גדי קסטיאל מנכ"ל רדיו ירושלים
צילום: יח"צ
פרסום ראשון

מלחמת הזכויות: רדיו ירושלים שוקל לסיים את ההתקשרות עם הפדרציה לתקליטים

מנכ"ל התחנה גדי קסטיאל, שנמצאת בהליך משפטי עם הפדרציה, דורש לשלם פר שיר ולא אחוז מההכנסות, ומאיים לעבוד ישירות מול חברות ההפקה
אלכסנדר כץ | (2)

מלחמה בתחום זכויות השידור ברדיו, עולה מדרגה ועשויה להוביל גם לתקדים. לאייס נודע כי תחנת הרדיו האזורית רדיו ירושלים שוקלת להפסיק את ההתקשרות עם הפדרציה הישראלית לתקליטים - המייצגת מפיקים ובעלי זכויות.

כל גופי השידור בישראלים מחויבים לשלם עבור הזכות לשדר שירים. בארץ פועלים 4 ארגוני ניהול זכויות יוצרים עיקריים: אקו"ם המייצגת מלחינים, כותבים ומעבדים; 2 ארגוני המבצעים - אשכולות (זמרים) ועילם (נגנים); הפיל שמייצג חלק מהמפיקים; והפדרציה לתקליטים, שעובדת עם מפיקים בארץ ובחו"ל.

התחנות האזוריות משלמות לפדרציה תשלום קבוע - 2.75% לשנה מהכנסות, פלוס סכום נוסף עבור שידור ברשת האינטרנט. ברדיו ירושלים דורשים לשנות את שיטת התשלום מסכום קבוע לשנה, לסכום עבור כל שיר. "אם אני יודע ששיר עולה לי למשל שקל אחד, אני יכול לתכנן מראש את לוח השידורים שלי ואת ההוצאות שיהיו לי משידור שירים", אמר לאייס מנכ"ל התחנה גדי קסטיאל. "זה לא הגיוני שמנכ"ל תחנת רדיו לא יכול לקבוע מראש תקציב, כי הוא לא יודע כמה תעלה לו הפדרציה. זו המותג היחידי במדינת ישראל שאין לו מחיר קבוע מראש".

בשל מחלוקת כספית שהחלה ב-2009, עתרה הפדרציה לתקליטים לבית המשפט המחוזי בבקשה להוצאת צו מניעה במסגרת תביעה על סך 280 אלף שקלים נגד התחנה על הפרת זכויות יוצרים. בצו זמני קבע המחוזי בחודש אפריל שעבר כי התחנה הירושלמית תשלם 180 אלף שקלים לפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות עבור השנים מספר חודשים ב-2009 ו-2010, והשנים 2011-2012, אולם דחה את הבקשה להוצאת צו למניעת שידור שירים בתחנה. לפני כחודשיים החליטה הפדרציה לתקן את כתב התביעה, כפי שדרשה התחנה מראש, וזאת כדי שבית המשפט יכריע בשאלה המהותית בתיק, שהיא מהו התמלוגים הראויים לתשלום.

כעת מתכננים בתחנה "לעקוף" את הפדרציה, לדון עם חברות הפקה פרטיות המייצגות למשל את שלמה ארצי ואייל גולן, ולחתום עימן ישירות על חוזים. במצב כזה תשלם התחנה פר שיר, ולא סכום גלובאלי.

למהלך אותו שוקלים ברדיו ירושלים, יש השלכות רחבות בהרבה. תחנות אזוריות רבות אינן מרוצות מהחוזים מול הגופים האחראים על זכויות השידור. במידה ומהלך כזה ייצא לפועל, הוא עשוי לסלול דרך גם לתחנות אחרות לעשות זאת, ובכך לפגוע קשה באותם גופים. עו"ד ארז צ'צ'קס ממשרד עורכי הדין ארז צ'צ'קס ועודד סימון, שייצג את רדיו ירושלים, טוען כי החלטת בית המשפט צפויה לקבוע אף היא תקדים לגבי כלל התחנות האזוריות - על גובה התשלום, מה שגורם להן להמתין בשלב זה על הגדר כדי לראות מה התוצאה.

מנכ"ל הפדרציה, איציק כפיר, אמר לאייס כי "רדיו ירושלים רשאי לעזוב ולעבוד ישירות עם מפיקים". לגבי סוגיית ההתנהלות המשפטית, אמר כפיר כי "2 הצדדים ייפו את בית המשפט להחליט על גובה התמלוגים, ואנו מצפים להחלטה".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אין להם כסף למשכורות אז הם מפילים את זה על ה. (ל"ת)
    אודי 06/02/2013 17:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל הכבוד לרדיו ירושלים,הגיע הזמן (ל"ת)
    אבי 04/02/2013 17:38
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.