אוטובוס קווים תחבורה ציבורית
צילום: מורן ישעיהו

בנק ישראל: צריך לייקר את הנסיעה ברכב פרטי, הכבישים עמוסים

בבנק ישראל טוענים כי הורדת המיסוי על רכישת רכבים חדשים וכניסת הרכבים ההיברידיים עודדה את את הנסיעה ברכב פרטי. הפתרון: העלאת מסים ושיפור התחבורה הציבורית 
נועם בראל | (35)
נושאים בכתבה סקירה רכב

בנק ישראל פרסם הבוקר (ב') את ניתוח התפתחות התחבורה הפרטית בישראל. מהעבודה שכתב ד"ר יואב פרידמן מחטיבת המחקר בבנק ישראל, עולה כי הורדת המיסוי על רכישת רכבים חדשים הובילה לכך שהעומס בכבישים גדל עקב רכישה מואצת של רכבים - ולכן ההשפעה היא שלילית. 

לטענת בנק ישראל, יעילות הכביש, במונחי מהירות הנסיעה ומספר המכוניות העוברות בו  בזמן מסוים יורדת בצורה קיצונית ברגע שהעומס בו חוצה רף מסוים, ועל כן נדרש להתאים את המדיניות הקיימת בצורה שתשלב השקעה בשיפור התחבורה הציבורית והעלאת המיסוי, לבין התאמת ההשקעה בכבישים כך שיתמודדו עם הגידול.

מהמחקר עולה כי מחיר הנסיעה ברכב פרטי ירד בחדות בעשור האחרון, וזאת בעקבות הפחתת מס הקנייה, הייסוף הריאלי במשק, וירידת הריבית הריאלית (הקובעת את עלות ההון המשמש לרכישת מכונית). בפירוט, המדינה הפחיתה את המיסים על רכישת רכב חדש, וכיום מס הקנייה הממוצע על מכונית פרטית חדשה עומד על כ-60% כשבמחצית הראשונה של העשור הקודם הוא עמד על יותר מ-80%. 

תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 33.
    ייאי 15/02/2019 17:05
    הגב לתגובה זו
    ראשון במעלה: יש לשפר את התחבורה הציבורית המקרקטעת. זה כשלעצמו יביא אנשים רבים לוותר על הנסיעה ברכבם הפרטי.
  • 32.
    אמנון ש 11/02/2019 19:56
    הגב לתגובה זו
    פחות מכוניות בכביש פחות מס על דלק
  • 31.
    ומי הוריד את הריבית ועשה תיסוף ריאלי בנק ישראל בעצמו (ל"ת)
    אחד העם 11/02/2019 18:23
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    בהעדר הסעה ציבורית- אין לקנוס את הציבור על מחדלי הממשלה (ל"ת)
    דב 11/02/2019 17:13
    הגב לתגובה זו
  • 29.
    ככה זה 11/02/2019 16:02
    הגב לתגובה זו
    עדיף לסגור את בנק ישראל
  • 28.
    ישראל 11/02/2019 15:57
    הגב לתגובה זו
    חייבים לקנוס את רכבת ישראל על כל איחור: 100 ש"ח לנוסע/ת במקרה של איחור מעל 10 דקות, 500 ש"ח לנוסע/ת לאיחור מעל 30 דקות. אני בעל רכב ומתגורר בגוש דן חזרתי לנהוג כי יש רכבת בישראל שאף פעם לא מגיעה בזמן
  • 27.
    שי.ע 11/02/2019 15:26
    הגב לתגובה זו
    ואם לא שביתה
  • 26.
    אחד שמבין 11/02/2019 15:07
    הגב לתגובה זו
    אם כבר צריך לנצל את עוצמת השקל ולבנות תשתיות. צריך להשתמש בגזל המיסוי על הדלק והרכבים לשיפור תשתיות.
  • 25.
    אורן 11/02/2019 14:49
    הגב לתגובה זו
    צריך להוריד את המשכורות בבנק ישראל - הן רק פי X מהממוצע
  • 24.
    אם לרוב העם היה את המשכורות של בנק ישראל היינו מאושרים (ל"ת)
    בנק ישראל 11/02/2019 14:43
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    לידיעה 11/02/2019 14:36
    הגב לתגובה זו
    לידיעה . .. היום אנשים צרכים גם, מעל 50 שנה לשכור דירה.. תעשו את החשבון ... מאיזה גיל, מתחילים לשכור דירה .
  • 22.
    עמי 11/02/2019 14:19
    הגב לתגובה זו
    בחייאת תעשו רכבת לחריש ו10 איש שעובדים מחוץ לעיר יוכלו להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית במקום ברכב הפרטי!
  • 21.
    מוני 11/02/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
    יאללה מיסים
  • 20.
    ש 11/02/2019 13:58
    הגב לתגובה זו
    ולא בפקקי התנועה
  • ענת 11/02/2019 14:40
    הגב לתגובה זו
    בכל האולם ריבית נמוכה ורק אצלנו ממשלה גרמה למחירי נדלן לעלות .מחיר דירה מורכב ממסים , מחיר אדמה ,עלות בניה ורווח יזמי וקבלני. אז מי בדיוק אשם ?
  • צודק (ל"ת)
    רוני 11/02/2019 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    לא כדאי קודם לשפר את תשתית התחבורה הציבורית לפני מיסוי? (ל"ת)
    אלי 11/02/2019 13:50
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מומחה לקנוניות 11/02/2019 13:42
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק שהם משתפים פעולה עם הקנוניה העולמית של השיטה הכספית של כסך כחוב,עכשיו הם רוצים להפקיר אותנו לדתיים.
  • 17.
    קונספירציה 11/02/2019 13:40
    הגב לתגובה זו
    ברור שצריך במקביל לשפר את התחבורה הציבורית. להרים מיסים על דלק ולהעביר את הכסף לסבסוד תחבורה ציבורית.
  • 16.
    גם שאנשי בנק ישראל , שרים ראש ממשלה יפסיקו לנסוע (ל"ת)
    אריאל 11/02/2019 13:28
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    יוסי 11/02/2019 13:22
    הגב לתגובה זו
    מי שיוריד מיסים ייבחר למשל ארנונה לחצי
  • 14.
    עמי 11/02/2019 13:22
    הגב לתגובה זו
    נראה אותם מוותרים על הרכב הצמוד שלהם לפני שיגידו לנו מה לעשות. , תחבורה ציבורית כושלת שלא פועלת בסופשים, מיסוי הגבוה בעולם על רכב ומה שנילווה אליו והאנשים האלו משיאים עצות לא רלוונטיות. מת להיפטר מהרכב, איך אגיע לעבודה ? איך אטייל בסופשים ?
  • 13.
    לסגור ב ישראל.דבר מיותר (ל"ת)
    שני 11/02/2019 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    יויו 11/02/2019 13:20
    הגב לתגובה זו
    על מה אנחנו מכורים ומשם אפשר לחלוב אותנו
  • 11.
    קודם צריך ליצור תחבורה ציבורית אפקטיבית (ל"ת)
    חלם 11/02/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אתה נוסע על חשבון המדינה לא עולה לך כסף השבע לא רואה את (ל"ת)
    ליקר את הדלק 11/02/2019 13:13
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    לרון 11/02/2019 13:07
    הגב לתגובה זו
    לרחובות העירוניים ולכבישים הבין עירוניים ההתעללות הבין אנושית(יריות מהלומות דקירות רציחות פגיעות בקשישים ועוד ועוד)וההשתוללויות בשיאם!
  • 8.
    ככה 11/02/2019 12:57
    הגב לתגובה זו
    חחחחחחח
  • 7.
    אני מבין שכבוד הנגיד נוסע באוטובוס (ל"ת)
    דודו 11/02/2019 12:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ג 11/02/2019 12:53
    הגב לתגובה זו
    שיפור תשתיות.
  • 5.
    צבי 11/02/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    המועצה/ המפלגה תמיד יודעת יותר טוב מכל הפרולוטריון הנבער, מה הכי טוב להם... (לנין). בנק ישראל אומר לכם רק - הלאה קומוניסטים, ממשיכי דרכו של לנין. חושבים שבסמכותכם להנדס לנו את החיים...
  • 4.
    יוסי 11/02/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    קודם מציעים אלטרנטיבה בדמות תחבורה ציבורית יעילה וזמינה ורק אחר כך מייקרים את השימוש ברכב פרטי!
  • 3.
    לרון 11/02/2019 12:48
    הגב לתגובה זו
    אנשים בחרו יום הדביקו מדבקה עם היום הנבחר על חלון הרכב והיו אסורים בשימוש ברכב ביום שבחרו! אותה שיטה תוריד היום רכבים מהכבישים.
  • 2.
    כוכב הצפון 11/02/2019 12:43
    הגב לתגובה זו
    כלומר היות ומדברים הרבה בסלולר צריך להעלות את מחיר השיחה לעננים. היות ואוכלים הרבה לחם צריך להעלות את מחיר החיטה והקמח לעננים.. היות והרבה עושים רשיון נהיגה יש להעלות את רשיון הנהיגה למחיר של דירה חדשה. איזה הבלים נוראיים כתירוץ להמשיך להעלות את יוקר המחיה. בשביל זה לא צריך להביא נגיד חדש מארה"ב יש מספיק תומכי יוקר חיים בישראל. למה לא לדבר למשל על שיפור דרמטי בתשתיות התחבורה הציבורית שהיו מאפשרות תחבורה נוחה ומהירה ללא תקלות יומיומיות ברכבת ישראל..
  • 1.
    מדינה פח 11/02/2019 12:39
    הגב לתגובה זו
    אין רכבות אין מספיק אוטובוסים מוניות זה לעשירים אבל העיקר בואו נעלה את מחיר הנסועה ברכב פרטי, כי יש יותר מדי רכבים על הכביש.... איזה אלטרנטיבות בדיוק המדינה הדפוקה הזאת מציעה לאזרחים שלה? אז בואו נדפוק אותם משני הצדדים: אין תחבורה ציבורית = צריכים רכב פרטי = שישלמו יותר. גאונים אתם שם באוצר!
בחור נוסע באיילון עם רכב פתוח, נוצר באמצעות AIבחור נוסע באיילון עם רכב פתוח, נוצר באמצעות AI

מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם

האם אתם יותר מהממוצע, או מתחת לממוצע?  

מנדי הניג |

דוח של בנק ישראל שפורסם בשבוע שעבר על ההתחייבויות של הציבור הישראלי נותן לנו נתונים מעניינים. רוב ההתחייבויות שלנו הן למשכנתאות, סדר גודל של 620 מיליארד שקל, ועם חובות נוספים אנחנו בחוב כולל של כ-880 מיליארד שקל. בואו נניח שהדוח לא כולל את כל החובות כי יש גם הלוואות משפחתיות ונוספות. נניח שהחוב הכולל של הציבור הוא טריליון שקל.

טריליון שקל נשמע הרבה מאוד, אבל כשמחלקים את זה לנפש - 10 מיליון איש , מקבלים שהחוב לכל אדם הוא כ-100 אלף שקל. אם נתייחס למשפחה עם 2 ילדים נקבל שיש לה חוב של 400 אלף שקל. זה ממוצע וכמו שאתם יודעים, ממוצע זה עניין בעייתי. לדוגמה - זוג צעיר שלוקח משכנתא בהיקף של 1-1.5 מיליון שקל ואפילו יותר, עמוס בחובות - הרבה יותר מהממוצע. מצד שני, יש משפחות רבות אחרי 20-30 שנה של משכנתא שאין להם חוב גדול. 

למשפחה ממוצעת יש חוב של 400 אלף שקל, וזה הגיוני כי משפחה ממוצעת היא לא זוג צעיר והיא גם לא סוג בפנסיה, היא זוג בגילאי 45-50 בערך, ובמצב כזה המשכנתא כבר נמוכה, היא בישורת האחרונה שלה, אצל חלק כבר נסגרה. 

התחלנו בחוב, אבל יש לנו יותר נכסים. יש דירה, רכב ויש נכסים פיננסים. נתחיל בדירה - דירה ממוצעת בישראל שווה כ-2.3 מיליון שקל. אנחנו מתייחסים כאן לממוצע, אז זו הדירה שיש למשפחה שהגדרנו - 4 נפשות (2 ילדים) וחוב של 400 אלף שקל. הדירה בניכוי החוב שרובו משכנתא - כ-1.9 מיליון שקל. 

יש גם רכבים. מסתבר שזה לא משמעותי להון הכולל. יש מעל 4 מיליון רכבים, שזה בממוצע 0.4 רכב לאיש, למשפחה כ-1.6 רכבים. נניח שמדובר ברכבים עם וותק של 6-7 שנות וותק ונניח בשמרנות שיש עליהם עוד חוב, נקבל אולי 100 אלף שקל שווי נטו של רכבים. אנחנו בסיכום ביניים של 2 מיליון שקל - הון ממוצע למשפחה בלי הנכסים הפיננסים. וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה.

מחבלי חמאס עצורים
צילום: דובר צהל

שוק ההימורים רותח: מה הסיכויים שחמאס יגיד "כן"?

בזירת ההימורים שהצליחה לחזות את עלייתו של טראמפ ואפילו את התקיפה באיראן הסיכויים לעסקה והסדרה בעזה מזנקים - מישהו יודע משהו? 

מנדי הניג |
בפולימרקט מקדישים חלק נכבד מזירות ההימורים הפעילות למה שקורה בישראל. החדשות שקשורות עם ישראל לא רק מעניינות אלא גם מזיזות הרבה כסף אל זירת ההימורים הגדולה בעולם: מתי ישראל תתקוף באיראן, האם מדינות אירופה יכירו במדינה פלסטינית, וגם כמובן - מה יקרה בלחימה מול חמאס. בתוך רשימת השאלות, אחת הבולטות עוסקת בהסתברות להפסקת אש והסדרה עד סוף אוקטובר, ושם המספרים משתנים בקצב מסחרר.

נכון לעכשיו, הסיכוי להפסקת אש עד 31 באוקטובר - כלומר חודש מהיום - עומד על כ־43%. הנתון הזה מגיע אחרי עלייה חדה של כ־10% בשש השעות האחרונות, אבל נרשמת בו גם ירידה של כ־2% בשעה האחרונה. התנודות החדות ממחישות עד כמה השוק הזה תזזיתי. כל הצהרה או רמז מדיני משנה את המאזן בין אלו שרכשו "כן" לבין "לא". בשוק הזה, הימור על הפסקת אש עד סוף אוקטובר נסחר כעת ב־39 סנט ל־"כן" מול 63 סנט ל־"לא".


43% סיכוי לעסקה עם חמאס עד סוף אוקטובר - צילום מתוך אתר פולימרקט


לצד השאלה המרכזית הזאת, יש עוד זירות שמושכות עניין וכמובן כסף. כך למשל, 80% מהמשתתפים מעריכים שהפסקת אש בעזה תגיע לפני כזאת באוקראינה (מעריכים = רוכשים "כן"), ולצערנו רק 24% סבורים שכל החטופים הישראלים ישוחררו עד סוף אוקטובר, כש־25% בלבד נותנים סיכוי לכך שחמאס יתפרק מנשקו עד סוף השנה. השאלות האלה ממחישות עד כמה הקונפליקט הישראלי־פלסטיני הופך למוקד בולט בשוקי ההימורים הגלובליים.


מה קורה בינתיים?

בינתיים, התקווה להסדרה לא נשארת רק בזירות ההימורים. הבורסה בתל אביב מגיבה בעליות חדות: 30 מתוך 35 מניות במדד ת"א 35 ו־113 מתוך 125 מניות במדד ת"א 125 נסחרות בעליות. מדד ת"א 35 מטפס 2.5% לשיא חדש של 3,192 נקודות, ומדד ת"א 90 מזנק ב־3.8%. המחזור ענק כשהוא מאותת על כניסה מאסיבית של משקיעים פרטיים לצד גופים מוסדיים.