יוסי אבו
צילום: שלומי יוסף
השבוע שהיה

השבוע הקשה של מניות הבנקים; הזינוק במניות הגז והסיפור המרתק של יגאל לנדאו

מניות הבנקים איבדו השבוע 8%, לאומי איבדה 10% - למה בעצם? וגם - מה חידש יוסי אבו, מנכ"ל ניו מד בדבריו ב"וועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל"? 
אבישי עובדיה | (34)

1. מניות הבנקים. זה היה שבוע גועש ורועש, בכל המובנים ובכל הגזרות, גם בזירה הכלכלית. זה התחיל בהפגנה אותנטית ענקית במרכז תל אביב, חסימת איילון, הפגנות ברחבי הארץ וזעקה, כעס וחרדה של המונים שישבו בבית מול המסכים. אנשים קרועים-שבורים-זועקים -חרדים נלחמים על האמת שלהם מול משטרה שמצליחה בשיניים לשמור על הסדר. אבל אם היא לא היתה מצליחה? אם היו פורצים לבית משפחת נתניהו? אם השוטרים היו נאלצים להיות אלימים יותר? אם היה נשפך דם? אם היתה מתחילה מלחמת אחים וזה יכול להתחיל "ככה סתם" כי שתי קבוצות מתחילות מכות. זה נפיץ. 

נתניהו פחד. נתניהו העביר מסר לתקשורת על הבוקר ביום ראשון שהחקיקה תיעצר. לא היה לו מה להגיד על פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט שהם אלו שהקפיצו-הדהימו את רוב הציבור שחושב שזו טעות או לכל הפחות טעות בדרך. אבל המסר לתקשורת עבד - זה הוריד את הלהבות. כולם חיכו לדבריו שהתעכבו, ובינתיים ברקע ההבנה שתהיה עצירה בחקיקה, הבורסה לא קרסה. 

ואז הגיע הנאום בערב. יש השהייה של החקיקה. הרפורמה-מהפכה משפטית תחכה. בנקודת זמן הזו, כנראה שהיתה הקלה גדולה בחלק גדול מהציבור, החרדה נרגעה. אבל בחרדה יש גלים. הרי מה זה בעצם אומר השהיית החקיקה? זה אומר שמעכשיו במשך שבועות רבים, כמה חודשים טובים, אחרי פסח, במושב הבא של הכנסת, ידברו על הרפורמה-מהפכה. מה זה ידברו? יריבו, ינסו לשכנע. יגיעו לסיכום? הלוואי, אבל מישהו מוכן להבטיח שלא נחזור למצב מסוכן כמו במוצאי שבת או חלילה למצב מסוכן עוד יותר?

ננסה להסתכל על המצב בצורה קרה - קיבלנו בעצם "דחיינות". אחת התכונות האהובות על המין האנושי, אבל מהתכונות המזיקות. דחיינות גורמת לנו להתעלם מהבעיות, לדחות פתרון של בעיות. לחזור לבדוק ולטפל בהן שהן חוזרות, לפעמים זה מאוחר מדי.  אז, כמובן שברור ונכון לא היתה ברירה אחרת, היו חייבים לעצור את "הדרך למטה". אבל נמשיך במחשבה קרה לזווית הכלכלית - מה דחיינות עושה לבורסה ולכלכלה? היא עושה רע. בורסה יודעת להתנהל כאשר יש וודאות. בורסה יודעת להתמודד גם אם הוודאות היא קשה. יש מבצעים צבאיים קשים, יש מצבים קשים בחיי מדינה, הבורסה מתמודדת. בורסה לא יודעת להתנהל ולא יודעת להתמודד עם אי וודאות.

כאשר אומרים למשקיעים - נטפל בעניין הגדול הזה בעוד 4-5 חודשים, אז  יש משקיעים שחושבים לעצמם - "רגע, אז למה שהבורסה תעלה בתקופה הזו, יש אי וודאות במשך חודשים ואף אחד לא מבטיח שיהיה פתרון. למה להחזיק מניות במצב מסוכן כזה?". 

בורסה זו בורסה, ההערכה-מחשבה של משקיעים יכולה להשתנות מדי יום, מדי שעה, מדי דקות. זה הבסיס למסחר בבורסה. אבל נכון לסוף נאום נתניהו, למרות אנחת רווחה של כולנו, התגנבה בי דאגה לבורסה. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

זאת הסיבה שמניות הבנקים נפלו השבוע. הסיבה שהם החזיקו עד עכשיו היתה כנראה התחושה-אמונה שחייבים להגיע לפתרון מהיר במושב הנוכחי. הרוב האמינו בפתרון גמיש, מרוכך, הרוב האמין שהקיצוניים משני הצדדים לא ינצחו. נתניהו בפיטורי גלנט, הצליח לגרום למתונים להיות קיצוניים והדחייה של הפתרון, רק יוצרת אי וודאות ענקית, עננה כבדה על הבורסה שלנו. בנקים שהם תמונת הראי למשק נפגעו יותר מהמדדים בכלל.

מניית בנק לאומי נפלה 10% בשבוע, מדד הבנקים נפל ב-8%. הסיכון בהם בשבוע שעבר לא היה מבוטא בכלל בתמחור. אלו החדשות הקשות למשקיעים, אבל היו גם חדשות טובות.

2. מניות הגז מזנקות - יוסי אבו מוכר היום את הרווח העתידי.  יום לפני ועידת ההשקעות באנרגיה של ביזפורטל, דווחה עסקה פנטסטית - בריטיש פטרוליום וחברת הנפט והגז של אבו דבי רוצות לרכוש 50% מניו מד. המחיר - שווי של 14 מיליארד שקל, פרמיה של 72% על מחיר השוק.  הצלחה כבירה לקבוצת דלק, הצלחה אדירה לניו מד שמחזיקה בלוויתן. אבל זה לא רק זה והפנמתי את זה רק מהנאום של יוסי אבו בוועידה.

אבו אמר שהמחיר של ניו מד מבטא בעצם את כל התזרימים העתידיים כאילו הם התקבלו היום. הפרמיה שהוא ועידן וולס מנכ"ל קבוצת דלק ויצחק תשובה בעל השליטה בדלק הביאו למשקיעים מבטאים את הערכים שקיימים בניו מד. מה שנקרא - מחיר מלא. 

אוקיי, אז מה? וכאן מגיעה בשורה.  המשקיעים מקבלים ערך מלא, אבל הרוכשות שאחראיות כל אחת על כמה אחוזים טובים מתפוקת הנפט והגז העולמית, לא נכנסות אם אין אפסייד. הן נכנסות במחיר מלא והן עדיין חושבות שהן ישיגו תשואה. החברות האלו מייצרות תשואה של 10% ומעלה בשנה. הן לא היו נכנסות לעסקה הזו אם הן לא היו חושבות שאחרי שהם משלמות "מחיר מלא" הן לא יקבלו תשואה כזו.  

מאיפה תגיע התשואה שלהן - קידוחים נוספים. גם במשרד האנרגיה, גם מומחים בתחום וגם בחברות הסבירו בכנס שיש  פוטנציאל גז כפול באזור ממה שנמצא עד כה. הסבירו גם שהטכנולוגיות החדשות יעילות יותר ומקצרות תהליכים. דיברו על רישיונות שיוצאו לשוק עוד חודשים ספורים - ענקיות הנפט יתמודדו.

העסקה הזו היא אכן כמו שאמרו אבו וולס - הבעת אמון, מכפיל כוח, וגם כפי שאמר ארז מגדלי, מנהל ההשקעות של מגדל שלה החזקה גדולה יחסית במניות הגז - הבנה של איך  הגופים הגדולים מתייחסים אל מצבים פוליטיים, גיאו פוליטיים. כלומר, אנחנו כל הזמן חוששים  ובצדק מתגובת הזרים - "איך הזרים יגיבו בבורסה למהלכים של הממשלה וכו'". אז חשוב לדעת שיש גופים שאומנם לא מתעלמים מזה, אך למרות הבעיות - משקיעות כאן". עם זאת, בוועידה עלה שהיה גם גוף גלובלי גדול שבגלל המצב לא נכנס לשוק הישראלי.   

אז מניות הגז כיכבו השבוע, רק שצריך להזכיר - מניות הגז סיפקו בשנה שעברה תשואות מצוינות בשעה שהבורסה נפלה, וגם מתחילת השנה הן בתשואה עודפת. היו שהספידו אותן מוקדם מדי, הגז צפוי להישאר רלבנטי עוד עשרות שנים.

3. יגאל לנדאו הבעלים של רציו הוא איש גבוה, מרשים ומכובד. יגאל לנדאו ויצחק תשובה שותפים בלוויתן, שותפים לדרך. אך בשעה שתשובה היה זה ש"זכה" לגידופים, בוץ ואש של עוינות מהתקשורת ומהעם, לנדאו היה בצל. תשובה כנראה היה גדול יותר, מוכר יותר, נוח יותר למתקפה.

זאת היתה מתקפה לא הוגנת ולא הגונה בעיקר כי כל מי שרצה להשקיע בגז יכל. תשובה ולנדאו נתנו לציבור להשקיע - הכל היה סחיר בבורסה. זה היה לא הוגן והגון כי שינו את כללי המשחק באמצע. הטילו חוקים ומסים חדשים על גופים עסקיים. עכשיו יש כאלו שאומרים לעצמם "איך יהיו עסקים תחת דיקטטורה, איך ישקיעו גופים זרים, אפשר לשנות חוקים, הסכמים זה לא הסכמים בדיקטטורה". אותם נאורים שכותבים עמודים על גבי עמודים בעיתון על הסוגיה הזו, שוכחים שהם דרשו לשנות את החוקים לתשובה שמצא גז ועל הדרך הם פגעו ברבבות משקיעים מהעם וגם גרמו לדחייה של עשור בהוצאת הגז מהאדמה, שלא לדבר על הרעיון האווילי ואפילו רע של להשאיר את הגז באדמה. 

לנדאו מבכה את הזמן שעבר בלי קידוחים נוספים. אבל אומר שרציו תתמודד על קידוחים חדשים. אבל מה שלקחתי מהשיחה איתו זה לא העתיד, אלא העבר. חזרתי לעבר, קראתי, נזכרתי. ההיסטוריה חשובה גם כדי להבין את העתיד. ב-2008 רציו היתה שווה בבורסה  פחות ממיליון דולר. היה לה 100% מהזכויות בקידוח לוויתן. 

לנדאו מגיע ממשפחה עשירה - נדל"ן, בנקאות (בנק אגוד). רציו היתה סוג של הרפתקה, ובכלל היא ישבה כמה שנים טובות כאבן  שאין לה הופכין. לנדאו ודירקטוריון רציו היו צריכים לקבל החלטה? מה עושים עם זכויות הקידוח הזה - כדי לקדוח צריך הרבה כסף, אבל שווה לקחת את הסיכון הזה?

ישבו, חשבו ואמרו את הדבר הבא - "מוכנים לסכן 20 מיליון דולר". כל הקידוח הוא באזור 120 מיליון דולר (אני לא מדייק, אבל זה בערך)  ומכאן דירקטוריון רציו החליט למסור לשותפים ודלק של תשובה בראשם 85%. כל השאר היסטוריה. ויתרו על הרבה וקיבלו הרבה. ממיליון דולר זה הפך תוך שנה למיליארד דולר. מאז אגב זה עבר טלטלות רבות (ששינסקי, אדיר, דחיית קידוחים), בשנתיים האחרונות הערך חוזר לעלות משמעותית ועדיין השווי נמוך ממיליארד דולר (כ-840 מיליון דולר).

זה כוחו של וויתור. זו כוחה של מחשבה לטווח ארוך. זו נדיבות של מנצחים. לנדאו המנצח, הבין שכדי להשיג את המטרה שלו, כדי להצליח בעוד עשר ועשרים שנה, הוא צריך להתפשר מאוד. ההצלחה הזו שמה בצל את "הפספוס" לכאורה שלא עשה הכל לבד. ההצלחה הזו שמה בצל את העסקים הטובים והמוצלחים האחרים של המשפחה.  זה גם מלמד עד כמה החלטות עסקיות, אפילו שזמן אמת נראות שוליות יכולות להיות הרות גורל. 

תגובות לכתבה(34):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 22.
    ביזפורטל הכי קנויים 10/09/2023 01:20
    הגב לתגובה זו
    יאפ
  • 21.
    רוני 04/04/2023 08:43
    הגב לתגובה זו
    רצו לקבור את הגז באדמה . שלי חמורביץ אמרה שעדיף שהגז ישאר באדמה . טיפשה לא קטנה שלא מבינה כלום.. אחר כך שינו הסכמים כתובים וחתומים עם תשובה..הרחיקו משקיעים בבורסה אחרי שגרמו להם הפסדים. הרחיקו השקעות זרות כי הזרים פחדו שממשלת השמאל לא מכבדת הסכמים...גרמו לעיכוב של 10 שנים בפיתוח לויתן...הפסדים של עשרות מיליארדים..השמאל גרם נזק אדיר ביותר לכלכלת ישראל.
  • 20.
    השקעתי ברציו ודלק קבוצה לפני עשר שנים , אתמול רציו 01/04/2023 15:55
    הגב לתגובה זו
    השקעתי ברציו ודלק קבוצה לפני עשר שנים , אתמול רציו הגיעה למחיר הקניה וקבוצה מופסד 50 אחוז הכל בגלל הזוי השמאל שהטילו מיסים רטרו על החברות ועצירה מוחלטת של 10 שנים כשהשיא לפני שנתיים שרת האנרגיה מודיעה שעצרה קידוחי גז חדשים בישראל , איפה שהשמאל נמצא דשא ירוק לא יגדל
  • 19.
    כלכלן בכיר 01/04/2023 10:21
    הגב לתגובה זו
    מאיפה הביאו את האוויל המשריש שכתב את גיבוב המילים המוצג כאן כ"כתבה"???
  • 18.
    בוטאר 31/03/2023 23:36
    הגב לתגובה זו
    במיליארדי דולרים אם הקידוחים בקייטאר יהיו כמו בסטארבוק
  • 17.
    הדור הצעיר יזרוק את הדיקטטןר לפח. צעירי ישראל ינצחומאת הליכוד (ל"ת)
    עםצישראל 31/03/2023 22:17
    הגב לתגובה זו
  • מהפה שלך לאלוהים 01/04/2023 20:29
    הגב לתגובה זו
    הם , בימין, לא מבינים שנתניהו יביא עליהם אסון. הוא יעשה מה שהוא רוצה, והם יהיו עבדי משפחתו המופרעת , ואת הימין בכללותו. הצעירים צריכים להבין שהוא לא יעשה עבורם דבר בנושאי דיור, חינוך ותשתיות. נתניהו דואג אך ורק לביתו שלו, בניגוד לבנט וללפיד , שהם עובדים למען המדינה בלבד. ראינו זאת בשנה וחצי שהם הנהיגו את המדינה. 14 שנה נתניהו לא נקף אצבע למען הצעירים .שום כלום. מחירי הדירות והמזון בשמים.
  • הנרי 02/04/2023 23:03
    בדיחה לצחוק ולא להפסיק
  • משה ראשל"צ 01/04/2023 23:56
    ואתם השמאל פח זבל פוליטי של כל מיני אדיוטים בראשת דביל יהיר וחלול וגנץ החמור וליברמן מזמין רציחות
  • 16.
    כתבה אינטילגנטית. תענוג לקרוא. (ל"ת)
    הקורא 31/03/2023 19:42
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    כסף מהציבור שסיכנו ולא כסף מהכיס שלהם אל תתבלבלו (ל"ת)
    אפק 31/03/2023 18:16
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    דני 31/03/2023 18:08
    הגב לתגובה זו
    מזכירה בתמצית את התלאות שעברו משקיעי הגז
  • 13.
    הסוף לטרללת 31/03/2023 17:54
    הגב לתגובה זו
    כמה אלפי משתוללים מנסים לכפות את עצמם על 64 מנדטים.
  • בקרוב תקבלו מכות עם חגורה בתחת הלבנבן שלכם. (ל"ת)
    ל 13 ממטורלל אנרכיסט 31/03/2023 20:06
    הגב לתגובה זו
  • הם האנרכיסטים כי הם פוגעים בטחון המדינה (ל"ת)
    הבעביסטים הם האנרכיס 31/03/2023 19:40
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    שר אוצר חרדי. ממשלה חרדית של כפיה דתית. חוקי דיקט 31/03/2023 17:21
    הגב לתגובה זו
    שר אוצר חרדי. ממשלה חרדית של כפיה דתית. חוקי דיקטטורה בפתח. לא הייתי שם כאן אגורה. אולי בפקמ לשנה או קרן כספית ותל בונד 20-60.. השאר בחול. אין כאן עתיד. הדמוגרפיה של בדווים עם ערבים וחרדים טפילים תיגמור את הכלכלה והחברה.
  • זה נכון מאד, לצערי 01/04/2023 20:41
    הגב לתגובה זו
    עליות יפות מאד בבורסה האמריקנית מאז תחילת השנה. אני מרוצה מאד מ-S&500, ומהנסדק 100. זרקתי מזמן את הבנקים בישראל. מ-1 בנובמבר 2022, עת עלה נתניהו שוב לשלטון, הרגשתי שהוא הולך לנקום על העמדתו לדין, ויתנקם במערכת המשפטית. צדקתי לגמרי, למרות שלעגו לי. עכשיו מי שיש לו מניות ואג"ח בישראל, צריך לחשוש מאד. ברגע אחד התהפך הגלגל. לא להאמין. הדולר עולה ועולה, מניות הבנקים כאן יורדות, והבורסה בכללותה כאן אינה טובה כלל.
  • 11.
    מישל 31/03/2023 16:55
    הגב לתגובה זו
    מגיע לתשובה פרס ישראל. ביזפורטל תקדמו את זה
  • 10.
    ניו-מד אנרג'י היא מטילת בייצי הזהב של כל קבוצת דלק ! (ל"ת)
    משקיע בניו-מד 31/03/2023 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מישהו 31/03/2023 15:16
    הגב לתגובה זו
    "נתניהו הפך את המתונים לקיצונים"
  • רק ערוץ 14 !! רק ביבי !! 64>46 (ל"ת)
    64>46 31/03/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אליקו 31/03/2023 15:05
    הגב לתגובה זו
    מנית רציו היתה בשער הגבוה 0.68כדי להגיע לשער תואם צריכה לעמוד בשער 5להזכירכם החברה הקטינה כמות ע.נ. בשיעור 87.5%
  • נכון 31/03/2023 15:48
    הגב לתגובה זו
    קניתי בשיא בשער 68 והפסדתי מעל 70 אחוז
  • 7.
    חשוב לזכור 31/03/2023 14:49
    הגב לתגובה זו
    כתבה אופטימית מאד.. אבל חשוב לזכור שערכה של רציו נמוך מאד... נתון זה הוזכר בכתבה... אישית חושב שהמנייה ממש בקרוב תגיע לשער 300
  • 6.
    בדיוק ההפך 31/03/2023 14:41
    הגב לתגובה זו
    ??????????????????????????
  • 5.
    מוכר גז 31/03/2023 14:01
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא רצה להשאיר את הגז באדמה. הדמגוגיה שלך ניכרת "מהדאגה" שלך לציבור שקנה מניות. כל הציבור היה מרוויח ממחירי חשמל ומוצרים (כי גם החברות היו משלמות פחות) זולים יותר. מה גם שאף אחד לא מנע מחברות הגז להרוויח. הנה, עם כל "המיסוי העודף" אתה מספר על להפוך מיליון למילארד.
  • אתה טועה !! 31/03/2023 14:47
    הגב לתגובה זו
    אתה טועה ומטעה. אני שמאלני..כל חיי הצבעתי למרץ. ולך אחורה 10 שנים .. שלי יחימוביץ טענה שתשובה ישאיר את הגז באדמה..והיא התנגדה לכל המתווה
  • 4.
    כתבה מצויינת 31/03/2023 13:52
    הגב לתגובה זו
    פשוט תענוג לקרוא. וחשוב לזכור..מניית רציו נמוכה מהשיא שלה 73 אחוז !!! קניתי את רציו בשיא בשער 68 ומאז אני מופסד 73 אחוז. אני אופטימי. משקיע לטווח ארוך. בטוח שרציו תגיע לשער 300. שבת שלום
  • הגיוני 31/03/2023 15:00
    הגב לתגובה זו
    אוקי קניתי לפני עשור את רציו בשער 68, מאז לא חיזקת? לא קנית עוד מניות? דיי לבכות.
  • אחי 31/03/2023 15:50
    בטח שחיזקתי ,אבל מהתחלה האמנתי במנייה.. מ380 אלף נשארו לי 160... מאמין שעד סוף השנה תעלה לשער 300 ויותר
  • 3.
    בחירת שני שופטים שמרנים יפגע בכלכלה?שקר שקוף של השמאל. (ל"ת)
    שלמה 31/03/2023 13:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רציו רחוקה רחוקה מהשיא (ל"ת)
    הכתום 31/03/2023 13:30
    הגב לתגובה זו
  • ןהכותב עוד טוען ש... 31/03/2023 17:34
    הגב לתגובה זו
    רק שבניגוד גמור ללנדאו שהכפיל את השווי פי 10. מי שהשקיע הפסיד את כספו.
  • 1.
    עם ישראל 31/03/2023 12:08
    הגב לתגובה זו
    ישראל תקרוס אם הדיקטטורה תעבור
שווקים מסחר (AI)שווקים מסחר (AI)

תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?

המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה  

מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה תחזית

אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות"  ולא ילכו על מניות קטנות. 

אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב, מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט,  מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה. 

ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר: 


 התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026




הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות הביטוח מאבדות 2.1% - המדדים בעליות של עד 0.5%

ירוק במדדי הדגל, אדום בפיננסים, אדום בוהק בביטוח שממשיך במומנטום השלילי מחמישי; אנחנו בעיצומו של יום ראשון האחרון שבו ייערך מסחר לפני מעבר למתכונת שני-שישי; אנרג'יקס מתממשת קלות - איך המוסדיים הרוויחו מההנפקה? ג'ין טכנולוגיות מדווחת על מו"מ עם גוף ביטחוני ישראלי ומזנקת, למה עיכוב בתשלום מפיל את חלל תקשורת?

מערכת ביזפורטל |

סנטה קלאוס התעכב השנה ועדיין לא הגיע לוול סטריט, שסיימה את השבוע שטוחה. אבל אולי דווקא לתל אביב הוא נזכר להגיע, באיחור קל. אחרי הירידות החזקות של יום חמישי, היום השווקים בהתאוששות מסוימת. אם לזקוף את זה לסנטה או להתרגשות מהעובדה שזהו היום הראשון-האחרון שבו נערך מסחר השבוע, קשה לדעת, אבל נראה שהשחקנים רוצים שנישאר עם 'טעם טוב' מהיום הזה. מדדי הדגל מטפסים. ת"א 35 מוסיף 0.6%, ת"א 90 סביב האפס עם נטייה קלה לעליות. ועדיין, לא כולם שותפים למגמה החיובית. סקטור הביטוח ממשיך במומנטום השלילי. זו לא הצניחה של 6.8% שראינו בחמישי, אבל זו ירידה של 2.4% שמקרבת את הסקטור לחיתוך מצטבר של כ-9% בעשרת ימי המסחר האחרונים.


חלל תקשורת חלל תקשורת  צונחת. החברה מודעיה על דחייה משמעותית בתשלום המקדמה (כ-1.6 מיליון דולר) מצד לקוח אסטרטגי בפרויקט ה-LEO (לוויינים נמוכי מסלול) של OneWeb. עבור חברה שנמצאת בשנים האחרונות במאבק הישרדותי ומתמודדת עם הסדרי חוב מורכבים מול מחזיקי האג"ח, כל עיכוב בתזרים המזומנים ובמימוש מנועי צמיחה חדשים מתפרש בשוק כסיכון מהותי. המשקיעים, שקיוו כי הפעילות החדשה תסייע לחברה לייצר יציבות לאחר אובדן לוויינים בעבר ושחיקה בערך נכסיה, מגיבים בחשש לכך שהסכמים מהותיים נותרים "על הנייר" בלבד, מה שמכביד עוד יותר על יכולת השירות של חובות העבר של החברה.


מניית אפקון החזקות 1.89%  זינקה בלמעלה מ-90% השנה, ואחרי שזינקה גם בשנה שעברה בכ-85% בשנתיים האחרונות היא הניבה למשקיעים כמעט 240% והיא נסחרת בשווי שוק של 1.86 מיליארד שקל, מה שעומד מאחורי הזינוק הזה הוא הפקת לקחים, גמישות והרבה מאוד יצירתיות. במשך עשורים, אפקון הייתה מזוהה עם קבלנות תשתיות מסורתית. תחת המטריה של קבוצת שלמה (שמלצר), החברה פעלה במגוון רחב של תחומים, מחשמל ובקרה ועד לבנייה קבלנית מסיבית. אבל, המודל העסקי של שנות ה-2000, שהתבסס על צמיחה דרך פרויקטי "בטון ושלד" היה בעייתי. המרווחים בתחום צרים מאוד בין 2-4%. טעות בתכנון, עיכוב קטן בלוחות זמנים וכל עליה בתשומות היו הורסים את כל הערך הכלכלי של הפרויקט. שינויים כאלה גררו בפועל את הקבוצה להפסדים תפעוליים במגזר ההנדסה האזרחית, שקיזזו את הרווחים מפעילויות הליבה האחרות. דודי הראלי מנכ"ל הקבוצה מסביר בראיון מיוחד למה זו רק תחילת הדרך: "אנחנו בונים את הקפיצה הבאה"


אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהם לא הכו את השוק. השוק היכה אותם. בעיה שלישית, קטנה יותר שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות. המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - אז מי באמת צודק ולמי אפשר להאמין (אם בכלל)? הנה התשובה: תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?


היום יהיה זה יום הראשון האחרון שבו יתבצע מסחר ומשבוע הבא נעבור לשבוע של שני עד שישי, שבוע המסחר על הדרך יקוצר גם בכשעתיים כשבשישי הבורסה תיסגר בשעה 14:00. המעבר של הבורסה בתל אביב למתכונת מסחר של שני-שישי אמנם נועד לסנכרן אותנו עם השווקים הגלובליים, אבל יש לו גם מחיר יקר, איבוד היתרון היחסי של ישראל כ'מגיבה ראשונה'. עד היום, ימי ראשון בישראל שימשו כ'סייסמוגרף' ברמה גלובלית לאירועים שהתרחשו במהלך סוף השבוע. היכולת של משקיעים מקומיים וזרים להגיב בזמן אמת, בזמן שוול סטריט ואירופה סגורות, הפכה את תל אביב לזירה אסטרטגית שמרכזת עניין וזרימת כספים ייחודית. בביטול יום ראשון, אנחנו מוותרים על הייחודיות שלנו והופכים לעוד גרורה של השוק האמריקאי, במקום להיות השוק שנותן את הטון הראשון לשבוע המסחר החדש.