באפט יסביר: למה ברקשייר הת'אווי מצמצמת השקעות?
ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY A , חברת ההשקעות של וורן באפט, צפויה לחשוף מאוחר יותר היום, באמצעות דיווח הרבעוני שלה ל-13F, את ההחזקות במניות בארה"ב לרבעון השלישי של 2024. לא צפויות הפתעות משמעותיות או רכישות גדולות חדשות בדו"ח הזה. באפט ושני עוזריו ביצעו מעט מאוד רכישות בשוק המניות במהלך השנה.
בעוד שרוב המשקיעים רודפים אחר הרווחים המהירים של השוק, וורן באפט בוחר בדרך שונה. אסטרטגיית ההשקעות של ברקשייר הת'אווי, המבוססת על עקרונות של השקעות ערך ארוכות טווח, סתרה את הטרנדים השוררים בשוק והוכיחה את עצמה כרווחית לאורך שנים. בניגוד לגישות השקעה ספקולטיביות, באפט מחפש חברות יציבות עם יתרון תחרותי ברור, ומעדיף להשקיע בהן לטווח הארוך. גישה זו, שעלולה להיראות משעממת לחלק מהמשקיעים, הוכיחה את עצמה כיעילה במיוחד בשווקים תנודתיים.
מכירת מניות בהיקף נרחב: מה מסתתר מאחורי ההחלטה של באפט?
ברקשייר רכשה רק 1.5 מיליארד דולר במניות ברבעון השלישי, אך מכרה כ-36 מיליארד דולר. מאז תחילת השנה, החברה רכשה מניות בסכום כולל של 5.8 מיליארד דולר בלבד, בזמן שמכרה מניות בשווי כולל של 133 מיליארד דולר, כאשר עיקר המכירות התמקדו ככל הנראה במניות אפל (AAPL), אשר החברה הקטינה את החזקתה בהן בכשני שלישים לכמות של 300 מיליון מניות בלבד.
גם הבנק אוף אמריקה היה בין ההחזקות שהופחתו לאחרונה, שכן ברקשייר החלה לצמצם את השקעתה בו ביולי. במהלך הרבעון השני של השנה, ברקשייר רכשה לראשונה אחזקות קטנות בחברות כמו אולטה ביוטי וחברת התעופה הייקו, בנוסף להגדלת השקעתה בחברת הביטוח צ'אב. ההשקעות באולטה ובהייקו, שהסתכמו בפחות מ-300 מיליון דולר כל אחת, ככל הנראה בוצעו על ידי קומבס או וושלר, שכן באפט נוהג לבצע השקעות בקנה מידה גדול יותר, של מיליארדי דולרים. ברקשייר רכשה גם מניות של סיריוס XM, ככל הנראה ביוזמתו של וושלר.
הימורים חדשים של באפט ברקשייר האת'וויי
ההחלטה שלהם להשקיע בחברות כמו אולטה ביוטי וסיריוס XM מעוררת סקרנות. בעוד שאולטה ביוטי מייצגת מגזר צרכני יציב, סיריוס XM פועלת בשוק התקשורת התחרותי. מה מניע את הקודקודים בברקשייר האת'ווי לבצע השקעות מגוונות אלו? האם מדובר בניסיון להגיע לקהל צרכנים צעיר יותר, או שמא יש כאן שיקולים אסטרטגיים אחרים?
רכישותיה הרבות של ברקשייר הת'אווי לאורך השנים השפיעו עמוקות על מגוון תעשיות. רכישת חברת הביטוח גייקו, למשל, הובילה למהפכה בתחום הביטוח, והציבה סטנדרטים חדשים לשירות לקוחות ומחירים תחרותיים. באופן דומה, רכישת חברת הרכבות BNSF חיזקה את מעמדה של ברקשייר בתחום התחבורה והלוגיסטיקה, והשפיעה על רשתות האספקה של חברות רבות בארצות הברית.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- בנק אוף אמריקה: אפל תכפיל את הרווחים תוך 5 שנים בזכות ה-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יחד עם זאת, הנתון שמשך תשומת לב רבה בקרב משקיעים הוא רמות המזומן האדירות של ברקשייר, שהגיעו לסכום שיא של 311 מיליארד דולר בסוף ספטמבר – כמעט כפול מרמת המזומן שהייתה לחברה בסוף 2023. רבים מהמשקיעים מצפים שבאפט ישקיע את המזומנים העצומים של ברקשייר. עם זאת, באפט נותר זהיר ומעדיף לשמור על מזומן.
החברה ממשיכה להציג ביצועים פיננסיים חזקים, עם שולי רווח של 28.89% ותשואת הון עצמי של 18.44%. החברה סיימה את השנה עם רווח נקי של 106.88 מיליארד דולר ומאזן מזומנים של 325.21 מיליארד דולר. יתרות המזומנים הגבוהות, בשילוב עם יחס חוב להון עצמי נמוך של 19.71%, מעניקות לברקשייר גמישות פיננסית משמעותית.
- 1.לרון 15/11/2024 07:18הגב לתגובה זופשוט השקעות גרועות! אין מה להתלבט,כשיש יותר מידי כסף עושים שטויות-ושלר כדוגמא
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
