בנקים
צילום: istock

הבנקים מקבלים 'כסף חינם' - זו ההזדמנות הגדולה ביותר בשוק?

לאחר שהסקטור היה חלש מאוד בשנתיים האחרונות ביחס לשאר הסקטורים ולאחר הקריסה בחודש שעבר, מניות הבנקים בארה"ב משלימות תיקון חד של קרוב של עד 40%. המתנות הרבות מהממשל האמריקני ומהפד' (שנמשכות גם היום) מאותתות כי זו רק ההתחלה
עמית נעם טל | (16)

לאחר שהיה חלש במיוחד בשנתיים האחרונות, סקטור הבנקאות בארה"ב מאותת על חוזקה בשבועיים האחרונים. המניות של בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), ג'יי פי מורגן (סימול:JPM), סיטי בנק (סימול:C) השלימו תיקון של עד 40% משיא הירידות במרץ. האם מדובר במקריות? התשובה לכך היא שלילית. בסיטואציה הנוכחית, שבה יש לפד' את הלגיטימציה להתפרע, הבנקים בארה"ב הם הקנייה הטובה ביותר בשוק. 

כסף חינם מהפד'?

תוכנית ההלוואות לעסקים קטנים בהיקף של 350 מיליארד דולר של הממשל האמריקני החלה לפעול בשבוע האחרון.  מאז דווח על מספר קשיים, כאשר אחד מהם היה חוסר הסכמה של מספר בנקים להעניק את ההלוואות לנוכח הסיכון הגבוה במתן ההלוואות בסיטואציה הנוכחית (למרות הערבות שמעניק הממשל). הפד' מצא לכך פתרון: הבנק הודיע שיתחיל לרכוש בקרוב את ההלוואות שהבנקים מעניקים כעת לעסקים הקטנים (לכתבה המלאה).

מדובר בהחלטה ששווה מיליארדי דולרים למערכת הבנקאית והסיכון הוא אפסי. הבנקים יכולים להעניק כעת הלוואות לעסקים הקטנים, לגרוף עמלה של 5%-10% לפי גודל ההלוואה, ולמכור את אותה הלוואה ישירות לכלי החדש שהממשל האמריקני והפד' יוצרים. ההלוואות החדשות לא צפויות להיות רשומות במאזני הבנקים, העמלות דווקא כן. ע"פ הערכות האחרונות, הבנקים צפויים לרשום הכנסות של 17.5 מיליארד דולר כתוצאה מהלוואות אלו.  

גם אם הבנקים יצטרכו בסופו של דבר לקחת עמלות נמוכות יותר, עדיין מדובר במיליארדי דולרים של הכנסות עם סיכון אפסי. נוסיף כי ביומיים האחרונים ישנם דיווחים כי המחוקקים בארה"ב רוצים להגדיל עוד יותר את חבילת התמריצים לעסקים הקטנים. כפי שכבר הבנתם – המרווחים הגדולים הם לא העסקים אלא הבנקים בארה"ב. 

עדכון 18:40: הפד' מודיע כי הוא מסיר חלק מההגבלות שהוטלו על וולס פארגו (סימול:WFC), שהגבילו אותו להשתתף בתוכנית ההלוואות לעסקים קטנים. מניית הבנק מזנקת בתגובה.

הצעד השבוע מגיע לאחר אינספור הקלות שזכו הבנקים בשבועות האחרונים ונזכיר 2 משמעותיים במיוחד. ביום רביעי שעבר הפד' ביטל לתקופה של שנה חלק משמעותי מתקנות באזל 3 שנחקקו בעקבות המשבר של 2008-2009 – התקנות על יחס המינוף של הבנקים (SLR). המשמעות הפרקטית, ירידה של 2% בדרישות ההון רובד1 לבנקים בארה"ב והגדלת היכולתם שלהם להתמנף. גורם מרכזי שעיכב את הסקטור בשנה האחרונה הוסר.

לפני כשבועיים קיבלו הבנקים בארה"ב מתנה גדולה נוספת בדמות דחייה של רפורמת ה- CECL בשנתיים. המהלך צפוי להוריד משמעותית את ההפרשות להפסדי אשראי בשנתיים הקרובות (לכתבה המלאה). 

קיראו עוד ב"גלובל"

אבל רגע, הבנקים צפויים לרשום הפסדים?

האירועים האחרונים בשווקים פגעו משמעותית בסקטור וחלק מההפסדים הגדולים יופיעו כבר בעונת הדו"חות הקרובה. אך צריך לזכור 2 עובדות חשובות: העובדה הראשונה, מניות הבנקים בארה"ב רחוקות היום ב-30%-50% מרמות השיא, כך שחלק מההפסדים הצפויים מגולמים במחיר המניה הנוכחי. 

העובדה השנייה היא שמצבם הפיננסי של הבנקים טוב היום משמעותית מהמצב שהיה בשנתיים האחרונות, כאשר פעולות הפד' האחרונות הגדילו משמעותית את כמות המזומנים של הבנקים בארה"ב. וכל עוד הפד' ממשיך לספק "כסף חינם" למערכת, קשה לראות כיצד נתון זה משתנה.

כמות המזומנים בבנקים בארה"ב: המצב כרגע הרבה יותר טוב מבשנתיים האחרונות

ונסיים עם ציטוט של מייק ווילסון, ראש חטיבת המניות במורגן סטנלי, בשבוע האחרון: "שוק דובי מסתיים במיתון כלכלי, לא מתחיל במיתון". לנוכח הצעדים האחרונים של הבנקים המרכזיים, נראה כי אין משפט נכון יותר לתאר את הסיטואציה הנוכחית.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    איתן 14/04/2020 16:59
    הגב לתגובה זו
    עוד כמה ירימו את השוק לאן?
  • 11.
    גדי 10/04/2020 08:16
    הגב לתגובה זו
    הפד אחוז טראומה ממשבר 2008 ומקבל רוח גבית מטראמפ שהדבר היחיד שמעסיק אותו זה הבחירות בעוד חצי שנה מה שמביא להתנהלות אובסביבית כזו , מלאימים כל מה שקצת מקרטע ... הזוי !!!
  • 10.
    משקיע 09/04/2020 09:21
    הגב לתגובה זו
    יעד28$
  • 9.
    גל 09/04/2020 08:45
    הגב לתגובה זו
    החצי השני, אנשים שלוו לפני המשבר ולא יוכלו להחזיר
  • 8.
    הנביא 09/04/2020 07:13
    הגב לתגובה זו
    עוד השנה. אפסייד של 100 אחוז
  • 7.
    בועה 08/04/2020 23:10
    הגב לתגובה זו
    בסופה תהיה לנו סטגפלציה . אינפלציה וירידה בביקושים.
  • ממילא 09/04/2020 09:57
    הגב לתגובה זו
    יש כאן מס גורמים שחברו יחדיו להביא את המדדים לשיא. זה מתחיל בטראמפ, ממשיך בפד , ממשיך בבנקים מרכזיים אירופים ונגמר בנגיד הישראלי. כולם רוצים ירוק ושיאים ויעשו הכל כדי להשיג זאת. הראשונים להבין זאת היו מוסדיים בישראל ומיד אחריו המוסדיים בארהב. עד סוף אפריל הנאסדק ישבור שיא ויעבור את מדד ה-10,000 מי שלא יצטרף לחגיגת העליות יסתכל אחורה ויגיד איזה אידיוט הייתי. משבר הקורונה מבחינתם נגמר וחלף. סוף. אין ברבור ואין שחור. יש ירוק והרבה
  • 6.
    ט 08/04/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
    שבא אחריו. אבל הנגיף זה ברבור שחור שאף אחד לא יכל לצפות מראש ופגע בכלכלה הריאלית לכן זה מצב חדש
  • 5.
    אנונימי 08/04/2020 22:15
    הגב לתגובה זו
    לכתוב שעכשיו יש הזדמנות אחרי עליה של 40% זה חוכמה קטנה. איפה הייתם עם ׳ההזדמנות בבנקים׳ לפני שבועיים ?
  • 4.
    ט 08/04/2020 22:07
    הגב לתגובה זו
    לשכנע אנשים להיכנס עכשיו לשוק ההון. בגלל שהוא רוצה את טובתם או אינטרסים אחרים..?
  • 3.
    דירה=קורת גג 08/04/2020 20:40
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • בנאדם בלי חיים (ל"ת)
    שמואל 09/04/2020 20:02
    הגב לתגובה זו
  • אכלת לנו את הראש עם התגובה הזאת בכל מקום (ל"ת)
    חן 09/04/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    'זיטוני 08/04/2020 20:22
    הגב לתגובה זו
    All In
  • פזית 09/04/2020 09:23
    הגב לתגובה זו
    להיכנס בהדרגה על ידיdca במקומות הכי טובים וזולים
  • 1.
    על זה נאמר : שונא מתנות יחיה - תרתי משמע . (ל"ת)
    דן 08/04/2020 18:31
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.