כפר גנים א בפתח תקווה
צילום: גוגל מפס
מחירי הדירות לאן

מחכים למטרו: מה קורה בכפר גנים א' בפתח תקווה?

השכונה שבמרכז פתח תקווה חווה תנופה של התחדשות עירונית עם פרויקטים רבים בשטחה, אך הדבר צפוי להתגבר עוד יותר עם אישור התוכנית שתחליף את תמ"א 38 בעיר והתוכניות לבניית תחנת המטרו ברחוב ארלוזורוב, שישפיעו על כל הסביבה
עוזי גרסטמן | (3)

מחירי הדירות כפר גנים א' שבמרכז פתח תקווה נעים כיום סביב 30-28 אלף שקל למ"ר. השכונה נמצאת מדרום לרחוב ארלוזורוב ושכונת רמת ורבר, מצפון לשכונות כפר גנים ב' ו-ג'. ממזרח לשכונה נמצאת שכונת המרכז השקט וממערב נווה עוז. כפר גנים א' כוללת כמעט רק בנייני מגורים, עם כמות קטנה של צמודי קרקע. ב-2022-2021 עוד נעו המחירים סביב 25-22 אלף שקל למ"ר בממוצע, שמהווים עלייה של קצת יותר מ-30% לעומת 2020. ב-2022 נרשם זינוק נוסף, לרמת מחירים ממוצעת של 30-28 אלף שקל למ"ר - עלייה של עוד 26% לרמה שנשמרה גם לאורך רוב 2023, אך בחודשים האחרונים של השנה שעברה נרשמה ירידה קלה במחירים. מאז שפרצה המלחמה בוצעו בשכונה 12 עסקות, במחירים דומים לאלה שהיו לפניה.

כפר גנים א' היא הוותיקה יותר מבין שלוש השכונות הנושאות את השם "כפר גנים" בפתח תקווה. היא נמצאת בין רחוב כץ לרחובות הנשיאים והיהלום. קמפוס השרון של בית החולים בילינסון נמצא בשטחה, ויש בשכונה כ-3,150 תושבים. כפר גנים ב' נבנתה בעיקר בשנות השמונים, היא ממוקמת בין רחובות הנשיאים לרחוב יטקובסקי. בשכונה יש כ-1,900 משקי בית. כפר גנים ג' היא החלק החדש והיקר יותר מבין השלוש - שכונה שנהפכה משטחי פרדסים לאימפריה בתחילת שנות ה-2000. הגבולות שלה הם: רחובות העצמאות ומסקין במזרח, דרך רבין במערב. רוב השכונה כבר מאוכלסת, ויש עדיין מעט בניה. יש בה גם בתים צמודי קרקע וכ-4,300 משקי בית, כלומר בערך 15 אלף תושבים.

אף שבשנה האחרונה היו ברחבי הארץ ירידות מחירים של עד 10%, באזור הזה מדובר כאמור על ירידה של אחוזים בודדים בלבד. האזור עצמו משופע בפרויקטים של התחדשות עירונית, כמו רוב מרכזי הערים הוותיקים באזור המרכז. רוב העסקות שנעשו בחודשים האחרונים הן בבניינים שעוברים או עומדים לעבור פרויקטים מסוג זה.

הנה מקבץ של עסקות שבוצעו בשכונה בזמן האחרון:

ברחוב דגל ראובן דירה בשטח של 85 מ"ר נמכרה תמורת 2.5 מיליון שקל, לפי 29.4 אלף שקל למ"ר

ברחוב לוחמי הגטו דירה בשטח של 103 מ"ר נמכרה תמורת 3.17 מיליון שקל, לפי 30.7 אלף שקל למ"ר

ברחוב ארלוזורוב דירה בשטח של 83 מ"ר נמכרה תמורת 2.61 מיליון שקל, לפי 31.4 אלף שקל למ"ר. 

ברחוב גפני דירה בשטח של 110 מ"ר נמכרה תמורת 2.98 מיליון שקל, לפי 27 אלף שקל למ"ר.

ברחוב טרומפלדור דירה בשטח של 65 מ"ר נמכרה תמורת 1.84 מיליון שקל, לפי 28.3 אלף שקל למ"ר.

לפני כמה ימים עלתה לדיון התוכנית שתחליף את תמ"א 38 בפתח תקווה, בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז. על פי התוכנית, בין השאר, ניתן יהיה לבנות ברחובות מוטי תחבורה ציבורית עד 11 קומות, ברחובות הראשיים ניתן יהיה להגיע לעשר קומות, באזור המרכז הוותיק לשמונה קומות וברחבי העיר שבע עד תשע קומות. התוכנית כוללת גם את השכונה, שרחוב ארלוזורוב שלה צפוי להשתנות עקב התוכניות לבניית תחנת המטרו שאמור לעבור בו. באזור המטרו אמורות לצאת לפועל תוכניות של פינוי בינוי, העצמת זכויות בנייה לאורך הצירים שליד המטרו, שטחי תעסוקה ומסחר, מבני ציבור ושטחים פתוחים. בעיר פועלת מנהלת התחדשות עירונית שהוקמה על ידי העירייה, ומסייעת ליזמים ולדיירים בתחום.

השכירות הממוצעת לדירת ארבעה חדרים בשכונה נעה סביב 6,000-5,700 שקל לחודש. התשואה שיוכלו משקיעים לקבל עבור דירה בשכונה נעה סביב 2.4%-2.7%. המשקיעים האלה ייהנו מהתשואה על הנכס מדמי שכירות, אבל הם מצפים לרווח הגדול דרך ההשבחה במסגרת דירה בהתחדשות עירונית, בדירות הישנות שבהן עדיין לא בוצע פרויקט של התחדשות עירונית. בחלק מהמקרים מדובר בדירות שכבר עברו את התהליך הזה. במקומות שבהם צפויה להתבצע התחדשות עירונית בקרבת תחנת המטרו, צפויה בעתיד גם עליית מחירים נוספת הודות לכך.

בהתחדשות עירונית, בעלי דירה מקבלים לרוב שטח נוסף של לפחות 20 מ"ר, מחסן, חניה, והשבחה של הבניין במעלית ובלובי, ובכלל - הבניין חדש, ובמקביל יש גם השבחה של כל הרחוב והשכונה. דירה של 60 מ"ר נהפכת ל-80 מ"ר עם כל התוספות. גם אם המחיר למ"ר היה נשאר קבוע, ההשבחה היא ב-40% לפחות (80 מ"ר לעומת 60 מ"ר עם תוספת של חניה, מחסן ובניין חדש), והמחיר עולה וכך ההשבחה הכוללת עולה על 50%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דוד 17/02/2024 18:36
    הגב לתגובה זו
    ברחוב שקט בכפר גנים א. דירת 5 חדרים 112 מטר: 912 אלף שקל. אני בהלם מהמחירים היום, זה עצוב וזה מרחיק צעירים מכל מקום נורמלי.
  • 2.
    מני 13/02/2024 20:47
    הגב לתגובה זו
    הבעיה שאין היצע של דירות גדולות
  • 1.
    דיוק 13/02/2024 12:33
    הגב לתגובה זו
    דירות ישנות לפני תמ״א נמכרות ב22-23 אש״ח למ״ר.
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.