האקר סייבר האקרים פריצה מחשבים הייטק אבטחת מידע
צילום: Istock

ורוניס עלתה ב-3.1% - וול-סטריט אוהבת את השינוי במודל העסקי

תוצאות לכאורה אמביוולנטיות לורוניס - מתחת לצפי האנליסטים, בגלל שינוי במודל העסקי.  אלמלא השינוי - מעבר ממכירת מוצרים לשירות מנויים, התוצאות היו עולות על התחזית; באופנהיימר אופטימים 
נועם בראל |

חברת הסייבר ורוניס (VRNS) שנסחרת בשווי של 2.3 מיליארד דולר, פרסמה תוצאות לכאורה מאכזבות ברבעון השני של השנה, בגלל השינוי במודל העסקי - מעבר ממכירת מוצרים למתן שירותי מנויים. עם זאת, במידה ולא היה נעשה השינוי במודל - החברה היתה מכה את התחזית.

וול-סטריט מאמינה במודל העסקי החדש, ושולחת את מניית החברה לעלייה של 3.1% הערב. גם באופנהיימר אופטימים.  

התוצאות מעידות להערכתם על מעבר מואץ למודל מנויים, כאשר נתח המנויים זינק ברבעון השני ל-56% מסך רשיונות תוכנה, והנהלת החברה העלתה את תחזיתה לממוצע שנתי של נתח המנויים מ-25% ל-45% ממכירות מוצרי תוכנה.

"למרות שהתוצאות בפועל היו נמוכות מהצפי, התאמה למעבר למודל מנויים משקפת צמיחה שנתית של 21.5%, מעל הרף הגבוה של תחזית החברה", כותבים באופנהיימר, "אנו רואים עליה בעניין לקוחות ורוניס לרכישת מוצרים נוספים, צופים המשך האצה בקצב הצמיחה, ובכך משמרים את המלצתנו על Outperform עם מחיר יעד של 80 דולר.

ברבעון השני הציגה ורוניס הכנסות של 59.6 מיליון דולר, ירידה שנתית של 4%, נמוך מהקונצנזוס של 62.4 מיליון דולר - פספוס משמעותי. 

שיעור הרווח התפעולי היה שלילי - מינוס 15% והפסד של 32 סנט למניה, בדומה לצפי  של האנליסטים של רווח תפעולי שלילי של 14.7% והפסד של 34 סנט למניה. גם ההזמנות החדשות (billings) של 56 מיליון דולר היו נמוכות מהצפוי, ורשמו ירידה שנתית של 22%.

"למרות אכזבה על פניו בתוצאות ורוניס, הדבר משקף את המעבר המואץ ממכירת רשיונות קבע Perpetual licenses למודל מנויים", ממשיכים באופנהיימר, "הכנסות ממנויים הסתכמו הרבעון ב-14.8 מיליון דולר (בהשוואה ל-1.3 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל אשתקד, וכפול מרמתן ברבעון הקודם), והיוו נתח גבוה של 56% מסך מכירות רשיונות תוכנה.

"בהתאם, העלתה הנהלת ורוניס את תחזיתה לנתח מנויים מסך הרשיונות מ-25% ל-45% ברמה שנתית (לאחר שהעלתה תחזית זו גם ברבעון הקודם). בנטרול המעבר למודל מנויים, החברה היתה מציגה הרבעון הכנסות של 77.4 מיליון דולר, מעל הצפי של 68.4 מיליון דולר וצמיחה שנתית נאה של 22%.

"בנוסף, צנרת הכנסות חוזרות (ARR – Annualized recurring revenues)  עמדה בסוף הרבעון על 155.2 מיליון דולר, צמיחה גבוהה עוד יותר של 39% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.הנהלת ורוניס צופה ברבעון הבא הכנסות בטווח 61-62.5 מיליון דולר, ירידה שנתית של 8%, עם הפסד של 34 סנט עד 36 סנט למניה - נמוך מהצפי של 68 מיליון דולר והפסד של 8 סנט למניה.

"בשנת 2019 כולה צופה החברה הכנסות של 255.5-259.5 מיליון דולר, נמוך מהקונצנזוס של 274 מיליון דולר, עם הפסד של 90 סנט עד 93 סנט למניה, כפול מהצפי של 48 סנט למניה.

"אנו מעדכנים את תחזיותינו בהתאם, וצופים ב-2019 הכנסות של 257.5 מיליון דולר עם הפסד של 92 סנט למניה, בשנת 2020 – הכנסות של 280 מיליון דולר עם הפסד של 75 סנט למניה ובשנת 2021 – הכנסות של 300 מיליון דולר עם הפסד של 65 סנט למניה.

"למרות הורדת תחזיותינו בהכנסות וברווח, אנו מאמינים במעבר במודל העסקי של ורוניס למודל מנויים, המספק נראות גבוהה יותר ופוטנציאל להאצה בצמיחה עתידית, ובכך משמרים כאמור את המלצת Outperform עם מחיר יעד של 80 דולר, בהתבסס על מכפיל 8.5 לתחזית הכנסות 2021".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.