שת"פ בין 'הארץ' לפייסבוק: יפנה חלק מהתכנים לרשת – ויפרסם בה כ-10 כתבות ביום

עם 70% שימוש באפליקציה של פייסבוק, זה רק טבעי שגופי תקשורת יעשו שימוש במיזם 'אינסטנט ארטיקלס' שלה. לאחר התאמות לעברית, 'הארץ' יהיה גוף התקשורת העברי הראשון בשירות

אלכסנדר כץ | (1)
נושאים בכתבה הארץ פייסבוק

הארץ יחל השבוע לפרסם כתבות ישירות בתוך פייסבוק, כחלק ממיזם 'אינסטנט ארטיקלס' למכשירי אייפון ואנדרואיד שמובילה הרשת החברתית. מדובר על פורמט כתבה שנבנה במיוחד עבור אפליקציית פייסבוק ועושה שימוש אופטימלי בפלטפורמה.

 

'אינסטנט ארטיקלס' הוא פרויקט דגל של פייסבוק שלו שותפים גופי תקשורת גדולים ומשמעותיים, בהם ניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט וגרדיאן, שמעלים את התכנים שלהם ברשת החברתית, ולא בהפניה לאתרים עצמם. במסגרתו שופרה חווית המשתמש במובייל - והכתבות עולות במהירות שיא של כחצי שנייה, במקום ב-8 שניות עד כה. ובכלל, מרבית הגלישה בפייסבוק - נכון ל-2015 - היא באמצעות האפליקציה של הרשת, כאשר המספר עומד על 70%, מה שמצביע על חשיפה ענקית לתכנים של האפליקציה.

 

למעשה, 'הארץ' כבר עושה שימוש במיזם 'אינסטנט ארטיקלס' בחודשיים האחרונים עבור הגרסה האנגלית שלו, כחלק מהרצה לקראת היציאה לדרך של הפעלת המיזם בעברית. אבל כפי שאנחנו הישראלים מכירים – ישנה בעיה לא קטנה בהטמעת תכנים בעברית – שפה הנקראת מימין לשמאל, במערכות הפועלות בשפות הנקראות משמאל לימין.

 

בחודשים האחרונים עבדו אנשי חטיבת הדיגיטל של 'הארץ' לצד מהנדסי פייסבוק בארה"ב על התאמת המוצר לשוק הישראלי. העבודה הייתה למעשה להתאים את ממשק המשתמש של אינסטנט ארטיקלס לגולשים הקוראים מימין לשמאל, ובין היתר שולבו בו גופנים עבריים וכיתובים רלוונטיים.  בזכות מאמץ זה, החל מהשבוע יתפרסמו חלק מהכתבות של הארץ בתוך פייסבוק. כתבות אלה מסומנות בסמל ברק על גבי התמונה, באפליקציית פייסבוק.

 

'הארץ' הוא הפיילוט לפעילות הזאת בישראל, ואפשר להאמין שהמתחרים הדיגיטליים שלו יבחנו בתקופה הקרובה היטב את ההשפעות של הפעילות החדשה הזאת עליו. בכל מקרה, באתר 'הארץ' מתכוונים להעלות כ-10 כתבות מדי יום באמצעות 'אינסטנט אקטיקלס'.

 

בחודש הראשון יתפרסמו הכתבות תחת חסות בלעדית של מועדון הגולף קיסריה, ויהיו פתוחות ללא תשלום לכלל הגולשים, והנראות שלהן תהיה בפורמט אינסטנט. אבל החסות אינה מודל ההכנסות היחיד בשיתוף פעולה בין פייסבוק לבין גופי תקשורת. במידה ו'הארץ' ימכור את הבאנר בפורמט אינסטנט, ההכנסה כולה שלו. במידה ומדובר על בנק פרסומות של פייסבוק, החלוקה תהיה 70% עבור 'הארץ' והיתרה לרשת החברתית.

 

ובכלל, נשאלת השאלה מה שירות כזה יעשה לאתרי האינטרנט המסורתיים? האם הפניית יותר ויותר כתבות לפלטפורמה של פייסבוק או רשתות חברתיות אחרות, ייתרו למשל בעוד 10 שנים את דף הבית והאתר כפי שאנחנו מכירים אותו כיום? סמנכ"ל הדיגיטל של 'הארץ', ליאור קודנר, מאמין שישנה אופצייה כזאת, אבל לא רואה את "מותם" של האתרים. "גם כך החשיפה לתכנים של כל האתרים באמצעות פייסבוק היא מאד משמעותית", הוא אומר, "וזה ימשיך להיות כך. האתרים אולי ימשיכו לחיות, אבל יותר ויותר תכנים יעברו לפייסבוק, שגם כך אנחנו נמצאים בה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

המהלך הנוכחי עם פייסבוק הוא עוד נדבך בפעילות הדיגיטלית של קבוצת 'הארץ', הנחשבת לאחד מגופי המדיה המובילים בדיגיטל הישראלי. לפי נתוני גוגל אנליטיקס ש'הארץ' סיפקה לאייס, באתרי הקבוצה גולשים מדי חודש כ-10 מיליון גולשים ייחודיים. ל'הארץ' 581 אלף חברים בפייסבוק, כאשר תכניו נחשפים לכ-1.3 מיליון קוראי עברית בתוך הרשת החברתית מדי שבוע.

 

קודנר מוסיף כי "נתח משמעותי מהתנועה לאתרים שלנו מגיע היום דרך פייסבוק. אנחנו מאמינים בלהיות במקום שבו נמצאים המשתמשים - ולרשת החברתית נכנסים מדי יום 3 מיליון ישראלים, שאותם נרצה לחשוף לתכנים האיכותיים שיש ל'הארץ' להציע. בדומה לפאבלישרס מובילים בעולם, בחודשיים האחרונים עשינו ניסוי ב'אינסטנט ארטיקלס' ב'הארץ' באנגלית והחשיפה לתכנים שלנו עלתה באופן משמעותי. בשלב הבא היה טבעי שנשתף פעולה עם פייסבוק גם 'בגיור' המוצר לעברית".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דדו 04/04/2016 11:03
    הגב לתגובה זו
    חשיבה חכמה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.