סגירה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק עלה 0.4%, אמזון עלתה 2%

יום מסחר תנודתי במיוחד נסגר בטריטוריה הירוקה. וועדת השוק הפתוח של הפד' התחילה הערב את ישיבתה, טראמפ טוען כי הבנק צריך "להרגיש את השוק". גולדמן זאקס קטע רצף של 9 ימי ירידות, אפל עלתה 1%, הנפט צנח 7.3%, התשואות בשוק הקונצרני טיפסו
עמית נעם טל | (15)
יום המסחר בוול סטריט נסגר בנטייה לעליות, כאשר התנודתיות בשוק המשיכה להיות גורם משמעותית. שעת המסחר האחרונה הייתה תנודתית במיוחד, כאשר המדדים עברו מעליות של 1% לירידות שערים, אך תיקנו לקראת סיום. ברקע לתנודה, מחיר הנפט צנח הערב דבר שהקפיץ גם את הריביות בשוק האג"ח הקונצרני.  הפוקוס בשווקים עובר כעת לוועדת השוק הפתוח של הפד'. הוועדה צפויה להתחיל הערב את פגישתה הדו-יומית, ולהודיע על החלטת הריבית מחר ב-21:00 (שעון ישראל). מדדים בוול סטריט S&P 500 0.13% דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21%   בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) נסגרה בירידות של 3.6%, והמשיכה לרכז עניין לאחר שצנחה במהלך השבועיים האחרונים ב-18%. ברקע להיפוך במחיר המניה הערב. עליית התשואות  בשוקי האג"ח הקונצרנים צפויים להחזיר את סוגיית החוב של החברה למרכז. האירוע המרכזי של השבוע צפוי להתרחש מחר, כאשר הפד' יודיע על החלטת הריבית לחודשים הקרובים. ע"פ רוב הערכות, הפד' צפוי לעלות את הריבית מחר פעם נוספת ב-0.25%, אך המשקיעים מצפים לראות כיצד הבנק יגיב לתנודתיות במדדים בחודשים האחרונים. לפי הפגישה האחרונה של הבנק, הריבית בארה"ב צפויה לעלות עוד 3 פעמים במהלך 2019, אך תחזית זו נראית כרגע אופטימית מידי ונראה כי הבנק יצטרך לשנות אותה מחר. הלחץ של הפד' גובר בימים האחרונים בעיקר לנוכח ההתקפה של ממשל טראמפ על מדיניות הבנק. ברקע למאמר מערכת ב"וול סטריט ג'ורנל" שמתפרסם הבוקר וטוען כי הפד' צריך לשנות מדיניות, טען הנשיא בחשבון הטוויטר שלו:" אני מקווה שהאנשים בפד' קוראים היום את המאמר בוול סטריט ג'ורנל לפני שהם יבצעו עוד טעות. אל תגבירו את מצוקת הנזילות בשוק שכבר קיימת. תפסיקו עם ה-50 מיליארד דולר. תרגישו את השוק, ואל תלכו סתם אחרי מספרים חסרי משמעות. בהצלחה!". הציוץ הערב של הנשיא נזכיר כי הביטוי "50 מיליארד הדולר" מתייחס לסכום שבו הפד' מצמצם את מאזנו בחודשיים האחרונים. נזכיר בהקשר זה כי הפד' פרסם בחמישי האחרון את תחזית ההשקעות החוזרות שלו לחודש הקרוב, וממנה עולה כי הבנק לא צפוי לתמוך בשוק האג"ח מגובה משכנתאות בתקופה הקרובה (לכתבה המלאה). מאזן הפד' המעודכן: צמצום של עד 50 מיליארד דולר בחודש. בחודש דצמבר המאזן צפוי לרדת ב-34 מיליארד דולר בתוך כך, הנזילות בשוק צפויה לעלות מעט ב-3 הימים הקרובים, לאחר תקופה יחסית ארוכה של ניקוז ע"י משרד האוצר האמריקני. פעולות האוצר הגיעו לשיאן אמש עם גיוס של קרוב ל-80 מיליארד דולר מהשוק, וזאת במטרה להגדיל את מצב המזומנים בקופתו לקראת סוף שנת 2018. בגזרת הסחורות, מחיר הנפט צנח הערב ב-7.3%, והוא נסחר כעת ברמה של 46 דולרים לחבית (לכתבה המלאה). במרכז סקטור הבנקאות עמד גם הערב במוקד לנוכח גל הירידות האחרונות. בהקשר זה נציין את תעודת הסל KRE העוקבת אחר הבנקים הקטנים בארה"ב, את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), את מניית גולדמן זאקס (סימול:GS) שהשלימה אמש רצף של 9 ימי ירידות, מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) ומניית מורגן סטנלי (סימול:MS). לאחר הירידות החדות בימים האחרונים, חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ) הודיעה היום על תוכנית לרכישה חוזרת של מניותיה בסכום של 5 מיליארד דולר. מניית החברה הגיבה בעליות של 1%. חברת הקנאביס טילרי (סימול: TLRY) זינקה 17% לאחר שהודיעה שחתמה על הסכם הפצה גלובאלי של מוצרי הקנאביס הרפואי שלה עם ענקית הפארמה השוויצרית נוברטיס.  

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אלון 18/12/2018 23:09
    הגב לתגובה זו
    שבדרך לחתימה על הסכם עם האיחוד לפי מה שפורסם, כמה השפעה יכולה להיות על אירופה ?
  • 7.
    גפריי גונדלך 18/12/2018 21:11
    הגב לתגובה זו
    השוק דובי הקונים נעלמו חוששים מהניירות פחד ניירות ערך פחד
  • 6.
    הודאה כי הכסף 18/12/2018 21:07
    הגב לתגובה זו
    מתדלק את השווקים לא משהו כלכלי אמיתי אין כאן כלכלה יש כאן כאן שיוצר בועות לא צמיחה אמיתיתאלא שקרית שתתפוצץ
  • 5.
    נראה שעצירות פה ושם מצריכה נירות רקטליים (ל"ת)
    יריב(איצ100) 18/12/2018 19:41
    הגב לתגובה זו
  • השושנה עוד פה 18/12/2018 20:35
    הגב לתגובה זו
    שבין ה100 אין יריב.
  • 4.
    נראה בעליל שתיקונון ניחומים שאמור להגיע...לא מזדרז מדי! (ל"ת)
    עברי(איצ100) 18/12/2018 17:06
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פרופ' אבירם(איצ100) 18/12/2018 16:36
    הגב לתגובה זו
    הדרך מטה ארוכה וקשה.
  • מי שמהמר יישאר כזה 18/12/2018 23:12
    הגב לתגובה זו
    הם יוציאו תכסף מהבורסה רק אחרי שההפסדים יהיו באמת משמעותיים עבורם
  • דחיפה קטנה ותגיע לשם נורא מהר . (ל"ת)
    היא לא כל כך ארוכה 18/12/2018 19:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    חודש לא אהיה פה.אל תשכח מעלה מעלה מעלה (ל"ת)
    שושנת יריחו לאיצ 100 18/12/2018 16:31
    הגב לתגובה זו
  • לשושנה 18/12/2018 19:22
    הגב לתגובה זו
    כתבת שחודש לא תהיה אז איפה היית היום? את בחורה יפה וטובת לב אז יכול להיות שאת הולכת לנווה תרצה ינעל העולם
  • אני גם מאוד (ל"ת)
    מתגעגע 18/12/2018 23:14
  • א. אל תלכי אוהבים את הבלופים ואת הצחוקים והבלופים... (ל"ת)
    לופו 18/12/2018 18:45
    הגב לתגובה זו
  • אסף 18/12/2018 18:15
    הגב לתגובה זו
    אז מי יקלל במקומך
  • 1.
    לאיזה תיקון אתה מתכוון למטה או למעלה? (ל"ת)
    לעמית 18/12/2018 16:03
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: