הנאסד"ק ירד ב-2%; אמזון ירדה ב-4%, מאנדיי נפלה ב-6%
- טרם החל המסחר הרציף
מאקרו
הרגולטור בבריטניה יבדוק את השליטה של אמזון ומיקרוסופט בענן - הרגולטורים בבריטניה ממשיכים במאבק בשליטת ענקיות הטכנולוגיה וכעת מדובר בשוק מחשוב הענן מאלף פאונד לחיסון של עשרות מיליארדי דולר; הסיפור של זוכת פרס נובל פרופ' קטלין קאריקו, היגרה לארצות הברית מהונגריה עם 900 פאונד אותם החביאה בתוך הצעצוע של בתה; כעבור ארבעה עשורים המחקר שלה נמכר במיליארדים רבים וסייע בהשתלטות העולמית על מגיפת הקורנה; אתמול היא קיבלה את ההודעה כי זכתה בפרס נובל לרפואה היום ייפתח המשפט של בנקמן-פריד - תזכורת לבעיות והסיכונים בקריפטו משפטו של מייסד בורסת FTX שקרסה ייפתח היום (שלישי) כשברקע עדיין נעשים מאמצים להחזיר לסוחרים את כספם; האם הפיקוח על השוק יתהדק ומה הסוחרים צריכים לעשות? הנפט ירד ל-88 דולר לחבית - ירידה זמנית או שינוי מגמה? אחרי שמחיר חבית נפט גולמי הגיע בשבוע שעבר ל-93 דולר ונראה שיגיע ל-100 דולר - המחיר נפל. בינתיים, מדינות ה-OPEC מגדילות את ההיצע, זה החודש השני ברציפות יותר מ-40% מכוח העבודה יושפע מהבינה המלאכותית - "העלויות לתמיכה בפונקציות של AI ג'נרטיבי יורדות במהירות, מה שמאפשר השפעה רחבה מאוד על ייצור התוכנות. כתוצאה מכך, הבינה המלאכותית אמורה להשפיע על שווקי העבודה, להרחיב את שוק המטרה לתוכנות ארגוניות ולהגדיל את הוצאות החברות עבור טכנולוגיות הענן" האם התחיל הגל העולה שיימשך אל תוך ינואר (״תרחיש 2")? איך נראית הזדמנות? האם מניית סיטיגרופ מסמנת את הכיוון של כל סקטור הפיננסים ומדוע זה יכול להיות "הזדמנות המאה, או אסון מתקרב?" ראלי או רע לי: מה צפוי לנו ברבעון 4 בוול סטריט? בעוד בתי ההשקעות גלובל X ומורנינסטאר שוריים על השוק, בבנק אוף אמריקה דוביים וממליצים למכור את העליות האחרונותמניות במרכז
בעקבות הביקוש הנמוך: פדקס ו-UPS מחלקות הנחות ללקוחות - UPS UNITED PARCEL SERVICE ופדקס FEDEX שולטות בתחום המשלוחים בארה"ב עם נתח שוק של כמעט 50% והכנסות משולבות של 191 מיליארד דולר. בעוד החיסכון הנוכחי בעלויות המשלוח רחוק עוד מלקזז שנים של עליות מחירים, חזרה לרמות ההנחות מהעבר צפויה לעזור משמעותית לחברות רבות למה המניה הזו קפצה ב-85%? - לילי ELI LILLY & COMPANY הגישה הצעת רכש לרכישת כל המניות הקיימות של פוינט POINT BIOPHARMA GLOBAL תמורת 12.5 דולר למניה במזומן או 1.4 מיליארד דולר (לכתבה המלאה) מניית נטפליקס NETFLIX ירדה ב-1.5%, לאחר שהודיעה על העלאת מחירים למנויים שלא משלמים את הפרימיום של ללא פרסום. מנגד, מטא META PLATFORMS (META) חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, יורד ב-1%, למרות שהודיעה על מסלול בתשלום לאינסטא. HP HEWLETT PACKARD ירדה ב-3% למרות שבנק אוף אמריקה שדרג את ההמלצה שלו עליה. בינתיים, ברקשייר האת'ווי של וורן באפט ממשיכה להיפטר ממניות החברה. וורנר מיוזיק WARNER MUSIC GROUP CORP ירדה קלות אחרי ש-UBS שידרג את ההמלצה שלו עליה מ"ניטרלי" ל"קניה". UBS אמרו שהחברה צפויה להרוויח בטווח הארוך מהטרנדים בתעשיית המוזיקה. איירביאנבי AIRBNB, INC ירדה אחרי שקיבנק הוריד את ההמלצה שלו לחברה בטענה שהעליה בפעילות החברה אחרי הקורונה מתחילה לדעוך. קורנפלס או פרינגלס? קלוגס פוצלה לשתי מניות החברה הראשונה, ששמה הוא קלנובה (Kellanova), קיבלה את חטיבת החטיפים, ומייצרת, בין השאר, את המותגים Pringles, Cheez-It ואחרים. החברה השניה מרכזת את פעילות דגני הבוקר, והיא נקראת WK Kellogg. הטיקר שלה הוא- KLG. בדומה למניית קלוגס בעבר, שתי החברות נסחרות בבורסה של ניו-יורק (NYSE). מסירות הרכב החשמלי ברבעון השלישי: טסלה פספסה, מי עקפה? - טסלה TESLA INC מסרה 435 אלף מכוניות ברבעון השלישי לעומת צפי למסירות של 461 אלף מכוניות; מה עשו ניאו וריביאן?ישראליות בוול-סטריט
ננוקס ננוקס קפצה ב-10% - נכנסה להסכם עם חברת Varex VAREX IMAGING CORPORATION עבור אספקה של מערכת ההדמיה שלה. מנייתה של חברת האיפור אודיטי אודיטי קפצה ב-5% אחרי שהעלתה את הצפי לתוצאות הרבעון השלישי - . החברה צופה גידול בהכנסות של בין 29%-31% לעומת הרבעון הקודם. הצפי הקודם היה לגידול של 20.5%. עם זאת המניה מחקה כמעט את כל העליות יחד עם השוק היורד. פייבר פייבר עלתה קלות אחרי שחברת רות' שדרגה את ההמלצה שלה מ"ניטרלי" ל"קניה". החברה התייחסה לסקר פרילנסרים שהצביע על פייבר כמובילה בתחום. מניית אייסקיור אייסקיור מדיקל ירדה אחרי שנסקה במסחר בוול סטריט אתמול לאחר שפרסמה מחקר פרטי לגבי הטיפול של החברה בסרטן השד לפיו הטיפול יעיל ברמת הצלחה של 96.8%. לפני שבועיים החברה נתקלה בסירוב מצד ה-FDA בתהליך האישורים לטיפול. מניית סולאראדג' סולאראדג' ירדה ב-1.8% אחרי שהבנק ברקליס הוריד את הדירוג שלו עליה בטענה שקיצוצים במחירים הם "בלתי נמנעים" בשבילה בשנה הבאה.- 21.סולידרית רק בירידות (ל"ת)תל אביב 04/10/2023 07:31הגב לתגובה זו
- 20.יימח שמם של חברי הפד שגורמים להתרסקות הזאת (ל"ת)tt 03/10/2023 22:56הגב לתגובה זו
- רוצה לחטוף בישבנון הלבנבן שלך מהכושי המפלצתי? (ל"ת)לטוטו 03/10/2023 23:08הגב לתגובה זו
- 19.נראה לי שהשווקים בעולם יורדים קצת. (ל"ת)צ'אבי האריס 03/10/2023 21:58הגב לתגובה זו
- הרבה הרבה (ל"ת)קצת? 03/10/2023 22:50הגב לתגובה זו
- מפיטום.... הכל בקטנה. (ל"ת)האריס 03/10/2023 23:10
- 18.דני המולטי מיליונר 03/10/2023 21:39הגב לתגובה זות ר ש מו המעוף עד 2024 השער יהיה 980 נקודות ומשם יעלה עד 1224 ואז ידשדש רשמתם....
- צ'אבי לדני 03/10/2023 23:03הגב לתגובה זועד 12/2024 עציר הזמן...המעוף יעמוד בסבירות הסתברותית של 94.78%....על 458.76.....ומשם יזנק ל796.76 ומשם תחל מפולת כאוטית.....הבנת?
- 17.ואצלנו כרגיל עליות שערים חדות. (ל"ת)צרנוחה 03/10/2023 20:44הגב לתגובה זו
- ממש לא (ל"ת)עליות? 03/10/2023 22:51הגב לתגובה זו
- 16.לילי 03/10/2023 20:27הגב לתגובה זוהפד לא קונה אג"ח וכך מעלה את הריבית בשוק
- 15.אם ריבית 10 שנים תגיע ל5 אחוז, תהיה התמוטטות בסגנון2008 (ל"ת)אלון 03/10/2023 20:15הגב לתגובה זו
- 14.מ. כהן 03/10/2023 20:02הגב לתגובה זושתקראו לילד בשמו. אג"ח ארוכות הם המכשיר הכי מסוכן שיש בעיתות האלה, השקעה בהם היא השקעה מסוכנת, שהשיאה הפסדים גדולים לא רק למשקיעים הפרטיים, אלא גם לענקיי הבנקאות בעיקר בארה"ב, וגם באירופה.זו הסיבה לקריסת בנקים אזוריים לא מזמן.מי אמר שתשואה של 4.7% לא תהיה 5.7% ? באג"ח ל 20 שנה מדובר ב 20% הפסד על כל עליה של 1% בתשואה !
- 13.מוזס 2000 טיהור כלי משחית בכל כפר עיר ובית . (ל"ת)זיק להבה מן השמיים 03/10/2023 19:48הגב לתגובה זו
- 12.פיצוצים יחרידו נשמתך ערייך שרופות ונותרתם חסרי כל (ל"ת)זיק להבה מן השמיים 03/10/2023 19:47הגב לתגובה זו
- 11.יוקר מאמיר פשע מחמיר 03/10/2023 19:45הגב לתגובה זודור מרגלים שואת נתניהו 20.
- 10.הרסתם הבורסה נתניהו 03/10/2023 19:43הגב לתגובה זועוף שחוט בשקל .
- 9.הארץ מדממת ומקיאה 03/10/2023 19:38הגב לתגובה זומיליון צליינים רוסים הסכמי נעמה ירקת על ראש נתניהו דרעי וליברמן.
- 8.טבע בבוקר טבע בצהריים וטבע בדמי הליל. (ל"ת)חדש ימינו כקדם 03/10/2023 19:35הגב לתגובה זו
- 7.אחוזת בית אין מזוזה 03/10/2023 19:33הגב לתגובה זוכולנו גבעות עולם .
- 6.ככה נראית התרסקות בנדלן (ל"ת)הנגיד חייב להעלות רי 03/10/2023 19:33הגב לתגובה זו
- 5.להשיב התיק לשנים קדמוניות ייקח עוד שנים רבות. (ל"ת)חשים תסכול גדול 03/10/2023 19:31הגב לתגובה זו
- 4.ומלחמת גוג האכזרית מכולם כלכלה מדשדשת ונופלת הדרך קצרה (ל"ת)חשים תסכול גדול 03/10/2023 19:30הגב לתגובה זו
- 3.חשים תסכול גדול 03/10/2023 19:28הגב לתגובה זוהחוב לסין תפח מאוד.
- 2.ג7גד47'ד7898- 03/10/2023 19:05הגב לתגובה זושבהם רואה חשבון לרון...נראה לי בעליל שאני שומע שמץ של הצטערות ?
- 1.פרופ' איצ100 03/10/2023 17:46הגב לתגובה זווהמוחלט דווקא מגיע משיטתנו האולטימטיבית SH.SE שמוכיחה עצמה אצלנו כבר 35 שנה ...ואצל הפנומן הפרופסור הפנומן האריס ג'יימס סימונס כבר קרוב ל 70 שנים....יש לציין שוואן באפט האיש והאגדה ..מגיע לאפס קציה של התשואות שהאריס משיג בהתמדה מאז הם ראש בראש לפני עשרות רבות של שנים...מסתבר ללא טווח ארוך ובירבוריו ולא שיטות הזויות אחרות...חג מבורך.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
