כשמורכבות הבינה מלאכותית פוגשת את מורכבות דור ה-Z
לא פעם משווים בינה מלכותית לילד בגילאים שונים. מה קורה כשהיא פוגשת את הדור הצעיר - כיצד תדע הבינה מה הוא מתכוון וכיצד הוא חושב
קמעונאים רבים מתכוונים להכניס את הבינה המלאכותית (AI) ל"צוות החשיבה" שלהם, כדי לקחת חלק פעיל יותר במאמציהם השיווקיים. ההתקדמות הרבה שצבר התחום גורמת להם "לבקש" מהבינה המלאכותית להציג בפניהם את "הפיצוח השיווקי" - היינו, כיצד להבין יותר טוב את אוכלוסיית היעד. ומה יותר טוב מלבקש מהבינה המלאכותית להסביר למשווקים מה הדור המחובר (בני ובנות הנוער) רוצים?!
אז האם בידי הבינה המלאכותית להצליח במלאכה ועד כמה היא מתוחכמת? באביב שעבר אלכסה (הבינה המלאכותית של אמזון) נתפסה שואלת את אם המשפחה "האם בקיץ הקרוב בנך ישתתף במחנה קיץ כמו בשנה שעברה? האם תרצי שאברר מחירים?". אלכסה "זכרה" את הנתון שהעסיק את המשפחה בשנה הקודמת והציפה אותו במועד דומה בשנה שאחרי. העולם עבר מטכנולוגיות "מזהות" לטכנולוגיות שצופות את העתיד לבוא, הן לפי נתוני עבר והן לפי "ניתוח" תרחישים שונים.
בעוד דור המבוגרים מתלבט אם להשתמש בבינה מלאכותית וכיצד נכון לעשות זאת, הצעירים כבר דוהרים קדימה. אחד המומחים העולמיים של יבמ לבינה מלאכותית הוא רק בן 14! למעשה עם ההתקדמות הטכנולוגית בתחום, בשנת 2018 יצאו מדריכים שונים שמנחים את ההורים כיצד להסביר את הבינה המלאכותית לילדים. עם זאת, לא אחת ההסבר שדרוש הוא דווקא להורים, או כמו שניסח זאת אחד ההורים ששאל "מה לעשות כשהצעצוע של הילד שלך עונה לו לעניין בחזרה".
הבינה המלאכותית צוברת ידע, וידע זה כח. מה שהעלה לאחרונה את הסוגיה שבינה זו למעשה מפירה את פרטיות המשתמשים בה. בית משפט בארה"ב הורה לאחרונה במספר מקרים ל"תחקר" את אלכסה על מספר מקרים פליליים שהתרחשו באותם בתים.
"הפשרה" שנמצאה באשר לאיזון בין הפרטיות לשימוש במידע שהבינה המלאכותית צוברת, הוא היכולת להשתמש במידע בצורה אנונימית. ולכאן נכנסו גופי שיווק שונים. צ'טבוטים מבוססי בינה מלאכותית לוקחים את חוכמת ההמונים שצברו, לטובת שיווק מוצרים שונים. הם מבצעים זאת תוך רמת שיחה שמקשה להאמין שמדובר למעשה ב"מכונה" ולא אדם.
אז אם כבר בינה מלאכותית לומדת - אז למה לא לשלוח אותה להבין מה צעירים "המחוברים" רוצים, מתכוונים?
מה צעירים אמורים לומר להורים כדי לשכנעם לקנות מוצר כלשהו?
כאמור, גופי השיווק היו הראשונים להשתמש בידע הנצבר כדי לטייב את המסרים השיווקיים שלהם להתאמה מרבית. איך ניתן לנתב זאת לשיווק לצעירים שכידוע מבלים את מירב זמנם "מחוברים"? דוגמה שנתקלתי בה אישית היא מערכת תשלומים לצעירים און ליין, בה הצעיר מבקש מהוריו לקנות לו משהו או לשלם עליו. שילוב בינה מלאכותית בפתרון הצליח להבין את הפער בין המסרים השונים שעברו בין הצעירים להורים, לבין המסר שהקמעונאי התמקד עליו בפרסום לאותו מוצר. אסביר כיצד:
למשל חברה אמריקאית עם מוצר לטיפול קוסמטי בבעיות של פצעי בגרות. לפני השימוש בבינה מלאכותית, הקמעונאי היה בטוח שבחודשי הקיץ צעירים ירצו לקנות את הטיפול בפצעי בגרות, בכדי שבשנת הלימודים הבאה הם ישיגו חבר/ה. היינו המסר השיווקי שלהם לצעירים היה "טפלו בפצעי הבגרות ובשנה הקרובה כבר תהיו בזוגיות". הבינה המלאכותית, שהוציאה את המסרים מהווידאו בו ביקשו הילדים את המוצר מההורים, מצאה שמרבית הצעירים העידו על חוסר ביטחון לחזור ללימודים עם פצעי בגרות על פניהם. שום מילה לא נאמרה על הטיפול כחלק מרצון למצוא חבר או חברה. אי לכך אותו מפרסם שינה את המסר הפרסומי בהתאם וקיבל 30% יותר פניות.
דוגמא נוספת היא שימוש בבינה מלאכותית כ"עזרה הורית" בעידוד ילדים לאכול לפי גילם. ההורים אומרים ל"סופי" מי מתכונן לאכול כרגע, ולפי גיל הילד המערכת תשיר שירים על פירות בריאים, או במקרה של גילאים קטנים יותר המערכת תעשה רעש של מטוס.
יש עוד דוגמאות רבות ליכולות של הבינה המלאכותית לשמש גשר להבין את הנסתר אל מול הקיים. לסיכום, השימוש התכוף של צעירים וילדים בפתרונות בינה מלאכותית עוזר למשווקים להטיב את המסר השיווקי המיועד לפלח שוק זה מחד, ומאידך הבינה המלאכותית נותנת למשווקים כלי חשוב להבנה טובה יותר כיצד פתרונות שונים משמשים את דור ה-Z בזמן אמת (ובסטיית תקן קטנה עקב ריבוי הדוגמאות), מה שלא בטוח שקבוצות מיקוד יכולות לעשות.
אביחי מיכאלי הוא מנכ"ל AskToPay - חברה עם פתרון המשלב AI והמאפשר לצעירים לרכוש ברשת בחסות הורית
- 3.יעלה 01/01/2019 13:02הגב לתגובה זובינה מלאכותית קטנה עליהם... https://bgr.com/2018/12/28/alexa-math-homework-6-year-old/
- 2.יוני סלטון 18/12/2018 18:08הגב לתגובה זואשמח לקרוא עוד מהכותב המוכשר
- 1.המחשבים מנהלים אותנו ועכשיו גם יקבעו לנו את הגורל (ל"ת)אחד שמבין 18/12/2018 18:06הגב לתגובה זו
שירות דיגיטלי (X)הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?
חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין
סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?
סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?
בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.
הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת
הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?
מור
- הראל תשקיע 50 מיליון ד' בקרן תשתיות תקשורת גלובלית
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.
משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות
לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים.
תכניות
הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.
