כשהנפט יורד והסביבה עולה - אלה המניות הירוקות המעניינות בשוק
סקטור האנרגיה המסורתית נמצא בירידה מתמדת בגלל הפגיעה באיכות הסביבה. חברות האנרגיה הירוקה נכנסות לוואקום בהצלחה. גם בסקטור הכימיקלים וטיהור מים יש מעבר לטכנולוגיות ירוקות - הנה 3 מניות בתחומים האלו שעשויות להיות אטרקטיביות להשקעה
מנכ"ל וולוו, הקאן סמואלסון, יצא בסוף החודש שעבר בהצהרה נועזת, לפיה משבר הקורונה צפוי להאיץ את המעבר לרכבים חשמליים על חשבון רכבי דיזל מזהמים. "תהליך החשמול יהיה מהיר יותר. זה נכון שכשהלקוחות יחזרו הם יבקשו רכבי דיזל, אבל גם יותר מכוניות חשמליות – אנחנו כבר רואים את זה", אמר סמואלסון בוועידה של הפייננשל טיימס.
סמואלסון לא לבד. ככלל, כתבנו כאן לא מעט שהנפט הוא סקטור דועך. הקורונה ומלחמת המחירים שהורידו את מחיר הסחורה לראשונה בהיסטוריה לטריטוריה שלילית (אם כי למשך יום אחד) הוכיחו סופית שהנפט אמנם ימשיך איתנו עוד שנים, אבל הוא מקור אנרגיה נחות. הפן הבריאותי והזיהומי הפכו בשנים האחרונות למאוד קריטים לציבור ובהתאמה לממשלות, ומעבר לכך - הפקת הנפט הופכת ללא משתלמת כשאין ודאות לגבי המחיר וכשיותר ויותר תחליפים נכנסים לשוק.
הנדנדה הזו שנקראת מחירי הנפט, שפעם מגיעה ל-70 דולר וכעבור חודשיים נופלת ל-30 דולר ואז למינוס 38 דולר, הוא לא משהו שניתן לבסס עליו תוכנית עסקית ראויה. כשאי אפשר לדעת מה יהיה המחיר מחר אזי העסק נהפך למשוואה עם יותר מדי נעלמים.
מה זה אומר בעצם? הפקת נפט ואחסונו זה עסק לא זול. המשמעויות הסביבתיות והכלכליות שלו הן לא ברורות. הצורך לשנע את הסחורה מסביב לעולם גם פוגע בסביבה.
בעניין של עלות מול תועלת, נראה שאנחנו לקראת סופה של תקופה, שהחלה לפני 150 שנה פחות או יותר – שבו הזהב השחור כאמור לא ייעלם, אבל הוא יתפוס חלק שולי יותר ויותר. לא רק שהנפט מזהם ומסוכן לסביבה – הכדאיות הכלכלית שלו כבר לא חקוקה בסלע.
- הדולר לאן, הביטקוין לאן?
- סיוה מקבלת המלצת קנייה - מחיר יעד של 60 דולר, אפסייד של 71% על המחיר בשוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אירופה נפרדת מהנפט – העולם עובר לכיוון כימיה ירוקה
נתונים של S&P גלובל, מראים שהטרנד של ההיפרדות האירופאית מהנפט הופכת ליותר ויותר רלוונטית. ב-2019 לדוגמא, גרמניה, הכלכלה הגדולה באיחוד והרביעית בגודלה בעולם, סך השימוש בנפט לצרכי אנרגיה עמד על 0.2% בלבד מסך כל סוגי האנרגיות. שוב, 0.2%. זהו. ב-2024, הצפי הוא שסך % הנפט לצרכי אנרגיה יעמוד על 0%. 0 עגול.
אז מה כן? הצפי הוא שעד 2024, השימוש בגז יעלה מ-11% ב-2019 ל-21%. האנרגיה הסולרית תעלה מ-8% ל-12% ואנרגיית רוח תעלה מ-25% כיום ל-29%. אפילו הפחם יישאר ויפחת מ-11% ל-10%. רק הנפט והאנרגיה הגרעינית – שכיום מהווה 15% ממשק האנרגיה הגרמני – לא יהיו קיימות יותר בעוד 3.5 שנים.
בספרד אגב, הפסיקו כבר לייבא נפט לגמרי והמגמה לא תשתנה בשנים הקרובות. זה נכון גם למרבית האיחוד האירופאי, שנחשב למוביל עולמי במעבר לאנרגיות מתחדשות וירוקות.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אז נכון שסין, הודו וארצות הברית עדיין מכורות לנפט. אלה גם שלושת השווקים הגדולים בעולם במושגים אבסולוטיים של אוכלוסייה, אבל לא מעט חברות אמריקאיות, בראשן טסלה (סימול: TSLA) של אילון מאסק, כבר פורצות דרך לטכנולוגיות הפועלות על מקורות אנרגיה נקיות בתחום התחבורה – כשיותר ויותר טחנות כוח עוברות מדלק פחמי לגז, כמו תחנת הכוח בחדרה.
אבל לא רק הנפט מאבד השפעה, גם תעשיית הכימיקלים לאט לאט עוברת תהליך של יירוק – כשליותר ויותר משקיעים חשובה ההשפעה הסביבתית של ההשקעות שלהם. גם תעשיית הפלסטיק משתנה והופכת לבת קיימא. או בקיצור, העולם מבין שצריך להיות ידידותיים יותר לסביבה וזה הולך להשפיע בשנים הקרובות על תיק המניות של כולם.
האנליסטים מתלהבים מאורמת טכנולוגיות
את הפער הזה שיוצר הנפט והתעשיות המזהמות, תופסים אמצעים חדשים להפקת חשמל, העיקריות שבהן הן טכנולוגיות להפקת חשמל מהשמש והרוח, כשישנו גל גובר של הפקת חשמל הידראולית מהים ונהרות. אבל יש גם כמה חברות שהטכנולוגיות שלהן שונה לחלוטין.
אחת החברות שנהנית מהמעבר לאנרגיה ירוקה היא אורמת טכנולוגיות. הטכנולוגיה של החברה נועדה לייצור אנרגיה גיאותרמית – כלומר הפקת אנרגיה מתנועות באדמה - "אורמת היא החברה הגדולה בתחומה", אומר האנליסט טיילר קרואו, "לא רק שהיא מתכננת ובונה את מתקניה לתחום השירותים, בפורטפוליו שלה יש גם נכסים לייצור אנרגיה עם הכנסות ארוכות טווח.
"ברבעון האחרון 75% מהכנסות החברה הגיעו מסגמנט החשמל, כשהרווח התפעולי עמד על 50%, שנותן לחברה מנוע מזומנים שמספיק אפילו לחלק דיבידנד צנוע. עם פרויקטים נוספים בצנרת, החברה הודיעה שעד סוף 2022 תחום האנרגיה הגיאותרמית צפוי לצמוח בין 19% ל-24% - מה שהופך את החברה להשקעה מעניינת מאוד", סיכם.
מניית אקולאב תעלה ככל שתהיה דרישה למים נקיים
מניה נוספת שמומלצת על ידי חברת מורנינגסטאר, היא חברת אקולאב (סימול: ECL), מובילה עולמית בפתרונות ניקוי וסניטציה ידידותיים לסביבה. שווי השוק של החברה הוא 58 מיליארד דולר ומתחילת השנה היא עלתה בלמעלה מ-16%, ממחיר של 190 דולר למניה ל-204 דולר למניה. אבל יש לה עוד אפסייד.
"בין שלל פעילויותיה אקולאב היא מובילה עולמית בטיפול במים והחברה היא תמשיך להיות שחקנית משמעותית לאור הצורך הגובר במים נקיים", אומר האנליסט סת' גולדשטיין. "למשקיעים עם חששות בנוגע לסביבה, לחברה האזרחית ולמשילות, אקולאב מעניקה דרך השקעה ברת קיימא שמעניקה דרך לסקטור התעשייתי לחסוך במים", הוסיף.
במכתב למשקיעים שפרסם כתב גולדשטיין כי "השוק יותר מדי ממוקד בהשפעה קצרת הטווח על החברה. בטווח הארוך אנחנו רואים השפעה מינימלית על פעילות החברה, כשעלייה בדרישה של צרכנים למזון טר, ייצר לאקולאב הרבה הזדמנויות חדשות בשוק".
ביו-דלק וכמיקלים מתחדשים
מניה אחרונה לכתבה זו היא מניית ריניואבל אנרג'י גרופ (סימול: REGI). מדובר בחברה קטנה יחסית, עם שווי שוק של קצת למעלה ממיליארד דולר. למרות הירידות בשווקים, מתחילת השנה המניה נותרה במחיר של למעלה מ-27 דולר.
המניה, הנחשבת למניית אנרגיה אלטרנטיבית, מפתחת ומשווקת ביו-דלקים, כמיקלים מתחדשים ומוצרים נוספים בתחום. החברה עובדת בעיקר עם לקוחות בארצות הברית, כשבמהלך הרבעון הראשון של 2020 הציגה ירידה של פחות מ-1% בהכנסות המתואמות (GAAP), כשמדובר בהכנסות גבוהות יחסית למרות המשבר העולמי שהגיע לשיאו לקראת סוף הרבעון.
- 10.אנרגיה מתחדשת 18/09/2020 17:05הגב לתגובה זובזן מנסה להתאים את עצמה לעולם של דלקים חלופיים ואנרגיות מתחדשות כך לדברי עינת קליין-קלך, מנהלת מערך החדשנות בקבוצת בזן בוועידת הקיימות והחדשנות של כלכליסט; לדבריה: "המערך עוסק בארבעה תחומים: דלקים תחליפיים ומתקדמים, מומחיות בפלסטיק ופלסטיק בר קיימא, ייצור אנרגיות מתחדשות ואגירת אנרגיה, ו-tech industrial. והקמנו צוותים מקצועיים לרבות ליווי ותמיכה בחקר וחברות סטארט-אפ" 06.09.2020, 15:45 | ליאור גוטמן
- 9.חברת אקו לאב דיווחה על הפסד חציוני ענק (ל"ת)נסים 10/08/2020 15:51הגב לתגובה זו
- 8.שקל 17/06/2020 07:17הגב לתגובה זובכל אירופה
- 7.ככל שפחות נפט יקטן ההיצע בגז ולכן מחירו יעלה (ל"ת)תלם 17/06/2020 07:12הגב לתגובה זו
- ליאור 17/06/2020 08:19הגב לתגובה זוזה העתיד
- 6.סולארדג' 16/06/2020 20:16הגב לתגובה זוסולאדג' זה המוח שמייעל האנרגיה הסולארית
- 5.מאמר מחכים ומלמד, כן ירבו (ל"ת)תודה לארז ליבנה 16/06/2020 20:14הגב לתגובה זו
- תודה לך (ל"ת)ארז ליבנה 17/06/2020 15:05הגב לתגובה זו
- 4.שישו 16/06/2020 17:43הגב לתגובה זומחזיק שנים . וישן רגוע.....
- 3.פלסטיק מייצר מנפט. מה התחליפים לפלסטיק? עץ? מתכות? מה?? (ל"ת)עתידני 16/06/2020 17:20הגב לתגובה זו
- ארז ליבנה 17/06/2020 15:06הגב לתגובה זואבל גם הפלסטיק זו תעשייה בדעיכה. יותר ויותר מדינות בעולם פועלות לצמצום השימוש בו ואף הוצאתו מחוץ לחוק במקרים מסוימים.
- 2.שמוליק 16/06/2020 16:41הגב לתגובה זוהבעירה של ביו-דיזל במנוע מייצר בדיוק אותו זיהום של בעירה של דיזל רגיל. שחוץ מזה צריך גם לגדל אותו, לתפוס שטחי גידול, להשתמש בדשנים. לא רק שזה לא יותר טוב. זה יותר גרוע. אותו חוסר הבנה בפטרוכימיים - איזה סיבה יש לגדל צמחים כדי לייצר אותו פלסטיק אם אפשר לקחת חומר גלם מתחת לאדמה? בקיצור הכל עבודה בעיניים
- . 16/06/2020 17:14הגב לתגובה זומתחדש אבל לא ירוק
- 1.אפולו פאוור הירוקה שלי (ל"ת)מני 16/06/2020 16:36הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
