור בקלקלה ... מי הם אותם כוחות גלויים .... ומי הם אותם כוחות נסתרים .... המונעים מימוש משימה לאומית ... בשם אותם אינטרסים צרים .... וממתינים לליטרת הבשר השמנה שלהם ??? תודה בשם תושבי הפריפריה שאף אחד לא סופר אותם !!!!!!
  • 4.
    גרוסמן 13/06/2013 13:04
    הגב לתגובה זו
    זה כמו לומר' אם תקום אוניברסיטה בפריפריה כולם יהיו משכילים. אז יש רכבת לבאר שבע וגם אוניברסיטה. ולמרות זאת היא תשאר לנצח פריפריה. וזה בסדר. אין בעולם שיוויון. כל אחד מוצא את מקומו, בטח בעולם קפיטליסטי.
  • 3.
    טוקבקיסט מתוסכל 13/06/2013 08:58
    הגב לתגובה זו
    השירות לנוסע השתפר והרווחים גדלו. גם בקלאב מרקט נרשמה הצלחה אדירה. כביש 6 יפסיד אם תהיה רכבת יעילה בארץ.
  • 2.
    ברק 13/06/2013 00:03
    הגב לתגובה זו
    ברגע שיהיה קו רכבת יהיה כדאי להשתמש בו ולכן ישתמשו בו. ברור שכאשר אין קו רכבת לאילת אז לא משתלם לאף אחד להשתמש בקו שאין. הם רואים לטווח קצר, הם זקוקים לאופטומטריסט ולאופטימיסט. הם למעשה מחבלים בקידמה כי קידמה עולה כסף! אבל לפעמים קידמה גם מכניסה כסף! הם מחבלים בפיתוח של הכלכלה הם רק רוצים לקצץ אם גם נגד רפואה מונעת ונגד השקעה בחינוך. מזל שהם לא מנהלים את המדינה..., רגע בעצם הם כן!
  • 1.
    צודק! גמני עשקתי את אל על והעם ונעלמתי! (ל"ת)
    גנבים בתהילה 12/06/2013 23:00
    הגב לתגובה זו
מניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AIמניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AI

העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

רבל התעשייתית הכבדה - מצליחה להתרומם; סי-לאב מנסה להימחק ללא-הצלחה; ג'י סיטי נלחצת מרכישת מניות המיעוט - ומה קורה בחברות החלום?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בורסת ת"א

אנחנו פותחים את השבוע הראשון של המסחר, כשהיום נרשמת מגמה חיובית מתונה עד יציבה במדדי הדגל של הבורסה  לסקירת בורסת תל אביב. מחזורי המסחר ברמות נמוכות יחסית לשעות הצהריים, מחזור הרצף נע סביב 800 מיליון שקל, די אופייני לימי ראשון, ואם כבר הזכרנו את ראשון אז כדאי לציין שנותרו עוד 9 ימי מסחר בלבד עד למועד שבו תעבור הבורסה למתכונת החדשה - ימי מסחר שני עד שישי (14:00) ללא מסחר בראשון בדומה לסדר בשאר בורסות העולם.

למרות "השקט" היחסי, יש מניות שמושכות את תשומת הלב וזזות בחדות. בהמשך נסקור את המניות שבולטות היום וגם מה הסיבות שמאחורי התנועות.

העולות

נתחיל בטבלת העולות. לפני שקופצים למסקנות מזינוקים "דו ספרתיים" צריך לזכור שהרבה מהמניות שמככבות בטבלה הזאת עולות על בסיס מחזורי מסחר נמוכים במיוחד מאות עד עשרות אלפי שקלים בודדים. במצבים כאלה, גם עסקה בודדת שנעשית על ה-BID, היא קנייה במחיר שמנותק ממחיר השוק, והיא מייצרת תנועת פייק. ולכן אין לזה משמעות ממשית, והעלייה הזאת יכולה להתהפך באותה מהירות שבה היא נוצרה. באמירת אגב זה גם, בעצם, אחת הרעות החולות של הבורסה המקומית - הסחירות הנמוכה. יש לא מעט מניות שבמהלך יום שלם לא עובר בהן כמעט שקל, מה שמקשה על תמחור אמיתי של שווי החברות ומייצר תנודתיות מלאכותית.



סי-לאב - סי-לאב 0%   תופסת את העין עם עלייה של כ-10%. זו חברת מערכות מחשוב שהצטרפה לבורסה בפברואר 2021, בעיצומה של עונת ההנפקות, אז נכנסה לבורסה לפי שווי של כ-180 מיליון שקל ומחיר מניה של כ-18 שקל. כיום היא מבקשת להימחק מהמסחר לפי מחיר של 9 שקלים למניה סביב ה-78 מיליון שקל בשווי. אבל היום המניה מזנקת מעל לרמת מחיר הרכישה המוצעת, מה שמרמז שהמשקיעים מבקשים שהמחיקה תתבצע בפרמיה גבוהה יותר. סי-לאב עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות מחשב מתקדמות, הן במתכונת של מחשבים "ארוזים" במארזים תעשייתיים והן ככרטיסים אלקטרוניים ייעודיים שמוטמעים במערכות אחרות. החברה פועלת מול לקוחות מוסדיים ותעשייתיים בארץ ובעולם, ונחשבת לשחקנית נישתית בתחום המחשוב המותאם לצרכים ביטחוניים וייעודיים.


ג'ין טכנולוגיות - ג'ין טכנולוגיות 0.47%  מזנקת היום סביב ה-7% למרות שאין הודעה שיכולה להסביר את התנועה. GEEN AI “רוכבת” על גל ההתעניינות הגובר סביב תחום ה-AI, והיא לוקחת את זה ליישומים ארגוניים. ג׳ין, נולדה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה במאי האחרון, מפתחת פתרונות בינה מלאכותית לארגונים גדולים, בהם חברת החשמל, מכבי שירותי בריאות וגם התעשייה האווירית. לאחרונה הודיעה החברה על הרחבת הפעילות הבינלאומית, עם הקמת שני מרכזי הפצה בסינגפור - שיתפקד כמרכז הפעילות לאזור אסיה-פסיפיק, ובסן פרנסיסקו לשוק האמריקאי. ג'ין רחוקה מרווחיות, ברבעון השני היא שרפה 20 מיליון שקל, קפיצה משמעותית מהפסדים רבעוניים שנעים סביב ה-5 מיליון בחודש כשבקופה שלה יש רק 17 מיליון שקל, כך שסביר להניח שהיא תיאלץ לגייס הון בקרוב אם ע"י דילול או בדרכים אחרות. 


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

קמהדע מזנקת 6%, טאואר 4%; קמטק נופלת 7% - עליות מתונות במדדים

העליות החזקות מעבר לים מרימות את המדדים; עונת הדוחות ממשיכה עם טאואר, קמטק ניו-מד ונקסט ויז'ן; הציפיות הגבוהות מחברות השבבים מובילות לתנודות גבוהות - טאואר מזנקת בעקבות תוצאות מצויינות ולעומתה קמטק נופלת עם תוצאות קצת מעל הצפי אבל תחזית פושרת לרבעון הבא
מערכת ביזפורטל |

מגמה חיובית בת"א ברקע העליות בחוזים העתידיים (להרחבה - השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות) מדד ת"א 35 עולה 0.4% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.7%. 

במבט על הסקטורים, מדד הבנקים יורד 0.3%, מדד הביטוח עולה 0.6%, מדד הנדל"ן עולה 0.8% ומדד הנפט והגז יורד 0.3%.  


החשב הכללי במשרד האוצר פרסם כי הגירעון התקציבי המשיך לעלות גם באוקטובר, והגיע ל-4.9% מהתוצר כ-102.5 מיליארד שקל ב-12 החודשים האחרונים, לעומת 4.7% בספטמבר. מתחילת השנה נרשם גירעון של 71.5 מיליארד שקל, כאשר הכנסות המדינה עמדו על כ-457.5 מיליארד שקל עלייה של כ-14.8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד בעוד שההוצאות הסתכמו בכ-529 מיליארד שקל, עלייה של 5.1%. באוצר מזכירים כי יעד הגירעון לשנת 2025 עודכן כבר 3 פעמים, וכעת הממשלה צפויה להגדילו ל-5.2% בעקבות עלויות הביטחון והסיוע למפונים.

אבל מעבר לכותרות, נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה - הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי


המשקיעים מצפים להורדת ריבית, כאשר מה שצפוי לסגור סופית את הנושא יהיה מדד המחירים שיתפרסם ביום שישי. הציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%. אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע


ג’י סיטי ג'י סיטי -0.01%  ממשיכה לרכז עניין, לאחר ההודעה בשבוע שעבר על רכישת מניות נוספות בחברת הבת הפינית סיטיקון והתחייבותה להגיש הצעת רכש מלאה למניות המיעוט. מאז ההודעה של מעלות ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות, מניית החברה איבדה גובה והאג"ח של החברה רשמו ירידות,  סימן לכך שהמשקיעים מתחילים להפנים את ההשלכות האפשריות על המינוף והנזילות. למרות שהחברה הצהירה כי ההשפעה על רמת המינוף תהיה “זניחה”, חברת הדירוג הזהירה כי במקרה של היענות רחבה להצעת הרכש, יחס החוב להון העצמי עלול לטפס לטווח של 70%-75%, ובתרחישים שונים אף לעבור את רף ה־80%. זה אומר שיש עלייה ניכרת בסיכון הפיננסי של החברה, בדיוק בזמן שבו היא מנסה ליישם תוכנית ארוכת טווח לצמצום חוב ומינוף עד 2028. ג'י סיטי ממשיכה לצנוח, האג"ח בתשואה של 10%