חיים סיבוני פורסייט
צילום: יח"צ

פורסייט מנצלת את הזינוק במחיר המנייה ויוצאת להנפקת בזק

לאחר שהדיווח על פיתוח מערכת לאבחון חולי קורונה הזניק את מניית החברה היא צפויה לבצע הנפקת בזק בארה"ב; האם הגיוס ידליק את נורות האזהרה של המשקעים?

חברת פורסייט -3.5% הדואלית (סימול:FRSX), מנצלת את המומנטום החיובי וצפויה לבצע הנפקת בזק בארה"ב. זאת, לאחר שבשבוע שעבר דיווחה כי הגישה פטנט על מערכת לאיתור נדבקים בקורונה באמצעות מצלמות תרמיות.

לאחר שזינקה בכ-21% אתמול, הבוקר מדווחת החברה על הפסקת המסחר בניירות הערך שלה עד להשלמת ה-PRICING להנפקה בארה"ב. ככל הנראה בחברה בחרו לנצל את הזינוק במחיר המנייה, בכדי לגייס כסף כפי שעושות חברות רבות.

הגיוס הנוכחי צריך להעלות כמה שאלות בקרב המשקיעים ובעלי המניות, שכן הוא מגיע לאחר שמוקדם יותר החודש גייסה החברה כ-5 מיליון דולר באמצעות הנפקה של כ-8.3 מיליון תעודות פיקדון אמריקאיות (ADS), ובמקביל גייסה עוד כ-350 אלף דולר בהנפקת מניות פרטיות למשקיעים פרטיים ישראליים. אם גויס כסף אז למה עוד? האם זו הזדמנות של הסיטואציה בגלל עליית מחיר המניה?

לכך, מצטרפות שאלות נוספות שטרם ניתן להם מענה באשר לאפקטיביות המערכת לאבחון חולי קורונה - כיצד נכנסה החברה מפיתוח מערכת לנהיגה אוטונטמית לתחום הקורונה? האם זה משהו עם היתכנות או רעיון בלבד? 

שיקול נוסף שצריך לעמוד בפני המשקיעים הוא העובדה שהחברה נמצאת עדיין בתחילת דרכה. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2020 החברה עדיין לא החלה להציג הכנסות ורשמה בשורה התחתונה הפסד של כ-4.05 מיליון דולר.

ממערכת לרכבים אוטונומיים לזיהוי חולי קורונה

פורסייט מתעסקת בשנים האחרונות בפיתוח מערכת ראייה ממוחשבת לנהיגה האוטונומית. מערכת הראייה שפיתחה החברה  (QuadSight), מבוססת על שימוש בשתי מצלמות אינפרא אדום ובשתי מלצמות אור נראה. המערכת מיועדת לספק יכולת ראיה תלת מימדית, המדמה את אופן הראייה של העניין האנושית. המוצר שלה נמצא בפיילוטים במספר מקומות ובפועל במקומות שכבר בחנו את המוצר התגוובת, כך מסרה החברה, היו טובות. 

החברה עלתה לכותרות לראשונה במהלך 2017, עם מכירת מוביליאי לאינטל, עם חלומות מצד המשקיעים כי החברה תלך בדרכה של מובילאי. עם זאת, החלום הפך בשנים אחרונות לחלום בלהות, מאז הנפקת החברה בוול סטריט ועד לחודשים האחרונים איבדה מניית החברה יותר מ-95% מערכה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    צחי 09/06/2020 19:27
    הגב לתגובה זו
    בינתיים עולה 8 אחו בנסדק יש דברים שאנחנן לא יודעים. והמסחר שם פי 10 מיום רגיל.
  • 11.
    תרמית אופיינית לת"אב-ת"א: הודעה חיובית, הנפקה, התרסקות (ל"ת)
    סוחר לא תמים 09/06/2020 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שומר נפשו ירחק (ל"ת)
    רננה 09/06/2020 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    זה נראה כאילו לאיתן יש איזה משקע שלילי מפורסייט... (ל"ת)
    ליבי 09/06/2020 13:38
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    התעמלות קרקע 09/06/2020 13:21
    הגב לתגובה זו
    מקפיצים שער של מניה עם הודעה מטומטמת, ואחרי כמה שעות מודיעים על הנפקה.
  • 7.
    שומר כספו ירחק !!!!!!! חברה של נוכלים (ל"ת)
    כלכלן דמיקולו 09/06/2020 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    סוחר 09/06/2020 11:59
    הגב לתגובה זו
    וחברה פח
  • 5.
    כרגיל:הודעה-הנפקה-כסף למנהלים-מניה צוללת-הודעה-הנפקה... (ל"ת)
    יש ר א לי 09/06/2020 11:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שומר כספו ירחק !!!!!!! (ל"ת)
    כלכלן דמיקולו 09/06/2020 11:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    רון 09/06/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    חרא של חברה רק דילול ראינו מהם .
  • 2.
    עאלק "זיהוי קורונה" - ולמחרת הנפקה. איפה הרשות??? (ל"ת)
    חבורת נוכלים בע"מ 09/06/2020 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משקיע אמיתי 09/06/2020 11:01
    הגב לתגובה זו
    כל כמה חודשים הם מודיעים על "פריצת דרך", ואז מגייסים כמה מיליונים לצורך שריפה על משכורות לכמה מקורבים, וחוזר חלילה. כן-פייט 2.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.