אלקטריאון: הצלחה בניסוי ראשוני - האם יש כסף להמשך הניסויים?
בדיקה במאזני החברה מראה שנותרו לחברה מעט מזומנים. האם החברה לקראת גיוס ודילול בעלי מניותיה? מנכ"ל החברה מסביר שאין חשש; אבל, ייתכן מאוד שאם היא לא תגייס בשווי הנוכחי - 720 מיליון שקל היא תצטער על כך בהמשך
אחד הדיווחים המעודדים שהיו לנו השבוע הגיע מכיוונה של אלקטריאון -0.6% , שאתמול הודיעה על הצלחה בניסוי של הטענת רכבים חשמליים. הודעה בהחלט משמחת וחברה באמת מעניינת - בלי ציניות. השוק מאוד מתלהב ממנה בשנים האחרונות ושוויה עומד כבר על 720 מיליון שקל, למרות שהיא עדיין לא מכרה בשקל אחד ולמרות שרווחים ממש לא נראים באופק.
לצד הבשורה שבהצלחה בניסוי הראשוני, בדיקה בדוחות הכספיים והערכת קצב שריפת המזומנים מאז ועד היום, מביאה למסקנה שהחברה צריכה מהלך מימוני קרוב - הנפקה פרטית, זכויות, משקיע אסטרטגי, תמיכות ממוסדות שונים או מהלך אחר שיעשיר את קופתה המדלדלת.
נכון לסוף יוני 2019 בקופת החברה 9.6 מיליון שקל וקצב שריפת המזומן השנתי (על פי הדוח במחצית) הוא 9.4 מיליון שקל. ההפסד במחצית עמד 7.4 מיליון שקל.
האמת שלא מדובר בסכומים גדולים אך נראה שככל שהניסויים יתרחבו כך גם ההוצאות יגדלו. עם זאת, יש תמיכות - החברה עובדת מול רשות החדשנות, מול משרד התחבורה השבדי ומול משרד התחבורה הישראלי. כל הגופים האלו מממנים חלק מפעילותה. חלק גדול, אבל לא הכל.
אז ייתכן שהכסף בקופה מספיק. אבל מנפיקים כשאפשר - לאו דווקא כשצריך. אם צריך אז על אחת כמה וכמה, וההחלטה לא לצאת להנפקה עכשיו עלולה להתברר כטעות, אפילו טעות גדולה.
- אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין
- היצירתיות של אלקטריאון: רוכשת חברה עם מוצר כמעט זהה כדי לגייס הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם כל הכבוד לאלקטריאון, נראה ששווי של 720 מיליון שקל גדול עליה. נכון, המוצר מעניין, המוצר ייחודי, התחום חם - רכבים חשמליים, ונכון שיכולה לבוא גורילה ולקנות את הסטארטאפ הזה בסכום גבוה יותר. אבל לצד מובילאיי שנמכרה במיליארדים (והיתה כמובן בשלב הרבה הרבה יותר מתקדם) יש הרבה חברות שגרמו הפסדי עתק למשקיעים. (פורסייט). חברה בשלב יחסית ראשוני, עם הוצאות מו"פ של 2-3 מיליון דולר בשנה, נניח 5 מיליון דולר, ככל הנראה לא שווה 200 מיליון דולר.
אתמול כאמור הודיעה החברה על הצלחה בניסוי ראשוני של מערכת הכביש החשמלי אותו מפתחת החברה. במקביל, החלה בהתקנת מקלטים על גבי שני אוטובוס חשמליים של חברת HIGER ועל גבי משאית חשמלית כבדה. בשלב ראשון, הכביש החשמלי יוביל סטודנטים מהרכבת לאוניברסיטת תל אביב.
שאלנו את אורן עזר, מנכ"ל חברת אלקטריאון, על הניסוי ועל מקורות המימון של החברה.
תסביר לנו על הניסוי?
"ביום חמישי סיימנו ניסוי שכלל הטמנת סלילים באספלט והפעלנו את המערכת בצורה מלאה. אנחנו מטמינים סלילים בכביש, מחברים עם הטכנולוגיה שלנו לחברת חשמל ומטמינים מקלט בגחון של הרכב והמערכת מעבירה. ברגע שהמערכת מזהה את המקלט היא מתחילה להעביר לו אנרגיה לבטריה, ככה נוסעים ומקבלים טעינה".
- אנרג'יקס נפלה אבל המוסדיים עשו רווח מהיר
- אפקון החדשה: "ה-EBITDA של 50 מיליון שקל לרבעון - מייצג"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם...
איך אתם הולכים להרוויח כסף?
"זה מודל מורכב שתלוי בערים, מדינות וחברות חשמל. קודם כל אנחנו פורסים תשתית, על זה יהיו רווחים אני מניח. עדיין לא סגרנו עם אף אחד, אבל כמו שמשלמים על טעינה של רכב, ככה נמצא את המודל שישלמו לנו על הטעינה.
"מה שחשוב להבין זה שהמערכת בנויה מסגמנטים, כלומר מקטעים של כביש. ברגע שאנחנו סוללים 100 מטרים זה כאילו סללנו קילומטרים. כל סגמנט כביש עומד בפני עצמו וזה מה שאנחנו הולכים לעשות בשבוע הבא. לכן זה אירוע כל כך חשוב".
בוא נדבר על המאזנים – יש לכם בקופה 9.6 מיליון שקלים. לפי קצב שריפת המזומנים זה יספיק לכם עד תחילת 2020. מה זה אומר?
"מתחילת השנה היה לנו 15 מיליון שקל, אחרי שהוצאנו סכום רציני על הפרויקט בשבדיה, נותר לנו כמעט 10 מיליון שקלים. קיבלנו כבר מיליון דולר ממשרד התחבורה השוודי, שעדיין לא רואים במאזן. ב-15 לאוקטובר אנחנו צפויים לקבל עוד 2.5 מיליון דולר.
"בסך הכול בשנה וחצי הקרובות אנחנו צופים לקבל 35 מיליון שקל ממשרד התחבורה השוודי על הפרויקט שם. בנוסף אנחנו צריכים לקבל 7 מיליון שקלים ממשרד התחבורה בישראל, סך הכול אנחנו צפויים לקבל 55 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות ממגוון מקורות".
אז אין סיבה לדאגה?
- 11.חיים 25/09/2019 08:37הגב לתגובה זוהעולם הולך למקום נטול קרינה כל טכנולוגיה שבו אני יושב בתוך קופסה ומטגנים אותי תוך כדי נסיעה, נראה לי ,less
- 10.roza 24/09/2019 15:03הגב לתגובה זואת רשימת השותפים בפרוייקטים
- 9.רק שלפיצוציה יש לפחות רעיון איך להרוויח (ל"ת)הון עצמי של פיצוציה 24/09/2019 11:07הגב לתגובה זו
- 8.אביאיילןן 24/09/2019 08:45הגב לתגובה זומי שמבין זה סיפור טוב אבל השווי אפס ועד שבעלי מניות לא ישחילו לציבור את כל המניות שלהם דרך מימוש האופציות לא יהיה הנפקה ואז זה יחזור שווי כמו ננו פורסייט בזמנו
- 7.מה שאמרו לפני 24/09/2019 08:42הגב לתגובה זובלי כסף בקופה בלי תוכנית לרווח עם רעיון שכבר קיים וכנראה שמוכח שלא כלכלי שיזהרו המוסדיים בכסף שלנו זה לא מונופול
- 6.אלדד 23/09/2019 22:19הגב לתגובה זואחת המדינות המתקדמות בעולם טכנולוגית ניסתה פרוייקט כזה כבר לפני שנים וירדה ממנו אחרי ביקורת ציבורית שזה בזבוז של כסף שלא יגיע לעולם לכדאיות כלכלית אבל כרגיל הישראלים יודעים הכי טוב מכולם,בהצלחה למשקיעים ולשחקני הבורסה
- שחרזדה 24/09/2019 15:00הגב לתגובה זווגם אתה תכשל ..תביט ותקנא שאין לך מניה
- 5.בועה בועה בועה 23/09/2019 21:54הגב לתגובה זואין מודל רווח איי הון עצמי וגם אם יגייסו הרווח רחוק רחוק, חלומות וטכנולוגיה שאינה איזה המצאה לטעון מרחוק עושים כבר הרבה זמן ונראה לא מעשי ועם הרבה מתחרים ומדווחים על הניסוי הזה כמו חברת תרופות שזה אולי עותר קרוב לטעינת אייפון מרחוק היזהרו על כספכם
- 4.סקפטית 23/09/2019 16:30הגב לתגובה זויש להם בהחלט מתחרים בעולם, זה ממש לא איזו המצאה חדשנית, ונראה שחוץ מפעילות יש גם הרבה יחסי ציבור על כל נאד שתוקעים. זה הם עושים טוב. מכאן עד לכסף ארוכה הדרך, וגם התשובות של המנכ"ל מטרידות ומעורפלות כאילו לא חשבו איך עושים מזה כסף, זה צריך להטריד משקיעים שרוצים לראות את כספם חוזר ולא רק רכבת הרים
- 3.דור 23/09/2019 15:36הגב לתגובה זוקאיסט הקוריאנית מריצה אוטובוסים על כביש עם טעינה אלחוטית כבר שנים. בשוודיה המתחרה של אלקטריאון זכתה במקביל אליהם ב"טרום מכרז" וכבר ממזמן פרשה את הטכנולוגיה שלה והסיעה עליה אוטובוסים ומשאיות, בלי סלילים יקרים וכבדים מנחושת אלא עם מסילה פשוטה בטעינה ישירה שלא מבזבזת אנרגיה עם גימיקים אלחוטיים.
- חוקר 24/09/2019 09:59הגב לתגובה זוכמה קל לכתוב שטויות בלי קבלות באינטרנט. בשיחה עם גורמים בחברה אני מבין מספר דברים: החברה הקוריאנית הפסיקה את הנסוי בעייריה בקוריאה בשם גומי בגלל כשלים טכניים, תבדוק. לגבי החברה המתחרה השבדית, לפי פרסומים, אין להם טכנולוגיה עובדת, הם מתכוונים לסלול בפעל הראשונה רק לקראת סוף 2020. כרגע אין חברה עם טכנולוגיה דומה הניתנת לפריסה בכביש.
- בועז 23/09/2019 16:41הגב לתגובה זוואת כל מה שכתבת הממשלה /משרד התחבורה השבדי לא יודע???? תפסיק לבלבל את המוח
- 2.כותרת אחת ותוכן אחר 23/09/2019 14:17הגב לתגובה זועם 55 מיליון ש"ח נוספים - אין להם שום סיבה לגייס כסף. זה אותו קו שהחברה נקטה עד היום - ואין סיבה שזה ישנה. קניתי ב-5,000 ואני עדיין מחזיק. בהצלחה לכולם!
- 1.זאב 23/09/2019 14:02הגב לתגובה זוחברת חלום אבל חלום מתוק
שווקים מסחר (AI)תחזית ל-2026 - מה יקרה בשווקים, במחירי הדירות ובדולר?
המנכ"לים, מנהלי ההשקעות הבכירים והאנליסטים שאומרים לכם שהשוק יעלה וממליצים על מניות אטרקטיביות שנסחרות בשיא, הם בדיוק אותם אנשים שטעו לפני שנה ולפני שנתיים ולפני שלוש - מי באמת צודק? הנה התשובה
אל תצפו לאנשים שמרוויחים משוק ההון להיות אמיתיים לגמרי או להיות לא מוטים. הם לא יכולים להגיד לכם שיהיו ירידות. זה מבחינתם גול עצמי. אנליסטים כמעט לא ממליצים למכור, מנהלי השקעות בכירים, סמנכ"לים ומנכ"לים כמעט ולא אומרים לכם שיהיו ירידות. אצלם הכל חיובי, אופטימי. ההטייה הזו היא בעיה אחת בהתבססות על תחזיות והערכות שלהם, אבל היא לא הגדולה ביותר. הגדולה ביותר היא פשוט חוסר היכולת שלהם לחזות. תעברו על התחזיות בשנה שעברה, לפני שנתיים, לפני שלוש שנים, ועוד, ותגלו שהן לא הכו את השוק. השוק היכה אותן. בעיה שלישית, קטנה יותר, היא שהם הולכים על בטוח. הם לא אמרו לכם שנאוויטס מעניינת לפני שנתיים-שלוש, הם אומרים את זה עכשיו אחרי שעלתה פי 9. הם תמיד ילכו על "המניות הרגילות" ולא ילכו על מניות קטנות.
אלו הם כללי המשחק שלהם. ואגב,
מה שיותר מאכזב שהם לא רק בינוניים במה שהם אומרים בתקשורת, הם בינוניים בתשואות - אתם אולי מאוד מרוצים כי התשואות בשמיים, אבל האמת היא שביחס לבנצ'מרק, מעטים הצליחו להכות את השוק. כשאתם רואים תשואות של 20%, 22% בקרן השתלמות המנייתית, השאלה היא מה עשה השוק - והוא
עשה יותר. גם בהשוואה למסלולים מעורבים השוק עושה יותר. הם מנהלים אקטיביים שאמורים לייצר תשואה טובה, וזה לא כך - במסלול כללי שמחולק לרוב 60% אג"ח והיתר מניות, הרווחתם כ-13-14%, אבל אם הייתם מחלקים את הכסף בין קרנות מחקות, קרנות סל על אגרות חוב ומסלולים מנייתיים
הייתם מרוויחים יותר.
בסוף, היכולת של גופים מנהלים להכות את השוק, במיוחד שרוב הכסף שלהם באפיק מנייתי, במניות בחו"ל - היא קטנה, גם בגלל דמי הניהול שמורידים את התשואה שלכם. הרגולטור צריך לספק לחוסכים יכולת להשקיע בחסכונות ארוכים לפנסיה, גמל במכשירים עוקבי
מדד בעלויות נמוכות. כשזה יהיה, התשואה שלכם תהיה גבוהה יותר, אבל כמובן שזה לא יהיה פשוט, מדובר כאן בכסף גדול: דמי הניהול בכל האפיקים המנוהלים מסתכמים בעשרות מיליארדים בשנה.
ובחזרה לתחזיות. התחזיות של המוסדיים הן תחזיות מלוטשות, יחסית בטוחות, אבל במבחן ההיסטוריה לא פוגעות. התחזיות הטובות יותר הן... שלכן. חוכמת ההמונים, ויש על זה מחקרים רבים, מצליחה לנצח. זה לא אומר שאין חשיבות למומחים, בטח שיש, אבל יש הבדל בין פרשנות-ניתוח של מומחה לעיתון-אתר ובין מה שהוא עושה בפועל. אנחנו מכירים לא מעט מנהלי השקעות שהורידו את הרף המנייתי בחודשים האחרונים בהשקעות האישיות שלהם. הם אומרים לנו שהם לא יכולים לעשות את זה בכספים שהם מנהלים כי זה לפי מחויבות תשקיפית, אבל הם חושבים שהשוק גבוה - כמעט ולא תראו את זה בתחזיות החוצה של הבית שלהם. ולכן, אנו מביאים את הסקר שלכם (הנה הסקר של שנה שעברה). בואו להצביע ולהשפיע. בסקר אתם עונים על כיוון השווקים, הנדל"ן, הדולר, וככל שהמדגם גדול יותר, כך הוא מקבל תוקף חזק יותר:
התחזית של גולשי ביזפורטל ל-2026
- פייזר מאותתת על קיפאון במכירות ב-2026 והמניה נחלשת
- הום דיפו: תחזית לצמיחה כמעט אפסית בשנה הבאה עקב ריביות ולחץ על הצרכן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

אנרג'יקס נפלה אבל המוסדיים עשו רווח מהיר
אנרג'יקס ביקשה לגייס עם דיסקאונט אפקטיבי של כ-9% וגם סיפקה הנמכת תחזית, המניה צנחה אבל המוסדיים שקנו בהנפקה כבר מורווחים; וגם: האכזבות של אנרג'יקס בפולין מול ההצלחות של אנלייט ודוראל בארה"ב האם זה המיקום הגיאוגרפי או איכות הניהול?
אנרגי'קס אנרג'יקס -0.43% צנחה בשבוע שעבר, היום היא בירידה קלה. אנרג'יקס הודיעה ברביעי על גיוס הון מהציבור באמצעות הנפקת מניות ואופציות הגיוס הזה גם אמור לדלל את המשקיעים משמעותית וגם ביטא, אז, דיסקאונט שקרוב ל-9% על המחיר בשוק טרום ההודעה. אבל זו לא רק הייתה הסיבה לתגובה החזקה במניה, לצד ההודעה על הגיוס אנרג'יקס צירפה עדכון על התוצאות של השנה.
אנרג'יקס העריכה כי לאור השפעות של ירידה בשערי החליפין, איכות רוח ירודה בפולין ועיכובים בחיבור מתקנים בארצות הברית ובישראל, ההכנסות וה-EBITDA הפרויקטאלי הכוללים לשנת 2025 יהיו נמוכים עד לכ-5% מהרף התחתון של התחזיות השנתיות שלה.
חברת האנרגיה המתחדשת שפעילה בעיקר בפולין תכננה להנפיק כ-20 מיליון מניות חדשות, לצד כ-20 מיליון כתבי אופציה שיצורפו למשקיעים במניות כשכל יחידת הנפקה תכלול 100 מניות ו-100 אופציות. שווי כל כתב אופציה עומד על כ-1.64 שקל, (מבוסס בין היתר על שער מניה של 17.8 שקל, סטיית תקן שבועית של 5.05% ושער ריבית חסרת סיכון של 4.1%) שזה אומר שאתם יכולים לקנות מניה במקום ב-18.02 שקל, המחיר טרום ההודעה ב-16.4 שקל שזה כ-9% דיסקאונט. אנרג'יקס אמרה כי גם בעלת השליטה, אלוני חץ, תשתתף במכרז עם הזמנה של כ-25% מההצעה ותרכוש לפחות 5 מיליון מניות.
הבוקר אנרג'יקס עדכנה כי במסגרת המכרז הגישו המשקיעים המסווגים התחייבויות מוקדמות לרכישת 291 אלף יחידות בהיקף כספי כולל של כ-518 מיליון שקל, כאשר מתוכן תיקח החברה 253 יחידות בהיקף כספי של כ 425 מיליון שקל שבתוך זה גם כלולה ההתחייבות של בעלת השליטה אלוני חץ לרכישת 100,000 יחידות בכ-168 מיליון שקל. המחיר ליחידה שנקבע במכרז הינו 1,675 אג' ואם נחשב את המחיר האפקטיבי של האופציה של כ-1.64 (מבוסס על שער מניה של 17.8 שקל, סטיית תקן שבועית של 5.05% ושער ריבית חסרת סיכון של 4.1%) אנחנו מקבלים מחיר אפטיקיבי של כ-15.11. אנרג'יקס סגרה את חמישי בשער של 1,630 (כשהמשקיעים העריכו שכנראה לא כולם יקבלו הקצאה) כך שיש למוסדיים שרכשו בהנפקה רווח מהיר של כ-7% מול מחיר הגיוס.
- אנרג'יקס יורדת לאחר הדוח: מורידה את יעדי הפרויקטים
- מנכ"ל אנרג'יקס: "בשבועות הקרובים נראה רעידת אדמה רגולטורית בארה"ב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פולין מול ארה"ב
אנרג'יקס נהנתה מסביבת מחירים חריגה אבל ה"כשל שוק" שהיה בפולין הולך ומתקן את עצמו. אנרג'יקס נהנתה בשנתיים האחרונות ממחירי חשמל גבוהים מאוד שקיבעה מראש (גידור) בזמן משבר האנרגיה באירופה. רוב ההסכמים האלו פקעו או פוקעים בתקופה האחרונה מה שמאלץ את החברה למכור חשמל במחירי שוק נמוכים משמעותית, ומוביל לירידה בהכנסות.
