שת"פ בין 'הארץ' לפייסבוק: יפנה חלק מהתכנים לרשת – ויפרסם בה כ-10 כתבות ביום

עם 70% שימוש באפליקציה של פייסבוק, זה רק טבעי שגופי תקשורת יעשו שימוש במיזם 'אינסטנט ארטיקלס' שלה. לאחר התאמות לעברית, 'הארץ' יהיה גוף התקשורת העברי הראשון בשירות

אלכסנדר כץ | (1)
נושאים בכתבה הארץ פייסבוק

הארץ יחל השבוע לפרסם כתבות ישירות בתוך פייסבוק, כחלק ממיזם 'אינסטנט ארטיקלס' למכשירי אייפון ואנדרואיד שמובילה הרשת החברתית. מדובר על פורמט כתבה שנבנה במיוחד עבור אפליקציית פייסבוק ועושה שימוש אופטימלי בפלטפורמה.   'אינסטנט ארטיקלס' הוא פרויקט דגל של פייסבוק שלו שותפים גופי תקשורת גדולים ומשמעותיים, בהם ניו יורק טיימס, וושינגטון פוסט וגרדיאן, שמעלים את התכנים שלהם ברשת החברתית, ולא בהפניה לאתרים עצמם. במסגרתו שופרה חווית המשתמש במובייל - והכתבות עולות במהירות שיא של כחצי שנייה, במקום ב-8 שניות עד כה. ובכלל, מרבית הגלישה בפייסבוק - נכון ל-2015 - היא באמצעות האפליקציה של הרשת, כאשר המספר עומד על 70%, מה שמצביע על חשיפה ענקית לתכנים של האפליקציה.   למעשה, 'הארץ' כבר עושה שימוש במיזם 'אינסטנט ארטיקלס' בחודשיים האחרונים עבור הגרסה האנגלית שלו, כחלק מהרצה לקראת היציאה לדרך של הפעלת המיזם בעברית. אבל כפי שאנחנו הישראלים מכירים – ישנה בעיה לא קטנה בהטמעת תכנים בעברית – שפה הנקראת מימין לשמאל, במערכות הפועלות בשפות הנקראות משמאל לימין.   בחודשים האחרונים עבדו אנשי חטיבת הדיגיטל של 'הארץ' לצד מהנדסי פייסבוק בארה"ב על התאמת המוצר לשוק הישראלי. העבודה הייתה למעשה להתאים את ממשק המשתמש של אינסטנט ארטיקלס לגולשים הקוראים מימין לשמאל, ובין היתר שולבו בו גופנים עבריים וכיתובים רלוונטיים.  בזכות מאמץ זה, החל מהשבוע יתפרסמו חלק מהכתבות של הארץ בתוך פייסבוק. כתבות אלה מסומנות בסמל ברק על גבי התמונה, באפליקציית פייסבוק.   'הארץ' הוא הפיילוט לפעילות הזאת בישראל, ואפשר להאמין שהמתחרים הדיגיטליים שלו יבחנו בתקופה הקרובה היטב את ההשפעות של הפעילות החדשה הזאת עליו. בכל מקרה, באתר 'הארץ' מתכוונים להעלות כ-10 כתבות מדי יום באמצעות 'אינסטנט אקטיקלס'.   בחודש הראשון יתפרסמו הכתבות תחת חסות בלעדית של מועדון הגולף קיסריה, ויהיו פתוחות ללא תשלום לכלל הגולשים, והנראות שלהן תהיה בפורמט אינסטנט. אבל החסות אינה מודל ההכנסות היחיד בשיתוף פעולה בין פייסבוק לבין גופי תקשורת. במידה ו'הארץ' ימכור את הבאנר בפורמט אינסטנט, ההכנסה כולה שלו. במידה ומדובר על בנק פרסומות של פייסבוק, החלוקה תהיה 70% עבור 'הארץ' והיתרה לרשת החברתית.   ובכלל, נשאלת השאלה מה שירות כזה יעשה לאתרי האינטרנט המסורתיים? האם הפניית יותר ויותר כתבות לפלטפורמה של פייסבוק או רשתות חברתיות אחרות, ייתרו למשל בעוד 10 שנים את דף הבית והאתר כפי שאנחנו מכירים אותו כיום? סמנכ"ל הדיגיטל של 'הארץ', ליאור קודנר, מאמין שישנה אופצייה כזאת, אבל לא רואה את "מותם" של האתרים. "גם כך החשיפה לתכנים של כל האתרים באמצעות פייסבוק היא מאד משמעותית", הוא אומר, "וזה ימשיך להיות כך. האתרים אולי ימשיכו לחיות, אבל יותר ויותר תכנים יעברו לפייסבוק, שגם כך אנחנו נמצאים בה".   המהלך הנוכחי עם פייסבוק הוא עוד נדבך בפעילות הדיגיטלית של קבוצת 'הארץ', הנחשבת לאחד מגופי המדיה המובילים בדיגיטל הישראלי. לפי נתוני גוגל אנליטיקס ש'הארץ' סיפקה לאייס, באתרי הקבוצה גולשים מדי חודש כ-10 מיליון גולשים ייחודיים. ל'הארץ' 581 אלף חברים בפייסבוק, כאשר תכניו נחשפים לכ-1.3 מיליון קוראי עברית בתוך הרשת החברתית מדי שבוע.   קודנר מוסיף כי "נתח משמעותי מהתנועה לאתרים שלנו מגיע היום דרך פייסבוק. אנחנו מאמינים בלהיות במקום שבו נמצאים המשתמשים - ולרשת החברתית נכנסים מדי יום 3 מיליון ישראלים, שאותם נרצה לחשוף לתכנים האיכותיים שיש ל'הארץ' להציע. בדומה לפאבלישרס מובילים בעולם, בחודשיים האחרונים עשינו ניסוי ב'אינסטנט ארטיקלס' ב'הארץ' באנגלית והחשיפה לתכנים שלנו עלתה באופן משמעותי. בשלב הבא היה טבעי שנשתף פעולה עם פייסבוק גם 'בגיור' המוצר לעברית".  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דדו 04/04/2016 11:03
    הגב לתגובה זו
    חשיבה חכמה