כמה הרוויחה השנה פייסבוק מפרסום
צילום: Gerd Altmann from Pixabay

מכה למפרסמים: פייסבוק תחסום גישה לפרטים על משתמשיה

המשמעות: גופי הניתור שהתרגלו לקבל מידע רב לא יוכלו יותר להשתמש בנתונים של פייסבוק כדי להגיע למכשירים ניידים ספציפיים לצורך פרסום ממוקד

פייסבוק החליטה למנוע ממפרסמים את האפשרות לקבל מידע אודות הפעולות של משתמשיה - מה שעד כה סייע מאוד למפרסמים לטרגט צרכנים פוטנציאליים ולאמוד את הצלחת הקמפיינים שלהם. מדובר במכה לא קטנה עבור המפרסמים, שכן מידע שמקורו בניידים הפרטיים של משתמשי פייסבוק נחשב לכלי מרכזי עבורם. אמנם המידע המדובר לא כלל את שמות המשתמשים, אבל הוא בהחלט אפשר פרסום ממוקד ויעיל.

 

הלחץ שמפעילות לאחרונה ממשלות שונות בעולם על פייסבוק במטרה להגביל את כוחה, למנוע את חשיפת הציבור למידע שגוי (פייק ניוז) באמצעותה ולהדק את הרגולציה בכל מה שנוגע לשמירה על פרטיות המשתמשים נותן את אותותיו גם בהחלטותיה העצמאיות של הרשת החברתית המובילה. כך, כאמור, נודע כי בעדכון הפרטיות האחרון שלה, פייסבוק חסמה בפני מפרסמים (ובפני חברות של מדידת נתונים עבור מפרסמים, שעובדות איתה בשותפות) מידע חיוני אודות משתמשים פרטיים שמאפשר לגופים חיצוניים אפשרות לפרסום ישיר ואיכותי במכשיר נייד ספציפי.

 

לאורך השנים הקפידה פייסבוק להגביל את הגישה של מפרסמים לפרטי הגולשים כדי שלא יתבצע שימוש לרעה בפרטיהם של האחרונים, אולם לדברי גורמים ברשת החברתית, בכל זאת, החשש מפני שימושים אסורים במידע הפרטי היה קיים תמיד. במקביל למהלך הנוכחי, פייסבוק הבהירה שלא מדובר בתגובה שלה לפעילות חסרת אחריות של מפרסמים, אלא בפעולה שנועדה להימנע מסיכונים מיותרים.

 

"מבחינתה של פייסבוק, היה מדובר בבעיה גדולה של דליפת מידע", הצהיר השבוע אחר המנהלים הבכירים ברשת החברתית. "שום דבר לא מנע מהמפרסמים לעשות שימוש במידע הזה באופן לא אחראי, או להעביר אותו הלאה תוך פגיעה ממשית בפרטיות המשתמשים. פייסבוק לא הייתה יכולה לדעת האם מפרסם כלשהו הדליף את המידע החוצה - ולמנוע ממנו לעשות זאת".

 

המהלכים הללו מגיעים בעקבות אלה של אפל, שהחליטה לאחרונה לחסום בפני מפרסמים - ובכלל, בפני צדדים שלישיים - את כל המידע שנמצא בנייד הפרטי של לקוחותיה. בכלל, תעשיית הדיגיטל צועדת בשנים האחרונות לעבר מציאות חדשה, בה פרטיותם של הגולשים ושל הלקוחות אינה נחלת הכלל - ובעיקר לא נחלת המפרסמים. כתוצאה מכך, את המידע הפרטני שמקורו במכשירים ניידים ספציפיים מחליפה בהדרגה, עבור המפרסמים, אגרגציה - כלומר, מידע אודות גולשים ממקורות שונים.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גיא 24/02/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    זה טוב מאוד לדעתי.. הפרטיות חשובה להרבה אנשים שאוהבים את הרשת החברתית.
האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14האולפן הפתוח עם בועז גולן. קרדיט: ערוץ 14
רייטינג

האולפן הפתוח של בועז גולן עקף את ערד ניר

לראשונה, תכנית חדשות של ערוץ 14 הצליחה להדיח את חדשות 12 מראש הטבלה; בנוסף, גם מול תוכן "איכותי", תכניות הריאליטי מספקות לצופים את צרכי הבידור באופן הטוב ביותר, ואמש ריאליטי אוכל היה בראש 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

סך הצופים במהדורות החדשות עולה מעט, לאחר שהציבור היה כנראה ברוויה לאחר תקופה אינטנסיבית שהצמידה את כולם למהדורות. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 14 שהתחזק. ועדיין, חדשות 12 עדיין מעל כולם. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על  15% רייטינג ו-356 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.9% ו-194 אלף צופים. חדשות 13 נאבקת עם חדשות כאן11 על המקום השלישי, ואמש הצליחה, ועמדה על 5% רייטינג ו-119 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-105 אלף צופים, מספר מכובד ותחרותי.


הריאליטי אוכל את כולם 

בערב שבו משודרות שתי תכניות ריאליטי בנושא אוכל, הפריים טיים מיישר קו עם הדעה הרווחת שהריאליטי הוא פורמט מנצח. מאסטר שף הותיקה של קשת  עמדה מעל כולם עם 16.2% רייטינג ו-391 אלף צופים והייתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים אתמול. אחריה, הפטריוטים עם המיתוג החדש שמרה על כוחה עם 8.5% רייטינג ו-229 אלף צופים ואפשר לומר שהתכנית מצליחה מאד, היות ובסך כל שידורי כל הרצועות בכל הערוצים, היתה אמש התכנית השנייה הנצפית בישראל. אחריה, היה הלהיט החדש-ישן של התאגיד, הריאליטי הוותיק "בואו לאכול איתי" עם 7.2% ו-183 אלף צופים. ואילו את הרשימה סגר "חרדים, העולם האמיתי" של קשת, עם 4.9% רייטינג ו-112 אלף צופים בלבד. 

ערוץ 14 עם מהפך ברצועת הצהריים

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 2.9% ו-67 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-51 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.7% רייטינג ו-39 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.3% ו-46 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.4% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן הצליח להדיח לראשונה את חדשות 12, ועמד על 2.5% רייטינג ו-52 אלף צופים, בעוד 14 בצהריים של חדשות 12 עם ערד ניר היתה עם 2.4% ו-54 אלף צופים. את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.